Sv: VAD inspirerar er?
*kl*
Just nu är min motivation i det praktiska hundlivet ganska låg och mer inriktad på det teoretiska. Har börjat plugga på distans kvällstid om avel, hälsa och utfodring t.ex. Loka är min vandrande försökskanin just nu...
Det finns vissa böcker som inspirerar mig, Kontaktkontraktet till exempel. Jag läser en halvtimme och vill sen resa mig och göra något med hunden. Hundsport är inspirerande. Buke förstås.
Med Loka hade jag noll förväntningar när jag fick hem henne så jag har ingen bild att leva upp till så. Med Billie däremot var motivationen att fokusera hennes energi och bevisa för alla att hon inte var det kräk som de såg. (Hon visade sällan sina bästa sidor i sällskap, var ju rätt dryg då.) Hon hade potential och jag ville förvalta den.
Med min första hund som var ganska enkel (tyckte inte då men förstår det nu) var det strävan efter att få vara duktigt. Visa att jag minsann kunde. Fick vänta länge på min första hund så när den väl levererades, ja.
Loka får ett väldigt speciellt uttryck i sitt ansikte när hon
förstår något nytt och är säker på vad hon ska göra för att göra rätt. Det uttrycket strävar jag efter att få fram, det är inte helt lätt. Hon är ganska avslagen och har taskigt självförtroende när det kommer till träning, vill inte ens försöka ibland. Men blir bättre.
Den där känslan jag får när jag tittar på min hund och ser att hon mår bra och är lycklig, det är nog den som är min största drivkraft till att jag har hund överhuvudtaget. Känslan av att någon behöver mig och jag kan ta hand om hunden på ett bra sätt. Jag gör någon lycklig.