VAD inspirerar er?

Sv: VAD inspirerar er?

Jag tror inte att jag inspireras av så mycket egentligen. Jag är så aktiv jag är med mina hundar för att jag tycker att det är roligt. Sen har jag inga långtgående ambitioner heller. Klart att jag också vill tävla elit, men jag har inte motivationen eller ambitionen att ta mig dit. Inte intresset helt enkelt.

*kl*

Just nu är min motivation i det praktiska hundlivet ganska låg och mer inriktad på det teoretiska. Har börjat plugga på distans kvällstid om avel, hälsa och utfodring t.ex. Loka är min vandrande försökskanin just nu... :devil:

Det finns vissa böcker som inspirerar mig, Kontaktkontraktet till exempel. Jag läser en halvtimme och vill sen resa mig och göra något med hunden. Hundsport är inspirerande. Buke förstås.

Med Loka hade jag noll förväntningar när jag fick hem henne så jag har ingen bild att leva upp till så. Med Billie däremot var motivationen att fokusera hennes energi och bevisa för alla att hon inte var det kräk som de såg. (Hon visade sällan sina bästa sidor i sällskap, var ju rätt dryg då.) Hon hade potential och jag ville förvalta den.
Med min första hund som var ganska enkel (tyckte inte då men förstår det nu) var det strävan efter att få vara duktigt. Visa att jag minsann kunde. Fick vänta länge på min första hund så när den väl levererades, ja.

Loka får ett väldigt speciellt uttryck i sitt ansikte när hon förstår något nytt och är säker på vad hon ska göra för att göra rätt. Det uttrycket strävar jag efter att få fram, det är inte helt lätt. Hon är ganska avslagen och har taskigt självförtroende när det kommer till träning, vill inte ens försöka ibland. Men blir bättre.

Den där känslan jag får när jag tittar på min hund och ser att hon mår bra och är lycklig, det är nog den som är min största drivkraft till att jag har hund överhuvudtaget. Känslan av att någon behöver mig och jag kan ta hand om hunden på ett bra sätt. Jag gör någon lycklig.

Ja, mestadels andra hundar och hundmänniskor som jag ser som är duktiga, då känner jag liksom yes :banana: det där kan jag också, det ska vi träna på! Eller när det går bra när man tränar så vill man träna meer. Att läsa hundböcker, forum, tidningar och sånt är också kul för att få praktiska tips och sånt.

Men som Gabbi skrev så är det ju toppen att bara gå ut i skogen och sitta på en sten och titta på utsikten typ, hunden och jag. Inte tänka så mycket och bara vara liksom, då får man ju en annan slags inspiration.

Sen blir man ju lite peppad av motgångarna också! Om hunden/jag har ett problem så vill man ju lösa det och sen är man jättenöjd om man kom på vad som var fel liksom.

Jag håller med dig, men du beskrev det bättre.

Hund har jag bara för att få ha hund. Skulle jag inte få tävla hade det inte varit något märkvärdigt. MEN, att få göra det är som gräddet på moset.:)

Jag inspireras av böcker och framsteg tror jag.

Boken "lydnadsträning i teori och praktik" hinner jag inte läsa mer än en halv sida i innan jag måste träna. ( Tur att jag har tre hundar :D )

Ser jag något riktigt bra ekipage på film eller irl så blir jag taggad och motiverad till tusen.

Så ja, kunskap, litteratur och framsteg inspirerar mig nog mest!

Jag kan inte säga att jag har någon inspiration precis. Njuter mest över livet som hundägare, att ha en följeslagare på strapatser och att lära mig förstå hur just min hund tänker och fungerar.

Fast är jag tänker på det så får jag inspiration, från de hundmänniskor man möter i vardagen som är i sådan samklang med sin hund och de som upplever och genomför otroliga resor med hunden.

Min motivation har alltid kommit inifrån vad det än har gällt. Förr var det hästar och hoppning, nu är det hundar och hundsport.
Jag tror jag var fem, sex år när jag började tjata på mina föräldrar att få börja på ridskola. Då hade jag inte kommit i kontakt med hästar mer än på ponnyridning på marknader osv och jag hade inga kompisar som red. Trots detta så visste jag att hästar var mitt stora intresse. Det intresset har hållt i sig i över tjugo år även om jag tagit pauser ibland.
Hundintresset har växt fram de senaste tre åren. Varifrån det kommer ifrån har jag ingen aning. Ingen i min närhet har hållt på med hundar annat än till sällskap. Jag växte upp med golden i familjen men då var jag inte ett dugg intresserad av att engagera mig i henne. En dag bara visste jag att jag var tvungen att skaffa hund, vilket jag gjorde efter lite rasforskning och letande. Det brinnande intresse för hund som jag har nu känner jag igen sedan de första åren med hästintresset. Jag läser allt jag kommer över och jag vill prova på så mycket som möjligt med min hund. Så där brinnande var också hästintresset i början men det lugnade ner sig något med åren.

Min motivation kommer alltså helt och hållet inifrån. Däremot kan jag inspireras av andra och tänka att sådär duktig vill jag också bli. Fånigt nog kan jag också få en kick av ett nytt halsband ellr annan utrustning och genast ge mig ut på träningsplanen för att prova (löjligt, jag vet :)). Vidare kan jag också inspireras av kurser och träningar som jag är med på. Att träffa nya människor och få nya vänner är också en viktig bit för mig.

Bra väder och bekanta som tränar inspirerar mig.
Just nu har vi (haft?) en svacka i att träna lydnad (klass 2) men efter att ha pratat med bekanta som tränat som sjutton häromdagen så kände jag att vi kan nog jobba vidare vi med.

Mitt intress för hundvärlden "slajdade" över från hästarna!
Jag fann att jag gillade att jobba hund, helt enkelt.. Har hittat en hel massa extremt bra hundmänniskor i räddningssfären! Går just nu FM utbildning med min yngsta.. Även där har jag funnit ett par st som har lär mig en hel del! Dom har räddning/vapensöks hundar & har lärt mig massor om att läsa hund:bow:
Älskar känslan, där hunden går ut i söket.. I en "omöjlig miljö" Å bara går på!! Dom växer flera meter.. Det är som att dom säger: Lugn matte jag har detta..:love:

:D tänk att det är så olika. jag ser bara hur hunden hoppar, tränger och inte sitter stilla i halterna.

Ja men så än en gång så tränar/tävlar vi ju under helt olika förutsättningar.
Jag hade nog inte fått mycket till poäng om jag kom in på en ipo tävling med "vanlig" tävlingslydnad. Folk hade undrat om hunden blivit sövd :D
I IPO premieras stort engagemang (stort= sådan iver att hunden gärna får se lite på gränsen till att explodera ut under "locket")

Jag tycker inte att hunden ska tränga, dock är det svårt att undvika helt alla gånger när man ska varva hunden så mycket och den där trägningen skulle jag kalla en petitess, pfft! :cool::D

Det HÄR är en trängning för mig :

http://se.youtube.com/watch?v=p-hRhnlmKRw

Inte ovanligt att det ser ut så men det är faktiskt på väg bort vilket märks allt mer på världsmästerskapen, domarna blir hårdare.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 829
Senast: Acto
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
21 394
Senast: EmmaBovary
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 521
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka