Vad ingår i din stallhyra?

Sv: Vad ingår i din stallhyra?

Hur mycket betalar du i stallhyra varje månad?
Jag betalar 1000 kr för den stora hästen och 600 kr för minishettisen.

Vad ingår?
Det ingår hö och halm. Täckesbyten, 4 fodringar/dag och in- och utsläpp.

Vad behöver du göra själv?
Mocka, motionera göra i ordning fodret.

Finns det paddock/ridhus?
Inte vid stallet men tar 5 min med bil till ridhus tar ca 20 min att rida till närmaste paddock.

Tycker du det priset är lagom om man jämför med vad som ingår?
Jag tycker det är billigt jämfört andra stall jag har varit inackorderade i.

Jag hyr ett helt stall, för det betalar jag 2500kr/månad, 5 boxar. i hyran ingår el o vatten, jag sköter allt själv, mkt bra o stora hagar, paddock är på gång

Betalar 1800 kr i månaden, då ingår hösilage, tror det ingår halm och vanligt hö oxå. Ingår oxå havre eller havre kross. Utsläpp på morgonen och så hjälps vi åt på helgerna att ta in och ut hästarna.
Är väl ett ganska bra pris, för stallet är nybyggt och håller fortfarande på att byggas upp, det finns en liten ridbana som man kan rida på när ridskolan inte är där. Det finns även så att bonden kan ta hem spån och torv, fast det är dyra spånbalar :smirk:

750:-

Vad ingår?
In-/utsläpp. 5 fodringar/dag. Varmvatten. El.

Mocka, förbereda kraftfoder och grovfoder, fylla på vatten.

Ridhus finns mot anläggningsavgift. Dock är det billigare för oss som har häst där än för utomstående.

Ja, med tanke på hur fint stallet/ridhuset/omgivningen är och hur trevliga alla stallmänniskorna är. Betalar gärna lite mer så länge jag och hästen trivs.

Ni som är inackorderade, jag har lite frågor!

2000 kronor

Vad ingår?

Det mesta, in/ut/lunch, det mesta fodret (jag har lite tillägg som jag köper själv men hö, havre, betfor, mineraler etc. ingår)

Mocka och ta hand om hästen

Det finns en dåligt dränerad men dock upplyst och för det mesta användbar paddock.

Utifrån nivåerna på stallhyra härikring ligger hyran ganska perfekt. Dock tycker jag egentligen att hyran är för låg, min stallägare gör inte många kronor i "vinst" på att ha mig inhyrd.

Däremot får han mycket annat av mig, jag mockar åt minst tre av hans hästar dagligen, tar ofta in dem och kvällsfodrar samt hjälper honom att köra hans travhästar när han inte hinner riktigt. Så vi har ett givande och ett tagande och han har en trygghet i att han vet att om han blir sjuk eller måste åka bort så fixar jag stallet åt honom.

Hade vi inte den delen skulle jag nog kräva att få betala mer, som det är tjänar han kring en femhundring i månaden på min häst säger han och det tycker jag är för lite för att släppa ut och in samt fodra en häst varje dag i en månad.

Står på en 4H gård
Hur mycket betalar du i stallhyra varje månad? 1250:- (stor häst)

Vad ingår? Hö, halm, vatten, el m.m. Personal på vardagarna, kväll- och helgjourer sköter vi enligt schema.

Vad behöver du göra själv? Mocka, göra ordning foder & ta hand om mina 2 hästar.

Finns det paddock/ridhus? Paddock finns, ridhus finns ca 2 km bort som man kan låna av ett annat stall (perfekt att värma upp hästen på den sträckan) :)

Tycker du det priset är lagom om man jämför med vad som ingår? Ja, det gör jag. Det är väldigt billigt om man jämför med stallen runt omkring.
// Jonni

Vad ingår?

:D

i stallet där jag står nu (örebro, flyttar på lördag) betalar jag 1600 kronor i månaden och då ingår halm, hösilage och lite morötter och vitaminer ibland. man har ca. 4 ut- eller insläpp i veckan själv, resten får man hjälp med. mockning och annan skötsel får man sköta själv.
det finns en bra paddock.
jag tycker att priset är helt ok. skulle inte riktigt klara av att inte träffa min häst varje dag, vill ha koll på vad som händer med henne. är jag borta, däremot, så finns det alltid någon som ställer upp och mockar och ev. rider.

ska dock flytta till västerås med pållan, till stallet där jag ska börja jobba, och där gäller följande:
stallhyra ca. 4000 i månaden, då ingår det mesta (foder, strö, silage, mockning på helger + när jag är ledig, insläpp och fodringar varje dag (+ utsläpp när jag är ledig), tillgång till utrustning, tillgång till strömsholms ridanläggning.
det jag får göra själv är att släppa ut, fodra och mocka på mina jobbdagar.
jag tycker att stallhyran är rätt hög, men å andra sidan är det ett bra stall, fodret är av bra kvalitet och det känns tryggt att ha pållan hos just denna tränare, då han är mycket snäll och mån om hästarnas bästa.

STALLHYRA: 800kr (kallhyra)

VAD INGÅR? In och utsläpp, alla utfodringar

VAD BEHÖVER DU GÖRA SJÄLV? Ta hand om hästen, mocka, iordningställa mat.

PADDOCK/RIDHUS: Nej, men ett stenkast till ridhus och underbara ridvägar.

Tycker nog att hyran är rimlig, klart att man är snål och skulle gärna ha lägre hyra... Men, rimligt är det. Jag är nöjd!

stallhyran inkl. halm kostar 850 kr/mån.
Morgonfodring varje dag även helg kostar 50 kr/mån. ej stallägaren som gör detta utan en granne som är pensionär.
Hösilage köps in tillsammans och den häst jag har nu är en liten plutt som inte behöver så mycket så det kostar runt 200 kr/mån.
Finns tillgång till paddock med belysning
Stalljourer har vi uppdelat på morgonjour,lunch,kvällsjour.
Man har 3 helgpass i månaden men man behöver bara släppa ut hästarna på morgonpasset och på kvällspasset släpper man in dom och kvällsfodrar. Vardagspass blir ca 5 st/månad.
Man får mocka själv varje dag samt fylla på foder åt sin egna häst och vatten samt fylla på vatten i hagen.
Jag känner mig rätt nöjd med både stallet och kostnaden, det tar 10 minuter med bil från stan där jag bor men visst förut stod jag i ett stall där jag betalade 1200 kr/mån. inkl. torv,hö,in och utsläpp samt mockning 6 dagar i veckan samt fodring både morgon och kväll, kan fortfarande inte fatta hur hon kunde ta så lite betalt för allt detta jobb.

2500 kr

Vad ingår?
Morgonfodr, täckesbyte, utsläpp och lunch vardagar, resten är kollektivt vilket blir ca 2 pass i veckan per häst i stallet som har 8 boxar. 4 torvbalar och 10 kg foder du får själv välja vilken del silage/havre du vill ha. Jag köper dock till silage, kornkross, mineraler och lusern till min häst.

Utöver passen så gör var och en iordning sin hästs mat.

Ja, både och som underhålls väl. Dessutom fina ridvägar där vissa är breda bilfria grusvägar.

Ja, här i sthlmsområdet är det nog att betäckna som ett bra pris.

1100

Halm, havre, frukostfodring, box, vatten, stallel, uppvärmd sadelkammare med lås, pannrum där vi kan torka täcken, två "åretrunthagar" med ström, varav den ena funkar som försäsong och eftersäsong till bete, den andre blir slaktad såna här vintrar... en pyttehage utan ström, för tilvänjning av sommarhage och så sommarhagen utan ström, som vi troligen blir av med i år pga att stallägaren separerar och sambon vill ha "sommarhagsmarken" för att sälja.

"Kollektivstall" med tre hästar, varav de andra två ägs av ett pensionärspar. Vi hjälps åt med täckesombyte och benskydd, utsläpp, insläpp, fodringar i övrigt... samt enklare reparationer av box, stall och hage, städning av gemensamma utrymmen.

Mockar, borstar, ställer i ordning hökassar och kraftfoderhinkar och rider.

Köper eget hö, samt eget kraftfoder, då min häst inte funkar på för mkt havre.

Morötter, lucern och betfor delar vi broderligt på kostnaderna för, genom utbyte av tjänster då den andre är bortrest eller har annan frånvaro.

Paddock, med diverse grejer i, så att ridbanans storlek är starkt begränsad finns på skrittavstånd.

Ridhus, finns två stycken på transportavstånd 7 km. EJ ridväg till ridhus.

Ridvägarna, måste man rida på femtio/sjuttoväg för att ta sig till och från skog och andra lämpliga ridvägar.

Ja... länge tyckte jag det. Eftersom det är 7 km hemifrån (stan), 7 km från jobbet och 7 km från mor och far, samt att farmor och farfar bor ca femhundra meter från stallet.

Men, otroligt dåligt med bussförbindelser, jag kan inte cykla och jag har ingen bil. Så det börjar kännas lite dyrt... med tanke på att väg passerar genom gården, mkt trafik och dålig trafikmoral/hänsyn.

Så nu börjar jag inse, att det nog ÄR lite dyrt... När man ser, vad andra får... :crazy:

1500 (1000kr kallhyra)

Vad ingår?
Lösdriftshage (just nu har vi bara halva så 18 hektar, annars har vi ca 30 hektar), ridbana och ridhus på gården samt kallstall med 5 boxar varav 2 fölboxar (mao STORA), extremt bra ridmäjligheter långt ifrån tarik och bebyggelse. :) Foder ingår också men vi gör en avräkning 2 ggr om året och ser då om vi får tillbaka pengar eller får lägga till lite. Vi betalar för den mängd foder hästarna äter. Hästarna har fri tillgång på hösilage.

Fodra och vattna. Just nu har hästarna vattendrag i hagen som de gricker ur och stallägarna är vänliga att mata våra hästar 2 ggr om dagen vardagar trots att detta inte ingår. Så just nu fodrar vi eg bara helger själva, och behöver inte bry oss om vattnet. Sen måste vi ju sköta om våra egna hästar, och på våren gör vi tillsammans med stallägarna rent i ligghallen, målar vårt eget stall invändigt vid behov, städar och lagar sånt som gått sönder. Vi sköter också våra egna staket åter runt, men får material och verktyg av stallägarna.

Både och.

Det är billigt tycker jag. Hästarna bor i Paradiset.

Tillägger att vi är 4 hästar i lösdriften, ska bli 5 snart. Kommer troligen inte att vara så många fler. Trivs bra med liten flock. Mindre mat att släpa ut för oss, mer plats i stallet. :D

Hur mycket betalar du i stallhyra varje månad? 900

Vad ingår? Hö, torv, kraftfoder, försäkring

Vad behöver du göra själv? Allt, sopa stallgången, sätta betfor, ta ner hö...

Finns det paddock/ridhus? Det finns belyst paddock

Tycker du det priset är lagom om man jämför med vad som ingår? Det är sjukt billigt, jag ha haft tur :D Dock skulle jag inte ha nått emot att byta bort ställägaren mot en annan.

700 kr

Vad ingår?
Box, vatten, två stora vinterhagar och två stoooooora sommarhagar, vind/regnskjul i hagen, stallägaren släpper ut och in på helgerna men att vi hjälper till med det ibland om hon behöver sova eller ska göra något speciellt. På vardagarna har vi schema

Köper allt foder själv. Sköter häst och mockar själv. Vattenbaljorna i hagen fyller man på när man ser att det behövs. Strö (torv) köper stallägaren på pall och sen kan vi köpa när vi behöver

Ingen paddock på gården men man kan rida i någon tom hage. Stor anläggning med tre ridhus, två stora utebanor och en gräsbana finns på 10 minuters skrittavstånd genom skogen.

Ja, jag tycker det är bra pris.

3553 kr

Vad ingår?
In och utsläpp, utevistelse mellan ca. 08.00-14.00
Fodring 4 ggr/dag Mån- Fre. Fullvärdig foderstat + strö, hösilage-Krafft grund + 6 spån eller torvbalar/månaden.
Tillgång till två st. ridhus 20x60 + 24x80, + utebana (enligt schema).
Bra terräng med mängder med mysiga ridvägar.
På anläggningen finns goda tränings och tävlingsmöjligheter på alla nivåer i dressyr och hoppning.

Fylla 3 höpåsar, göra iordning kvällshinken med müsli, mocka, fylla vattenhink (de har vattenkopp också men min har även hink), rida, borsta. Vi har också stalltjänst ibland, ca 2 ggr per termin så de också då.

Ja, två stora ridhus, 25*80 resp. 20*60 och en stoooor utebana med terränghinder (bank, trappa, vattengravar,pulvermangran osv).

Tycker du det priset är lagom om man jämför med vad som ingår?Jadå.

1850:-

Vad ingår?
Analyserat hö och/eller hösilage, halm, betfor, havre, mineralfoder, strö (fn spån), saltsten, morgon- och kvällsfodring, utsläpp med täckespåläggning och ridbana med hinder en bit från stallet.

Vad behöver du göra själv?Mockning, iordningställning av kraftfoder, skötsel och ridning av egna hästen. Lunchfodring och intag med täckesavtagning och utfodring efter rullande schema. Blir ca 2 pass/vecka när stallet är fullt.

Finns det paddock/ridhus? Längre upp i byn finns en enklare ridbana med hinder som vi får använda gratis, ridhus med stor utebana kostar 1500:-/halvår eller 400:-/månad.

Vet att många klarar på att det är dyrt, men jag trivs så väldigt bra i detta stall, så det är värt det! :)
Bra stämning (för det mesta) och stallägaren är aldrig omöjlig.

[/B]

Hur mycket betalar du i stallhyra varje månad?550:-

Vad ingår?Paddock, boxen, el och vatten...

Vad behöver du göra själv?Det är ett kollektivstall så vi har rullande schema på ut och insläpp, jag har ett insläpp och en nattfodring/vecka och var 7:e helg. I övrigt så sköter jag ju allt runt min häst som mockning, fixa foder mmB]

Finns det paddock/ridhus?Paddock

Tycker du det priset är lagom om man jämför med vad som ingår?Ja, det är rimligt!

:D

Håller med många andra i den här tråden att om jag drev stall så skulle jag ta skäligt betalt och inte jobba 'gratis' som många som hyr in sig försväntar sig att stallägaren ska göra.

700 kr

Vad ingår?
täckes service, spån matnig vinter hagar mocknig om jag inte hinner själv.

lägga betfor i blöt, mocka enslare får jag skaffa själv men de ingår om de är så igentligen,

nej men paddock finns i närheten

ja de tycker jag

2150:-

Vad ingår?
in o utsläpp 7 dagar i veckan, täckesbyte, alla fodringar, havre, mineraler, betfor, hö o spån. Jättefina hagar!

mocka

yes, upplyst paddexbana 60*20 o ridhus 20*40 i anslutning till stallet. Hinderpark. Möjlighet att boka riudhuset en timme i veckan utan extra kostnad. Ridhuset är bara för stallets hästar, 12 tycken sp det är väldigt lugnt o skönt.

ja det är super! Stallet ligger väldigt bra till.

Hur mycket betalar du i stallhyra varje månad? 1500kr

Vad ingår? hö/hösilage, havre, spån, halm vid behov, utsläpp vardagar, insläpp turas vi om med, vatten, el, täckesbyten, bandageavtagning, lunchfodring

Vad behöver du göra själv? ta in alla hästar (5st) en vardagkväll/vecka, rullande schema på in o utsläpp helger. mocka, fixa foderhinkar samt packa lunchhö

Finns det paddock/ridhus? inhägnad ridbana, ridhus 20min skrittväg bort.

Tycker du det priset är lagom om man jämför med vad som ingår? ja, tycker det är relativt billigt...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Juridik & Ekonomi SBAB tycker i alla fall det. https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html Jag tycker att det är både viktigt och...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
12 206
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar