vad har skolan för ansvar?

emma74

Trådstartare
idag kom sonen storgråtande hem... själv... en halvtimme innan vi skulle hämta vid skolbussen... han hade råkat kliva på fel buss och åkt hem med den tidiga och sedan väntar i evigheter p att hans pappa skulle komma och sedan gått hela vägen hem... man korsar flera tungt trafikerade vägar, en helt utan övergångsställe, där bilarna inte kör sakta direkt:eek:

vi ringde såklart skolan direkt och frågade hur det här kunde hända och de hade inget annat dvar än att det hade varit en vikarie i klassen idag...
jag förstår att misstag händer - men det jag är mest upprörd över är att [Bipå skolan/fritids reagerade över att han var borta i 1 timme och 20 min!!:[/B]eek: inte förrän vi ringde och frågade!! vad som helst skulle ju kunna hända:mad:

Sv: vad har skolan för ansvar?

Hur är rutinerna vid hemgång?
Som lärare har jag ingen som helst koll på vilka elever som är kvar på fritids dag till dag och vilka som åker hem.

Jag vet att Fritids på vår skola samlar in information från föräldrarna i början av terminen, dels beträffande tider för hämtning eller när de normalt ska åka bussen hem, dels om barnen måste ha lapp med sig hemifrån om de ska åka hem till nån kompis/åka annan buss hem enlig egen uppgift.

"Enligt egen uppgift", d v s att barnet får säga till själv och att lapp inte behövs, brukar föräldrarna inte välja förrän deras barn går i typ fyran/femman.

De har alltid upprop bland fritidsbarnen när skolan slutat och ser genast till att söka reda på eller ringa föräldern om något barn fattas. För det mesta handlar det bara om att man glömt skicka med lapp eller att barnet glömt lämna fram lappen och sedan åkt hem eller åkt med nån kompis.

Om ert fritids inte har någon bra rutin så är det förstås lätt att det blir något glapp.
Däremot - stalltips från mig - säg till ditt barn att lämna lapparna direkt till fritidspersonalen och inte till läraren. När jag har treor kan jag ibland få lappar om fritids i handen och jag kan dessvärre ibland virra bort dom. Det gäller ju liksom inte min verksamhet och ibland har man skallen så fullproppad med saker att komma ihåg att de som inte direkt berör mitt eget jobb glöms bort...

Om ditt barn däremot gick hem en timme tidigare från SKOLAN så skulle förstås läraren ha reagerat och ringt hem direkt. Det måste man ju märka om en elev inte dyker upp till sista lektionen...

jag förstår att misstag händer - men det jag är mest upprörd över är att [Bipå skolan/fritids reagerade över att han var borta i 1 timme och 20 min!!:[/B]eek: inte förrän vi ringde och frågade!! vad som helst skulle ju kunna hända:mad:

Men nu gick det ju bra! Skolan kan väl inte rå för att han gick på fel buss? :confused:

Hur gammal är sonen?

Här har dottern nu gått 2 veckor i förskoleklass och hennes lärare har redan hunnit ringa och meddela att skoltaxin är sen, att dottern är kvar på fritids så länge.
När barnen är små brukar väl personalen se till att de kommer med sina bussar...

Jag åkte med en skolbuss hem från station en gång, frågade om jag fick åka me doch de var okey. När vi kom ner till skolan var det 3 led, och 3 fröknar. Allt mellan rätt så små barn till högstadiet.

Hur stor är pojken? Kanske han kan få en bättre begagnad gammal mobiltelefon?

Men nu gick det ju bra! Skolan kan väl inte rå för att han gick på fel buss? :confused:

Du måste skämta med mig, vad katten hade hänt om emma74 inte varit hemma eller sonens pappa åkt och skulle hämta sonen och han inte var där!?

Om jag inte missminner mig är han 9 år och ska gå på fritids efter skolan och fritids måste ha koll på barnen som ska vara där ju.

Du måste skämta med mig, vad katten hade hänt om emma74 inte varit hemma eller sonens pappa åkt och skulle hämta sonen och han inte var där!?

Om jag inte missminner mig är han 9 år och ska gå på fritids efter skolan och fritids måste ha koll på barnen som ska vara där ju.

:bow:

JA tänk om det är hade varit en tisdag t.ex. då vi är i en annan stad och jobbar och han inte alls skulle åka bussen hem utan hämtas på fritids vid halv 5 typ (bussen går alltså inte "hem" utan närmsta avstigningsställe ligger 1,5 - 2 km hemifrån och man måste bl.a. "genom" stora rondellen med all trafik till Uppsala - mycket stora bussar, långtadare och folk som inte stannar vid övergångsstället - en mycket olämplig väg för en 9-åring med huvudet i det blå)

Jag åkte med en skolbuss hem från station en gång, frågade om jag fick åka me doch de var okey. När vi kom ner till skolan var det 3 led, och 3 fröknar. Allt mellan rätt så små barn till högstadiet.

Hur stor är pojken? Kanske han kan få en bättre begagnad gammal mobiltelefon?

han har en telefon men den har aldrig behövts tidigare så det har varit lite si och så med att komma ihåg att ladda den och ta med - nu ska den med

svar till alla:
Robin är 9 år och går i trean
Han går i en liten skola - i hans klass är de 13 barn, han hämtas oftast direkt på fritids och när han ska åka skolbuss hem så skriver vi det i kontaktboken - den ska kollas varje dag av läraren och sen ska läraren tala om för barnen när de slutar för dan om de ska åka skolbussen hem direkt, eller gå till fritids sen ska läraren lämna över listan till fritidspersonalen... eftersom det går bussar hem åt tre olika "håll" så är det ganska viktigt att de hamnar på rätt buss - inte bra om han tex- skulle ha åkt till någon av grann"byarna" någon mil från oss... personalen kollar alltså av på listor att barnen åker rätt buss hem (inte bara tid utan även "ort") - även i byarna är det så att bussen inte går hela vägen hem till alla utan barnen lämnas på olika platser - där vi bodde förut så var en avlämningsplats "på fel sida om riksvägen" - det är vääääldigt viktigt att det står en förälder där när t.ex. en 6-åring kliver av...

Det som upprör mig mest är som sagt inte att han klev på fel buss - utan att han inte saknades under 1 tim och 20 min!!

sen så glömde skolan att skicka honom med skolbussen hem i måndags - som tur var så fick han åka med en kompis hem - men det var inte kul att stå där och inget barn klev av bussen och busschaffisen inte hade någon aning... jag har ingen möjlighet att ta mig till skolan själv eftersom det itne går några bussar och jag inte har något körkort...

You tell me vilka katastrofer som hade inträffat då! Jag förundras alltid över föräldrars fantasi så fort minsta lilla problem uppstår. När jag var 7 år gick jag hem själv från skolan.

Det som upprör mig mest är som sagt inte att han klev på fel buss - utan att han inte saknades under 1 tim och 20 min!!

Men om vi ska se det lite positivt i stället för nattsvart negativt kanske han har lärt sig att gå på rätt buss nu! :)

*harkel* Jag måste tyvärr hålla med. han är 9 år och då kan man väl faktiskt lära sig själv vilka bussar som går vart och vilka man ska ta ?

You tell me vilka katastrofer som hade inträffat då! Jag förundras alltid över föräldrars fantasi så fort minsta lilla problem uppstår. När jag var 7 år gick jag hem själv från skolan.

Det gjorde jag med!!
Jag hade en 30-väg precis utanför skolan där alla bilar krypkörde att korsa...
sonen har lång väg, bitivis utan trottoar och övergångsställen längs med och över en 70 väg med tung trafik att ta sig hem... det är skillnad... dessutom - är det verkligen OK att personalen på barnomsorgen som vi lämnar våra barn till inte vet om barnen ÄR där när de ska vara det??
Andra föräldrar kanske tycker att det är OK att deras barn är "försvunna" så lång tid - men för mig och barnens pappa är det det inte!!
Vad som kunde ha hänt?? Var det inte en liten flicka som blev mördad tidigare i år när hon var på väg hem ensam?

*harkel* Jag måste tyvärr hålla med. han är 9 år och då kan man väl faktiskt lära sig själv vilka bussar som går vart och vilka man ska ta ?

För det första har skolan inte varit i gång särskilt länge ännu och för det andra, om jag inte minns fel har emma 74 flyttat för inte så länge sedan ( rätta mig om jag har fel emma!) vilket jag tolkar som att det inte är samma buss som förut.

För det tredje SKA barnomsorgen ha koll på var barnen är. 1 timme och 20 minuter är LÅNG tid att inte ha koll på ett barn. Han hade kunnat trilla på skolgården och ligga skadad eller till och med död.....

Nu hände inget av det och han blev inte kidnappad, mördad eller våldtagen, men det är inte tack vare fritids i alla fall. Vi föräldrar BETALAR pengar för att våra barn ska vara där!

Precis som emma74 skriver var det en liten flicka som dog i år, var det inte 500 m från sitt hem?
I alla fall jag, och jag tror inte att jag är ensam, har ingen lust att riskera mina barns liv för att jag på det glada 80-talet kunde gå till skolan och vara ute och leka även om mamma inte visste exakt var jag var när jag var liten. Nu är inte då, Sverige har förändrats, och inte enbart till det bättre med andra ord.

Min son går i förskoleklass nu, fylelr 7 år i februari nästa år och nu cyklar jago ch han till hans skolbuss 2,5 km från vårt hem. Tycker du att han är redo att cykla den biten själv? Det är ju mestadels grusväg och så en liten 70 väg bara några hundra m typ......

Det tycker inte jag.

Precis som emma74 skriver var det en liten flicka som dog i år, var det inte 500 m från sitt hem?
I alla fall jag, och jag tror inte att jag är ensam, har ingen lust att riskera mina barns liv för att jag på det glada 80-talet kunde gå till skolan och vara ute och leka även om mamma inte visste exakt var jag var när jag var liten. Nu är inte då, Sverige har förändrats, och inte enbart till det bättre med andra ord.

Men allvarligt - tala om att måla fan på väggen! För att ETT barn fallit offer för en pedofil ska dagens barn inte kunna gå 500 meter utan föräldrarnas kontroll. Om du frågar mig vad som är mest skadligt är svaret uppenbart!

Sverige har INTE förändrats, det är föräldrarnas attityder som har förändrats - och med den mediepaniken.

Den riktigt trista konsekvensen är skulden som indirekt läggs på Englas föräldrar, som var oansvariga nog att låta flickan cykla den korta biten hem...

Det gjorde jag med!!
Jag hade en 30-väg precis utanför skolan där alla bilar krypkörde att korsa...
sonen har lång väg, bitivis utan trottoar och övergångsställen längs med och över en 70 väg med tung trafik att ta sig hem... det är skillnad... dessutom - är det verkligen OK att personalen på barnomsorgen som vi lämnar våra barn till inte vet om barnen ÄR där när de ska vara det??

Jag förstår riskerna, men det gick BRA och sonen lärde sig för hoppningsvis såväl vägen hem som hur man tar sig fram i trafik PLUS hur man går på rätt buss!

Vi kan inte kräva full koll och säkerhet hela tiden, det är inte praktiskt realistiskt, och vi lever inte i en idealisk värld. Jag tror att vi måste inse det.

De gjorde jag också, på en gångväg väl skyddat från bilister och mopeder. Kunde kommit nån enstaka moppe ibland.

Och jag minns faktiskt än idag när vi gick i skogen på vägen hem, bredvid gångvägen och vi lekte ofta där med skolan. Lekte hästar och klättrade och kom hem bra mycket senare hur orolig min (och mina kamraters) föräldrar var. Fanns ju inte direkt några mobiltelefoner på den tiden.

Och hur kan de vara bra för en 9 åring? "Ojdå han blev påkörd och bröt lårbenet men då lärde han väl sig att gå lite försiktigare nästa gång" :eek: Vad är det för tanksätt?

Ska vi börja med att åka och droppa våra barn på olika platser och vänta på att de hittar hem och belöna dem med en go-bit? De är väl inga tränade spårhundar?

Jag förstår mkt väl hur emma måste ha känt, men framför allt kan jag föreställa mig paniken och skräcken hos hennes son. När jag var mindre och var ute själv på säkra platser och de kanske kom någon bakom mig vart jag livrädd. Och de var på den tiden man kunde lämna sin cyckel olåst var som helst utan att den blev stulen om vi nu ska blanda in det som hände Engla.

De händer aldrig mig tänker väl alla som råkar ut för olyckor?

idag kom sonen storgråtande hem... själv... en halvtimme innan vi skulle hämta vid skolbussen... han hade råkat kliva på fel buss och åkt hem med den tidiga och sedan väntar i evigheter p att hans pappa skulle komma och sedan gått hela vägen hem... man korsar flera tungt trafikerade vägar, en helt utan övergångsställe, där bilarna inte kör sakta direkt:eek:

vi ringde såklart skolan direkt och frågade hur det här kunde hända och de hade inget annat dvar än att det hade varit en vikarie i klassen idag...

Tja, vikarier är vikarier. Hemskt nog men någonstans har det brustit i informationen. Förhoppningsvis ska det aldrig göra det igen. Är själv lärare och det är skitjobbigt att vara borta för om man är planerat borta, dvs ska vara ledig, så ska man först planera allt som vikarien ska göra, sen hoppas att det går bra och sen sätta sig in i vad som verkligen blivit gjort. Och man får givetvis löneavdrag för att man var ledig, absolut ingen ersättning för att man dessutom planerat för de lektioner som en vikarie hade. Det tar ju förstås ingen tid att detaljplanera en veckas undervisning, rastvakter, bussrutiner etc. :grin: Är man akut borta, dvs sjuk, så ska man vara beredd på att någon ringer och frågar om allt som ska göras alternativt ringa och informera, eller som jag brukar försöka göra: maila. Jättekul att sitta med hög feber framför datorn och försöka komma på allt som ska göras, inte glömma någon detalj, såsom busskontroll tex. Ja, det är oförlåtligt men ett mänskligt misstag antagligen. Tycker dock att fritids borde ha reagerat först och snabbt. Kanske kan du tipsa skolan att ha som rutin att om det är vikarie ska denne alltid informeras om bussrutinerna och kanske att de har som extra åtgärd att en fritidspedagog kommer in sista 5 minutrarna och ser till att det blivit gjort och om inte gör det, så att samma misstag ej kan ske. Samtidigt fråga om de inte kollar på listan över vilka barn som ska vara där tidigare än det tog för er att ringa och upplysa dem om ert barns bravader.

I våran skola har dom stenkoll. Min dotter går i 4an. Läraren skriver upp vilka som går hem, vilka som blir hämtade, vilka som tar bussen. Det är alltid lrare med nere vid bussen och hjlper alla barnen. Det r barn från 6-11 år.

Ja, jag tyckter nog också att det vore smartare om fritids hade hand om fritidsrutinerna och prickade av barnen än att man ska blanda in både lärare och fritidspersonal.

Dessutom är det väl mer sällan så att all personal på fritids är sjuka och har vikarier och ingen vet om rutinerna än att någon lärare är sjuk och vikarien ska sättas in i krångliga rutiner som rör barn som de knappast ens känner till namnet på.

Liknande trådar

Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 909
Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 951
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 979
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
3 051
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV