Vad har/ska ni äta? Del III

Sv: Vad har/ska ni äta? Del III

Okej!

Haha, det känns lite som om jag är din stalker =P men hoppas du inte tar det så.. men iallafall, måste berätta att jag testade göra piroger i morse igen när jag inte kunde sova. I tröttheten tog jag fel och tog gula ärter istället för kikärtor och så tog jag bakpulver för jästen är slut. Så tog jag mer salt än förra gången också! Iallafall, de blev jättebra! =D

Blev sprödare/knaprigare konsistens på dessa än mina tidigare och tyckte de luktade mer som vanliga piroger med (kikärtor luktar nötigt och gott, men iallafall). Sen med bakpulvret så tyckte jag degen betedde sig snällare, gick lättare att göra större rundlar så jag kunde lägga i mer fyllning vilket blev godare/saftigare med (fyllde dessa också med stekt rödlök och tomatpuré, kryddade med kryddpeppar o salt).

Tänkte jag kunde tipsa om det! Kul med recept man kan variera så mycket!

-------------
alltså

min dag hittills;
frukost en pirog gjord på gula ärtor och fylld med stekt rödlök och tomatpuré, till den lite avokado och tomat/gurkasallad med vinägrettsås (blev över i skolan häromdan =P)
och nu blir det snart en kopp svart kaffe

//r

Gårdagen:

Frukost 1 (06.00): kvargsmoothie med hallon, mango och banan.

Frukost 2 (10.00): 1 och 1/4 mjuk fralla med 1 kokt ägg, lite kaviar, ost, skinka och grönsaker. Kaffe med mjölk. Sockerfri juice. 2 Mariekex med bregott mellan.

Lunch (13.00): kycklingwok med massa grönsaker, chilli, vitlök och ingefära. Vatten.

Em (15.00, innan löpningen): 5 dumlekolor, vatten.

Kvällsmat (19.00): pulled pork med 1 pitabröd, isbergssallad, gurka, tomat, avokade och en klick creme fraiche. Lemonad.

Kvällsfika: 1 apelsin, lite mörk choklad.

Åt också pulled pork idag (för första gången :)) men åt min i en vanlig källarfranska med coleslaw och klyftpotatis till. Flottigt och gottigt :p Och busenkelt att göra, älskar "långkok"!

Sambon hade gjort någon slags hickorysås igår som vi använde :) Hans mamma som tipsade om receptet hade använt en färdig sådan sås på flaska men sambon ville pröva att göra egen. Vad använde du? Trodde alltid man använde hickorysås men jag kan typ inget om pulled pork! :)

kl

Igår:

Frukost: Kvarg & yoghurt med hallon, havrefras, linfrö, valnötter, torkade tranbär, kokos och honung. 1 kopp kaffe.

Lunch: Rotmos, lax och broccoli på knäckebröd. 1 liten hembakt fralla med smält ost och ruccola.

Mellanmål: 1 äpple, 2 bitar Oreo-choklad som pojkvännen köpt (den var ju inte speciellt speciell?)

Middag: Linsgryta med rostade pumpafrön och turkisk yoghurt

Kvällsfika: Chokladmousse gjord på kokosmjölk (superenkelt och supergott!) med lite hackad choklad på

Min matmotivation är inte på topp nu...

Igår:

Lunch: Tandoorikyckling med ris
Middag: Havregurt, 2 hemmagjorda frallor och ett ägg

Lunch: Värmpizza med aioli
Middag: Havregurt, 2 hemmagjorda frallor, 3 kalkonskivor och ett ägg

KL

Idag åt jag mina favvo-veggobiffar gjorda på bland annat valnötter, spenat och fetaost. Åt det med klyftpotatis och en (alldeles för) vitlökig sås :)

kl

Frukost: Två knäcke med bregott och leverpastej.

Mellanmål: Kvarg/turkisk yoghurt, hallon, granola.

Lunch: Tortellini, korvsås, körsbärstomater.

Mellanmål 1: Kvarg/turkisk yoghurt, hallon.

Mellanmål 2: En banan.

Middag: Köttfärssås, pasta, sallad.

kl

Frukost: Fruktsallad med banan, mango, hallon, blåbär med vaniljkvarg.
Minimellanmål eller nåt: Minikexchoklad.
Lunch: Potatisgratäng med skinka, lite lösgodis.
Middag: Laxburgare, spenat, vitlöksås, chilisås.
Kväll: Gräddädel, frukostknäcke, fikonmarmelad, vindruvor och the.

Det lät gott!:d

//r

Hur gör du moussen?

Det var jättegott och enkelt! Man ställer en burk kokosmjölk i kylen så att den stelnar, och gräver sedan ur det feta "kokosmoset". Vätskan som bildas i nedre delen av burken hällde jag i linsgrytan. Vispa sen kokosen med två matskedar kakao och sötning efter smak, jag tog typ en msk flytande honung. Mumsigt :)

Recept på vegbiffarna tack! Lät ju jättegott:D

Apropå pulled pork har vi också gjort en egen marinad på bland annat chipotle-paste, farinsocker, ketchup, whiskey och massa spiskummin.:d

*kl

Dagens mat!

Frukost: kvargsmoothie med hallon, mango och banan, 1 grov liten scone med bregott.

11-snack: lite kikärtor

Lunch: Vegetarisk tomatsåsröra med bland annat halloumi, svarta bönor, broccoli, morot, paprika med fullkornsspagetti. Vatten. Till liten efterrätt kaffe med mjölk och lite mörk choklad.

Kvällsmat: laxfilé med stuvad spenat och ugnsbakad morot. Vatten.

Kvällsfika: 1 apelsin i bitar med ca 100 g keso och kanel:d

kl

Är på landet en vecka utan nåt särskilt att göra, så jag har tänkt laga massa mat. :p

Gratinerad löksoppa (aldrig gjort förut, recepttips mottages tacksamt!!)
Sparris och hollandaise (äntligen sparrissäsong!!!)
Rulla älgköttbullar, till gräddsås, ugnsstekta rödbetor, kanske hasselbackare?
Gulasch, om det blir någon älg över
Baka nåt gott bröd (recepttips? jäst, ej surdeg!)
Nån god efterrätt, kanske creme brulée
Ägg benedict till brunch :love:

Tur att jag även kommer ha tid att träna mycket :angel:

Idag åt jag en stor grönsallad med parmesan, bacon, pistagenötter och mörk söt balsamico till lunch. Sen har jag inte orkat laga någon mat, åt oliver till middag... Ska kanske gå och öva på löksoppan nu.

Lunch: Tandoorikyckling med ris
Mellanmål: Havregurt, 2 skivor hemmagjord glutenfri limpa
Middag: 3 havreplättar med tofulineglass och sylt

Matlust jag saknar dig!!!!

*kl*

Jag har börjat med periodisk fasta sen i söndags kväll. Det går rätt bra och jag börjar få lite mer koll på hungerskänslorna. Så såhär har dagen sett ut:

Frukost: 1 kopp te
Lunch: Kvarg/grädde med laktrispulver, hallon, cocoschips och 2 ägg
Mellamål: Chokladmousse på kokosgrädde, vanlig grädde, jordgubbar och mandelsmör.
Middag: Stekta grönsaker med två kycklingkorvar, räksallad och lite majonäs.
Kvällsfika: 1 kopp te.

kl

Frukost: Två skivor rågbröd med bregott, skinka och gurka, ett glas mjölk.

Mellis 1: Turkisk yoghurt, en apelsin, granola.

Mellis 2: Kvarg, mango.

Mellis 3: En skiva rågbröd med bregott, skinka och gurka.

Middag: Fiskpinnar, potatismos, kesellasås, sallad.

Ingen riktig lunch idag :p Blev lite knäppt.

kl

Frukost: kvargsmoothie med hallon, mango, havregryn och krossat linfrö.

Lunch: Fullkornsspagetti med en tomatsåsröra med bland annat halloumi, broccoli, morot, lök, svarta bönor mm. 1,5 digestive. Vatten.

Kvällsmat: 8 bitar sushi och eda-mame (ångkokta sojabönor med salt:d). Vatten.

Pwo: 1 kopp kaffe med mjölk och lite mörk choklad.

Efter gymet: 1 proteindrink, lite kikärtor.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
2 434
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 279
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 995
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama