37500 + OB, traktamente osv. Brukar få ut drygt 30 efter skatt. Är nöjd, men skulle ju inte tacka nej till mer!
Lokförare.
Lokförare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med. Ser mig knappast fången i kvinnofällan, plus att könsfördelningen i yrket är mycket bättre nu även om det fortfarande är kvinnodominerat.
Vadå inte lönar sig?Biblioteksyrket är kvinnodominerat och kräver en lång utbildning som inte lönar sig (om man inte jobbar tills man är 89 år enligt inlägg tidigare i tråden) Det kallar jag en kvinnofälla.
Det beror väl på.Alltså vi är många akademiker som ligger i spannet kring 35'.
Är det en dålig lön?
Ja, jag kan bli lite småbitter när jag ser att mina medarbetare som egentligen ligger 15-20 under mig får ute nästan lika mycket (ibland mer!) som mig på grund av OB och några väldigt, väldigt välbetalda övertidstimmar när det har krisat. Själv har jag inga övertidsavtal alls utan samlar årsarbetstid som jag egentligen inte kan ta ut heller, för då skapar jag bara mer stress för mig själv. Men där är det ju avtalen som är lite skeva.
Mina medarbetare gör ett jättefint jobb, men de har ett väldigt begränsat ansvar, jobbar "i nuet" och kan släppa (nästan) allt varje dag när de går hem - helt tvärtemot vad jag sitter med.
1a linjens chef är ju en rätt välkänd stressig, inklämd roll. Jag ser det som att jag gör några hundår nu där jag verkligen får bekanta mig med rollen som chef och alla ansvar som följer med det, och förhoppningsvis kan jag inom sinom tid hitta en mer välbetald roll där jag får vara chef över mer välutbildade personer med mer komplexa uppgifter. Det hade varit väldigt spännande, men jag har inte bråttom dit.
https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/olonsamt-att-utbilda-sig-till-bibliotekarie/Vadå inte lönar sig?
Man kan ju leva gott på den pengen, och CSN-lån är inte en skuldfälla.
Ett jobb man trivs med och orkar med är väl det viktigaste?
För den riktiga kvinnofällan är inte ett yrke, utan utbrändhet...
35k anses vara en dugligt bra lön även för män här i Norrbotten... Du kan få lånelöfte för en villa i byarna eller en lägenhet centralt för den lönen. Du kan faktiskt försörja en familj med barn och häst på den lönen om ni är lite återhållsamna ekonomiskt.
Jag sitter mest och gapar åt lönerna i den här tråden. Hade ingen aning. Fan vad folk tjänar pengar söderut?
Flikar in att det kan vara vanskligt att jämföra löner i tråden främst för att det skiljer mycket i ålder mellan oss, det är ju en sak att ha en viss lön när man är 20 och en annan om samma lön kvarstår när man är 50. Sen är det olika dyrt i olika delar av landet. Olika yrken kräver olika mycket, vi vet inte vad andra varit tvungna att ge eller offra för sin lön idag. Vissa är ensamstående i hyresrätt och andra roddar gård med flera barn och djur osv.
Jag tror att den här tråden lider kraftigt av syndromet ”ju högre lön du har, desto mer benägen är du att svara”
35’ är en högst vanlig lön i Stockholm också. Men du köper ju inget hus för de pengarna.
Högst troligt så. Jag har jobbat med hästar tidigare i mitt liv, tveksamt om jag hade redogjort den ”lönen” i en sån här tråd då. Det var ju inte direkt pengarna som var drivande för mig då utan livet så en sån här tråd hade antagligen inte intresserat mig.Jag tror att den här tråden lider kraftigt av syndromet ”ju högre lön du har, desto mer benägen är du att svara”
35’ är en högst vanlig lön i Stockholm också. Men du köper ju inget hus för de pengarna.
Biblioteksyrket är kvinnodominerat och kräver en lång utbildning som inte lönar sig (om man inte jobbar tills man är 89 år enligt inlägg tidigare i tråden) Det kallar jag en kvinnofälla.
Gör det du, en tycker som en vill. Själv anser jag inte att välja ett yrke man trivs med som har en helt vanlig lön vara någon fälla alls.
Alltså det är jättemånga utbildningar som inte lönar sig.https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/olonsamt-att-utbilda-sig-till-bibliotekarie/
Olönsamt att utbilda sig till bibliotekarie
7 okt 2020 • 2 min
Bibliotekariernas löner skulle behöva höjas med 12 procent för att de inte ska gå back ekonomiskt på sin utbildning
….
Livslönen för den som har utbildat sig i biblioteks- och informationsvetenskap är 10 procent lägre jämfört med den som börjar jobba direkt efter gymnasiet.
Jag tror att den här tråden lider kraftigt av syndromet ”ju högre lön du har, desto mer benägen är du att svara”