Vad har ni för vardagslydnad?

F

Fire-Eye

Ja, som rubriken lyder... Vad har ni för grundlydnad på era hundar?

Vilka saker är självklara för er, och som ni haft som en självklarhet sen valptiden?

Min hund får inte ta saker som hamnar på golvet förrens jag säger till. Detta har gjort att hon aldrig sitter och tigger, utan hon ligger snällt i ett annat rum (utan tillsägelse) för hon vet att om jag tappar något - så vill jag ändå ha det själv. Och om jag inte vill det, så upplyser jag henne.

Hon drar aldrig i kopplet, för det har hon aldrig fått göra. Jag brukar ha kopplet slängt runt halsen eller nacken (inte runt, bara hängt över) så jag litar fullt ut på henne. (aldrig, med undantag för smällare och dyl. - hon är extremt skotträdd)

Har man henne lös så får hon inte gå av från trottoaren om inte matte ber henne om det. Det gör att man kan ha henne framför eller bakom sig och gå med någon kompis o snacka lite, utan att behöva oroa sig för trafiken bredvid. Hon får inte heller gå ut i vägen om vi går vid en vägkant, men det är något som är rätt nyinfört då vi precis har börjat cykla utan koppel (längs väg) så där litar jag inte på henne helt än.

Hon får inte gå ut/ in genom dörr/bildörr utan tillåtelse.

Nu kan jag inte komma på mer men ni förstår vad jag menar. Längst ner i inlägget vill jag gärna veta vilken ras ni har. Gärna ålder på er och hunden också. Det är öppet att kommentera. ;)

Jag har en Golden Retriever på 6 år. Jag är 14. :)

Sv: Vad har ni för vardagslydnad?

Hon inte får skälla/morra på folk eller hundar. Eller andra djur.

Hon ska vänta på min tillåtelse att gå in/ut ur bilen, genom dörrar, äta sin mat osv.

Sen är det väl vanliga grejer, inte dra i kopplet, komma när jag ropar, sitt och ligg och stanna och just nu tränar vi på fot.

Jag har en rottweiler/dobermann blandras som är 10 mån, själv är jag 22.

Min får inte ta något som ramlar på golvet förren han får ordet "varsågod", inte heller äter han utan det ordet.

Han går varken in eller ut ur bilen om jag inte ger kommando om just det jag vill, och inte genom dörrar heller.

Han går på vänster eller höger sida när vi är ute, beroende på var jag vill ha honom för tillfället.

Han får leka med kopplet, men bara på min invit och ska släppa direkt vid tillsägelse om det. (säger " nu räcker det")

Dra i kopplet är absolut förbjudet och numera ska han gå lite bakom mig vid hundmöten med, för att undvika alltför mycket ögonkontakt samt att jag inbillar mig att jag har bättre kontroll om han är just där.

Vid besök hemma hälsar alltid vi först, hunden sedan. Han ska dessutom sitta när helt främmande folk hälsar på honom.

Vi har en kastrerad Doberman/rottweiler på 6 år.

Självklara saker i vardagslivet:

Komma på inkallning.
Inte gå fram till människor och djur utan tillåtelse, även om de låter.
Inte tigga.
Inte stjäla mat eller annat jag tappar.
Inte hoppa upp i sängen utan varsegod.
Inte springa iväg när de är lösa utan varsegod, annars ska de hålla sig nära.
De ska hålla sig på en sida om mig, dvs inte flamsa fram och tillbaka framför mina fötter.
Inte pipa och inte skälla i onödan.
Inte dra i koppel.
Inte glo på andra hundar.

Ja, helt enkelt. Det är en självklarhet att mina hundar ska lyssna på mig och lyda. :)

Har en schäfertik på 4 och en blandrastik på 5 år.

Min ögonsten får inte ta något fören han får ordet varsågod, inte heller äter han utan det ordet.
Han ska alltid sitta innan mat.
Han får inte gå in eller ut ur bilen om jag inte säger det.
Han får inte dra i koppel.
Säger jag sitt ska han stanna där tills han får tillåtelse att gå desamma gäller ligg.
Han ska komma när jag ropar.
När jag e ute och andra är med ska han stanna om jag stannar.

Han är en rottis på 7 månader och 1 vecka.

Det min hund kan
.. är att inte ta saker t.ex. mat som tappas på golvet, inte börja äta osv förrän vi har sagt "varsågod"
.. inte dra i koppel
.. stannar på kommando och stannar kvar, även vid sitt
.. får leka med kopplet efter "varsågod" och slutar vid tillsägelse

Saker vi ska öva mer på som han inte kan till 110%
.. komma på inkallning
.. skälla/gruffa åt människor
.. inte gå ut/in genom dörrar utan tillåtelse (sitter till 90%)
.. hoppa upp i soffan, säng o dylikt utan tillåtelse
.. dra i koppel (funkar hyffsat, beror på vilket humör han är på)
.. gå fot
.. stanna kvar/vara fastbunden utan att skälla hysteriskt

Är en långhårig collie på 7 månader. Jag o min sambo är 21, tränar honom båda två

Jag har inga absoluta regler förutom att hundarna skall lyssna på vad jag vill- alltid. Säger jag att det är okej att springa ut före genom dörren så är det så. Säger jag att dom skall vänta så skall dom det. Visar jag att dom får gå upp i soffan så är det ok. Säger ag till att jag vill ha hela soffan själv så blir det på det viset.

Vuxna hunden är väldigt lyhörd medan unghunden är fullständigt väck ihuvudet just nu. Jobbar mycket med honom och hoppas att hjärnsläppet är tillfälligt...

Rottishannar. 20 månader resp. 5år.

Kul att se att så många andra har svarat! :bow::)

Jag har kommit på lite mer saker nu (med inspiration från er). Det finns hur mycket som helst som hon kan, men det finns inte lika många saker som är självklara för oss...
;)

Hon får inte heller hoppa på andra människor (dock kan hon bli väldigt närgången om jag inte säger till)

Hon får bita och busa med kopplet, men hon 'frågar' alltid först. Och säger jag inte ja då så gör hon inte det. Men hon slutar alltid direkt när man säger till.

Min hund är såpass lydig att jag kan lägga köttbitar innanför läppen på henne, och hon tar inte dem förrens jag säger till. :D
Och om hon mot all förmodan skulle plocka upp något ute så släpper hon det direkt när man säger till, även fast hon tuggar och ska svälja. :love:

Jag har (fortfarande :rofl:) en Golden retriever och är 15 år ju! Skrev fel i det andra inlägget :o Har inte riktigt vant mig vid att var det än. Fyllde år i förrgår. :banana:

Stanna
Sitt
Ligg
Stå
Komma på inkallning, oavsett vilken miljö.
Gå fint (inte fotgående med rätt position och kontakt utan brevid mig bara)
På promenad på vägar:

Kanten (gå på kanten)
Höger kant, vänster kant (om han är lös och springer före)
Över (gå över vägen)

Artig mot folk, inte ränna över dem eller hoppa
Stanna på gården.

Rottweiler 2 år, Jag 24 år

Mina hundar ska inte/ska:

Dra i kopplet,
hälsa på andra utan "varsågod"(även om det är folk vi känner),
ALLTID komma på inkallning, oavsett störning,
Inte springa längre än "lagom" långt ifrån mej när de är lösa,
inte springa ut på vägen/cykelstigen, man går på vänster sida,
Inte stjäla mat,
kunna lägga sej och ligga kvar där kommando ges (nästan oavsett störning),
kunna stanna och "vänta",
Skälla på andra hundar/människor osv.
kunna lägga sej och slappna av när jag stannar och pratar med folk
och massa massa mer!

Däremot så är mina hundar rätt ouppfostrade i andra ögon i vissa avseenden, dom tigger, dom ligger i säng/soffa, dom hoppar på folk när dom hälsar (biter dom i händerna) och så :)

Alla mina hundar är av rasen Australian Kelpie, Eya är 4månader, Midas 2år och Lewa 4år.
Midas har ovanstående lydnad, Eya jobbas det på och Lewa känns det inte riktigt fullt så viktigt på då hon inte är min hund :angel:

Ibland tror jag dessutom att Midas förstår vad jag säger, om jag säger åt honom "Näe, inte kissa där, kissa där istället *peka* så gör han det :)
Eller om jag säger åt honom att han inte får ha en pinne som han hittat utan att han ska gå och hitta en annan istället så gör han de, ibland nästan läskigt :crazy:

När du sa det där om kissa kom jag på att min herre kissar på kommando :love:, om vi har lite brådis nån gång och han sniffar lite för länge kan jag säga "kissa" så gör han det :)

Min med! :)

Säger man gå och kiiiissa nu, eller lite halvaggressivt; (:o)
Bajsa!

Så gör hon det.

jag försöker, så gott jag kan, hålla på dom här reglerna...

inte hoppa upp i soffor
inte gå ut genom dörrn utan min tillåtelse
inte dra i kopplet
inte skälla på folk som går förbi på gatan
inte rusa fram till folk som vi möter när vi är ute och går

Men tja... det är SVÅRT!! Tur att det finns hundkurser att gå säger jag bara:angel::crazy: Jag har läst alla böcker som går att läsa, men det är inte riktigt samma sak att läsa en bok och tänka "sådär skulle ja aaaaaldrig göra" som att faktiskt stå där och hunden skäller på en katt på andra sidan gatan och man själv står som ett fån och säger "goliat, kom här, hiiiit, hiiiiiit, gooooodis" eller vad sjutton man än försöker med för att avleda honom.

Jag har en kooikerhondje-hane på fyra (snart fem) månader. Själv är jag 21 och det här är min första hund. Vi ska gå på alla kurser som våran brukshundsklubb har :angel::D

Vi ska gå på alla kurser som våran brukshundsklubb har :angel::D

De måste jag o min vovve med:angel:
Har gått valpkursen och fortsättningen får han inte gå förrän han är runt ett år så vi försöker så gott vi kan hemma. Han är en riktig liten :devil: emellanåt:p

Jag har ungefär som TwiggyM, jag har nog inget totalförbud mot någonting på det sättet att det finns på en speciell "regellista".
Vill jag inte att hunden ska göra si eller så för tillfället så gör han inte det medan jag kan mena något annat en annan gång.

Jo förresten..kom på et par småsaker jag har.

1. När vi kommit in från promenaden ska han alltid sätta sig på dörrmattan för att bli avklädd halsbandet och får inte gå in för än jag aäger "så". Det måste jag för att den hunden är expert på att linda sig runt benen på en för att han alltid får små glädjerus när man kommer in...vilket resulterar i att man snubblar över det lilla fanskapet:cool::D

Glömde säga att jag har en west highland white terrier 11 år ung.
Men det syns ju på avataren.

Detta kräver jag av mina hundar:

Att de inte drar i kopplet på promenader
Att de håller sig hyffsat nära mig när de är lösa
Att de kommer på inkallning (här har jag lite problem med den ena just nu som gärna stannar och nosar färdigt innan hon kommer. Jobbas på!)
Att de inte hälsar på folk/hundar utan att jag godkänt
Att de inte äter innan jag sagt varsågod
Att de inte går in/ut genom dörrar och bilar innan jag sagt varsågod

Sen vet jag inte om man kan kalla det för grundlydnad men båda mina hundar kissar på kommando:angel:

Jag är 18 år och jag har en cockerspaniel-tik på 1,5 år och en rottistik på 6 år.

Min hund kan:

*gå före bakom eller fot.
*höger eller vänster vid före
*stanna
*sita/ligga kvar där jag lägger henne tills det är dags att göra nåt nytt.
*komma på inkallning
allternativt, är hon lös på gården och bara ropar "var är du" så kommer hon bara och visar var hon är, väldigt smidigt och hon kan fotsätta med sitt och jag med mitt.
*March (springa fram till en person gå runt den ett varv och sen komma till baks till mig)
*tigga får hon men inte ta utan lov, går och lägger sig om jag vill det men jag vill ha med vovven vid matbordet.(lite bortskämd)
*Hämta det jag pekar på (ex tidning fjärrkontrollen osv)
*ge grejer till husse
Två sissta grejerna tycker jag är väldens bästa komandon då jag är en mycket lat person;)

Har dock problem med vissa hundmöten då hon kan bli skogstokig men har nästan tränat bort det nu, men vågar inte lita på henne där till 100%

Sen kan hon ju tusen meningslösa gejer men det tillhör nog inte riktigt allmänlydnad

Hon är en 6årig rottis tik.

(Lillan kan sitt och nej nu+ lite sitt kvar samt inkallning;) )

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 632
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg