vad har ni för sadlar?

Sv: vad har ni för sadlar?

Kan sägha, att jag är väldigt noga oxå. Efter allt som har hänt vill jag inte riskera något ner. Känns som jag har haft skádade hästar nog nu!

Kilpadd tycker jag är väldigt bra att ha under sadeln. Efter ett tag blir ju sadeln nedsutten och det värsta jag vet är att hamna i bakvikt i sadeln. Min sadel är utprovad av sadelmakare för att passa min häst och ligger lika bra utan som med kilpadd!

Man hamnar inte i bakvikt i en sadel bara för att stoppningen sätter sig! Hamnar man i bakvikt i sadeln är det något fel, och kilpad ska inte användas då!

Jag har en Jaguar XJS Flatback. Underbar :love:, jag älskar den och sitter otroligt bra då den är väldigt "öppen" så att säga. Snygg och väldigt välarbetad! Nypris ca 23.000 kr. Absolut värd pengarna!

Jaguar kan man ha på nästan alla hästar då dem går att ändra bommen på.

Bara för att man kan ändra bomvidden betyder ju inte att de passar på "nästan alla hästar". Finns ju mycket mer än bara bomvidden som ska passa...

Nej, men jämför till exempel Jaguar mot en Globus, då ligger Jaguaren bra på fler hästar.

Nja, det tycker jag inte. Det beror ju på vad för hästar man har som referensram. De flesta hästar är åt det bredare hållet idag (eller rättare sagt, folk har insett hur breda deras hästar är) och då passar Globus och liknande på fler hästar iom att de har mycket bredare bomvidder än Jaguar och passar rundare/plattare ryggar. Men som sagt, beror på vad man har som referensram.

inhandlar min 4 stubben snart . det bllir en svart artus . från tidigare: knights leather, stubben siegfried,stubben juventus,stubben juventus, zaldi.

stubben är såå bra =)

den som snart blir köpt ser att ha suttit på hästen sen den föddes..

Min sadel är utprovad av sadelmakare för att passa min häst och ligger lika bra utan som med kilpadd!

:eek: Ursäkta, men det är en ren omöjlighet att en sadel ligger precis lika bra på samma häst såväl med som utan kilpadd (som jag fö inte alls tycker om och inte rekommenderar)... :crazy:

Den ligger inte perfekt, det syns ju tydligt på bilden. Bilden luras ju inte av manken, bara för att han har hög manke ska han ju inte ha en för smal sadel eller en sadel som ligger för långt fram. Då ska man ha en sadel som hamnar bakom manken och som har mycket mankfrihet.

Men snälla. Har du sett hästen live eller? Om inte tycker jag du kan lägga ner dina påståenden. Jag tror nog Baroyas veterinärer och sadelutprovare har en aning mer erfarenhet än du. Eftersom Baroya redan i sitt första inlägg skrev att hästen har dåligt sadelläge men att hon nu med hjälp av proffs hittat en som passar finns det inget kärnämne i ditt kassa försök att få igång bråk. Alla hästar är inte lika.

Och jag kan INTE förstå er med kärlek för STÜBBEN!!! :eek: :eek: De värsta sadlarna som finns!! Gaah, hatar allt vad Stübben heter...*ryser* Men alla är ju olika!:idea:

Nån som har en Felix Bühler-sadel? Schweizisk som vi har härnere. Eller La Belle?

Fick dessutom hem en sadel igår att testa, en Krämer. Någon som har erfarenhet av dessa? ser fin ut i skinnet, men något bred. Rider i den imorgon första gången.

Försöker jag få igång bråk? Nej du, jag försöker få folk att köpa bra sadlar till sina hästar. Jag har skrivit med Baroya över pm, och det verkar som att hon har förstått att hennes sadel inte ligger bra. Bara för att hästen har ett knepigt sadelläge ska en sadel inte ligga sådär, då gör den bara skada. Dessutom har Baroya inte haft hjälp av en utprovare, endast en ÅF för märket hon har på sin sadel (ÅF är ingen utprovare, och kan inte det minsta om sadlar i princip..)

Jag vet mycket väl att alla hästar inte är lika, men ändå ska en sadel inte ligga dåligt. Har hästen ett så extremt sadelläge att det inte går att hitta en sadel som ligger ens okej kan hästen inte användas som ridhäst, alternativt får man använda bomlöst om det finns någon som funkar.

*KL*

Nu har jag äntligen en sadel ;)
Min Jacson celine dyker upp på fredag.
Ingen värsting sadel men har räknat med att
behöva byta efter sommaren då hon breddar sig hela tiden.
Ingen mer barbacka ridning:bump:

Jag har en Prestige Apaloosa Silver star 17". Bommen är ställbar 3ggr så nu har jag två ggr kvar, det är super att kunna ställa om den så den passar ens häst perfekt utan att behöva köpa ny. nackdelen med den är att den är inte flatback så när jag hoppar högre hinder ''fastnar'' jag lite i den.

Jag har en Prestige Apaloosa Silver star 17". Bommen är ställbar 3ggr så nu har jag två ggr kvar, det är super att kunna ställa om den så den passar ens häst perfekt utan att behöva köpa ny. nackdelen med den är att den är inte flatback så när jag hoppar högre hinder ''fastnar'' jag lite i den.

Prestige trodde förut att man endast kunde värma om 5 ggr, men de har kommit fram till att den går att ändra hur många ggr som helst.

En gammal Albion Legend flatback som jag köpte begagnad för 3500, ett kap. Den är fin i skicket och var nyligen omstoppad. Stropparna behöver dock bytas ut så småningom. Hästen är ganska tunn över ryggen ännu och har en ganska rak rygg och normal manke. Trivs kanon i sadeln som iofs är lite hård i sitsen. Sadeln är lite vid för hästen ännu, men har en fårskinnspadd under i nuläget.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård