vad har ni för sadlar?

Sv: vad har ni för sadlar?

Har en Bates Momentum (se tidigare inlägg på sida 2 i denna tråd) och den är den skönaste sadel jag suttit i och då har jag ändå en Equipe och en Albion också samt provsuttit CWD, Butet, Amerigo, Prestige mfl kvalitetssadlar (dock inte alla modeller).

Definitivt en sadel jag kan rekommendera. Smidig också eftersom den (som alla nya Bates och Wintec) har koppjärnen som man kan ändra själv. Det gör ju att man kan ha den både på smala hästar och hyfsat breda. Som du kan se på bilden är det en ganska rak sadel (precis som Trainers som jag också haft tidigare kom jag på nu) och passar förmodligen inte svankiga hästar.

Vad är det som är så speciellt med hans sadelläge? Han kommer bara ta skada av en sadel som ligger som den gör på dina bilder! Bommen kan inte fördela trycket korrekt, du hamnar i fel position och det är bara en tidsfråga när hästen går sönder.

Har en stubben cs. mycket bra stöd, stabil men inte hård. synd att jag inte har nån häst just nu..
10124062.jpg

Nån som har Equipe Expression här?
Vad tycker ni om dem?
Vad gav ni för dem?
Ny eller begagnad?
Bilder?

Vad färgar man med för färg då och hur gör man? Vart får man tag på färgen?
Har ingen sadel som tappat färgen än men tycker det vore intressant att veta.

globus ezperanza, underbart skön och snygg :) den är lite tung, mn den ligger bra och man får bra kontakt med hästen :)

Det heter narvsvärta, om jag inte minns fel. Jag har själv inte färgat något, men syrran har gjort det. Hon har färgat både sadlar, stigläder, träns osv. Ska fråga henne lite närmre hur det är man gör så återkommer jag.

8916304.jpg

Jag har en CWD som jag tyvärr inte ridigt så mycket i eftersom hästen står hos en utbildare men jag har provridigt i en innan vi besställde den och den är otroligt skön den slår helt klart Butet med många längder i bekvämlighet(enligt mig) Sadlen sitter också helt perfekt på min häst.

7457378.jpg

Har även en Jensensadel som jag haft i tre år den är måtbiställd efter mig och min gammla häst men vi lämnade in sadlen så den blev "omgjord" till min nya häst men tyvärr blev aldrig de riktigt bra så derför var jag tvungen att skaffa mig en ny sadel. Men hoppas jag kan få den till att passa på hästen jag planerar köpaa för den är otroligt skön:)

(Ni som är duktiga på sadlar hur tycker ni jensensadlen ligger?)

Jag har en flatback Dominus sadel som jag lät utprovas ordentligt nere i Göteborg. Har haft samma sadel fast en nyare modell på min andra häst som såldes och jag har varit helnöjd med båda två!

Jag har en Prestige Marco Polo. Jätteskön att rida i, lagom mjuk och bra stöd för skänklarna. Köpte den för att ha tillfälligt till unghästarna (just för att man får så bra stöd i den) men har blivit en riktig favvosadel.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/PICT0226.jpg
Har även haft en Stübben Siegfried MF Spezial, men gillade den inte alls. Bra som ren hoppsadel, men alldeles för hård sits för att passa mig i övrig ridning. Har dock hört att de blivit bättre...
Skulle jag önska mig någon annan sadel så skulle det vara en Bates Momentum

Kan säga till er som har dikuterat angående om min sadel ligger i bakvikt eller ej. Har nu haft ute både massör och sadelrpivare och alla säger att den ligger perfekt, han sadel läge lurar ögat eftersom han har så pass hög manke! Kan säga att jag aldrig hade ridit med en sadel som var fel inpassad till min häst :)

Jag är väldigt noga med min utrustning och jag skulle verkligen inte vilja riskera hästen för det !

Den ligger inte perfekt, det syns ju tydligt på bilden. Bilden luras ju inte av manken, bara för att han har hög manke ska han ju inte ha en för smal sadel eller en sadel som ligger för långt fram. Då ska man ha en sadel som hamnar bakom manken och som har mycket mankfrihet.

Det är inget vi behöver dikutera här. Men sadlen ligger bra, det är bevisat både av urprovare och equterapeut.

Dåså:D Jag är ingen sadelexpert, så jag tänker inte säga något annat än att den ser skön ut iallafall! Tror du är väldigt noggrann med din häst!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård