Vad har ni för problem med era hundar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mona91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 4 155
M

mona91

Hejsan hoppsan!

Tänkte bara höra runt lite vad ni har för problem med er hund, alltså er största problem som ni skulle vilja träna bort på er hund :-)

Sv: Vad har ni för problem med era hundar?

8,5 åringen (omplacing) - Skällandet på dörren. Mest för att jag har så svårt att komma på hur sjutton jag ska kunna träna bort det, speciellt nu när jag har en unghund också. Hon skäller för att hon är osäker. Bara man tittar på henne så blir hon undergiven och ser ut som att man ska slå henne. Hon far inte heller till dörren utan ligger gärna kvar i vardagsrummet, vilket gör att hon gafflar ända tills personen har tagit av sig ytterkläderna och kommit in i rummet. Står man kvar hos henne och belönar när hon är tyst går det bra, men vem ska gå öppna dörren? I perioder har vi tränat mycket på det och då går det bättre, men så fort det inte har ringt på dörren på några dagar så är vi tillbaka på ruta ett. Det är väl inget jätteproblem, men enormt irriterande.

7,5 månaders - Hon har jag inga problem alls med. Klart att det är saker vi jobbar på och saker vi väntar på (total rumsrenhet t.ex.), men det är ju bara normala unghundssaker.

Mitt största "problem" är att min hund piper/gnäller/skriker när han blir glad, tex när någon kommer på besök. Men han är ung och lättlärd och det har blivit mycket bättre, han börjar fatta att det är tystnaden som gör att han får hälsa. Han är en Schäfer .. :angel:

Snart 1årig whippet.

Det är 2 saker jag har mest problem med, 1: att han ibland drar något så fruktansvärt i kopplet, oftast om han är glad eller ser fram emot något, t.ex. att gå till dagmatte, skogen, el liknande. Ibland är han dock världens duktigaste och går fot jättefint, ja t.o.m travar på lös bredvid mig när vi är ute och joggar....så jag vet att han kan om han vill :grin:

Problem nr 2: Separationsångest. Har väldigt svårt att vara själv hemma, då ylar/skäller/gnäller han jättemycket och krafsar på ytterdörren osv.
Detta problem är nog dock mest vårt fel eftersom vi aldrig ensamhetstränade honom helt själv som valp eftersom jag då bodde med mitt ex och hans hund. Så med hundsällskap klarar han av att vara hemma utan problem, men inte helt ensam... :/

Hon är otroligt förarvek. Jag har svårt att korrigera henne vid träning för då blir hon låg.
Jag jobbar uteslutande med positiv förstärkning men det kan räcka att berömmet uteblir för att hon ska förstå att det inte blev bra och då blir hon låg.

Men jag har bara haft henne några veckor så jag hoppas att vi lär oss att träna tillsammans med fart och glädje. Det är det vi lägger fokus på i alla fall. :)

Strävhåret:

- pip och gnäll, så fort han får tråkigt
- gör utfall mot andra hundar, ren och skär osäkerhet (som tur är lätt att avstyra om man hänger med)
- olydig i vissa jaktdressyrmoment
- hård som sten och därmed rätt svårtränad i vissa lägen

Korthåret:

- avskyr kloklippning
- selektiv hörsel
- bristfällig lydnad på vissa plan

I övrigt är dom underbara vovvar :love:

Golden - detta eviga pipandet/gnisslandet/pratandet så fort hon vill ngt/inte vill ngt/är hungrig/vill ut/vill ha uppmärksamhet. Och inkallningen, det går jättebra i träningsituationer och till vardags men jag får det inte att sitta som krav.

Heelern - ja där funkar nog det mesta men skulle jag välja ngt blir det passivitet och stadga då han är MKT reaktiv och nästan saknar impulskontroll. Men det går åt rätt håll!

Skroffan - fyraårig cairnterrier - har svårt för att vara tyst när hon är ensam. Hon har inte separationsångest men vakatra rysligt gärna och det i kobination med lyhörd lägenhet och kinkiga grannar är ingen lyckad kombination. Tur att jag kan ta med henne nästan överallt, alternativt lämna henne i stallet.

Jag skulle vilja ha en stensäker ensamhetstrygghet.
Hade han bara det så att jag vet att han inte bara står ut med att vara ensam, utan är lugn i det i det så skiter jag totalt i alla andra saker man skulle kunna jobba med, han skulle till och med kunna få ett par nya ovanor om han ville...!

Hejsan hoppsan!

Tänkte bara höra runt lite vad ni har för problem med er hund, alltså er största problem som ni skulle vilja träna bort på er hund :-)

Hundosäkerhet :(

Omplacering: Litar inte på nya människor. Vilket gör att promenader andra ställen än hemma är väldigt jobbigt för han. Har försökt träna bort detta genom att vara i stan ofta och låta han vara med i rummet när nya personer kommer. ( har blivit bättre )
Hade problem från början att han bajsade i skor! Haha ;) Nu har han dock slutat.
Min andra hund hatar att bada och klippas. Men det blir nog bättre med åldern. Hon är bara 11mån.

Staffen - hoppar och är bufflig när han hälsar på folk.

Njuffen - seperationsångest. Har fått jobba mycket för att han ska kunna vara ensam hemma. Faller tillbaka i gamla vanor när vi har flyttat.
Skäller som en galning när det är ngn på tomten eller när han tror att det är ngn på tomten. Vi har lite svårt att veta hur vi ska hantera det eftersom det i vissa lägen är ett önskvärt beteende. Vill att han ska vara tyst när vi säger att allt är ok.

Alltid finns det störande saker med pudelmixen som skälla medans vi tar fram agilityhinder osv men det som stör mig mest är på pudeln hans reaktivitet/impulsivitet han VERKLIGEN agerar före han tänker/använder nosen och det är den som orsakar de flesta problemen bla att han sticker på spår innan han hinner tänka förbud, försöker på fullt allvar sätta på löptikar ( kastrerad ) som snart är klara med sitt löp trots att andra smartare för länge sedan slutat bry sig, och så det jobbigaste: Han kan inte slappna av helt utomhus är osäker och vaktar på saker som inte finns dvs inte på saker som jag kan acceptera att han vaktar på. Så att ha med honom ut och ha en soft vilostund går inte för han hittar bara saker/människor att skälla på och vilar inte. Och att han blir helt stressad så fort han ser katter på sitt revir bakom huset. Börjar flåsa och bli helt stissig även om katten försvinner bort och oavsett hur jag beter mig. Han HATAR katter!

Vinthunden är lite jobbig med sitt pipande när han är otålig men oftast är det för att han inte hunnit kissa/bajsa klart och det är ju bra att hunden säger till när den är nödig. Sedan är det tråkigt att jag inte lyckas lära honom sitt för då kan vi inte träna rallylydnad. Han kan sitta även om det inte är vinthundars favoritposition men han stänger av när han inte förstår ngt och sitt förstår han inte. Sedan är jag lat eftersom han är så bra på att ta det lugnt och gärna lägger sig i alla väderlag.

Femårig whippethane, omplacering: Selektiv hörsel, svårmotiverad och osäker på nya hundar vid möte utan koppel, som han skäller ut. Tack och lov inte ett uns aggressiv. Vill sätta på tikar och kastrerade hanar.

Tvåårig whippethane: Gnäller och piper vid eventuell förväntan på vad som helst. När han är hungrig, när vi närmar oss en viss plats när vi åker bil/buss, när han har tråkigt, när han [fyll i vad som helst här]. Han har tagit efter skällandet på nya hundar vid möte utan koppel från hane 1. Tack och lov är båda okomplicerade vid hundmöten i koppel och brukar i regel kunna umgås normalt efter hälsningsfras.

1 årig Finsk Lapphund: Det förbannade pipandet så fort han vill något.

Planen: Att det aldrig någonsin ska löna sig att pipa. Ju mer man piper, desto mindre får han som han vill.

(dock mycket svårt i vissa situationer. Piper han för att han sitter otåligt i bilen, och resten av sökgänget står inne i skogen och stampar väntandes på oss. Pja.. :grin:)

Mitt problem med min unghund (6 mån. WSS) - (om det nu är ett problem) - är att hon är så förfärligt förtjust i barn och har lite för lätt att gå upp i varv. Det går väl an med familjens egna ungar, men så fort hon ser eller hör barn, vill hon dit och hälsa. Sen blir hon snabbt alltför uppspelt, och då blir det en massa hoppande och klättrande. Ungarna gillar henne tillbaka, men ibland blir det bara för mycket och det händer att hon välter omkull dem. I vintras snodde hon vantarna och mössorna av dem också, och sprang sedan omkring och retades ett bra tag innan det gick att kalla in henne.

Förhoppningsvis lugnar hon ner sig med tiden, och nu är det ju koppeltvång dessutom, så problemet är mer hanterbart.

I övrigt är hon välsignat problemfri - en ovanligt lättsam hund att ha. :)

Camaro är skotträdd, det är hennes största problem.
Hon kan också vara enormt svårmotiverad och slö ibland, det skulle jag vilja kunna träna bort.

Ila är en omplacering som inte riktigt vet hur man ska bete sig mot okända människor. Hon blir väldigt glad och uppspelt samtidigt som hon är lite osäker. Kan därför börja hoppa och skälla. Det jobbar vi på och jag hoppas att vi kan träna bort det.
Hon är också skotträdd men jag tror inte att det är lika allvarligt som för Camaro.

Hejsan hoppsan!

Ida: Träna upp koncentrationsförmågan. I alla sammanhang.
Boss: Vänja honom vid barn, så han slipper bli osäker på dem. Svårt dock när man inte har några egna att träna på;)
Fridolf: Har lagt sig till med ett jädra pipande kl 07:00 på morgonen... Då vill han frukostgosa och gå ut i sin gård!

/Migo

Blandras 7 år: Att han öppnar dörrar, skåp, kylskåp, frys och lådor när han är ensam hemma samt lyckas bryta upp babylåsen som jag satte dit tillslut. Nu får jag barrikera så gott det går och då ligger han minsann snällt hela tiden. (Kan även göra något av detta om pojkvän sover, dock inte om jag är hemma..) men matletarinstinkten har väl övertaget hos den lilla rackarn så jag fortsätter barrikera :p:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 103
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 947
Senast: bollen__
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 703
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Importera från USA
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10