Vad har ni för intressen/hobbys?

Jag har häst och är specifikt intresserad av avel.

Jag är mycket intresserad av musik och går gärna på spelningar med vänner.

För några år sedan började vi med geocaching. Det gör att vi kommer ut och rör på oss samtidigt som vi får se nya platser.

Jag tycker mycket om att läsa skönlitteratur.

Har tagit upp stickningen igen.

En kompis och jag har hamnat i palettbladsträsket.

Jag är också intresserad av odling.
 
Jag spelar teater. Manusbaserad och Improvisation. Går mycket kurser och är med i en del projekt när de dyker upp. Började för tre-fyra år sedan och har varit helt uppslukad sedan dess. En social oas där man får (tvingas) släppa allt annat.

Hemma så läser jag böcker och fixar med lägenheten som aldrig tycks bli färdiginredd. Vår och sommar så odlar jag en del på balkongen. Tränar yoga och har stadigt dåligt samvete för att jag inte tar tag i gymträningen.
 
Matlagning - även om man inte kan laga hur mycket mat som helst (har svårt att hålla igen där) så behöver man det dagligen… i det ingår ett intresse att prova mat på restaurang - för att hitta ny inspiration och kunskap.

Renovera och underhålla gården, hitta nya lösningar, bygga, projektera osv.

Ädla drycker, som vin och whisky.

Gillar viss slags musik live - så har saknat konserter och spelningar.

Följer Sveriges bästa hockeylag (nåväl…) mest via TV nu, men annars gärna live.

Året om är det olika faser i att sköta gården och förbereda för nästa fas.

Bara vara ute och gå i skog och natur, njuta av tillvaron. Älskar promenader i mörker helt utan störande artificiella ljuskällor.

För mig är det också viktigt att ha ett jobb som jag trivs med, dvs att det innehåller tillräckligt mycket intressant och nytt varje vecka - eftersom det är så många timmar som läggs där.
 
Saker du kanske behöver fundera på, söker du något att göra eller söker du ett sammanhang? Behöver du ett sammanhang eller något att göra eller är det något andra anser att du borde ha?
Om du söker ett sammanhang så är det bäst att titta på aktiviteter där man träffas och gör något tillsammans.
Bra frågeställningar att fundera på.
Jag söker efter något som jag längtar efter att göra. Något som jag känner ger mig glädje. Något jag gärna kan göra för mig själv.
Människor i grupp och social samvaro gör mig lätt trött och gör att det känns motigt.
 
Det jag gör utanför hemmet förutom att jobba är Styrketräning och Thaiboxning!
Thai är en otroligt rolig träningsform , och jag gör det verkligen bara på hobbynivå :D

Sedan så tittar jag väldigt mkt på fotboll, mest på tv men även lite live.

Och så är musik mkt viktigt för mig! Har alltid musik på och snart börjar årets höjdpunkt : Eurovision!
 
Hundsport - ett av mina största intressen, tyvärr är jag utan hund och det är problematiskt.

Skytte - jag har förvisso bara skjutit vid ett fåtal tillfällen men det har varit så kul att jag måste börja göra det mer regelbundet.

Paddling - och då främst kanot. Det är väldigt rogivande. Tyvärr är jag rädd för vatten och är låst till att behöva ha med mig en person som kan hjälpa till vid olika krissituationer ;)

Måla och rita - både skissa, och måla med akryl, vattenfärg och olja. Jag målar mest på egen hand, men planerar gå kurser inom en rätt snar framtid för att få mer bredd och kunskap.

Skriva - och då främst noveller. Mitt huvud är fullt av olika idéer jämnt.

Läsa böcker - i alla dess olika former.

Spela spel - oftast på min playstation, men ibland på dator och ibland online.

Fotografering - jag fotar mest sommartid när insekter och framförallt fjärilar har kommit fram, som är mina huvudobjekt. Myror är också rätt kul.

Baka - det ligger mig varmt om hjärtat att få skapa, extra kul att få pilla med dekoration, och såklart äta upp mästerverket!

Samla på och ta hand om växter - i mitt fall främst tropiska storbladiga växter som gärna går åt det lite sällsynta hållet. Att hitta och köpa är halva nöjet, och därefter såklart att få den att trivas hos mig.

Blombinderi - ett nyvunnet intresse eftersom jag ville ha fler hobbyer, och slog då ihop kreativitet + växter. Snittblommor är inte mitt största intresse, men det är fantastiskt roligt att skapa buketter i alla dess olika former. Jag har nyligen gått klart en kurs och kommer fortsätta gå kurser för att bredda min erfarenhet. Gissar även att det blir en utbildning tillslut så jag kan jobba med det på heltid.
 
Jag har gjort olika saker i olika perioder, ofta beroende av sällskapet. Jag gillar att göra nya saker, det är mest tiden som begränsar mig nuförtiden. Man blir ju dessutom ganska låst med djur och för mig har det begränsat övriga aktiviteter.

När jag hade uppehåll med hästeriet hade jag en period då jag paddlade kajak, körde mountainbike och klättrade. Jag hade sällskap som ägnade sig åt sånt så det var lätt att haka på. Paddla och klättra är ju inte direkt sånt jag drar iväg på själv, man behöver utrustning och sällskap. MTB har jag kört i egen regi i flera år, fram till jag skaffade nuvarande hund och den inte går att ha med på det och ej heller uppskattar att lämnas.

Häst har jag sysslat i med i 30 år, med det lilla uppehållet då ovan. Egen häst/-ar har jag haft nästan hela mitt vuxna liv. Det gör ju att annat få stå åt sidan. Har varken haft tid, ork eller råd att göra så speciellt mkt annat. Det är en stor del av min identitet och även om jag perioder mest gjort det på rutin och inte för att det känts kul, så har jag svårt att lägga ner. Nu har jag förvisso skaffat mig ett extrajobb jag gillar, och det drar ju iaf in nån extra krona till mitt hästeri. Passar ju bra när man ändå inte kan sluta med häst.

Jag gillar även att vandra, campa, uppleva historiska platser och få storslagna naturupplevelser men allt sånt är ju semestersysslor. Inte vardagsintressen. Jag tror att jag hållit fast vid hästeriet mest för att jag inte vet vad jag skulle göra av min vardag utan häst...
Jag har ju hund förvisso. Hundträning har jag dock lagt ner i nån annan nivå än vardagssysselsättning pga min hunds stora problem med magen. Hade jag kunnat lägga mer tid på hunderiet kanske jag kunde fasa ut hästbiten, men min hund är inte direkt kortet att satsa på där. Vill inte riskera att stå utan både hund och häst och jag kan inte ha fler hundar i min vardag pga att jag är ensam med all logistik.
 
Tränar i allmänhet, styrketräning, löpning och yoga i synnerhet.
Sportfiske
Gillar också att baka, odla, renovera på hemmet och lite sånt pyssel.
 
Mina intressen håller sig till resor och fotografering...Innan pandemin så försökte jag resa en gång per år på en längre fotoresa/safari... I år blir det 2 safari/fotoresor till Kenya (till olika reservat dock). I maj och oktober...
 
Jag dyker! Det som är kul med dykning är att man kan ha så olika nivåer och intressen. En del nöjer sig med grundkursen och dyker sedan med en guide då och då när de är någonstans där det är varmt och det finns färgglada fiskar och ha en cocktail väntande på båten när man kommer upp när eller så kan man fullständigt snöa in och bygga hela sitt liv runt dykningen.

Även inom dykningen kan man snöa in på olika saker, en del dyker för att komma närmare fiskarna och grönsakerna, de lär sig vilka alger som går att äta eller ligger still 20 minuter och stirrar på en 0,5cm stor nakensnäcka för att få bästa bilden.
Andra gillar historia och älskar vrak, kanske dyker svindjupt och/eller går med marinarkeologerna och hjälper till med arkeologiska utgrävningar

Man kan dyka på den nivån att det man behöver veta om fysik är Boyels gaslag gör att man inte får hålla andan eller så kan man nörda in sig något vansinnigt på olika gasers effekter på kroppen.

Man kan hyra allt utom sin mask de få gånger på året man dyker eller så kan man börja leva i en värld där en "prisvärd instegsficklampa" ligger på ett antal tusen...

Jag skulle säga att sedan jag började dyka för 3-4 år sedan så har det blivit det viktigaste som finns i mitt liv och påverkat mig på sätt jag inte trodde var möjligt.

Imorgon ska jag ut och dyka med en annan "medelålders tant" som också började dyka relativt nyss,men lika knäpp som jag. Medans vårt kompisgäng av dykgrabbar i ålder från "nyss ute ur testesteronträsket till 50årskris" åker till en fin vik någon mil eller två från dit vi ska, för grilla korv och att titta på fiskar och humrar så kommer jag och vännen hoppa i vid en okänd industrikaj för att reka inför ett kuststädprojekt under vatten och sedan möta upp med ett annat projekt som kör undervattens ROV för att samköra projektet. Vi har ingen aning om hur det kommer se ut där! Det kan finnas all möjlig konstigt skrot och ett berg av miljövidriga däck eller en helt stendöd äcklig botten. Eller så är det fint med klar sikt, nakensnäckor och med fiskar i lekdräkt...
 
Det jag gör utanför hemmet förutom att jobba är Styrketräning och Thaiboxning!
Thai är en otroligt rolig träningsform , och jag gör det verkligen bara på hobbynivå :D

Sedan så tittar jag väldigt mkt på fotboll, mest på tv men även lite live.

Och så är musik mkt viktigt för mig! Har alltid musik på och snart börjar årets höjdpunkt : Eurovision!
Just ja Resa är ett stort intresse! Och kan jag inte resa så googlar jag resmål!

Åker till Grekland varje sommar och älskar att ta små storstadsweekends, där Berlin hittills blivit favoriten!
 
Jag dyker! Det som är kul med dykning är att man kan ha så olika nivåer och intressen. En del nöjer sig med grundkursen och dyker sedan med en guide då och då när de är någonstans där det är varmt och det finns färgglada fiskar och ha en cocktail väntande på båten när man kommer upp när eller så kan man fullständigt snöa in och bygga hela sitt liv runt dykningen.

Även inom dykningen kan man snöa in på olika saker, en del dyker för att komma närmare fiskarna och grönsakerna, de lär sig vilka alger som går att äta eller ligger still 20 minuter och stirrar på en 0,5cm stor nakensnäcka för att få bästa bilden.
Andra gillar historia och älskar vrak, kanske dyker svindjupt och/eller går med marinarkeologerna och hjälper till med arkeologiska utgrävningar

Man kan dyka på den nivån att det man behöver veta om fysik är Boyels gaslag gör att man inte får hålla andan eller så kan man nörda in sig något vansinnigt på olika gasers effekter på kroppen.

Man kan hyra allt utom sin mask de få gånger på året man dyker eller så kan man börja leva i en värld där en "prisvärd instegsficklampa" ligger på ett antal tusen...

Jag skulle säga att sedan jag började dyka för 3-4 år sedan så har det blivit det viktigaste som finns i mitt liv och påverkat mig på sätt jag inte trodde var möjligt.

Imorgon ska jag ut och dyka med en annan "medelålders tant" som också började dyka relativt nyss,men lika knäpp som jag. Medans vårt kompisgäng av dykgrabbar i ålder från "nyss ute ur testesteronträsket till 50årskris" åker till en fin vik någon mil eller två från dit vi ska, för grilla korv och att titta på fiskar och humrar så kommer jag och vännen hoppa i vid en okänd industrikaj för att reka inför ett kuststädprojekt under vatten och sedan möta upp med ett annat projekt som kör undervattens ROV för att samköra projektet. Vi har ingen aning om hur det kommer se ut där! Det kan finnas all möjlig konstigt skrot och ett berg av miljövidriga däck eller en helt stendöd äcklig botten. Eller så är det fint med klar sikt, nakensnäckor och med fiskar i lekdräkt...
jag har tänkt att provdyka i 20 år...men jag vågar inte. Är så jäkla rädd att nåt går fel...Hur ofta gör det det?
 
jag har tänkt att provdyka i 20 år...men jag vågar inte. Är så jäkla rädd att nåt går fel...Hur ofta gör det det?
Extremt sällan, speciellt inte när det gäller vanlig hobbydykning till max 30-40 meter. På ett provdyk är du nog max 6m och du har en divemaster inom räckhåll och de ska köras under "lätta förhållanden". Jag hade inte tvekat ett ögonblick för att låta min åttaåriga systerdotter göra ett provdyk.

Numera finns det en rätt stor grupp äldre och kanske otränade/överviktiga dykare och då ökar givetvis risken att någon får en hjärtinfarkt eller liknande, sånt händer ju inte helt sällan på Göteborgsvarvet också. Men som normalfrisk hobbydykare som inte pushar några gränser skulle jag säga att riskerna är små.
 
Det är svårt att nämna någon hobby specifikt. Jag är ganska spretig och hittar på nya roliga grejer titt som tätt. Är i grunden en "JA-vad kul!-sägare" Inte helt kompatibelt med en hjärna som fortfarande dras med utmattningssymptom, energin tar slut så fort nuförtiden :sleep::(

Gillar överlag djur och att vara utomhus.
Häst verkar vara en hobby som står sig genom åren :heart :love:
 
Djur är mitt största intresse, och om du tidigare har hållt på med hästar kanske det finns ett litet intresse för djur överlag.

Vill man inte skaffa djur "permanent" så kan det ju vara en ide att vara jourhem. Ex till smådjurschansen om man gillar kaniner/gnagare, hundstallet om man föredrar hundar (tror även det går att vara helg-hem "bara"), katthem brukar ofta behöva jourhem osv. Eller bli andelsbonde hos en gård.
(Sorry om det går emot reglerna att rekommendera vissa organisationer, admin får ta bort min kommentar isf).
 
Extremt sällan, speciellt inte när det gäller vanlig hobbydykning till max 30-40 meter. På ett provdyk är du nog max 6m och du har en divemaster inom räckhåll och de ska köras under "lätta förhållanden". Jag hade inte tvekat ett ögonblick för att låta min åttaåriga systerdotter göra ett provdyk.

Numera finns det en rätt stor grupp äldre och kanske otränade/överviktiga dykare och då ökar givetvis risken att någon får en hjärtinfarkt eller liknande, sånt händer ju inte helt sällan på Göteborgsvarvet också. Men som normalfrisk hobbydykare som inte pushar några gränser skulle jag säga att riskerna är små.

Vet du hur det funkar att dyka som tjock? Finns det dräkter som passar är väl det jag främst undrar.

Jag har blivit lite inspirerad av det du skriver om dykning men är rädd att utrustning inte ska passa och sen vet jag inte om det är så mycket dykning uppe i norr där jag bor?
 
Min hund - ställer ut, går spår, ska komma igång att träna apportering och rallylydnad bara jag får ordning på mitt nya boende.

Hästar och ridning - slutade 2005 efter att ha haft egen häst i många år. För två år sedan tog jag upp ridningen igen, så nu rider jag en gång i veckan. Det är för lite, men jag har inte hittat någon annan nivå som är "lagom" tidsmässigt och ekonomiskt. Ännu. Hästintresset har jag aldrig släppt.

Resa - nu för tiden blir det dock mest i kombination med dykning, som är ett annat stort intresse jag tog upp ganska sent. Tog cert vid 46 års ålder. Nu reser jag till Egypten och dyker ca två ggr/år.

Skriva - har faktiskt en bok på gång som ska ges ut och håller på med flera projekt.

Matlagning - tycker jag är avkopplande! Intresset går dock i vågor. Men jag gillar alltid att bjuda på middag.
 
Vet du hur det funkar att dyka som tjock? Finns det dräkter som passar är väl det jag främst undrar.

Jag har blivit lite inspirerad av det du skriver om dykning men är rädd att utrustning inte ska passa och sen vet jag inte om det är så mycket dykning uppe i norr där jag bor?
Jodå. en av mina bästa dykpolare är mycket överviktig (märkligt att skriva så om en vän, men för trådens skull) det som kan vara lite trixigt är nog att hitta passande hyrtorrdräkter som passar men det gick bra på hennes dykcenter. Våtdräkter är mer anpassningsbara och ska man göra provapå i pool gör man det ofta utan dräkt. Resten av utrustningen är extremt anpassningsbar och jag kan inte tänka mig att det är ett problem, jag har inte sett någon ha det i alla fall och då har jag sett många nybörjare.

Min vän specialbeställde sin torrdräkt när hon köpte en egen, men det gjorde jag med den senaste jag köpte eftersom jag är så kort (och inte pinnsmal).

Sen är det en hälsofråga, att vara mycket överviktig kan ju vara en riskfaktor för tex hjärtproblem osv. Men det är individuellt och det går ju att anpassa hur man dyker och vilka risker man tar. Har man riskfaktorer(det kan vara allt från mediciner man äter till skador/sjukdomar oavsett vikt) så behöver man träffa en läkare innan man går kurs men jag tror att provapå är lite annorlunda.

Jag känner en som började sin dykkarriär som åttaåring i Östersund och det finns minst ett dykcenter/förening eller liknande där som förutom vanliga dykkurser har dykkursom Storsjöodjuret, så det dyks även uppe i norr.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 218
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp