Vad har ni för intressen/hobbys?

Jag inser att jag inte har några intressen eller hobbys kvar som jag pysslar med.
Livet består mest av arbete och hushållsskötsel känns det som.
Men jag kan inte komma på något direkt heller som jag tycker verkar roligt och vill göra men jag vill ju ha något att göra som jag tycker är kul...
Vad har ni andra för intressen?
Och tycker ni att det är riktigt kul eller fördriver det bara tid?

De hobbys som jag har är att pyssla om häst och på sommaren köra mc. Utöver det så spelar jag spel på datorn så fort jag får tid över. Jag lever för de stunder på somrarna då jag glider fram på vägarna på min hd och upptäcker nya ställen. Hästen gör att vintern passerar fortare (Känns det som) och då känns det inte lika hopplöst länge att vänta för att få köra hoj igen.
Sambon har kännt som du till för ett par månader sedan då han kom på att han skulle kunna gå på gym. Så han tränar 2 ggr i veckan och han är mycket gladare och piggare. Han läser på om olika sätt att träna och verkar gå all in för det. Annars är gamla traktorer och maskiner hans grej.

Testa nya grejer kan hjälpa dig att hitta något som känns kul. :) Eller börja göra sånt som du kanske inte gjort på länge som du vet att du tycker om att göra eller får dig att må bra. Huvudsaken är att du får en möjlighet att komma ifrån vardagslunken för en stund.
 
Jodå. en av mina bästa dykpolare är mycket överviktig (märkligt att skriva så om en vän, men för trådens skull) det som kan vara lite trixigt är nog att hitta passande hyrtorrdräkter som passar men det gick bra på hennes dykcenter. Våtdräkter är mer anpassningsbara och ska man göra provapå i pool gör man det ofta utan dräkt. Resten av utrustningen är extremt anpassningsbar och jag kan inte tänka mig att det är ett problem, jag har inte sett någon ha det i alla fall och då har jag sett många nybörjare.

Min vän specialbeställde sin torrdräkt när hon köpte en egen, men det gjorde jag med den senaste jag köpte eftersom jag är så kort (och inte pinnsmal).

Sen är det en hälsofråga, att vara mycket överviktig kan ju vara en riskfaktor för tex hjärtproblem osv. Men det är individuellt och det går ju att anpassa hur man dyker och vilka risker man tar. Har man riskfaktorer(det kan vara allt från mediciner man äter till skador/sjukdomar oavsett vikt) så behöver man träffa en läkare innan man går kurs men jag tror att provapå är lite annorlunda.

Jag känner en som började sin dykkarriär som åttaåring i Östersund och det finns minst ett dykcenter/förening eller liknande där som förutom vanliga dykkurser har dykkursom Storsjöodjuret, så det dyks även uppe i norr.
Det som är så kul är att man kan göra allt från lugna och enkla dyk från en strand eller brygga vid ett dykcenter där man i lugn eller ro kan simma runt i vackert solljus på ett par meter djup eller så kan man göra dyk som avslutas med att man ska ta sig upp för en liten och hal stege på vilt guppande båt i strömt kallt och mörkt vatten med över 40kilo utrustning på sig. Ibland med samma människor och på samma helg ;-) - men det ställer olika krav på utrustning, förmåga och hälsa.

Det finns ju folk saknar armar, ben eller syn som dyker!

Sen får man biintressen, jag har lärt mig mängder med saker jag inte kunde innan. Allt från fysisk, teknik till djur och platser man inte visste fanns och och att skruva ihop och isär utrustning och annat.
 
Extremt sällan, speciellt inte när det gäller vanlig hobbydykning till max 30-40 meter. På ett provdyk är du nog max 6m och du har en divemaster inom räckhåll och de ska köras under "lätta förhållanden". Jag hade inte tvekat ett ögonblick för att låta min åttaåriga systerdotter göra ett provdyk.

Numera finns det en rätt stor grupp äldre och kanske otränade/överviktiga dykare och då ökar givetvis risken att någon får en hjärtinfarkt eller liknande, sånt händer ju inte helt sällan på Göteborgsvarvet också. Men som normalfrisk hobbydykare som inte pushar några gränser skulle jag säga att riskerna är små.
jag tänker på provdyk och kanske grundkursen. Jag är mest rädd för att jag inte ska fatta (för jag svårt att förstå, på riktigt) saker om fysik och praktiska saker. Så jag är rädd för att jag inte ska komma upp i tid, inte fattar om vikter osv osv.
 
Jodå. en av mina bästa dykpolare är mycket överviktig (märkligt att skriva så om en vän, men för trådens skull) det som kan vara lite trixigt är nog att hitta passande hyrtorrdräkter som passar men det gick bra på hennes dykcenter. Våtdräkter är mer anpassningsbara och ska man göra provapå i pool gör man det ofta utan dräkt. Resten av utrustningen är extremt anpassningsbar och jag kan inte tänka mig att det är ett problem, jag har inte sett någon ha det i alla fall och då har jag sett många nybörjare.

Min vän specialbeställde sin torrdräkt när hon köpte en egen, men det gjorde jag med den senaste jag köpte eftersom jag är så kort (och inte pinnsmal).

Sen är det en hälsofråga, att vara mycket överviktig kan ju vara en riskfaktor för tex hjärtproblem osv. Men det är individuellt och det går ju att anpassa hur man dyker och vilka risker man tar. Har man riskfaktorer(det kan vara allt från mediciner man äter till skador/sjukdomar oavsett vikt) så behöver man träffa en läkare innan man går kurs men jag tror att provapå är lite annorlunda.

Jag känner en som började sin dykkarriär som åttaåring i Östersund och det finns minst ett dykcenter/förening eller liknande där som förutom vanliga dykkurser har dykkursom Storsjöodjuret, så det dyks även uppe i norr.
en annan fråga, jag har aldrig fattat vad som är skillnad på torrdräkt och våtdräkt? När/var har man var?

När jag tänker dykning för mig själv innebär det lite fina fiskar i Röda Havet eller nåt sånt. På alldeles "lagom" nivå.
 
jag tänker på provdyk och kanske grundkursen. Jag är mest rädd för att jag inte ska fatta (för jag svårt att förstå, på riktigt) saker om fysik och praktiska saker. Så jag är rädd för att jag inte ska komma upp i tid, inte fattar om vikter osv osv.
Det där är inga problem kan jag näst intill lova. Det folk vanligast brukar ha problem med på provdyken och grundkursen är att få vatten i ögonen och upp i näsan, är du bara trygg i vatten är resten simpelt på den nivån. Det enda du behöver veta om fysik på ett provdyk är att inte hålla andan utan att andas som vanligt :-)

Du kommer garanterat komma upp i tid på ett provdyk för din divemaster kommer knappt släppa dig med blicken och du har mängder med luft för det djupet.

På en grundkurs får man både teorilektioner (jag röstar för irllektioner även om det går att göra online) och poolpass med massa övningar innan ni blir utsläppta på riktigt vatten och då har man instruktör med sig (och ev hjälpinstruktörer eller divemastrar) .

Kan jag lösa det här, så kan de allra, allra flesta göra det. Jag hade etta i matematik, är klumpig och med tummen mitt i handen...
 
en annan fråga, jag har aldrig fattat vad som är skillnad på torrdräkt och våtdräkt? När/var har man var?

När jag tänker dykning för mig själv innebär det lite fina fiskar i Röda Havet eller nåt sånt. På alldeles "lagom" nivå.
Torrdräkt har man där det är kallt, var den gränsen går är individuellt. Jag dyker torrt även på sommaren här i sverige och det finns totala galningar som dyker vått i sverige på vintern...

Jag vill slå ett slag för att gå kurs i sverige och det kan man göra på sommaren i våtdräkt. Vi har jättefina dykvatten även här. Men Röda havet är bättre än inget :-) För prova bör man göra om man har möjligheten. Det är helt otroligt att vara helt viktlös och kunna förflytta sig i alla riktningar som finns. Det närmsta man kan komma att flyga!
 
Det där är inga problem kan jag näst intill lova. Det folk vanligast brukar ha problem med på provdyken och grundkursen är att få vatten i ögonen och upp i näsan, är du bara trygg i vatten är resten simpelt på den nivån. Det enda du behöver veta om fysik på ett provdyk är att inte hålla andan utan att andas som vanligt :-)

Du kommer garanterat komma upp i tid på ett provdyk för din divemaster kommer knappt släppa dig med blicken och du har mängder med luft för det djupet.

På en grundkurs får man både teorilektioner (jag röstar för irllektioner även om det går att göra online) och poolpass med massa övningar innan ni blir utsläppta på riktigt vatten och då har man instruktör med sig (och ev hjälpinstruktörer eller divemastrar) .

Kan jag lösa det här, så kan de allra, allra flesta göra det. Jag hade etta i matematik, är klumpig och med tummen mitt i handen...
tack! Jag med! En etta i matte, klumpig, fattar inte praktiska saker och...rädd för vatten :laugh: Hatar att bada :laugh: Men jag vill ändå testa för jag tror jag skulle gilla det.
 
tack! Jag med! En etta i matte, klumpig, fattar inte praktiska saker och...rädd för vatten :laugh: Hatar att bada :laugh: Men jag vill ändå testa för jag tror jag skulle gilla det.
Är du rädd för vatten så röstar jag för att du börjar att snorkla. Och när du är bekväm med det på ytan så provar du att dyka ned lite osv. För just att få vatten i öron, ansikte och näsa är det bäst att man är van vid innan kursen. Jag vet att det finns de som går dykkursen för att komma över vattenrädslor - men för mig är den tanken lite som att försöka lära någon att simma genom att kasta ned dom på djupt vatten. Visst, en del klarar det - med det är onödigt riskfullt och traumatiskt jämfört med att göra det på andra sätt.
 
Mitt största intresse är hunden, vi tränar och tävlar en del.

Relativt nyligen börjat yoga.

Läser mycket i perioder.

Tittar ganska mycket på tv-serier, men det är väl mer ett tidsfördriv än hobby.

Funderar på att börja med palettblad.

Tidigare har jag rest en del och kommer nog delvis återuppta det framöver. Har haft egen häst tidigare och sedan ett par medryttarhästar men ingen just nu.
 
Är du rädd för vatten så röstar jag för att du börjar att snorkla. Och när du är bekväm med det på ytan så provar du att dyka ned lite osv. För just att få vatten i öron, ansikte och näsa är det bäst att man är van vid innan kursen. Jag vet att det finns de som går dykkursen för att komma över vattenrädslor - men för mig är den tanken lite som att försöka lära någon att simma genom att kasta ned dom på djupt vatten. Visst, en del klarar det - med det är onödigt riskfullt och traumatiskt jämfört med att göra det på andra sätt.
jag har snorklat men det kanske beror på hur man snorklar? Jag har åkt på sådana snorkel-turist-turer i Röda Havet, till Similian Island osv..sådana dagsutflykter och det har gått bra. Även om det läckt in vatten ibland i ögonen:cautious:
 
Mina intressen är nog ganska spretiga :D

Läsa - gärna böcker där man lär sig intressanta saker samtidigt, riktiga händelser t.ex. Just nu läser jag Tunnel 29 (extra intressant med allt som händer i Ukraina och Ryssland just nu!)

Skapa smycken - inklusive att köpa material :p. Skapar med pärlor, nål och tråd. Nyligen också skaffat material för bead embroidery men inte kommit igång med något. Riktigt sugen på en kurs i typ silversmide.

Hund - nuvarande vovve tränar jag mest party tricks med men tanken är att utöka flocken och ha småskalig uppfödning i framtiden. Där finns det också jättemycket att läsa och lära, kurser, etc.

Odling och olika växter - ganska nyfunnet intresse. Tyvärr bor vi otroligt dåligt till för att odla och pyssla med sticklingar i annat än mycket liten skala.

Estetisk kirurgi - kanske mitt största intresse. Vill veta precis allt som går att veta! Går i tankar om att utbilda mig till ssk för att syssla med injektionsbehandlingar.

Resa - älskar historiska platser och museum av alla slag, inte så mycket av en sol och bad-fantast. Iom boken jag läser just nu är jag givetvis riktigt sugen på att besöka Berlin :D

Sedan har jag miljoner andra intressen som smink, videospel, samlar på krukor :bag:, bilar är lite småkul, rymden, besöka loppisar eller ta rundan runt alla secondhandbutiker på en lördag (mvh 22 år, snart pensionär :rofl:), osv
 
Mina intressen varierar rätt mycket, i perioder får något vila och jag ägnar mig mer åt andra intressen, beroende på årstid och livet i övrigt.

Hästar - är en ständig medryttare :D just nu rider jag en gammal bekants häst, nära hemifrån så jag pusslar in det när jag hinner och vill. Lyxigt!

Foto - det perfekta ensamintresset! Kräver inget sällskap, och beroende på objektet går det ofta lika bra med en mobilkamera idag. Jag har också flera vänner som fotar, så vill jag kan jag göra det socialt med. Delar också objektiv med fd svärmor, så det blir lite billigare.

Måla - högst sporadiskt, men ibland åker målarfärgerna fram. Oftast akvarell. Också mysigt att sitta och göra med barnen 😊

Skytte - är instruktör i pistolskytte på jobbet, och gick grundkurs i dynamiskt skytte i höstas. Tycker det är väldigt roligt, och har alltid varit dålig på att skjuta snabbt så det är en bra utmaning! Målet är att kunna ha en egen pistol hemma för att slippa krångla med att köra till jobbet varje gång jag vill träna...

Korsstygn - nyaste hobbyn! Tillfredsställande för det går så fort :D ska precis sätta igång med citatet "Russian warship, go fuck yourself".
 
jag har snorklat men det kanske beror på hur man snorklar? Jag har åkt på sådana snorkel-turist-turer i Röda Havet, till Similian Island osv..sådana dagsutflykter och det har gått bra. Även om det läckt in vatten ibland i ögonen:cautious:
Det är generellt sett inte enklare att snorkla i Röda havet än i Sverige. Jag har mött personer som tycker att det är läskigt eftersom vattnet är så klart att de ser botten på tio meters djup, men inte alls har några problem att snorkla i mörkare vatten. Och de som tycker tvärt om.

Vad är du rädd för? Att få vattnet i ansiktet? När du snorklar är du ju ändå helt i vattnet och det verkar ju ha gått bra.
 
Det är generellt sett inte enklare att snorkla i Röda havet än i Sverige. Jag har mött personer som tycker att det är läskigt eftersom vattnet är så klart att de ser botten på tio meters djup, men inte alls har några problem att snorkla i mörkare vatten. Och de som tycker tvärt om.

Vad är du rädd för? Att få vattnet i ansiktet? När du snorklar är du ju ändå helt i vattnet och det verkar ju ha gått bra.
jag är rädd för vågor, att dras iväg långt bort o inte klara av att komma upp/simma. För länge sen i Thailand kom en våg och jag hamnade i ett läge där jag kom under vågen o när jag kom upp med huvudet kom nästa våg och tryckte ner mig. Det var otroligt obehagligt och då blev jag rädd.
Men ändå vill jag prova-på att dyka och åka på hajsafari....
 
Hundarna, vilket i sin tur leder in på mycket annat.

Först och främst har jag blivit hundnörd. Jag lägger mycket tid på att läsa på om hundar, diskutera med andra som har mycket erfarenhet osv för att lära mig mer, bygga ut kontaktnätet osv.

Eftersom jag vill ha fina minnen av allt jag gör med hundarna så gillar jag att fotografera, och försöker ständigt bli bättre på det.
Eftersom mina hundar behöver utrustning men har "konstig kroppsform" jämfört med vanliga hundar så har jag börjat sy.

Tack vare hundarna har jag upptäckt hur underbart det är att vara ute och röra sig i skogen, vilket gjort att jag börjat vandra och det går alltid att undersöka hur man ska förbättra sina vandringar i form av att optimera packning, få till bättre mat ute osv.

Helt orelaterat till hundarna:
Jag tycker om att lägga pussel.
Jag gillar att klättra.
Jag tycker också om brädspel.

Optimalt för mig är att inte jobba heltid, just för att ha tid och energi att göra mer än bara "jobba-äta-städa-sova". När jag hade det som stressigast osv på jobbet så kändes det som att jag inte hade några intressen alls. "Det spelar ingen roll om jag är ledig eller inte, jag har ändå inget att göra på fritiden" var en vanlig tanke som for genom huvudet när det kändes tungt. Men så fort jag blev ledig mer än en helg, då plötsligt fanns det massor av saker jag ville göra.

Just nu pluggar jag på distans. Förhoppingsvis hittar jag sedan ett jobb som inte stjäl all min energi och livslust.
 
jag är rädd för vågor, att dras iväg långt bort o inte klara av att komma upp/simma. För länge sen i Thailand kom en våg och jag hamnade i ett läge där jag kom under vågen o när jag kom upp med huvudet kom nästa våg och tryckte ner mig. Det var otroligt obehagligt och då blev jag rädd.
Men ändå vill jag prova-på att dyka och åka på hajsafari....
Jag rekommenderar att göra ett provdyk i Sverige, kanske i pool tom för att få prova i lugna förhållanden. Det är väldigt olika hur man reagerar på att vara under vattnet på det sättet.

Jag tog mitt dykcert i Sverige. Jag har alltid gillat att snorkla men inte gillat att ha huvudet under vatten helt, och har tyckt det är obehagligt med saker, typ klippor, under vatten. Den typ första övningen på det första pooldyket var att vi satt på knä på den grunda delen och sen skulle vi i tur och ordning ta ut "mouthpiecen" ( glömt vad det heter på svenska, munstycke?), blåsa ut lite bubblor och sen stoppa in den igen. Då fick jag panik, trots att det var så grunt är jag hade bara kunnat ställa mig upp för att få huvudet ovan vattenytan. Jag är så tacksam för den fine instruktör jag hade då, som förstod att jag var stressad och tog min hand och sen väntade. Bara genom hans beröring och lugn så fick jag förmåga ast hantera situationen och sen genomföra övningen. Efter det har jag aldrig drabbats av panik/stress trots att jag dykt en del (och inte bara lätta dyk). Att dyka är en helt annan värld, så är du sugen ska du absolut testa!
 
Jag har hästarna och försöker delta i så många aktiviteter som rör rasen som jag orkar och hinner med.

Jag läser och lyssnar på böcker och är sån att jag i perioder intresserar mig för en speciell genre eller tidsperiod. Under ett par år nu har jag varit väldigt intresserad av den viktorianska tiden och gotisk litteratur läser så mycket jag kan, både fakta och skönlitteratur från/om den epoken.

Jag tecknade mycket när jag var yngre men slutade av nån anledning. Nu har jag ett projekt tillsammans med min pappa som går ut på att vi tvingar oss att teckna en fågel om dagen som vi skickar till varandra. Helt kravlöst. Orkar man inte får det bli en flygande mås i form av ett m. Huvudsaken att man tar upp pennan. Det är verkligen jätteroligt och har gjort tecknadet roligt igen. På köpet har jag blivit intresserad av fåglar.

Jag tror på att inte börja för stort. Hitta något som inte kräver så mycket utrustning och tvinga sig att göra det en kvart om dagen.

Skriv dagbok
Fota med mobilen
Virka
Baka. Man kan börja med nåt enkelt som kan utvecklas. Vanlig kladdkaka, vit kladdkaka, kladdkaka med brynt smör, olika smaksättningar…du fattar.
 
För mig är marsvinen mitt absolut största intresse. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, som ofta är både rädda och vanskötta. Att vårda dem till hälsa och se dem blomma ut och bli tama och trygga är det absolut mest tillfredsställande jag vet.

Annars spinner jag garn, stickar och virkar, och lyssnar på ljudböcker under tiden.
 
jag är rädd för vågor, att dras iväg långt bort o inte klara av att komma upp/simma. För länge sen i Thailand kom en våg och jag hamnade i ett läge där jag kom under vågen o när jag kom upp med huvudet kom nästa våg och tryckte ner mig. Det var otroligt obehagligt och då blev jag rädd.
Men ändå vill jag prova-på att dyka och åka på hajsafari....
Vågorna märks mycket mindre när du är under ytan än när du ligger ovanpå. Det kan vara ganska choppy, men sen är det lugnt när man kommer ner.

Jag tycker definitivt du ska testa ett prova på-dyk. Hajsafari är fullt möjligt, men det lär vara några år efter prova på-dyket och du kommer att behöva mer utbildning än open water.
 
Kattuppfödning- tar ganska mycket tid och vi lever ju ihop med katterna. Nästan så att jag inte ser det som en hobby utan mer en livstil 😅 men jag tycker så klart att det för det mesta är väldigt roligt.

Hundarna- tränar i nuläget inte jättemycket med dom men har mer planer på det med nästa hund. Men älskar våra skogspromenader.

Jakt och skytte- skyttet tycker jag är hur roligt som helst. Typ det roligaste jag vet tror jag🤩 jakten är inget jag brinner för eller tycker är jätteroligt men vill gärna vara självförsörjande på kött och älskar att vara ute i naturen. Så lite nytta med nöje.

Gården- vi har en gård som det alltid finns något att göra på. Planen här näst är att troligtvis skaffa några kor. Så då ska det stängslas och förberedas lite för dom.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 218
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp