Vad har ni för intressen/hobbys?

Rolfan

Trådstartare
Jag inser att jag inte har några intressen eller hobbys kvar som jag pysslar med.
Livet består mest av arbete och hushållsskötsel känns det som.
Men jag kan inte komma på något direkt heller som jag tycker verkar roligt och vill göra men jag vill ju ha något att göra som jag tycker är kul...
Vad har ni andra för intressen?
Och tycker ni att det är riktigt kul eller fördriver det bara tid?
 
Jag inser att jag inte har några intressen eller hobbys kvar som jag pysslar med.
Livet består mest av arbete och hushållsskötsel känns det som.
Men jag kan inte komma på något direkt heller som jag tycker verkar roligt och vill göra men jag vill ju ha något att göra som jag tycker är kul...
Vad har ni andra för intressen?
Och tycker ni att det är riktigt kul eller fördriver det bara tid?
Vad har du gjort tidigare och vad kan du tänka dig att prova?
Jag har istället alldeles för mycket, skytteföreningen där jag sitter i styrelsen och har lite ansvar för ungdomsträningen, rasklubben för hunden där jag också sitter i styrelsen och arrangerar jaktprov. Sen har jag stickning, virkning, olika typer av papperspyssel. Ett stort hus med renoveringsbehov som jag tycker är kul. :)

Sen skulle jag vilja dra igång någon av mina vävstolar, träna mer med hunden, läsa mer, sy kläder osv :)
 
Förutom ridningen så har nog min nya hobby/intresse blivit odling. Håller på med att så fröer och inväntar våren för att kunna plantera ute.

Om det inte räknas då vet ja inte.
 
Jag har 2 hästar, 1 hund och tränar fotboll. Förutom det så pluggar jag roliga kurser. Men annars gillar jag att vara utomhus, vara på något fint ställe i naturen, se på fotboll. Sitter i en styrelse men kanske inte så ”roligt”.
Nu sår jag också inför våren 😁
 
Det varierar lite vad jag tycker är roligast för stunden, men helt generellt så gillar jag att baka, läsa böcker, skriva (böcker), släktforska (väldigt spännande!), titta på TV (gärna inrednings- och matlagningsprogram), åka på loppisar och jaga fynd, hålla på med mina djur....
 
Mitt största intresse är hästarna och det är det jag lägger tveklöst mest tid på förutom jobbet. Hockey har varit ett annat stort intresse och vi har haft säsongskort i över tio år, men det har inte blivit något de senaste två säsongerna på grund av coronan. Hoppas kunna återuppta det till hösten.

Sommartid är det mycket bilar och båtar som gäller.

När jag bara vill typ slappna av och ta det lugnt läser jag väldigt mycket också.
 
Vad har du gjort tidigare och vad kan du tänka dig att prova?
Jag har istället alldeles för mycket, skytteföreningen där jag sitter i styrelsen och har lite ansvar för ungdomsträningen, rasklubben för hunden där jag också sitter i styrelsen och arrangerar jaktprov. Sen har jag stickning, virkning, olika typer av papperspyssel. Ett stort hus med renoveringsbehov som jag tycker är kul. :)

Sen skulle jag vilja dra igång någon av mina vävstolar, träna mer med hunden, läsa mer, sy kläder osv :)
Hästarna har varit min hobby under nästan hela mitt liv, men tror att jag egentligen tröttnade flera år innan jag slutade med det. Varit hästlös i några år nu och saknar det inte heller. Tyvärr kan jag känna.
Förutom någon enstaka fin höstdag när man kan känna att det är sådant där perfekt väder för en skogstur.
Tränat på gym en del men tappat all sug och motivation där med. Inte varit igång med träningen på flera år heller.
Renoverat lite möbler men det har också kommit av sig...
Jag vill verkligen ha något som jag tycker är kul och ser fram emot att göra men känner att jag är så ointresserad av saker generellt?
 
Hästarna har varit min hobby under nästan hela mitt liv, men tror att jag egentligen tröttnade flera år innan jag slutade med det. Varit hästlös i några år nu och saknar det inte heller. Tyvärr kan jag känna.
Förutom någon enstaka fin höstdag när man kan känna att det är sådant där perfekt väder för en skogstur.
Tränat på gym en del men tappat all sug och motivation där med. Inte varit igång med träningen på flera år heller.
Renoverat lite möbler men det har också kommit av sig...
Jag vill verkligen ha något som jag tycker är kul och ser fram emot att göra men känner att jag är så ointresserad av saker generellt?
För mig känns det som om det ena kan leda till det andra. Mitt intresse för släktforskning, t.ex., har definitivt väckt ett intresse för historia och för gamla fina prylar. Jag kan sitta länge på Tradera och kolla efter gamla böcker från 1800-talet... :) Att jag började intressera mig för släktforskning kom sig av att jag blev intresserad av att kolla upp vilka som hade bott i mitt gamla 1800-tals-torp. Fick hjälp av min faster med det, och sedan har det bara rullat på!
 
Jag har hunderiet. Det har varit lite slumrande ett tag då jag bara har haft gammelhunden men nu är en ny valp på G. Jag har redan bokat första kursen och spanat in en utställning i sommar.
Utöver det så åker vi MC från ca April till oktober. På vintern blir det även utförsåkning. Sen har jag och sambon ett ganska stort mat och dryckintresse. Lagar gärna något ”lite extra” några gånger i veckan och kan lägga lite tid på att hitta kul recept och handla bra råvaror.

Jag vill inte ha för mycket hobbys då jag inte vill känna krav eller måsten inför något.
 
För mig känns det som om det ena kan leda till det andra. Mitt intresse för släktforskning, t.ex., har definitivt väckt ett intresse för historia och för gamla fina prylar. Jag kan sitta länge på Tradera och kolla efter gamla böcker från 1800-talet... :) Att jag började intressera mig för släktforskning kom sig av att jag blev intresserad av att kolla upp vilka som hade bott i mitt gamla 1800-tals-torp. Fick hjälp av min faster med det, och sedan har det bara rullat på!
Min moster har också börjat släktforska. Hon engagerar sig också i olika lokala facebookgrupper och delar gamla bilder och sådär med andra entusiaster.
 
Jag fotar. Det är det bästa intresse jag haft ngn gång. Inte beroende av några människor, inga tider att passa, finns hur mycket som helst att lära sig. Och så är det jätteroligt!
 
Hästarna har varit min hobby under nästan hela mitt liv, men tror att jag egentligen tröttnade flera år innan jag slutade med det. Varit hästlös i några år nu och saknar det inte heller. Tyvärr kan jag känna.
Förutom någon enstaka fin höstdag när man kan känna att det är sådant där perfekt väder för en skogstur.
Tränat på gym en del men tappat all sug och motivation där med. Inte varit igång med träningen på flera år heller.
Renoverat lite möbler men det har också kommit av sig...
Jag vill verkligen ha något som jag tycker är kul och ser fram emot att göra men känner att jag är så ointresserad av saker generellt?
Saker du kanske behöver fundera på, söker du något att göra eller söker du ett sammanhang? Behöver du ett sammanhang eller något att göra eller är det något andra anser att du borde ha?
Om du söker ett sammanhang så är det bäst att titta på aktiviteter där man träffas och gör något tillsammans.
 
Att träna och tävla med min häst, har inte tid eller lust med andra intressen, eller råd heller för den delen. Och så har jag nyligen skaffat hund.
 
Förutom hästarna har jag väldigt roligt med:

- Att plugga språk. Nederländska, arabiska och japanska. Det ger en härlig känsla, och ger mycket i samvaron med mina vänner.

- Sy. Syr kläder och gosedjur, det är väldigt givande!

- Springer. Syre, styrka, puls. Härligt!

- Spelar World of Warcraft. Episkt spel, en plattform för att träffa nya människor.
 
Hästar, de upptar större delen av min fritid. Utöver det odlar lite, och så följer jag "mitt" hockeylag under säsongen. Jag försöker även träna ett par gånger i veckan men vet inte om jag skulle klassa det som hobby, mer ett nödvändigt ont...
 
Jag gillar att ha näsan i blöt :D
Jobbat i en himla massa föreningar och organisationer. Just nu har vi intensiv grannsamverkan eftersom det finns planer att förlägga industrier i vår fina lilla by. Jag sköter mailinfo och är med och arrangerar möten.

Vi har en nystartad bygdeförening och där råkade jag bli ordförande :o

Jag odlar ganska mycket för att ha förråd till vintern och för att avkomman ska få grönt
 
Förutom hästar och ridning så har jag min nya valp och allt runt den rasen. Annars musik, film, sy kläder och annat kul. Baka om jag orkar. Är även väldigt intresserad av historia
 
Hästarna har varit min hobby under nästan hela mitt liv, men tror att jag egentligen tröttnade flera år innan jag slutade med det. Varit hästlös i några år nu och saknar det inte heller. Tyvärr kan jag känna.
Förutom någon enstaka fin höstdag när man kan känna att det är sådant där perfekt väder för en skogstur.
Tränat på gym en del men tappat all sug och motivation där med. Inte varit igång med träningen på flera år heller.
Renoverat lite möbler men det har också kommit av sig...
Jag vill verkligen ha något som jag tycker är kul och ser fram emot att göra men känner att jag är så ointresserad av saker generellt?
Jag tror, men det behöver inte alls stämma för alla eller ens de flesta, att när man känner sig ointressad av det mesta så kan det vara bra att testa olika saker helt förutsättningslöst. Det senare är verkligen viktigt, att inte ställa några som helst krav på sig själv att gilla eller uppskatta det man testar. Gillar man inte det man testade så är det inget mer med det. Vad jag menar är att det lite kan bli att man söker så efter något man ska gilla och det leder till att man i princip inte testar nya/gamla saker.

Sen får man försöka tänka brett vad man kan testa och även försöka testa saker man kanske aldrig hade tänkt sig. Nu har jag en hobby med hunderiet men tyvärr har jag tappat lite energin under corona så jag har testad på kurser med min hund jag aldrig tidigare tänkt. Sen har jag även:
  • Testat på klättring. Har man något klättercentrum nära så kan man prov klättra för en billig penning. Jag testade, trots att jag var urdålig på att klättra som tonåring pga av dåliga knän, och tyckte det var kul. Tog grönt kort (kurs inom klättring) och går nu och klättrar typ 4-2 gånger i månaden.
  • Har under pandemin gått 2 kurser i spanska. Nu vill jag verkligen lära mig spanska bra men pluggat spanska har jag, innan dessa kurser, inte gjort på 15 år.
En hobby behöver heller inte vara tydligt avgränsat eller så. Gillar man att ta promenader så är ju det super.

Vad finns det att göra i din närhet?

Sen för att få inspiration till att testa på olika saker kan man söka runt på typ enkla bucketlistor - nu tänker jag inte på bucktlist för sitt liv utan det finns flera förslag på sådana som avser det närmsta året. Jag läste en sådan för ett tag sen (tror den kallades "ett äventyr i veckan") och den innehöll en sak per vecka och några exempel var:
  • Lång ritt
  • Stjärnskåda
  • Paddla kanot
  • Prova en ny sport, tex klättring, eller frisbee golf (man ska då testa en gång)
  • Testa en ny maträtt
  • Cykelutflykt
  • Laga mat på öppen eld
  • Meditera vid havet
  • Åka längdskidor
  • Gå på museum
  • Plocka bär i skogen
  • Testa ny restaurang
Att testa nya saker kan i sig själv vara en hobby eller så kan det hjälpa en att hitta en hobby. Tanken är oavsett att inte lägga krav på sig själv att behöva gilla det man testar, syftet är att testa.

Hobbies verkar ibland enklare att hitta som barn än som vuxen kan jag känna. Men ibland undrar jag om inte skillnaden är att barn i större utsträckning än vuxna är mer positiva till att testar nya saker. Vi vuxna är lite mer bekväma, mig själv inräknad :p.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 218
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp