Har du överhuvudtaget sett vad all denna ogenomtänkta blandrasavlen orsakar???
Vi har inte många uteliggare här i denna stan, men alla asar de runt på en blandis. Undrar hur bra dessa hundarna mår???
Har ständig kontakt med en tjej som frivilligtarbetar som jourhem åt Hundis, de får in MÄNGDER med blandisar, endast fåtalet är renrasiga. Ägarna tappar intresset, precis som med "sommarkatter", hunden kostade inget, man får inga titlar osv, vi skiter i den...
Ärligt talat så tror jag att det är du som sitter på lite för stora hästar, dina blandisar är två sällskapsraser, fogliga. Men alla BC, rottis, labbe, schäfer blandningar då??? De kräver en kunnig ägare med massa tid och ambitioner. Men en sådan människa KÖPER INTE en blandras, för som sagt så har de ambitioner...
Jag har själv suttit här och försvarat min blandras, jag älskar ju henne över allt annat, men det är väldigt få procent som blir som hon blev. Visst försvarar jag fortfarande viss blandrasavel, den med ett syfte, precis som de flesta andra "blandrasmotståndare".
Exempelvis har vi i Sverige mycket svårt att få fram bra viltsvinshundar, med tanke på den växande stammen så måste vi ha bra hundar till detta, vilket vi inte har. I väntan på bar renraser inom denna delen av jakten så avlar vi då fram blandraser, mestadels wachtel/gråhund eller wachtel/jämthund. Detta är inga nybörjarhundar, det vet uppfödarna, de säljs endast till jägare. Föräldrarna röntgas osv, en jakthund med HD går inte att ha...
Blandisar är ofta väldigt personliga och speciella, då det aldrig finns någon likadan, men det försvarar inte avlen..
//E