vad har ni bröstan till?

snigelfarmor

Trådstartare
hoppbrösta, förbygel etc.

denna fråga ställde jag i ett annat forum av en slump och bollar nu vidare till er.
när jag tävlade hoppning med ponny hade knapt nån bröstor, nu e det standard.
varför?
Någon sa säkerhet men sen inget mera så då undrar jag säkerhet för vem, för vad? Trivs hästen med dem, skav?
Varför rider folk med bröstor i skogen?

/jenny :bump:

När jag har ridit med brösta eller förbygel har det varit för att hästen har haft ett dåligt sadelläge där sadeln gärna glider bak, eller vid hoppning för att förhindra samma sak.

Jag använder brösta/förbygel på mina hästar när jag hoppar, men enbart då. Anledningen är att jag ser det som en extra säkerhets "grej" har nämligen sett sadlar som åkt bakåt rätt rejält vid hoppning. jag vet ju att detta för de alldra mesta beror på dåligt spänd sadelgjord och/eller dåligt tillpassa sadel, men för mig känns de bäst med brösta på i hoppningen o terrängen. Men de känns som en rejäl "modefluga" också jag kan inte se någon vettig förklaring till att rida dressyr och/eller skogsluffa med brösta/förbygel, kasar sadlen bakåt så mkt vid sådan ridning bör man nog se över sadlen istället!

vissa har ju brösta med martingal just för att martingalen sitter där :p
Min kompis har ingen anledning att ha brösta men hon har en martingal på så hon har det.

jag skulle gärna slippa ha de. men ponnyns sadel glider bak.

Jag har förbygel som jag behöver när jag hoppar. Sadeln ligger bra och så men när hon gör sina grodhopp finns viss risk att sadeln glider. Använder den dock jämt eftersom martingalen sitter där.. har ingen vanlig martingal så tills jag köper än så får det vara så..

Jag anvander brostor pa vissa hastar for att det haller sadeln battre pa plats. Men oftast sa anvander vi bara brostor pa tavlingar, da det ser lite snyggare ut. :D

Jag skaffade min när sadeln snurrade runt på min då 4-åriga häst. :crazy:
Men jag har inte brösta, jag har en förbygel. Dels för att jag tycker den "sitter bättre", och dels för att den ju om sadeln skulle "vilja" snurra igen då ngt sånär håller kvar sadeln.
Dessutom rider jag med martingal, så den måste ju "fästas" i ngt.
Dessutom har pålle så pass mkt "tryck" i språnget när vi hoppar, så jag vill inte riskera att sadeln halkar bakåt.
Nu har jag visserligen en måttsydd sadel, men efter att förra sadeln snurrade, så känns det ändå tryggt med en förbygel.

Gammelpålle med superbra sadelläge har aldrig haft vare sig brösta eller förbygel. Sadeln har alltid legat som limmad på ryggen på honom, så där behövdes inget sådant.

Jag är av åsikten att en häst ska ha så lite utrustning som möjligt när man rider. Så inget kommer på min häst utan att behövas.
Undantaget benskydd, de anser jag man ska ha vid all ridning.
Likaså så byts ingen utrustning (tex bett) utan att jag känner ett uttalat behov av ngt annat, alternativt att det gamla inte alls fungerar.

besnkydd.

benskydd ska man ha så lite som möjligt .

det visste jag innan, men nu har det studerats i ämnet och forskningen visar att hästar som tränas alltid med lindor etc de får svagare ben än andra, blir ofösiktigare i sitt steg, skadar sig mera. Senorna försvagas, tillbakabildas. ligament byggs inte upp etc.
benskydd förstör.
Ofta kan en bra hovslagare bygga hoven så att hästen inte slår sig. att träna hästens balans kan oxå bidra.
undantag jag gör är när jag vet att jag ska ut med skare i snön, en massa bråte i skogen eller när jag har en häst som får sår av sig själv, och hovis ej blivit konsulterad ännu.

tack för svaren allihopa.

Jag fattar fortfarande inte ändå :)
Med undantag för de som har den endast vid hoppning och inte vill att sadeln ska röra sig just i hoppen. Hoppbrösta. Det fattar jag som ju kör oxå att den tom kan hjälpa hästen att bli friare i sina hopp. men då borde man inte ha gummibandsbröstor. (?)

En sadel som kasar bak är ganska omöjlig enligt mig själv då en häst har högre bak än sadelläge, sadelgjorden är ofta smalaste delen av magen just där, en sadel som kasar beror vid vanlig ridning på dålig balans hos ryttaren, dålig sadeltillpassning och i ovanligare fall hästar med väldigt rund rygg ex ardenner, fjording, shettis, islandshäst. de å andra sidan har en tendens att ha tjocka magar som kompensation :)

Vad som är ännu mera vanligare är att sadeln kasar fram på bogarna, ofta hos ponnyer med runda rygger och tjock mage. Men nästan aldrig ser man svanskappa? jag anar att svanskappa inte är lika inne eler har status som en brösta. För brösta tycker jag kan vara ganska snyggt tyvärr (prylnisse)

Nån sade att martingalen ska sitta i något...inte i bröstan iallafall. en sån brösta kan man ju köpa om man har en häst som slår med huvudet (varför?) och martingalen används. annars behövs ingen brösta. martingalen funkar lika bra utan brösta :)

bli nu inte förgrymmade för att jag inte förstår bröstans enorma användning. Jag får väl bege mig till en hopptävling och studera dagens hästar med det dåliga sadelläget.
I ridsports ala avelsanalyser läser man att man numera avlar på bra sadelläge...var finns de hästarna?

Re: besnkydd.

Ang. benskydd:

Det där är skitsnack! Vad man har studerat är fotbollspelare som lindar sina ben och dessa får då mindre muskler i benen. Detta resonemang stämmer inte på hästar eftersom de har väldigt lite muskelvävnad i benen.

Man bör alltid ha benskydd iaf på frambenen och i synnerhet när man hoppar. På baksidan av frambenen ligger stora böjsenan väldigt ytligt och skadar man denna tex genom att hästen sparkar sig själv med bakbenet kan man riskera att få en häst som är obrukbar för all framtid.

Till den hästen där sadlen verkligen kan åka bakåt använder jag en brösta /förbygel UTAN resår, just för att annars har jag ingen hjälp av den ju, då bara töjer man ut resåren o bröstan/förbyglen trycker o skaver istället!

nej, undersökningen vad jag minns gjordes på ridhästar!
och vad din fotbollsundersökning visade så e det ju bara att ta lärdom. lindar du så kan inte hästen använda hela sin kapacitet till slut då den inte är belastad för det den dagen du tar av lindorna. Varför går inte vi människor med stödbandage alltid? Hos oss är det de sjuka som går med det, bland hästarna är det de "friska".
/jenny

Ja, men benskydd sitter ju inte så tight som lindor och dessutom har du dem bara under det pass du rider dvs. högst en timme om dagen. Jag tycker att man ska ha benskydd iaf när man hoppar, har sett hästar med avsparkad sena och det var ingen rolig syn :crazy:

Min gissning är att folk tycker att deblir lite "snällare" när de är lite resår som ger med sig o ska ge hästen mer rörelsefrihet eller ngt. men de är bara vad jag tror, presonligen har jag en brösta i rent läder!

Varför stör du dig på att folk som använder martingal har varianten som sitter i en brösta istället för en vanlig?

Jag har alltid förbygel eller brösta om jag ska klättra eller hoppa. Det är faktiskt inte alls ovanligt att sadeln åker bakåt i branta backar eller rejäla språng, och då har jag hellre förbygeln på än att dra åt sadelgjorden med all min kraft.

Gällande benskydd skylle jag aldrig kunna tänka mig att hoppa utan senskydd fram. Det räcker med aldrig så lite obalans i landningen, eller att det råkar vara lite halt, för att man ska få en spark på senan. Hästen kan bli obrukbar för resten av livet, och långa konvalecenser är inte heller ovanligt när det gäller senskador.

Och hur kan man få för sig att skydd/lindor under den tiden hästen rids skule göra benen försvagade? Det finns få hästar som går med ordentliga stödbandage dygnet runt, och ett "plastskal" på som skyddar benet ger inte stöd åt någon led alls.

Lindor tycker jag inte om. Jag har skydd som inte sitter stenhårt, gillar Eskadron.

Så att alltid använda skydd skulle bryta ner benen så mkt?
Synd att ingen talat om det för min nu 22-åriga gamla tävlingshäst som fortfarande är fullt brukbar, inte har ngt överben, snustorra ben och är lika fin som när vi tävlade! :smirk:

Man gör som man vill, huvudsaken att man har en "plan" med vad man gör.
Men jag skulle inte rida mina hästar utan skydd, och inte heller tillåta ngn fodervärd/medryttare osv att göra ngt annat.
Men som sagt, det finns fler än ett rätt sätt! :)

Jag har sett en senskada som kom sig av att ryttaren som lånade en häst "inte orkade sätta på skydden" när hon hoppade... :crazy:

Nuvarande tävlingshästen är dessutom som Bambi, han har knackat på sig X antal överben i hagen, samt när vi började hoppa "på riktigt" så fick jag för första gången på ngn av mina hästar börja ha höga skydd bak.

Men du har helt rätt i att många använder utrustning av orsaker som jag inte alls tycker är bra, typ "det är snyggt", "alla andra har det" och sådant.

Och även jag förundras över saker som tex att plötsligt går alla hästar bäst på pullargrimma med ringar, Pessoabett, en viss typ av brösta osv... :smirk:

Den elastiska bröstan/förbygeln är tämligen "fast" om man drar i den. Inte alls lika elastisk som tex en elastisk täckgjord.

Och i mång fall har i allfall jag sett ryttare med hjälp av bröstor, svanskappor, sadelkilar och gud vet vad, försöka passa in en sadel som inte alls passar hästen!
I stället för att skaffa en sadel som passar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: Buck
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 045
Senast: Lobelia
·
V
Hoppning Jag hyr en b-ponny med min syster, och hon e 18 år och jätte snäll men dock inte i så bra kondition.:( hon hoppas inte så mycket.nu när...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: SweetBriar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka