Vad har man för rättigheter som företagare?

Norrlänning

Trådstartare
Om man köpt en maskin för mer än en halv miljon, garantin gäller 1 år från leverans.
Den börja klatra redan första säsongen, den kunde inte göra det den lovats att den skulle.
Den fortsatte att användas ändå säsongen ut då den kunde ändå kunde göra det "vanliga".

Säljarna och deras verkstadsfolk hade hela sensommar - höst - vinter - vår på sej att åtgärda saken men kom inte förrän veckan innan säsongen skulle börja igen.
Det gick inge vidare för dom, det fick lejas in andra som kunde köra under tiden.
Sen trodde dom att dom lyckats byggt om den så den ska klara det den skulle...men icke.
Sen ha den jäkla maskin klatrat om vart annat hela sommaren med allt annat oxå.
Verkstads killen skakar bara på huvudet varje gång han få komma...
Nu är garantin över och dom börjar tveka till att fixa nå mer.

Vi har inte fått lämna tillbaka den heller.
Vi hävdar att den kan ju inte göra det vi lovades att den kunde, dom skyller det på sin säljare :crazy: Säljaren skyller det på tillverkarna utomlands...:crazy:
Dom bara bollar runt oss och säger att dom måste prata och ha möten, medans det så går veckor och säsongen rullar på...

Jag är så matt och slut av hela historien så jag skriver dåligt och säkert otydligt...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Tolkar klatra som att den "bråkar", ja, inte gör som den ska, något är fel.
Kanske tolkar det helt uppåt väggarna :o
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Media...Ja det är väl inget man gå ut med i dagstidning kanske...möjligen Land. Men det är nog reklamationsnämnd eller nåt som man måste få tag i.
Har haft lite kontakt med en man därifrån men han sköt oxå på det.
Känns som att inget händer...

Klatra:D Ja det kan liknas vid "bråkar". Den går sönder titt som tätt, än så länge ha dom lagat den men det känns inte som det är något att ha då den redan "bråkat" så mycket:(
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Ni skulle skriftligen ha reklamerat den på en gång och när de uppenbarligen inte kunde fixa felet krävt ett återköp/ny maskin.

Att komma med sådana krav nu är ju lite väl sent kan jag tycka..
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Enligt kontraktet har dom rätt att ordna felet/felen.

Att den skulle kunna göra det vi ville fanns inte skriftligt på papper så dom skyller på sin säljare och han skyller på tillverkarna i utlandet...
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Pressar och plastare är en ständig källa till bekymmer.[/QUOTE

Nä varken den gamla pressen eller kombin ha klatra så mycket som denna maskin:crazy:

Det jag retar mej på är att så dyra grejer ska inte hålla en - två säsonger ens.
Känns som det är sämre kvalite på jordbruksmaskiner än entreprenadmaskiner typ grävmaskiner hjullastare...
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Enligt lag har också leverantören rättigheter, men för att som köpare kunna hävda de rättigheter man har krävs att man kan bevisa att man fullföljt sin del av avtalet. Därför är det alltid bäst att reklamera skriftligen.

De har rätt att åtgärda felet, men om det uppstår igen och igen under garantitiden måste de rätta felet och i längden låta köpet gå tillbaka. Men då krävs det som sagt att det verkligen är reklamerat i tid.
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Tillskriv företaget och kräv pengarna åter. Hänvisa till de upprepade reklamationerna och att dom inte lyckats åtgärda felen på godtagbart sätt. Men gör det omgående!!!

Finns ingen anledning att ni ska godta ett måndagsexemplar (kinakvalité?) eller inkompetenta servicemän.

Att garantitiden gått ut spelar ingen roll så länge era reklamationer är gjorda inom den tiden. Förhoppningsvis har ni uppgifter att luta er mot, när det gäller vad som gått sönder/krånglat och när.

LIA
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Enligt lag har också leverantören rättigheter, men för att som köpare kunna hävda de rättigheter man har krävs att man kan bevisa att man fullföljt sin del av avtalet. Därför är det alltid bäst att reklamera skriftligen.

De har rätt att åtgärda felet, men om det uppstår igen och igen under garantitiden måste de rätta felet och i längden låta köpet gå tillbaka. Men då krävs det som sagt att det verkligen är reklamerat i tid.

Det är ett företag som säljer mycket häromkring och som vi ofta kollar först med om något ska inhandlas.
All kontakt har bara skett via telefon och möten öga mot öga, inget skriftligt från oss.

Det största "felet" är ju att den inte KAN göra det dom lovade oss, så dom har försökt byggt om maskinen så den ska kunna det vilket inte lyckats.
Sen utöver det så har den gått sönder ett flertal ggr som dom då kommit och lagat.
Om dom måste ta tillbaka maskinen så förlorar dom nog en hel del pengar då den inte är "ny" längre och dessutom ombyggd.
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Tillskriv företaget och kräv pengarna åter. Hänvisa till de upprepade reklamationerna och att dom inte lyckats åtgärda felen på godtagbart sätt. Men gör det omgående!!!

Finns ingen anledning att ni ska godta ett måndagsexemplar (kinakvalité?) eller inkompetenta servicemän.

Att garantitiden gått ut spelar ingen roll så länge era reklamationer är gjorda inom den tiden. Förhoppningsvis har ni uppgifter att luta er mot, när det gäller vad som gått sönder/krånglat och när.

LIA

Det är ingen kinakvalite´, ska då inte vara det men man börja undra...
Det ha varit olika fel och är det inte så att då gäller inte garantin när den väl gått ut. En sak ha gått sönder minst två ggr under den tiden, men nu sist va det nå nytt:crazy:
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Kan du inte kontakta tillverkaren och fråga hur de ställer sig till säljarens agerande? Tillverkaren kanske vill ha "goodwill".
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Om samma fel uppträder efter det att garantitiden gått ut, så har man vanligen förlängd garanti för detta.

Om maskinen visar sig vara i så dåligt skick för era behov, eller ha sådana brister i konstruktionen att den rimligen inte är gjord för dessa, så borde ni rimligen kunna reklamera detta. Troligen dock utanför garantireglerna.
Kolla dom juridiska möjligheterna.

Man ska ha klart för sig att garantiregler etc inte hindrar företag att vara tillmötesgående och ordna upp det som kunden klagar över. Bl a av goodwill-skäl gör seriösa företag ofta detta, fr a om man är stammis. Det är ju liksom inte i deras intresse att information sprids om att dom tillverkar/säljer värdelösa maskiner och sedan struntar i kunderna.

Ursäkta att jag säger det, men har ni inte varit väl mesiga? Varför har ni accepterat att strula med en maskin som uppenbarligen är värdelös för er?
Hög tid att ni slår näven i bordet och ställer krav!
Någon kommer att förlora pengar på den här affären, men varför ska det vara ni som är oskyldiga? Låt tillverkare-säljare ta det problemet.

LIA
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Om samma fel uppträder efter det att garantitiden gått ut, så har man vanligen förlängd garanti för detta.

Om maskinen visar sig vara i så dåligt skick för era behov, eller ha sådana brister i konstruktionen att den rimligen inte är gjord för dessa, så borde ni rimligen kunna reklamera detta. Troligen dock utanför garantireglerna.
Kolla dom juridiska möjligheterna.

Man ska ha klart för sig att garantiregler etc inte hindrar företag att vara tillmötesgående och ordna upp det som kunden klagar över. Bl a av goodwill-skäl gör seriösa företag ofta detta, fr a om man är stammis. Det är ju liksom inte i deras intresse att information sprids om att dom tillverkar/säljer värdelösa maskiner och sedan struntar i kunderna.

Ursäkta att jag säger det, men har ni inte varit väl mesiga? Varför har ni accepterat att strula med en maskin som uppenbarligen är värdelös för er?
Hög tid att ni slår näven i bordet och ställer krav!
Någon kommer att förlora pengar på den här affären, men varför ska det vara ni som är oskyldiga? Låt tillverkare-säljare ta det problemet.

LIA

Företaget har varit tillmötesgående enligt mej, dom ha varit ganska snabb med att komma ut och lagat felen som blivit.
Men det ha blivit förseningar en del ggr på grund av leverans av nya delar strulat, vilket man egentligen inte kan klandra företaget för.

Jo visst ha"vi" varit mesig! Det är min sambo som skött det hela och han är alldeles för snäll och "mesig".

Maskinen är inte helt värdelös då den inte går sönder då förstås.
Den går att använda som den är men en del kunderna (bla en av dom största)
vill ha på ett speciellt sätt som denna maskin nu inte klarar, trots ombyggnation.
Så maskinen är ju välanvänd sen köpet ändå då det funkat för övriga kunder.

Dom borde ju lämnat en ersättningsmaskin under tiden dom byggde om den enligt min mening...

Vi får dom nog inte att ta tillbaka den...men kanske dom hjälper oss sälja den.
Pengar som lagts ut få väl anses som "hyra" av maskin.

Tack för era sakliga svar:)
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

Nä men nu j-klar!
Maskinen gick av!

Men nu har den oxå fått åka härifrån för reparation och sen få vi se om den överhuvudtaget kommer tillbaka igen:cool:

Förbaskade dynga rat skräp och f-nskap till dålig maskin!
 
Sv: Vad har man för rättigheter som företagare?

En slåttermaskin...

Det är bara frontmaskin som funkar just nu.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 528
Ekonomi & Juridik Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin: På den här vallen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp