Hur löser vi det här?

Plus då att deras sådd inte motsvarar våran. Det är en annan gräsblandning och vi och hökunderna har varit väldigt nöjda med våran.

Det handlar inte om att förstora konflikten, om det finns någon? :confused: än.

Utan att komma till en lösning på ett misstag och då till TS fördel eftersom hon är den drabbade.

Men att ta vallen från hans mark som han slår med sina maskiner den tid som ni bestämmer är den lösning jag föreslagit om jag vore i denna situation. :)

Men fy vad ledsamt, jag hade blivit väldigt bekymrad om mitt hö, anpassat för mina hästar och för hela vintern skulle förstöras så. Bara allt bök med att hitta rätt hö, få hem det osv är otroligt påfrestande! Vilken ångest jag hade haft. :down:

Tycker också att det är självklart att ni ska få motsvarande likt hö hemlevererat i lika mängd som er tänkt ge. Inget snack om saken, de gjorde fel och de får rätta till det.

"Oj jag tog sönder din bil, men du kan få en moppe av mig". :cautious:

Nej, nej.

Jag totalkvaddade din bil, men du kan få LÅNA min cykel om du är superförsiktig med den och hämtar och lämnar den hos mig.

Så illa tycker jag tilltaget är.
Det var som killen som min mamma anlitade för att ta ner döda träd i vår ena hage för de inte skulle blåsa ner på en ledning i höststormarna. Han lyckades ta ner det åt fel håll så det föll mitt över ledningen och slet ner den.... Han tyckte att de kunde dela på självrisken eftersom de va ju ändå mammas hage och mammas träd och han hade ju inte gjort det med mening! Det blev ett nej på det och han fick vackert ta det med företaget som hade ledningarna som inte var speciellt glada. Vissa människor är bara.....udda.

För mig låter det som en betydande summa pengar som det handlar om.
Jag hade ringt mitt försäkringsbolag och hört med dem hur jag skulle gå till väga. Alternativt konsulterat en advokat för att få en översikt av situationen. Det kan vara värt de tusenlappar det kostar att få konsultation av advokat, jurist.
Jag tycker det är för stort belopp för att bonden skall kunna sätta sin egen prislapp. Han är säkert inte en elak typ som vill sko sig, men han har säkert inte all den information som TS har om sin egen vall.

Om TS har sålt sitt hö vitt och har kvitton från föregående år att kika på, samt sin egen årsförbrukning så kan detta vara till grund för summa som båda parter skall börja att enas kring. Samt extra kostnader som tillkommer i form av frakter etc.
Bara för att man tar hjälp av till exempel försäkringsbolag eller advokat så betyder inte det att dessa instanser är med i slutändan, utan att TS har gett sig själv kunskap till förhandlingen med bonden.
Lycka till / Vargen

@Rialavargen kloka reflektioner dock tror jag inte FB bolag är den att kontakta . Vad för försäkring menar du skulle täcka ngt som här ???
Klokt däremot är resonemang i övrigt och att gratis konsultera en lämplig instans för att få råd . Det kostar inte några lappar alls att ringa en jurist ....
Tips har getts bra i tråden ang det att kontakta instanser av olika slag för att få kött på benen om rättigheter .

@Rialavargen kloka reflektioner dock tror jag inte FB bolag är den att kontakta . Vad för försäkring menar du skulle täcka ngt som här ???
Klokt däremot är resonemang i övrigt och att gratis konsultera en lämplig instans för att få råd . Det kostar inte några lappar alls att ringa en jurist ....
Tips har getts bra i tråden ang det att kontakta instanser av olika slag för att få kött på benen om rättigheter .

Jag tänker som så här, har någon sönder min egendom, och värdet är väsentligt så skulle jag börja med mitt försäkringsbolag.

Nej förresten, först skulle jag ringa min pappa, för han är en klok man ;-)

Jag tänker som så här, har någon sönder min egendom, och värdet är väsentligt så skulle jag börja med mitt försäkringsbolag.

Jag hade nog också konsulterat mitt försäkringsbolag, särskilt juristen. På lantbrukssidan. Det är aldrig fel att ha information från olika instanser.

Det är ju värt ett samtal i alla fall.

Jag förstår inte.. bara för de råkat slagit höet betyder de väl inte att du inte kan ta höet de slagit??
Jag hade sagt att jaha?? jag får tacka så mkt att ni slagit mitt hö så slipper jag och som kompensation kan de stå för inbalningen av höet också så åker du ut och hämtar höet när det är klart.

Jag förstår inte.. bara för de råkat slagit höet betyder de väl inte att du inte kan ta höet de slagit??
Jag hade sagt att jaha?? jag får tacka så mkt att ni slagit mitt hö så slipper jag och som kompensation kan de stå för inbalningen av höet också så åker du ut och hämtar höet när det är klart.
Men höet är ju inte slaget rätt tid, och har ju då helt fel egenskaper, om det är slaget i tid för nötffoder/ensilage är det säkert allt för lite fiber i. Plus att det gäller ju att höet ska kunna torkas rätt, vilket beror på om vädret är passande, och ts brukar antagligen normal sett slå i samband med lite jobbledig så hon har möjlighet att vända det, vilket hon kanske inte har nu. dessutom kunde ju inte andra bonden göra småbalar som ts behöver.
Är det slaget tidigt är säkert gräset dessutom lågt så det blir mindre mängd, vilket minskar vinst på försäljning.

förstår faktiskt inte hur du kan se detta som en liten bagatell....
Om inte ts får rätt ersättning går hon miste om både inkomst plus foder till sina egna hästar. kan bli dyrt....

Har du öht läst tråden ?

Om höet är slaget nu så är det visst rätt tid innan midsommar skall det slås och med all denna regn och nu när de varit regnfritt ska man slå nu om man inte vill ha rent på höet.
Så för den sakens skull så det jag faktiskt inte problem.. det är ingen skillnad på hö ko som för häst.. däremot när vi plastar in de så lägger vi själva till ämnen som gör hösilage eller ensilage beroende på hur vi går tillväga=)
Enda skillnaden mellan tidigt skördat hö och sent är näringen.. ett gräs som slås när den är i sin kraftigaste växtfas innerhåller mer näring.
Än om man låter gräset växa sig närmast överväxt och näringen börjar gå ner tillbaks i marken. Då får man ett bra hö för hästar som är lättfödda med låga värden i=)
Så har du mer näring behöver du inte ge så stor mängd innan djuret kommer upp i sin kvot om dagen, medans lägre värde gör att du får ge mer mängd. Men då får å andra sidan mer tuggtid.. vilket iaf jag eftersträvar till min häst=)

Så det som kan ha hänt är att hon nu står med ett hö med superhöga värden och om hon då hade tänkt sig lågt värde finns de problem.

Och DÅ.. skulle jag ringa upp bonden och säga som de är... du som slagit MIN åker inte jag, du som gjort fel och då får du ju givetvis kompensera mig för detta. Du får självklart skörda din åker själv och bala in och frakta hem höet till mig som kompensation för allt besvär du orsakat mig.
Vägrar du detta kommer jag bli tvungen att anmäla dig för stöld av mitt hö och kommer kontakta en advokat och kräva ersättning den vägen..Och den vägen blir både dyrare och jobbigare för eran del..Men ni väljer självklart vilken väg ni vill gå.

Skulle inte vika mig en mm i frågan.
Han ska inte komma med erbjudanden som det enda jag kan göra för jag gjort fel är dittan och dattan och ingen mer.

Om höet är slaget nu så är det visst rätt tid innan midsommar skall det slås och med all denna regn och nu när de varit regnfritt ska man slå nu om man inte vill ha rent på höet.
Så för den sakens skull så det jag faktiskt inte problem.. det är ingen skillnad på hö ko som för häst.. däremot när vi plastar in de så lägger vi själva till ämnen som gör hösilage eller ensilage beroende på hur vi går tillväga=)
Enda skillnaden mellan tidigt skördat hö och sent är näringen.. ett gräs som slås när den är i sin kraftigaste växtfas innerhåller mer näring.
Än om man låter gräset växa sig närmast överväxt och näringen börjar gå ner tillbaks i marken. Då får man ett bra hö för hästar som är lättfödda med låga värden i=)
Så har du mer näring behöver du inte ge så stor mängd innan djuret kommer upp i sin kvot om dagen, medans lägre värde gör att du får ge mer mängd. Men då får å andra sidan mer tuggtid.. vilket iaf jag eftersträvar till min häst=)

Så det som kan ha hänt är att hon nu står med ett hö med superhöga värden och om hon då hade tänkt sig lågt värde finns de problem.

Och DÅ.. skulle jag ringa upp bonden och säga som de är... du som slagit MIN åker inte jag, du som gjort fel och då får du ju givetvis kompensera mig för detta. Du får självklart skörda din åker själv och bala in och frakta hem höet till mig som kompensation för allt besvär du orsakat mig.
Vägrar du detta kommer jag bli tvungen att anmäla dig för stöld av mitt hö och kommer kontakta en advokat och kräva ersättning den vägen..Och den vägen blir både dyrare och jobbigare för eran del..Men ni väljer självklart vilken väg ni vill gå.

Skulle inte vika mig en mm i frågan.
Han ska inte komma med erbjudanden som det enda jag kan göra för jag gjort fel är dittan och dattan och ingen mer.
Men ärligt ? Vad vet du om vallar och när de ska slås utifrån väder / tillväxt osv individuellt ? Läs tråden !

Bonden har redan kört bort höet och antagligen ensilerat det med.
Så där föll det.
Jag skulle bli skogstokig. Jag slog alltid efter midsommar och de flesta med mig då jag ville ha ett hö man kunde ge större mängder av då mina stod på fri tillgång

men vänta nu här... före midsommar? Då har det just såpass blivit grönt på ängarna här... Så det där beror ju helt på var i landet man bor.

Liknande trådar

Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 910
Senast: Miao
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 412
Senast: Nixehen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 343
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17