Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Plus då att deras sådd inte motsvarar våran. Det är en annan gräsblandning och vi och hökunderna har varit väldigt nöjda med våran.
Nej, nej."Oj jag tog sönder din bil, men du kan få en moppe av mig".
Det var som killen som min mamma anlitade för att ta ner döda träd i vår ena hage för de inte skulle blåsa ner på en ledning i höststormarna. Han lyckades ta ner det åt fel håll så det föll mitt över ledningen och slet ner den.... Han tyckte att de kunde dela på självrisken eftersom de va ju ändå mammas hage och mammas träd och han hade ju inte gjort det med mening! Det blev ett nej på det och han fick vackert ta det med företaget som hade ledningarna som inte var speciellt glada. Vissa människor är bara.....udda.Nej, nej.
Jag totalkvaddade din bil, men du kan få LÅNA min cykel om du är superförsiktig med den och hämtar och lämnar den hos mig.
Så illa tycker jag tilltaget är.
@Rialavargen kloka reflektioner dock tror jag inte FB bolag är den att kontakta . Vad för försäkring menar du skulle täcka ngt som här ???
Klokt däremot är resonemang i övrigt och att gratis konsultera en lämplig instans för att få råd . Det kostar inte några lappar alls att ringa en jurist ....
Tips har getts bra i tråden ang det att kontakta instanser av olika slag för att få kött på benen om rättigheter .
Haha okJag tänker som så här, har någon sönder min egendom, och värdet är väsentligt så skulle jag börja med mitt försäkringsbolag.
Nej förresten, först skulle jag ringa min pappa, för han är en klok man ;-)
Jag tänker som så här, har någon sönder min egendom, och värdet är väsentligt så skulle jag börja med mitt försäkringsbolag.
Men höet är ju inte slaget rätt tid, och har ju då helt fel egenskaper, om det är slaget i tid för nötffoder/ensilage är det säkert allt för lite fiber i. Plus att det gäller ju att höet ska kunna torkas rätt, vilket beror på om vädret är passande, och ts brukar antagligen normal sett slå i samband med lite jobbledig så hon har möjlighet att vända det, vilket hon kanske inte har nu. dessutom kunde ju inte andra bonden göra småbalar som ts behöver.Jag förstår inte.. bara för de råkat slagit höet betyder de väl inte att du inte kan ta höet de slagit??
Jag hade sagt att jaha?? jag får tacka så mkt att ni slagit mitt hö så slipper jag och som kompensation kan de stå för inbalningen av höet också så åker du ut och hämtar höet när det är klart.
Har du öht läst tråden ?Jag förstår inte.. bara för de råkat slagit höet betyder de väl inte att du inte kan ta höet de slagit??
Jag hade sagt att jaha?? jag får tacka så mkt att ni slagit mitt hö så slipper jag och som kompensation kan de stå för inbalningen av höet också så åker du ut och hämtar höet när det är klart.
Men ärligt ? Vad vet du om vallar och när de ska slås utifrån väder / tillväxt osv individuellt ? Läs tråden !Om höet är slaget nu så är det visst rätt tid innan midsommar skall det slås och med all denna regn och nu när de varit regnfritt ska man slå nu om man inte vill ha rent på höet.
Så för den sakens skull så det jag faktiskt inte problem.. det är ingen skillnad på hö ko som för häst.. däremot när vi plastar in de så lägger vi själva till ämnen som gör hösilage eller ensilage beroende på hur vi går tillväga=)
Enda skillnaden mellan tidigt skördat hö och sent är näringen.. ett gräs som slås när den är i sin kraftigaste växtfas innerhåller mer näring.
Än om man låter gräset växa sig närmast överväxt och näringen börjar gå ner tillbaks i marken. Då får man ett bra hö för hästar som är lättfödda med låga värden i=)
Så har du mer näring behöver du inte ge så stor mängd innan djuret kommer upp i sin kvot om dagen, medans lägre värde gör att du får ge mer mängd. Men då får å andra sidan mer tuggtid.. vilket iaf jag eftersträvar till min häst=)
Så det som kan ha hänt är att hon nu står med ett hö med superhöga värden och om hon då hade tänkt sig lågt värde finns de problem.
Och DÅ.. skulle jag ringa upp bonden och säga som de är... du som slagit MIN åker inte jag, du som gjort fel och då får du ju givetvis kompensera mig för detta. Du får självklart skörda din åker själv och bala in och frakta hem höet till mig som kompensation för allt besvär du orsakat mig.
Vägrar du detta kommer jag bli tvungen att anmäla dig för stöld av mitt hö och kommer kontakta en advokat och kräva ersättning den vägen..Och den vägen blir både dyrare och jobbigare för eran del..Men ni väljer självklart vilken väg ni vill gå.
Skulle inte vika mig en mm i frågan.
Han ska inte komma med erbjudanden som det enda jag kan göra för jag gjort fel är dittan och dattan och ingen mer.
Om höet är slaget nu så är det visst rätt tid innan midsommar skall det slås och med all denna regn och nu när de varit regnfritt ska man slå nu om man inte vill ha rent på höet.
Bonden har redan kört bort höet och antagligen ensilerat det med.Jag förstår inte.. bara för de råkat slagit höet betyder de väl inte att du inte kan ta höet de slagit??
Om höet är slaget nu så är det visst rätt tid innan midsommar skall det slås och med all denna regn och nu när de varit regnfritt ska man slå nu om man inte vill ha rent på höet.