Hur löser vi det här?

Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få bra hö i stora rundbalar ens vid extremt torrt väder. Jag har varit med om att bönderna säger det är inget fel på höt och ger det till sina djur men jag hade aldrigt gett det höt till mina hästar. Dammar på tok för mycket.

Exakt min erfarenhet också. Det bonden anser vara bra, hade jag inte gett mina djur.

Har läst igenom tråden och beklagar att du fått massa jobb och beskymmer pga slarv från grannbonden.
Om du tar hem rundbalarna så skulle jag försöka pressa om dom till små hemma. Ni har ju vallen, kanske ni kan slå den själva igen innan och sen rulla ut på den?
Inte kul att stå sen med balar som visar sig vara dåliga mitt i vintern, vad gör du då? Du har ju accepterat dealen med bonden och han lär inte vara så sugen på att hämta tillbaka massa storbalar och sen dessutom skaffa fram småbal mitt i vintern....
Har du varit och tittat på bondens "gamla" balar som han säger är bra? Det skulle ju vara en ide. Redan där ser du ju om ni har samma uppfattning om vad som är bra och inte innan du ger dig in i det hela? :-)

Jag ser en liten röd tråd i detta. En bonde som klagar på dålig lönsamhet, samt en anställd som gör slarvfel som belastar bonden ekonomiskt.
Det kanske är så att hela bondens verksamhet sköts lite slarvigt och då är det svårare att få till god lönsamhet.... En noggran arbetsgivare ger tydliga direktiv och därmed minimerar risken för extra kostnader.
Det verkar dock att TS har fått en deal som gynnar denne.

Bönder klagar alltid på dålig lönsamhet... :p

Skämt åsido; bonden får väl kontakta sitt försäkringsbolag och kolla om han kan få hjälp därifrån. Men huvudsaken att TS är nöjd, själv skulle jag inte varit det.

Exakt min erfarenhet också. Det bonden anser vara bra, hade jag inte gett mina djur.
Dessutom så köttdjur ges inte sällan undermåligt foder för det är inte så kinkigt då det inte påverkat kvaliteten på köttet . Mjölkdjur är det mera noga med .

Kl
Håller med de som uttryckt risker med storbalar Hö. Hö är svårt nog att förvara i sig med de milda vintrarna vi har i Sverige senaste årtiondena generellt över lag . Storbalar är ännu svårare .

Jag har precis motsatt erfarenhet! Har haft stora problem med småbalshö som dammar i motsats till storbalshö som håller fint.

Om bonden vill göra rundbalar, så hade jag hellre velat ha dem plastade än inte. För plastar man dem så minimerar man risken att de möglar inifrån.
Jag har förvisso köpt storbalar från flera olika bönder, både rundbal och fyrkantsbal, som varit alldeles utmärkta rakt igenom. Men jag hade nog i ett sånt här fall sett till att bonden tar ansvar för att de håller en bra kvalité och att han annars byter ut dem mot tjänligt foder.

Jag har köpt rundbalar ifrån samma bonde i 8 år och det har varit bra kvalité rakt igenom. Enda gången jag har haft problem med att de har dammat var när vi hade haft en rejäl snöstorm och det snöade in. När snön sedan smälte blev kanten på de yttersta balarna blöta och de dammade men det var ju mitt eget fel som inte hade täckt dem ordentligt med halm. Jag tar hem hela årsförbrukningen på en gång och balarna ställs med snittytan uppåt på trägolv. Viktigt att de står på trägolv eller på pallar så att de inte står på cementgolv för då drar fukten in. När hela årsförbrukningen är uppe på loftet läggs en halvmeter halm ovanpå och då håller sig balarna fina hela säsongen.

Att pressa om det till småbalar skulle ju kräva en hel del jobb. Anledning till att jag gått med på dealen att få hö ifrån en vall som inte har lika bra sådd som våran + gå miste om min förtjänst på 10 000 som jag i vanliga fall säljer är ju att jag ska få slippa arbete istället.

Jag har köpt rundbalar ifrån samma bonde i 8 år och det har varit bra kvalité rakt igenom. Enda gången jag har haft problem med att de har dammat var när vi hade haft en rejäl snöstorm och det snöade in. När snön sedan smälte blev kanten på de yttersta balarna blöta och de dammade men det var ju mitt eget fel som inte hade täckt dem ordentligt med halm. Jag tar hem hela årsförbrukningen på en gång och balarna ställs med snittytan uppåt på trägolv. Viktigt att de står på trägolv eller på pallar så att de inte står på cementgolv för då drar fukten in. När hela årsförbrukningen är uppe på loftet läggs en halvmeter halm ovanpå och då håller sig balarna fina hela säsongen.

Så har det varit för oss också!
Har köpt rund- och fyrkantsbalar som varit hur fina som helst.

Och när vi hade stall med stor höskulle så hade vi fullt med småbal som vi täckte med halm.
Endast några få av dessa dammade, då det hade regnat in lite väl mycket.

... är ju att jag ska få slippa arbete istället.

Och det är ju här många hästmänniskor går vilse. Att inte räkna sin tid i pengar, och värdera tiden är helt sjukt. Det innebär att många inte bara skjuter till tid, utan också rena (skattade) pengar i en verksamhet som egentligen inte bär sig.

Jag tycker ni gör helt rätt som också värderar er tid i den här ekvationen. Har ni dessutom maskiner som kräver underhåll är det en hel del värt att få pressning och hantering gratis. För det är inga billiga poster att köpa in - och det är ju så ni får värdera ert eget arbete.

Liknande trådar

Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 910
Senast: Miao
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 412
Senast: Nixehen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 343
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar