Vad har hänt med hästvärlden??

Sv: Vad har hänt med hästvärlden??

För att de har lärt sig att det finns mat i stallet.

:)

Och mina som alltid har mat inne som ute väljer inte att komma till grinden för att dom vill in utan för att det finns mat inne...då räknas inte maten ute, eller vad? De är aldrig hungriga, får inte kraftfoder utan lucern, betfor (som stoet inte gillar egentligen) och mineraler. Här är det fritt med grovfoder...

Mina hästar kommer till grinden och vill in när det är oväder eller väldigt mycket broms i luften. Dom kommer också när dom ser mig, vill umgås i mitt sällskap, tycker det är trevligt när jag kommer. När de kommer in i stallet börjar dom inte äta utan ställer sig och vilar.:cool:

Skillnaden är om våld ingår som en del av kontakten med hästarna eller inte. Våld är acceptabelt i situationer där uppenbar skaderisk för människan finns, inte annars. Skillnaden i praktiken blir att i våldsmetodsfallet får man en häst samarbetar av rädsla, i det senare fallet får man en häst som samarbetar för att den vill. Den första hästen är potentiellt livsfarlig, om den uppfattar minsta vink av svagt ledarskap som den kan utmana. Våld föder våld.

Våld ska inte vara en del av vardagskontakten med hästarna, utan något som endast förekommer i extrema fall.

Uppenbart tycker vi olika om hur bra en frisk häst är konstruerad för att klara vädertypen regn. Helt olika.

Och jag använder min kommunikation då, nh eller ej. Och jag känner massa folk som håller på med hästar och ingen som jag kommer på som håller på med våld. JAg vet inte var du ser alla människor som håller på med våld.

Sen blir jag förvånad att de människor som gillar att rida även på vintern inte klipper sina hästar för att det skall bara så naturligt som möjligt. För mig går denna ekvationen inte ihop på jag anser att hästen inte är gjord för att ridas på och skall man göra det så får man se till att hästen inte svettas som en gris och sen slängs ut i hagen utan täcke för att det är naturligast så...

har inte läst hela tråden...

Jag tillhör den "konstiga" skaran hästägare som trots att jag rider, tränar och tävlar mina hästar på vintern inte klipper dem, men det beror INTE på något annat än att de hästarna inte behöver klippas. Tunn päls och de svettas inte...
Skulle du klippa en sådan häst "bara för att" de "SKA" klippas på vintern??
Täcken har de ibland, regntäcken med andasfoder, vid hällregn, regn+snålbåst, blötsnö eller snålblåst vid minusgrader, samt ett kombitäcke eller fleecetäcke i transporten vintertid

Här är ett exempel på en häst jag haft, mitt i vintern i sin oklippta vinterpäls. Anser du att det finns anledning att klippa?
VINTERPÄLSAD HÄST

En annan av mina hästar, mitt i vintern, oklippt, EFTER ett entimmas träningspass hoppning inne i isolerat ridhus. Enda stället han svettades på var på halsen, och aldrig mer än det som syns på bilden. Nödvändigt att klippa??
EN TILL I VINTERPÄLS

Senast ändrad:

Och jag använder min kommunikation då, nh eller ej. Och jag känner massa folk som håller på med hästar och ingen som jag kommer på som håller på med våld. JAg vet inte var du ser alla människor som håller på med våld.

Från ridskolevärlden jag besökte i början av mitt hästintresse - var det tämligen vanligt. Man slog helt enkelt på hästarna så fort de inte gjorde exakt vad människan ville. Man brydde sig inte så mycket om att lära hästarna vad människan ville innan man tog till knytnäven, pisken eller andra våldsmetoder.

Sedan har vi de diskussioner som blossar upp här på Buke till och från - där flera uppenbarligen fortfarande använder sig av våld som träningsmetod.

Men hur stor andel det EGENTLIGEN rör sig om, vet jag inte. Mitt inlägg gick inte heller ut på att peka ut någon, eller påstå att en majoritet gör fel. Mest bara att det är nyttigt att ifrågasätta och pröva metoder - både nya och gamla.

Men det är väl ingen som har sagt att man MÅSTE klippa en häst som inte svettas för att den är tunnhårig/inte arbetar mycket/är av typen som sällan svettas.

Att klippa en häst där det inte finns något behov är bara löjligt.

Men det är bara att acceptera att det finns hästar som sätter mycket päls och svettas även om de inte jobbar stenhårt. Varför skulle man inte klippa en sådan häst?

Min kommer springande när hon ser mig.

FAST hon aldrig är i stallet ;) Det gjorde hon även de veckorna i vintras när hon hade "halv boxvila" men då var hon inne själv. Hon är iofs överlag väldigt positiv till allt.

Hästar är ju vanedjur. Om de är vana att tas in varje dag så kommer de också förvänta sig att tas in varje dag, det är väl inte så konstigt? Oftast gör man ju det på ungefär samma tid också.

FAST hon aldrig är i stallet ;) Det gjorde hon även de veckorna i vintras när hon hade "halv boxvila" men då var hon inne själv. Hon är iofs överlag väldigt positiv till allt.

Hästar är ju vanedjur. Om de är vana att tas in varje dag så kommer de också förvänta sig att tas in varje dag, det är väl inte så konstigt? Oftast gör man ju det på ungefär samma tid också.

så gör samtliga av våra med, oavsett om dom ska in eller står på lösdrift :bow::bow:

och visst är dom vanedjur. i alldra högsta grad :laugh:

Vi har upptäckt att så som vi naturligt är skapade att leva också är hälsosamt för oss. Och att vi gör en hel del saker väldigt fel och det gäller även mot våra djur.

Som alltid när det kommer nya tankesätt så ska det överdrivas, det är så vi fungerar, men förhoppningsvis kommer detta att sjunka in, bli mindre extremt och till slut ska det vara självklart att man ser till vad som är naturligt.

Jag hoppas att det är mer än bara en modefluga efter som att det inte är humant att ha hästa uppstallad, rent logiskt. Tänk efter.

Det finns ingenting som motiverar att vi ska hålla djur på ett sätt som installning innebär. Det är endast vår egen egoism som styr och om du inte vill ha häst på hästens premisser, så ska du nog inte ha häst. Bryr du dig mer om hur vacker din häst är när den står torrt inne i ett stall än att den slipper överbelasta sina leder och må psykiskt bättre ute i en stor hage, ja då är du ingen djurvän.

Det finns motorcyklar, bilar, båtar och annat att lägga pengar på för din del i så fall. Är det bara ytan som är viktig kan du skaffa dig ett gäng hästplansher att sätta på väggen. ;) Men man behandlar inte djur som föremål, prylar eller vackra ting. De ska behandlas med samma respekt som alla levande varelser förtjänar.

Men du kanske bara tycker som jag att det hela går till överdrift när det gäller en del saker i denna nya nish. Ja, det lär vi få leva med för så är det med folk. Det lugnar ner sig med tiden.

här håller jag med helt och hållet.

och med barfotaberkningen, vi har 10 hästar barfota på lösdrift, som rids på asfalt, grusvägar, sand, gräs, alla underlag i alla gångarter helt utan problem! dom är verkade enligt vildhästmetoden, och samtliga djurägare har gått kurs på några dagar och verkar sina egna hästar. Det är inte svårt, och det är det bästa alternativet, enligt mig. Vi hade förut en vanlig hovslagare som verkade, men de verkar ju enligt det som de har lärt sig, alltså likadant som att de skulle sätta en sko på, och det är inte samma sak som ett naturligt slitage, vilket man hjälper till med i barfotaverkningen.

De flesta hästar ömmar ju i början när man tar av skorna, men om man låter den vara oriden i någon månad så brukar de nog bli bra.
vissa hästar ömmar lite på grus, märks att de vill gå i kanten,
men det är ändå frågan om vad som är bättre, när man ser till hur hovarna mår osv.. jag vet inte.

Jag har haft en otroligt tur som hamnat på det stället jag är nu.
Underbar lösdrift på 10 hektar, skog, fält och två flyttbara myyysiga ligghallar! man skulle kunna sova där själv :) hästarna visiteras dagligen morogon och kväll av hon som har lösdriften och de har fri tillgång till allting (hösilage på vintern, vattenkopp, mineraler, salt) de får inget kraftfoder. hästarna mår otroligt bra här och är väldigt sammansvetsade i sin flock.

Men det är väl ingen som har sagt att man MÅSTE klippa en häst som inte svettas för att den är tunnhårig/inte arbetar mycket/är av typen som sällan svettas.

Att klippa en häst där det inte finns något behov är bara löjligt.

Men det är bara att acceptera att det finns hästar som sätter mycket päls och svettas även om de inte jobbar stenhårt. Varför skulle man inte klippa en sådan häst?

Hästar som behöver klippas klipper man givetvis, men tyvärr finns det enligt mig många hästar som klipps helt i onödan "bara för att" ryttaren/ägaren fått för sig att det ska vara så. Tror inte, som TS antydde, att det går mode i att inte klippa sina hästar, däremot tror jag att folk mer och mer fått upp ögonen för att det inte alltid är nödvändigt att klippa. Har ägt totalt 11 hästar, EN av dem har klippts på vintern

Här regnar det inte precis på samma tid:cool:

nä, klart att det inte regnar på samma tid ;) men då mina va stallade så stod dom ofta vid grinden vid regn eftersom dom oftast kom in då - vanan ;)

Men det gör inte jag. Dom tas inte in annat än när vädret verkligen är uruselt och det i flera dagar eller när bromsarna gör livet i hagen till ett helvete. Då markerar hästarna tydligt vid grinden att dom vill in. Annars står dom mest under äppelträden;)

Ja, det är väl så man ska resonera, om hästen blir väldigt svettig och tar väldigt lång tid på sig att torka, samt blir märkbart medtagen, klipp, får den knappt ngn vinterpäls och bara svettas normalt med en normal torktid, klipp inte. Jag har varit med om bägge delar, hade en stor valack som såg ut som om han hade sommarpäls på vintern, då klippte jag inte. Honom blev jag däremot tvungen att täcka som om han vore klippt, för han frös så han skakade varje dag i hagen, stod vid grinden o skakade så fort det regnade. Min ponny= mkt päls, knappt svettig= oklippt, halvblodsto=vinterpäls, svettig så att det rann, hängig= klipptes och blev pigg o alert igen.
Det är nog precis som med människor väldigt individuellt.
Precis som med skor på häst. Vissa klarar sig fint utan jämt, andra behöver ibland, några jämt.
Jag försöker att göra det som är bäst för min häst, och det försöker vi nog alla, eller??

Som några har skrivit så handlar det jag skrev inte om att klippa för klippandets skull utan om det behövs naturligtvis och det hade du fått reda på om du hade läst hela tråden.
Jag klipper själv vid behov som jag har sagt tidigare!

Sen så var det jag skrev i första inlägget en lite extrem förklaring på hur jag ibland tycker att de som talar om den naturliga hästhålliningen anser att det ska vara.

Senast ändrad:

SÅ bara fÖr att jag inte klipper min ponny pÅ vintern men rider iaf. Är jag en dÅlig Ägare? Svaer: Nej fÖr dÅ fryser inte hÄsten och man slipper tÄcka vissa dagar .

Nh= inte vifta med ett rep! Det hadnlar om fÖrtroende,kommunikation Öch ledarskap

lÖsdrift= jÄttebra sÅ lÄnge hÄstarna och det skÖts bra.

Visst kan det gå mode i vissa saker men för det tycker jag inte man bör överdriva åt andra hållet heller, dvs säga att vid normal ridning på väg så ska hästen alltid vara skodd :).

Varje häst är en individ och jag tror de flesta hovslagare har exempel på kunders hästar som kan gå barfota utan problem både på grusvägar och asfalt.

Lika lite som en barfotaförespråkare ska hävda att alla hästar kan gå barfota - lika lite kan man hävda att alla ridna hästar behöver skor. ;)

Jag tror dessutom att övervägande delen av barfota-hästar verkas av en vanlig hovsagare. Detta är inget konstigt, det har de kunnat under mycket lång tid och många har stor kunskap.

Lösdrift tycker jag är ett bra sätt att ha sin häst om det sköts ordentligt och då skulle jag personligen helst ha unghästar på detta sätt. Men ändå en modefluga??

Inte alls, det är ganska många år sedan nu som bl a Arne Lindholm gjorde studier på hästar i lösdrift. Studien visade på att lösdriftshästar hade lägre andel problem i leder, senor etc. Luftvägsproblem var för många bronkit hästar ett minne blott osv.
Mode är det knappast, utan jag tror att det kommer att utvecklas mer och mer.
Sen kan lösdrift vara på både gott och ont, en välskött sådan är guld värd för den som inte är välskött kan jämställas med förvaring av hästen och inget annat.

Sen blir jag förvånad att de människor som gillar att rida även på vintern inte klipper sina hästar för att det skall bara så naturligt som möjligt. För mig går denna ekvationen inte ihop på jag anser att hästen inte är gjord för att ridas på och skall man göra det så får man se till att hästen inte svettas som en gris och sen slängs ut i hagen utan täcke för att det är naturligast så...

Det tror jag iofs inte att särskilt många gör, slänger ut hästen utan täcke. Snarare tvärtom, att döma av denna täckes hysteri som finns.

Annars är, en kortklippt torr hästen fryser inte medan den med lång och blöt päls gör det. Att man kanske bör undvika en helklippning på lösdriftshäst säger sig självt, men det finns många funktionsklippningar som gynnar hästen samtidigt som det inte behöver innebära ett täcka.

För att de har lärt sig att det finns mat i stallet.

:)

Men det finns mat ute också, nu kommer vi till den här spännade perioden. Vår gammelman vill vara ute, men sen kommer det någon dag här under hösten när han tycker att det räcker. Då vill han gå in och sova, det visar han väldigt tydligt. Sen kvittar det vad för mat du lägger i hagen, han ska in i varje fall. Förra hösten promenerade han helt sonika genom grinden , gick och ställde sig i stallet framför sin box. Det gick inte att flytta honom en mm, han stod där han stod. Kvällsfodraren ringde och frågade vad h*n skulle göra, och det är ju inte så mycket att välja på då.:D

Alla tycker ju olika och det är ju väldigt tur det ;)

Men Nh handlar la inte bara om att vifta med ett rep.
Lösdrift tycker jag är det bästa i alla fall för min häst

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
D
Hästvård Hur är det med barfotahästar egentligen, går det att rida som vanligt på alla underlag? Tänker man lite så verkar det ju ganska...
2
Svar
30
· Visningar
3 514
Senast: Luna10
·
Hästhantering Jag är vuxen återfallsryttare som i nuläget bara har möjlighet att rida på ridskola (jag har småbarn och tid är en bristvara). Jag...
Svar
10
· Visningar
1 782
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve