H
hgfy
Sv: Barfota och lösdrift/stall
Att skritta en skodd häst på asfalt genererar lika hårda stötar som att trava en oskodd på samma underlag... Så för benen är det definitivt bättre att hästen är oskodd
jag tror det beror på vilken sorts ridning man utövar alltså vilka sorts krav man har på hästen. vill man "bara" rida ute i skogen och lulla om man säger så kan man säkert rida barfota året runt så länge man anpassar sig efter underlag osv. men om man tex tränar gångartsridning tycker jag man behöver skor. svårt och få en häst att gå lika bra barfota som en med skor... en häst med skor blir inte ömfotad tar större steg osv. rider man mkt på hårt underlag tycker jag man ska ha skor. hästar är inte gjorda för att ha skor men inte heller för att bära runt på 70 kg på ryggen, inte heller att gå på asfalt.. man får anpassa sig tycker jag, jag skulle aldrig rida utan skor men känner många som gör det och för dem funkar det bra! men så har vi olika mål med ridningen. så kortfattat det är nog individuellt!!
Att skritta en skodd häst på asfalt genererar lika hårda stötar som att trava en oskodd på samma underlag... Så för benen är det definitivt bättre att hästen är oskodd