Barfota och lösdrift/stall

Sv: Barfota och lösdrift/stall

jag tror det beror på vilken sorts ridning man utövar alltså vilka sorts krav man har på hästen. vill man "bara" rida ute i skogen och lulla om man säger så kan man säkert rida barfota året runt så länge man anpassar sig efter underlag osv. men om man tex tränar gångartsridning tycker jag man behöver skor. svårt och få en häst att gå lika bra barfota som en med skor... en häst med skor blir inte ömfotad tar större steg osv. rider man mkt på hårt underlag tycker jag man ska ha skor. hästar är inte gjorda för att ha skor men inte heller för att bära runt på 70 kg på ryggen, inte heller att gå på asfalt.. man får anpassa sig tycker jag, jag skulle aldrig rida utan skor men känner många som gör det och för dem funkar det bra! men så har vi olika mål med ridningen. så kortfattat det är nog individuellt!! :)

Att skritta en skodd häst på asfalt genererar lika hårda stötar som att trava en oskodd på samma underlag... Så för benen är det definitivt bättre att hästen är oskodd :D

helt rätt att det är bra att fråga

det beror helt på hästens hovkvalitet hur det fungerar barfota, och om det hinner växa i den takt det slits

och om hästens benställning gör att det kan gå barfota

och hur mycket den rids och vad den ombeds prestera

Precis, men tänk också på att en "frisk och sund" efter ett tag anpassar sig till arbetet och växer i lagom takt. Därmed inte sagt att alla hästar kan gå barfota, människan har avlat fram en svaghet i hästens hovar som bieffekt till deras prestationer ;P En vildhäst är "gjord" för att skritta 3-5 mil om dagen...

ja rida går ju - frågan är vilka spänningar som blir i hästen.

jag tror inte du skulle påstå ovanstående om du var längre kommen som ryttare
och insåg hur beroende hästen var av underlaget för att prestera i balans

Och skon kan i vissa fall behövas för att kontakten med underlaget inte skall blir smärtsam eller för osäker - dåligt fäste

har man kommit lite längre så ser man stora skillnader i hästens rörelsemönster, eller snarare förmåga att arbeta rätt ( ergonomiskt) rider man aldrig i rätt balans i alla fall så märker man ingen skillnad dock
:bow:

Om man skor hästen får man ju svar på om den ändå var ngt öm.

De flesta stora hästarna får en bättre balans- läs gång, när de får skor åtminstone fram.

fråga Flyinge som skor sina 2-åringar fram tillfälligt för visning.

Asfalt ger ingen nötning eller ömmande tryckpunkter som grus-grovt sandpapper.

Glappskor på asfalt kan ge stämgaffeleffekt.

Precis, men tänk också på att en "frisk och sund" efter ett tag anpassar sig till arbetet och växer i lagom takt. Därmed inte sagt att alla hästar kan gå barfota, människan har avlat fram en svaghet i hästens hovar som bieffekt till deras prestationer ;P En vildhäst är "gjord" för att skritta 3-5 mil om dagen...
Vildhästen rör sig bara om den måste- för att söka vtn, föda o skydd. Vilket underlag skulle en vildhäst välja?
Knappast grusvägar eller gyttja.

klarar den inte att följa med flocken... ja då är risken stor att den tas av rovdjur.

Korrekt hovvård= verkning som bibehåller eller återställer en sund hovform:

Tåvinkeln i en framhov skall vara 40-45 grader, och i bakhov 50-55 grader.
Båda hovhalvorna skall vara lika höga, räknat efter lodräta avståndet från kronranden till marken.
Framhovar äro rundade över tån och något större än bakhovar, som äro mer hjärtformade.
Hovens tyngdpunkt ligger i traktområdet.
Kronranden skall bilda en jämn vall från den ena ballen till den andra med en tydligt avsatt fåra på gränsen till kotan.
Väggen skall bilda en relativt jämn båge över tådelen med från kronranden till bärrandskanten rakt löpande hornrör.
Bärrandskanten skall vara hel, hornet fast och segt, lamellranden i det närmaste jämnbred runt om, hel med gott samband mellan sula och vägg även i traktområdet.
Hörnstöden skola ha gott samband med väggen och löpa rakt fram till strålens mitt.
Sulan skola vara hel, något konkav och så tjock att den icke ger efter för tryck med visitertång.
Strålrummet skola vara stort och strålskänklarna jämte ballarna rundade och väl utvecklade, liggande i plan med bärranden på barfotagående häst.
Strålfårorna skola vara grunda och strålhornet gummiartat segt.
Hovbrosken skola vara elastiskt eftergivliga och kunna tryckas in mot ballgropen i broskens bakre 2/3.

Allt enligt Eric Åkerblom.

/Migo

Men Migo, det här är ju Eric Åkerbloms uppfattning, men jag tror faktiskt att VAT frågar efter din uppfattning. Dessutom finns det publikationer långt mer aktuella och kanske lite mer i tiden än vad den här texten anger som du kopierat.;)

Vad får du det ifrån? Det är skitsnack - det skiljer jättemycket på individer.
Min toppavlade Dressyrhäst har kanonhovar

Framförallt så handlar hovar väldigt mycket om vilket klimat som hästens urtyp härstammar ifrån. Är det torrt och hårt typ öken arabhovar.

Sankt och mjukt stora fullblodfötter :grin:

ja hästen anpassar sig liksom alla arter men det tar generationer :idea:

Vildhästen kan välja underlag och ja den skrittar.... Du behöver ett väldigt bra fäste för att få en hälsosam galopp tex

det är bara okunnighet som ditt inlägg vittnar om

Korrekt hovvård= verkning som bibehåller eller återställer en sund hovform:

Tåvinkeln i en framhov skall vara 40-45 grader, och i bakhov 50-55 grader.
Båda hovhalvorna skall vara lika höga, räknat efter lodräta avståndet från kronranden till marken.
Framhovar äro rundade över tån och något större än bakhovar, som äro mer hjärtformade.
Hovens tyngdpunkt ligger i traktområdet.
Kronranden skall bilda en jämn vall från den ena ballen till den andra med en tydligt avsatt fåra på gränsen till kotan.
Väggen skall bilda en relativt jämn båge över tådelen med från kronranden till bärrandskanten rakt löpande hornrör.
Bärrandskanten skall vara hel, hornet fast och segt, lamellranden i det närmaste jämnbred runt om, hel med gott samband mellan sula och vägg även i traktområdet.
Hörnstöden skola ha gott samband med väggen och löpa rakt fram till strålens mitt.
Sulan skola vara hel, något konkav och så tjock att den icke ger efter för tryck med visitertång.
Strålrummet skola vara stort och strålskänklarna jämte ballarna rundade och väl utvecklade, liggande i plan med bärranden på barfotagående häst.
Strålfårorna skola vara grunda och strålhornet gummiartat segt.
Hovbrosken skola vara elastiskt eftergivliga och kunna tryckas in mot ballgropen i broskens bakre 2/3.

Allt enligt Eric Åkerblom.

/Migo

Hello Migo with out the A-migo:
Den här citat av Proff. Åkerblom är beskrivning av den Optimala Hoven som man onskar sig och skulla stäver efter i en good avelsverksomhet, men i realitit inte finns.
Vi ska har det klart att han var ingen Barfot Föraspråker för den arbetenda häst, och att hans Lärobok Om Hovbeslag var att göra hästen Burkbar.
Az

Men Migo, det här är ju Eric Åkerbloms uppfattning, men jag tror faktiskt att VAT frågar efter din uppfattning. Dessutom finns det publikationer långt mer aktuella och kanske lite mer i tiden än vad den här texten anger som du kopierat.;)

Den Svenska hovvård är byggd på Proff. Erik Åkerblom.
Har du material som Inte härstämer från hans verk få du lägga främ det.
Az

När jag köpte mitt kallblod för 6 år sedan var han 12 år, hade han gått barfota runt om sen han var 5, och enligt ägaren gick det jättebra. Jag hann ha honom 1 månad (red 4 ggr/vecka), sen var det bara att sko honom fram, hovarna slets för mycket, så han ömmade på alla underlag till slut:crazy:.
Bak har jag aldrig behövt sko honom dock, förutom på vintern när han är skodd runt om med snösula och 4 brodd. Orkar inte hålla på med boots inför varje ridtur.
Rider 4 ggr/vecka, då är det uteridning + träning för LC/LB.

Mitt gamla halvblod kunde knappt gå oskodd på bete, så känslig var han. Vissa somrar var vi tvungna att dessutom ha sula fram för han ömmade för gruset.

Min ET säger att rider/kör man hästen ska den inte gå obroddad på vintern, det orsakar ofelbart spänningar enligt honom. Har man en häst som går och spänner sig för att den är rädd för att halka i hagen (är det det som vissa kallar att "hästen går så försiktigt när det är halt så den behöver inga skor":confused:) ska den skos med brodd, annars kan det väl räcka med broddade boots vid ridning/körning.

Han har alltid gått på lösdrift hos mig, enda gången han har varit installad var en 2 veckor boxvila efter en hovböld där hoven måste gipsas. Efter första natten var alla 4 ben som telefonstolpar och förstoppningskoliken nära:crazy:. Men efter en kur paraffinolja och linda benen + ut och gå med skyddstoffla 2 ggr/dag så klarade han det med. Helt klart mår hästen bättre av att röra sig dygnet runt. Men det är inga problem att stalla upp tillfälligt vid tävling/träning/kurs eller så, mentalt klarar han det utmärkt.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: Vinur
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar