Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mkt gammal kunskap verkar försvinna och förr stod INTE hästarna med täcke på sig, trots att de vistades ute hela dagarna!
* Varför envisas så många med att stalla in hästar regelbundet, massor med timmar varje dygn ensamma i en box när man vet att det är mot hästens natur som flykt- och flockdjur? Och dessutom är en av de största källorna till kass hälsa i luftvägarna (på den fronten kan man dock bygga bra stall med tillräcklig luftmängd och ventilation, men det är dyrt, så det är ganska ovanligt).
* Varför envisas så många med att fostra sina hästar med våld istället för att kommunicera med dem? Synd om både hästar och människor som inte får uppleva den kontakt man kan ha, utan skräckvälde.
* Varför envisas så många med att hålla hästar ensamma i en hage? Stackars, alla dessa hingstar som aldrig får uppleva riktigt kontakt med artfränder.
* Varför envisas så många med att lägga täcke på hästarna så fort vädret ändrar sig minsta lilla? Alla våra hästraser (obs! om det inte finns en sjukdomsrelaterad historik bakom) har en väldigt bra och balanserad, naturlig funktion för att klara olika vädertyper.
* Varför envisas så många med att begränsa grovfodermängden och istället trycka i sina hästar allsköns konstiga kraftfoder, varav många är DIREKT olämpliga som hästfoder?
* Varför ska man sätta järnskor på hästar om det inte behövs? Det beror helt på förutsättningarna för häst och arbete om det behövs.
* Varför ska man envisas med att sätta superskarpa bett, tre hjälptyglar och ändå sitta och dra och slita när allt man behöver är enklast möjliga sätt att kommunicera med sin häst från ryttarpositionen?
* Varför envisas så många med att ge pelleterat foder i sin hårda råa form när det är direkt olämpligt för hästens tänder?
Jag tycker ett större problem är att det är så lite ifrågasättande om "traditionella" metoder inom hästhållning och ridning.
Varför envisas så många med att fostra sina hästar med våld istället för att kommunicera med dem? Synd om både hästar och människor som inte får uppleva den kontakt man kan ha, utan skräckvälde.
* Varför ska man envisas med att sätta superskarpa bett, tre hjälptyglar och ändå sitta och dra och slita när allt man behöver är enklast möjliga sätt att kommunicera med sin häst från ryttarpositionen?
* Varför envisas så många med att ge pelleterat foder i sin hårda råa form när det är direkt olämpligt för hästens tänder?
jag tycker oxå väldigt mkt. gammal kunskap har försvunnit, men då mest sunt förnuft
Jag tycker det verkar vara väldigt mycket prestige i det hela. Det är som en tävling vem som har den mest naturliga hästhållningen. Om en skriver om sitt så är nästa ännu bättre på naturlighet.
Jag klipper inte mina hästar, så slipper de ha täcke.
Men å andra sidan förstår jag inte meningen med att rida hästen genomsvettig.