Vad har hänt med hästvärlden??

Sv: Vad har hänt med hästvärlden??

Det gör jag om jag tränar så som du märker så svettas säkert vi olika mycket och våra hästar också ! :)

Jag tycker det verkar vara väldigt mycket prestige i det hela. Det är som en tävling vem som har den mest naturliga hästhållningen. Om en skriver om sitt så är nästa ännu bättre på naturlighet. Jag har haft häst sen -81. Alltid uppstallade, klippta, täckade och skodda. Tävlade och tränade. En gång hade jag en häst som åkte på kotledsinflamation. Och det var den som hade mest korrekt exteriör. Smaken är som baken. Alla tycker det egna sättet är det bästa. Jag har mitt, andra sitt. Och det har funkat för mig i alla år så inte ändrar jag på det bara för att...

Ja så är det nog. Jag har nog samma hästhållning som dig och jag kallar det lagom.. Lagom mycke daltande och lagom mycke urhäst. Och det funkar för mig och det jag använde hästarna till.

Jag tycker att de hästar som varit skodda under hela sitt liv och inte mår bra av att gå oskodda, de tycker jag ska ha skor, ursäkta men jag skiter fullständigt i om det tar hästen 1 år för hovarna att bli som det är tänkt, de flesta hästar ömmar när man tar av deras skor och jag skulle då aldrig låta min häst gå runt barfota i 1 år och ha ont, nu gäller inte detta alla hästar men en del. Unghästar kan gärna gå barfota, då jag försår varför man ska sätta på en unghäst skor när den ändå inte tränas mycket. Men om ens häst ska gå och vila hela sommaren kan det vara en bra idé att ta av skorna, på en del. Angående lösdrift så tycker jag det är jättebra att hästarna kan välja hur de vill ha det, så varför inte? Visst värsta tävlingshästarna kanske inte ska gå på lösdrift men de flesta klara det, för mig är det en superbra lösning då min ena häst är väldigt noga med att kolla hagarna från "inkräktare", han blir helt enkelt lite orolig inne, det är inget sm syns men jag som känner honom märker en viss skillnad, men nu är det så att jag har inte "riktig" lösdrift, utan vi har ett litet stall med 2 boxar, där man kan flytta ena boxbörren och sätta fast den andra, på det viset kan hästarna röra sig fritt in och ut då våra hagar ligger precis utanför stallet, de trivs jättebra på det viset så jag ser inge anledning att ställa in dem i sina boxar, men om jag ska ut och tävla så börjar jag att ställa in dem någon vecka före på nätterna då jag upplever dem lite piggare, men de brukar oxå vara stelare, sen det där med klippning, jag rider aldrig min häst tills han blir svettig, då man får hålla på onatigt länge n så får han inte så mycket vinerpäls så då måste jag sätta på honom ett täcke, och då får han ju inte heller någon stor päls, en vinter så skulle jag testa utan täcke, men då blev han bara kall, och då jag anser att det är lite vanård att tvinga sin häst att gå utan täcke när den fryser så åkte täcket på med rasande fart, vissa ponnyer som får mycket päls och inte rids så hårt kan lika väl gå utan täcke, sen så tycker jag det är så grymt onödigt när vissa klipper sina hästar men ändå aldrig rider, och så är det onödigt när folk lägger på sin stackars häst 4 täcken! Det blir bara stelt och otympligt, bättre med 1 täcke som är vattentätt och i ylle som det får plats luft mellen hästen och täcket...Har säkert glömt något du tog upp, men men :)

Men det är väl bra att ifrågasätta? Och värdera olika sätt, även prova - bara man försöker att jobba med helheten på ett bra sätt.

Jag tycker ett större problem är att det är så lite ifrågasättande om "traditionella" metoder inom hästhållning och ridning.

Till exempel, här kommer en räcka funderingar från min sida, som kontrast till dina:
* Varför envisas så många med att stalla in hästar regelbundet, massor med timmar varje dygn ensamma i en box när man vet att det är mot hästens natur som flykt- och flockdjur? Och dessutom är en av de största källorna till kass hälsa i luftvägarna (på den fronten kan man dock bygga bra stall med tillräcklig luftmängd och ventilation, men det är dyrt, så det är ganska ovanligt).

* Varför envisas så många med att fostra sina hästar med våld istället för att kommunicera med dem? Synd om både hästar och människor som inte får uppleva den kontakt man kan ha, utan skräckvälde.

* Varför envisas så många med att hålla hästar ensamma i en hage? Stackars, alla dessa hingstar som aldrig får uppleva riktigt kontakt med artfränder.

* Varför envisas så många med att lägga täcke på hästarna så fort vädret ändrar sig minsta lilla? Alla våra hästraser (obs! om det inte finns en sjukdomsrelaterad historik bakom) har en väldigt bra och balanserad, naturlig funktion för att klara olika vädertyper.

* Varför envisas så många med att begränsa grovfodermängden och istället trycka i sina hästar allsköns konstiga kraftfoder, varav många är DIREKT olämpliga som hästfoder?

* Varför ska man sätta järnskor på hästar om det inte behövs? Det beror helt på förutsättningarna för häst och arbete om det behövs.

* Varför ska man envisas med att sätta superskarpa bett, tre hjälptyglar och ändå sitta och dra och slita när allt man behöver är enklast möjliga sätt att kommunicera med sin häst från ryttarpositionen?

* Varför envisas så många med att ge pelleterat foder i sin hårda råa form när det är direkt olämpligt för hästens tänder?

Mkt gammal kunskap verkar försvinna och förr stod INTE hästarna med täcke på sig, trots att de vistades ute hela dagarna!

delvis kl.

när är förr för dig ? det varierade förr i lika stor utsträckning som idag. även då fanns det folk som ansåg att täcke va trams (ett täcke där blötan går igenom är farligare än inget täcke alls) och gick hästen ute mkt. så kostade det mindre strö/mindre jobb, men det fanns oxå hästar som bara va ute då dom reds eller kördes och sedan tillbringade resten av tiden i stallet. sedan fanns det dom som släppte ut med täcke trots att blötan gick igenom väldigt fort.

om vi backar 40 år så visst va många presterande hästar täckade, och utevistelse va det inte heller så mkt. med (täckena vart inte särskillt vattentäta) stallen va många ggr. väldigt låga i tak och dåligt ventilerade för att "behålla" värmen. klippta hästar förekom även då, därimot så va inte lösdrift till presterande hästar vedertaget men lösdrift för fölston, unghästar och vilande hästar förkom (ligghallen va då oftast "naturligt skydd")

jag tycker oxå väldigt mkt. gammal kunskap har försvunnit, men då mest sunt förnuft :angel: dock va långt ifrån allt "bättre förr" ;)

* Varför envisas så många med att stalla in hästar regelbundet, massor med timmar varje dygn ensamma i en box när man vet att det är mot hästens natur som flykt- och flockdjur? Och dessutom är en av de största källorna till kass hälsa i luftvägarna (på den fronten kan man dock bygga bra stall med tillräcklig luftmängd och ventilation, men det är dyrt, så det är ganska ovanligt).

Att man stallar in dom i dåligt ventilerade stall det handlar nog om okunskap. Själv håller jag mina i ett sk kallstall med mkt bra ventilation. Sen att man stallar upp dom handlar nog mkt om vana och att skaderisken ibland kan vara större på lösdrift.

* Varför envisas så många med att fostra sina hästar med våld istället för att kommunicera med dem? Synd om både hästar och människor som inte får uppleva den kontakt man kan ha, utan skräckvälde.

Ja du det vet jag inte men det handlar nog mkt om osäkerhet.
Men sen säger jag inte att jag aldrig har slagit mina härstar. Har gjort det i uppfostring synpunkt men det handlar om ganska få gånger då mina hästar är väldigt väluppfostrade och trevliga i all hantering. Så någon form av skräckvälde lever dom absolut inte i.

* Varför envisas så många med att hålla hästar ensamma i en hage? Stackars, alla dessa hingstar som aldrig får uppleva riktigt kontakt med artfränder.

Jag har en skadad ensam i hagen nu men annars så förespråkar jag också daglig kontakt med andra hästar och varför folk tror att deras hästar är gjorda av glas och inte kan gå med andra är för mig idioti!
Sen vet jag också av erfarenhet att alla hingstar klarar inte av att gå tillsammans med andra hästar och då är det lite svårare. Men jag som snart får hem en hingst kommer låta den gå med 10 andra valacker på bete och det brukar gå bra!

* Varför envisas så många med att lägga täcke på hästarna så fort vädret ändrar sig minsta lilla? Alla våra hästraser (obs! om det inte finns en sjukdomsrelaterad historik bakom) har en väldigt bra och balanserad, naturlig funktion för att klara olika vädertyper.

Därför dom tror att hästarna fryser lika mkt som vi gör:grin:

* Varför envisas så många med att begränsa grovfodermängden och istället trycka i sina hästar allsköns konstiga kraftfoder, varav många är DIREKT olämpliga som hästfoder?

Därför att dom har ingen kunskap om hur hästens tarmar och upptag funkar. Och tänk om "pelle" skulle bli tjock om man ger honom för mkt hö:grin:

* Varför ska man sätta järnskor på hästar om det inte behövs? Det beror helt på förutsättningarna för häst och arbete om det behövs.

Jag har skor på de hästar som rids, det ser jag som en förutsättning att dom behöver det. Vi har mkt grusvägar omkring oss och då behövs skorna!

* Varför ska man envisas med att sätta superskarpa bett, tre hjälptyglar och ändå sitta och dra och slita när allt man behöver är enklast möjliga sätt att kommunicera med sin häst från ryttarpositionen?

För att man inte kan rida.

* Varför envisas så många med att ge pelleterat foder i sin hårda råa form när det är direkt olämpligt för hästens tänder?

Därför att nån har sagt till dom att " det här fodret kan inte din häst leva utan och den kan absolut inte gå på havre!"

Ja det va inte alltid bättre förr... Det pratas ju inte så mkt om det men det va många av arbetshästarna ute i skogen som aldrig kom hem igen.

Men samtidigt är det synd enligt mig att bondförnuftet inom hästhållningen har försvunnit!

Jag tycker ett större problem är att det är så lite ifrågasättande om "traditionella" metoder inom hästhållning och ridning.

Varför envisas så många med att fostra sina hästar med våld istället för att kommunicera med dem? Synd om både hästar och människor som inte får uppleva den kontakt man kan ha, utan skräckvälde.

Ser inte ovanstående som traditionella metoder utan som dåliga metoder. Det är ju inte i nutid som vettig hästhantering har uppstått, det har getts namn och frontfigurer i olika koncept, men inte ett totalt nytänkande i grunden. Tycker att det är alltför vanligt att man buntar ihop all hästhållning som var före NH och kallar den traditionell, samt tillskriver den det mesta av dåliga varianter av hästhantering, något som jag tycker är helt fel!

Det är lättare att framhäva metoder som hamnar under ett eget samlingsnamn än en allmän god syn på hästhantering som utan gemensamt koncept representerar den typ av hästhållning/hantering som man som enskild förestår.

Går man t.ex. 30-35 år tillbaks i tiden så var grovfodret det som stod som bas i utfodringen och här uppe i norrland ännu längre. Sedan gjorde färdigfodret sitt stora intåg och detta sågs då som ett nytänkande och förenkling av utfodring. Så den grovfodersynen som nu syns är ju egentligen ett återtåg till hur det var tidigare.

Kicki :laugh:

Jag tycker det verkar vara väldigt mycket prestige i det hela. Det är som en tävling vem som har den mest naturliga hästhållningen. Om en skriver om sitt så är nästa ännu bättre på naturlighet.

Här håller jag helt med dig! :bow: I många trådar så har man kunnat läsa hur extremt tåliga hästar de har. Inga problem att släppa hästen genomsvettig i 15 graders kyla! :crazy:

Kicki :laugh:

Tycker precis som oxo, att det är ett visst "mode" som skönjs ibland.
Och då är det så typiskt det här som du tar upp. Antingen håller man på med NH eller våld.
Antingen har man dem i lösdrift eller ensamma.- Har de inte sällskap i stallet?
De som har täcken på sina hästar är i princip korkade och förstår inte att hästarna har päls och tål allt väder - Jasså gör de?
OSV. Väldigt svart eller vitt.
Jag har hästen i box, de går oftast ute ganska mycket men denna vintern det minsta någonsin för de frös! Även unghästarna med lång päls.
Blir bara så trött på just det här svarta och vita. Men som tur är så verkar det finnas gott om hästägare som också gör olika med sina olika hästar, beroende på vad de behöver.

Jag klipper inte mina hästar, så slipper de ha täcke.

Men å andra sidan förstår jag inte meningen med att rida hästen genomsvettig.

Olika hästar har olika lätt för att svettas. För att en häst är "genomsvettig" innebär inte det att den är slutkörd.

Nu har du missförstått mitt inlägg - de var inte svart och vita.

De flesta hästar har inte naturlig kontakt med flocken under inboxningen - eftersom de står ensamma i boxen. Att spärra in hästar ensamma på små ytor är inte bra för ett flock- och flyktdjur. Likväl görs det av många.

Man håller inte "antingen på med NH eller våld". Man håller antingen på med våld som metod, eller inte. Det är inte samma uttalande.

Hästar som fryser (som inte är arbetade svettiga, eller klippta) bör man ta till veterinär för undersökning.

Det finns faktiskt hästar som sätter sådan päls att man knappt kan göra något med dem alls utan att de svettas.

På ett ställe där jag jobbade innan fanns en man som hade två hästar uppstallade. Dessa var körhästar och han ville inte klippa dem för att han menade att de då skulle frysa när han skulle ut och köra. (Men i själva verket körde han kanske en gång på hela vintern och om det var kallt just den dagen hade han säkert kunnat lägga något slags körtäcke på.)

Dessa båda hästar (av halvblodsmodell) reds varje dag, inte speciellt hårt utan motionsridning 30-45 min. Framför allt den ene hade björnfäll och blev varje dag genomsvettig. Han torkade extremt långsamt. Oftast fick han gå i skrittmaskinen (som han var van vid och inte hetsade upp sig för) ett bra tag efter avslutat ridpass. Han var aldrig torr när man hämtade in honom. Han fick då stå i boxen med ett svettäcke och det tog oftast timmar att få honom torr.

Han kunde också svettas av att bara gå skritt. Dessutom var han väldigt seg att rida hela den vintern, men jag kan förstå honom, jag hade inte heller velat motionera i min dunjacka.

Ska man alltså helt låta bli att motionera en sådan häst vintertid?

För om han skulle röra sig kan jag lova att han hade mått betydligt bättre om han hade blivit av med sin vinterpäls.

Jag har haft hästar och arbetat med hästar i 35 år. Men jag måste ha missat någonting. Varför kommer mina hästar till grinden varje kväll, även när de går ut i en hage full med gräs?
Varför står alla hästar vid grinden när det är regnigt väder?
Är det för att jag har tyranniserat dem så fruktansvärt med boxvistelse, täcken, musli-foder och säkert en och annan åthutning också, så de inte vågar annat, eller?
Eller är det för att de kanske tycker att boxen är en trygg plats där de kan koppla av och få lite god mat och ett skönt täcke på också om vädret har varit dåligt? Och en matte som kommer och gosar och kelar lite också?

Inte blev jag klarare på detta inlägg. Vad är skillnad på våld och våld som metod, och vem avgör vad som är NH. Jag anser inte mina metoder vara våld, men jag har inte gått nån NH kurs, bara lite vanligt vett.
Och ursäkta mig men det var det dummast jag hört att jag skulle gå till veterinären för att min häst fryser i 2 plusgrader och regn på tvären. Det är det sämsta vädret för en häst.
Och mina hästar umgås i hagen, så de får stå ut med att vara i box några timmar.

Såna hästar har jag också. Är de särskilt korkade tro:) Trots att de går på bete och inte skall gå in på natten så vill de ibland, oavsett tidpunkt, komma in för det är kasst väder. Eller är de extra hungriga precis när det regnar kanske?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
D
Hästvård Hur är det med barfotahästar egentligen, går det att rida som vanligt på alla underlag? Tänker man lite så verkar det ju ganska...
2
Svar
30
· Visningar
3 514
Senast: Luna10
·
Hästhantering Jag är vuxen återfallsryttare som i nuläget bara har möjlighet att rida på ridskola (jag har småbarn och tid är en bristvara). Jag...
Svar
10
· Visningar
1 782
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve