Vad har hänt med hästvärlden??

Sv: Vad har hänt med hästvärlden??

Inget slår när jag lånade en häst från en hästverksamhet, turridning och ridläger. Alla hästarna var barfota för det var det mesta naturliga. I kontraktet stod det att han inte fick skos, och de lovade dyrt och heligt att han aldrig ömmade.

När jag fick hem hästen märkte jag snabbt att på vanlig grusväg gick han i snigelfart, spänd i hela kroppen och sur. På asfalt och mjuka stigar gick det bättre, men minsta sten och han ryckte till. Efter många tvister över telefon då jag ville sko men inte fick, så fick hästen åka tillbaka. Sorgligt när man bara ser en väg, istället för att se individen.

Jag tycker nog att det är rätt bra med lite dynamik i hästvärlden. Att man lyssnar och tar till sig sånt som är bra för hästen och inte för människan. Det är dock en konst att sålla och för den oerfarne kan det innebära problem. Alla kan inte se vad som är bra för hästen och allt för många lyssnar inte på de som kan bättre heller...för att inte tala om hur många det är som säger sig veta bäst:eek:...utan att ha grund för det:cool:

Själv har jag haft häst i 40 år. Jag har hästar i tävlingsform men klipper aldrig...det innebär inte att jag släpper ut blöta hästar i hagen dock. Jag tar omaket att torka hästen. Täckar sällan, enbart vid blött och blåsigt väder...eller om hästen jobbat hårt och det är väldigt kallt. Inga täcken inomhus. Min högsäsong är på vår - sommar - höst. Vinter blir det lite nedtrappning i träningen...dock aldrig någon längre vila.

Jag skulle föredra barfota på mina hästar men det fungerar inte i träningen då jag rider mycket tempo ute på alla möjliga underlag. Enda hästen jag träffat som verkligen kunde gå barfota, alltid, var en shettis som kördes på rallyn. Till och med veterinären var mycket fascinerad över hållbarheten i de hovarna.

Min erfarenhet och mina hästars hälsa talar om ifall jag är rätt eller fel ute. Man måste våga lyssna på dom!;)

Ja, just nu är ju mental och fysisk hälsa, närhet till naturen, harmoni och sundhet något som är väldigt uppmärksammat i alla delar. Det blir ju så att när människan börjar förändra sitt sätt att se på saker i sitt eget liv och nya filosofier skapas, så smittar ju detta också av sig på ens intressen. Vi vill ära sunt, leva med naturen i lugn och slippa stress. Vi ser tillbaka på vårat ursprung, vad vi är gjorda för och hur vi ska leva för att komma tillbaka i harmoni. Och vi önskar såklatr våra djur detsamma.

Vi har upptäckt att så som vi naturligt är skapade att leva också är hälsosamt för oss. Och att vi gör en hel del saker väldigt fel och det gäller även mot våra djur.

Som alltid när det kommer nya tankesätt så ska det överdrivas, det är så vi fungerar, men förhoppningsvis kommer detta att sjunka in, bli mindre extremt och till slut ska det vara självklart att man ser till vad som är naturligt.

Lösdrift tycker jag är ett bra sätt att ha sin häst om det sköts ordentligt och då skulle jag personligen helst ha unghästar på detta sätt. Men ändå en modefluga??
Jag hoppas att det är mer än bara en modefluga efter som att det inte är humant att ha hästa uppstallad, rent logiskt. Tänk efter.

Det finns ingenting som motiverar att vi ska hålla djur på ett sätt som installning innebär. Det är endast vår egen egoism som styr och om du inte vill ha häst på hästens premisser, så ska du nog inte ha häst. Bryr du dig mer om hur vacker din häst är när den står torrt inne i ett stall än att den slipper överbelasta sina leder och må psykiskt bättre ute i en stor hage, ja då är du ingen djurvän.

Det finns motorcyklar, bilar, båtar och annat att lägga pengar på för din del i så fall. Är det bara ytan som är viktig kan du skaffa dig ett gäng hästplansher att sätta på väggen. ;) Men man behandlar inte djur som föremål, prylar eller vackra ting. De ska behandlas med samma respekt som alla levande varelser förtjänar.

Men du kanske bara tycker som jag att det hela går till överdrift när det gäller en del saker i denna nya nish. Ja, det lär vi få leva med för så är det med folk. Det lugnar ner sig med tiden.

Det finns motorcyklar, bilar, båtar och annat att lägga pengar på för din del i så fall.

Så du tycker att jag ska skaffa motorcykel istället bara för att jag väljer att stalla upp hästarna på box under vinterhalvåret??:grin:

Eller jag kanske missförstod dig?

Frågan är väl hur länge hästen får stå inne i box. Här följs lagen och den utnyttjas maximalt i väntan på att ligghallen ska bli klar. Alltså, 16 timmar ute i stor hage på vintern. Ute dygnet runt på sommaren. Målet här är att dom alltid ska gå ute och endast stå inne en stund efter träning tills hästen är redo/torr att gå ut igen.

Tror Tintilar menar de som håller hästarna på box för sin egen skull och inte för hästens...eller?

Då är de exempel jag har sett skräcken! Sen är det klart att olika hästar reagerar olika, men jag skulle aldrig få för mig att verka enligt denna metod då de hästar jag har sett smyger sig fram!

Absolut kan skodda hästar se förskräckliga ut och det är naturligtvis inte bättre det. Men det är som du säger att vi är mer vana vid den synen.

Antagligen.
Jag tycker det säger mer om hästägaren än om metoden om hästen smyger fram.
Smyger den när den rids, så rider man på underlag som inte är lämpliga för hästen just nu.
Och smyger den i hagen, ja, då får man sko.
Det kan ta ett tag innan hästen blir bekväm på alla underlag. Vissa blir aldrig det. Då får man fundera om man kan undvika dessa underlag, eller om man ska sko.

Metoden är det inget konstigt med, den skiljer sig faktiskt inte särskilt mycket från vad en duktig utbildad hovslagare gör vid barfotagång.
Men det finns ett antal utövare som kanske har lite märkliga tolkningar på metoden.. men det hänger ju på den enskilde utövaren. Det finns vanliga hovslagare som barfotaverkar helt vansinnigt också.

Håller helt med dig!!! Hästen ska skrittas torr, det gör ju även att slaggämnen rensas ur musklerna och hästen blir inte stel!

Mkt gammal kunskap verkar försvinna och förr stod INTE hästarna med täcke på sig, trots att de vistades ute hela dagarna!

precis.

Många nuförtiden glömmer vikten av att både värma upp hästen litet innan man börjar ett ordentligt arbetspass....men ännu flera glömmer att svalka av genom att man skrittar hästen de sista 10-20 minuterna innan man avslutar ( eller tills hästen sk svettat av, det kan ta längre tid).

( Skrittningen kan ske både vid hand och under ryttare...)

Efter det så gnuggar man hästen med halmviska.

Sedan kan man ev slänga på en yllefilt i en 20-30 minuter som får dra åt sig sista fukten i pälsen .

( Nu pratar jag alltså om arbetspass där hästen verkligen har blivit rejält svettig... i annat fall brukar man kunna skippa filtningen..)

/KT

Jag tycker nog att det är rätt bra med lite dynamik i hästvärlden. Att man lyssnar och tar till sig sånt som är bra för hästen och inte för människan. Det är dock en konst att sålla och för den oerfarne kan det innebära problem. Alla kan inte se vad som är bra för hästen och allt för många lyssnar inte på de som kan bättre heller...för att inte tala om hur många det är som säger sig veta bäst:eek:...utan att ha grund för det:cool:

Detta tycker jag märks tydligt många gånger.

Jag tycker att det är bra med nya idéer. Det behöver naturligtvis inte vara så att allt var bättre förr. Men det är nog så att det kommer många nya produkter och annat nytt tänkande som kanske inte är så väl genomtänkt alltid. En del av detta då från olika företag som vill tjäna pengar på oss hästägare.
Jag tror inte att alla som har häst idag kan tilräckligt mkt för att sortera bort det som inte är bra.

Sen blir jag förvånad att de människor som gillar att rida även på vintern inte klipper sina hästar för att det skall bara så naturligt som möjligt. För mig går denna ekvationen inte ihop på jag anser att hästen inte är gjord för att ridas på och skall man göra det så får man se till att hästen inte svettas som en gris och sen slängs ut i hagen utan täcke för att det är naturligast så...

Jag klipper inte mina hästar, så slipper de ha täcke.

Men å andra sidan förstår jag inte meningen med att rida hästen genomsvettig.

Frågan är väl hur länge hästen får stå inne i box. Här följs lagen och den utnyttjas maximalt i väntan på att ligghallen ska bli klar. Alltså, 16 timmar ute i stor hage på vintern. Ute dygnet runt på sommaren. Målet här är att dom alltid ska gå ute och endast stå inne en stund efter träning tills hästen är redo/torr att gå ut igen.

Tror Tintilar menar de som håller hästarna på box för sin egen skull och inte för hästens...eller?

I vårat stall tar vi in hästarna lite efter hur mörkt det är ute för det är då dom står och hänger vid grinden. Jag ser inget fel i det bara dom får komma ut och röra på sig större delen av dan och helst då med hästkompisar. Och självklart ute dygnet runt på sommaren.

Varför jag har dom uppstallade på box är för mig lite av en vane sak och för en av mina hästar ett måste då hon inte trivs med att dela mat med andra och är i allmänhet en liten ensamvarg som inte vill ha andra hästar för nära så box passar henne bättre. Den store klunsen måste ha extremt mkt mat när han ligger i träning och det hade inte funkat för MIG att ha honom på lös. Sen hade han säkert trivts med det men möjligheten finns inte.

Så jag kanske är en sån som borde ha moppe enlig vissa:grin:

Jag tror okunskap är en del till att så många hästar smyger sig fram, ja. Samtidigt borde man väl förstå det när man låter hästen gå på sulan...

Men det är som du säger helt klart att det är olika individer och olika hovslagare

Det är ju som med oss människor att hästar svettas olika mycket, men har man ridit ett dressyrpass på en timme så brukar hästen bli svettig.

Jag tycker det är sorgligt att så mycken gammal kunskap om hur hästar ska hanteras och skötas dör ut och så mycket nya idiotier får så mycket plats istället pga okunskap. :( Framsteg och utveckling är alltid positivt, men när det istället för kunskap blir tyckanden och principer om vad som borde vara bra är det tyvärr hästarna det går ut över.

Mer praktisk hantering och teori på ridskolorna skulle inte vara fel, numera vägrar ju många att gå om det inte är ridning utan teori på schemat. :crazy: Oavsett om någon väljer att slå in sin häst i bomull så den storknar eller anser att den kan leva på lite och ingenting så den istället tynar bort tror jag majoriteten gör det av omtanke och okunskap. Det tråkiga är ju då att allt för många söker kunskap hos fel personer istället för att ta reda på fakta.

Det är ju som med oss människor att hästar svettas olika mycket, men har man ridit ett dressyrpass på en timme så brukar hästen bli svettig.

Jag rider aldrig mina hästar genomsvettiga. Möjligen blir de lite varma.

De gånger man jobbar hästen svettig får man ta tiden att skritta av så pass att den torkar. Men, jag personligen undrar ju varför man ska rida hästen så svettig? Inte ens när jag ridit tuffa clinics för proffstränare är min så svettig. Inom western är det inte snyggt att komma in på arenan med en genomsvettig häst och vi rider ofta flera klasser per dag.

Under mina långa skogsturer jobbar jag med dressyrinslag och får på så sätt en mycket bra och allsidig träning utan att hästen ska svettas på särskilt mycket. Konditionen byggs upp och hästen hinner anpassa sig till den träningen. Viktigt är att hålla hästen lugn i skallen för då tas informationen in samt undviker spänningar så att hästen svettas onödigt.:cool:

Jag rider också mkt ute i skogen med dressyr och klättring och jag säger inte att mina hästar droppar av svett för det gör dom inte. Men visst har jag ridit dom svettiga utan att dom är spända för det.

Sen skiljer sig olika hästar mkt från varandra, mitt fullblod tex har mer i huvudet och svettas mer. Sen så en varm dag så kan hon svettas i hagen och där hettsar hon inte upp sig direkt.
Halvblodet svettas kappt alls men har vi varit iväg på tävling och det är 30 grader varmt och man ska rida flera klasser så är det klart att han svettas.

Svettas inte ni när ni tränar?

Jag tycker det är sorgligt att så mycken gammal kunskap om hur hästar ska hanteras och skötas dör ut och så mycket nya idiotier får så mycket plats istället pga okunskap. :( Framsteg och utveckling är alltid positivt, men när det istället för kunskap blir tyckanden och principer om vad som borde vara bra är det tyvärr hästarna det går ut över.

Mer praktisk hantering och teori på ridskolorna skulle inte vara fel, numera vägrar ju många att gå om det inte är ridning utan teori på schemat. :crazy: Oavsett om någon väljer att slå in sin häst i bomull så den storknar eller anser att den kan leva på lite och ingenting så den istället tynar bort tror jag majoriteten gör det av omtanke och okunskap. Det tråkiga är ju då att allt för många söker kunskap hos fel personer istället för att ta reda på fakta.

:bow::bow::bow:

Ja jag tycker det är jättetråkigt att det ska bli så.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
D
Hästvård Hur är det med barfotahästar egentligen, går det att rida som vanligt på alla underlag? Tänker man lite så verkar det ju ganska...
2
Svar
30
· Visningar
3 514
Senast: Luna10
·
Hästhantering Jag är vuxen återfallsryttare som i nuläget bara har möjlighet att rida på ridskola (jag har småbarn och tid är en bristvara). Jag...
Svar
10
· Visningar
1 782
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama