Vad har du i din tacos?

@Hyacinth vill du berätta mer om hur du gör bön- och potatisröran

Kokt potatis och massa bönor som jag steker ihop och geggar runt i stekpanna med mängder av chili och lime och riven ost. Mjölig potatis blir bäst, det ska bli mosigt... sen kan man toppa med fräscha grönsaker eller bara ge sig hän och göra quesadillas!

Jag äter 1-2 bröd.

Sojafärs med färdig tacokrydda, tacos är vår slömat och ingen "fin" maträtt ;)
Paprika
Avokado
Ost
Tomat
Gurka
Majs
Mango (supergott!)
Havrefraiche
Ibland färsk koriander.

Vi brukar ha ris och sriracha också, det äter min man (han äter ganska mycket större mängder än vad jag gör rent generellt).

Jag överlever inte tacos utan tomat- och mangosalsa med massor av vitlök och koriander i. steker även gärna finhackad/mixad/riven blomkål som tillbehör.

Fredagstacon i sverige är grymt försvenskad, numer är nog den svenska tacon lika etablerad som den svenska köttbullen - alla familjer har ett eget recept och rätten är en variabel nationalprincip.

Detta påminner mig om den där auktionen SD har dragit igång. JÅ ska tydligen bjussa vinnaren på middag och de säljer in det med att han kan laga alltifrån svensk husmanskost till "exotiska" rätter som tacos :angel:

Tips på uppskattad bönsallad som vi brukar ha till tacos ibland:
Kidneybönor
Svarta bönor
Finhackad rödlök
Hackad tomat
Hackad färsk persilja
Ev. finhackad chili
Salt och peppar

Fördela mängden ingredienser efter tycke och smak. Blanda och njut

Hårda eller pita bröd för mig.

Köttfärs/kycklingfärs, gurka, paprika, majs, champinjoner, cocktailtomater, ost/smälltost, creme fraiche och tacosås.

Tror jag kom ihåg allt nu.

Oj väldigt olika men gör ett försök att ge inspiration (brukar ha taco som skåprensare nämligen :o)

Mjukt bröd, pitabröd(praktiskt) eller hårt gärna tacochips.

Köttfärs, kycklingbitar eller quornfärs eller bitar. (riktigt gott med kyckling tycker jag)
Lök helst röd eller charlottenlök men äter allt (ibland rå ibland stekt)
Riven ost (brukar bli ur blandade restlådan i frysen, gärna med lite smak)
Majs
Sallad (ska slungas för att inte vara vattning!)
Gurka och ibland saltgurka.
Paprika
Champinjoner eller portabello (ibland portbello i ugn med fyllning & ost som inte läggs i bröd såklart :p)
Creme fraiche eller gräddfil gärna med olika kryddningar, jag vill ha olika att välja på.
Ostdipp (måste för mig som inte kan äta tomatsåsen)
Oliver

Mängd: 1-2 mjuka ibland någon hård och sen sitter m an i sooffn och dippar chips mosad med grönt när man är för mätt egentligen.

Tips: Kaffefilter att ha brödet i är smidigt.

Köttfärs
Gurka
Majs
Paprika
Sallad
Ev lite rödlök
Guacamole
Taco sås :).
Ost!
Har vi tortillas äter man ca 1,5-2s, vanliga hårda skal och taco tubs 2 st, mini tubs 3-4 st.
Sen är det obligatoriskt med saltade tortillas chips som man äter upp resterna på tallriken med "bara för att" när man är tok mätt :p.

Har börjat skapa skalen nu dock och haft röran på sallads blad istället :), lite svårare att äta men aningens nyttigare :).

Har börjat skapa skalen nu dock och haft röran på sallads blad istället :), lite svårare att äta men aningens nyttigare :).

Det är supergott alternativ. Tipsar om att använda pak choi eller kinakål, som går att göra perfekta skålar av. Vanlig sallad är lite svår att använda (inte tillräckligt styv).

Det viktigaste i tacos för mig är tomater och såserna! :) Salsa, guacamole och gräddfil/crème fraiche!
Sambon tycker ost, majs och rejält kryddad köttfärs är det viktigaste :) Vi brukar bara äta tortillachips till :)

Jag äter sällan tacos, utan mest burritos...

Tacos = U-formade skal (kan vara både hårda och mjuka men det är liksom formen som gör det till en taco).

Vi bjuder ibland på "Swedish tacos" i USA, folk blir förvånade som tusan. Både över innehållet och att vi erbjuder tortillas till och inte tacoskal (eller iaf inte bara tacoskal), men ändå kallar det tacos. Hade vi kallat det burritos eller bara mexican hade de inte blivit förvånande över skalen/tortillas.

:D

Senast ändrad:
Jag äter sällan tacos, utan mest burritos...

Tacos = U-formade skal (kan vara både hårda och mjuka men det är liksom formen som gör det till en taco).

Vi bjuder ibland på "Swedish tacos" i USA, folk blir förvånade som tusan. Både över innehållet och att vi erbjuder tortillas till och inte tacoskal (eller iaf inte bara tacoskal).

:D

Har du förklarat "Fredagsmys" för dem också? :p :D

Kött eller kyckling, helst egenmarinerad i öl, lime, vitlök och spiskummin mm men vid tidsbrist färs med "ren" tacokryddblandning
Guacamole (avokado, urkärnad tomat, vitlök, lime)
Pico de Gallo (silverlök, urkärnad tomat, koriander, röd chili, lime)
Riven ost, gärna starkare variant
Små tortillabröd (enda santa maria-inslaget)

Kan inte äta vanlig tacos längre pga så tråkigt.
Har även en variant med pankopanerad torskfilé och byter då ut tomaten i picon till mango, mycket gott!

Din post inspirerade mig till en tacokväll a´la Mulberry :d. Köttet ligger redan i en marinad bestående av öl, lime, vitlök och taco-kryddblandning (pga. att butikens kryddhyllor ekade tomma på spiskummin :rage:).

Köttfärs eller kyckling stekt med tacokrydda
Ost, helst "taco ost"
Sallad, föredrar den i kruka
Gurka
Majs
Gubben vill ha tacosås
Jag gör en sås på Grekisk/turkisk youghert med svartpeppar/salt och vitlök
Har tortilla bröd eller chips, mest beroenden på om vi har kyckling eller färs till:)
Ibland gör vi svamp till gubben och vi har även ananas ibland :)

Standard hos oss är:
Strimlad kycklingfilé eller nötfärs, kryddar själva
Pico de gallo
Guacamole, alltid hemmagjord
Tortillas, ibland hemmagjorda
Mangosalsa
Tacosås, medium eller stark
Majs
Riven ost
Limejuice
Ibland diverse grönsaker och chips

Jag längtar ofta till dagen efter då jag gör quesadillas av resterna :love:

Tar gärna lite tips och råd hur man beräknar inköpet för det här per person, vad är rimligt liksom :)

I min mentorsklass så hade vi en jultacoslunch tillsammans för ett år sedan när de gick i 7:an. De planerade länge och väl inköpen och jag har kvar worddokumentet med inköpslistan + vårt tillägg (den vänstra kolumnen) för vad som faktiskt gick åt. Klistrar in det här:

Edit: Redigeringen fungerade inte riktigt vid inklistringen. Kolumnerna försvann. Jag provar att lägga in streck (-) mellan det som gick åt- det som köptes in - vad det var.

TACOS (ungefär 25 pers)

Gick åt - Köptes - Vad

6 st - 8 st förpackningar - Tortillas (8 st i varje förp)

3 - 4 påsar - Tacochips (2 ost, 1 chili, 1 neutral)

2500 - 3000 g - Blandfärs

500 - 500 g - Nötfärs

6 - 8 st - Tacokrydda

Blev för lite - 7 dl - CremeFraiche

3 - 6 burkar - Tacossås (medium)

750 - 1500 g - Riven ost

3 - 4 st - Gurkor

Allt - ca 1300 g - Majs

0,5 - 1 st - Salladshuvud

1 - 3 st - gul lök

1 - 1 st - Paprika, röd

0,25 - 1 stor burk - krossad ananas

2 - 3 st - Tomater

0,25 - 1 st - Saftdunk (jordgubb)

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 158
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 928
Senast: Zaria
·
M
Hästmänniskan Beslutsångest :cry: Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: ppauline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama