Vad har du i din tacos?

Vi brukar fylla tortilliabröd (äter max två, oftast en och lite extra sallad/tillbehör) med (för tjugonde gången :D): kryddad köttfärs, guacamole (i mängd, för min del), riven ost, sallad, hackad tomat och gurka, majs, paprika, krossade nachochips, salsa eller tacosås. Typ så. (Ingen jävla banan!)

Tortillas och Taco tubs
Tacokrydad köttfärs
Sallad
Röd lök
Majs
Tomat
Paprika
Avocado
Ost
Jalapenos
Hot Salsa
Bernaise

Brukar äta 2 tortillas eller en tortilla och två tacotubs

Hemgjord guacamole (Avokado, rödlök, lite tomat, lite vitlök, massa lime, spiskummin, örtsalt och färsk koriander)

Något sött (helst mango men ananas funkar också)

Något tacokryddat (oftast älgfärs eller bönsalsa, någon gång hade jag bara vitkål hemma vilket fungerade utmärkt att steka med vitlök, paprikapulver och spiskummin)

Någon/några grönsaker som utfyllnad (gärna typ majs, gurka och paprika men det spelar ingen större roll)

Använder jag färs är det gott med någon tomatbaserad salsa till, gör jag bönsalsa ingår det liksom redan där.

Ni som föreslår guacamole, menar ni riktig eller de där tillbehören som finns att köpa? Burkarna med 2% avokado i?

Ja precis, burkguacamole! :d

Eller inte. Jag vill ha hemgjord. Riktig och riktig går säkert att diskutera beroende på recept, men avokado är ju basen såklart. Och ingen creme fraiche, om jag får bestämma.

Ni som föreslår guacamole, menar ni riktig eller de där tillbehören som finns att köpa? Burkarna med 2% avokado i?
Jag gör egen :)
Då jag är tomatallergiker så gör jag det så här :

2 DL lätt cremfriache
2-3 mogna avocados ( beroende på storlek)
salt
cayennepeppar
vitpeppar
vitlök
hackad gul lök
antingen bara röra ihop det hela eller så använder jag stavmmixern :)

och det är mååånga som frågat mig efter receptet på "min" guacamole - den brukar vara mycket uppskattad

I vanliga fall så har man ju chili/ tscosås/ tomater i - men dte går ju bort för mig då jag inte tål något av det

i mina tacos ingår det förutom min egengjorda guacamole
taco kryddad köttfärs
enchiladakryddad Kyckling i småbitar
sallad
gurka
röd lök
gul lök
majs
riven tacoost (cheddar)
tacosås
skivade färska champinjoner
tomater
paprika

Senast ändrad:
Ja precis, burkguacamole! :d

Eller inte. Jag vill ha hemgjord. Riktig och riktig går säkert att diskutera beroende på recept, men avokado är ju basen såklart. Och ingen creme fraiche, om jag får bestämma.

Precis. Mest avokado och ingen/minimalt med creme fraiche.

Men jag tycker allt som är med mer avokado än 20% verkar fantastiskt i förhållande till burkarna.

Jag köper oftast färdig guacamole som har 94 % avokado. Ibland gör jag egen.

Den är också riktig. Som tur är har de bytt namnet på burken så att det inte står Guacamole längre.

Typ sån här har jag svårare att förstå:
07311310038342_c1c1-1.jpg

Innehållsförteckning
vatten, lök, tomat, solrosolja, paprika, modifieradstärkelse (tapioka) vassleprotein, salt (1,6%), avokado (1,5%), socker, jalapeño, vitlök, syra (e270,e330), surhetsreglerande medel (e575), arom (bl.a. avokado, lime) jästextrakt, kryddor. maltodextrin, förtjockningsmedel (e415), antioxidationsmedel (e338), emuleringsmedel (e450a, e472), färgämne (e141,e100) allergi information: innehåller mjölk

Den är också riktig. Som tur är har de bytt namnet på burken så att det inte står Guacamole längre.

Typ sån här har jag svårare att förstå:
07311310038342_c1c1-1.jpg

Innehållsförteckning
vatten, lök, tomat, solrosolja, paprika, modifieradstärkelse (tapioka) vassleprotein, salt (1,6%), avokado (1,5%), socker, jalapeño, vitlök, syra (e270,e330), surhetsreglerande medel (e575), arom (bl.a. avokado, lime) jästextrakt, kryddor. maltodextrin, förtjockningsmedel (e415), antioxidationsmedel (e338), emuleringsmedel (e450a, e472), färgämne (e141,e100) allergi information: innehåller mjölk

Ja, den är riktigt läskig! Mindre vilseledande namn nu, åtminstone.

Äter ett mjukt bröd och lite nachochips (helst med ostsmak)
Tacokryddad älg eller nötfärs.
Tomat
Gurka
Rödlök
Sallad
Paprika
Buffelmozzarella el fetaost
Vindruvor
Tacosås medium
Guacamole ( 2 avokado, en påse kryddmix och lite CF)

Jag äter mina tacos med wraps, men äter gärna naturella (lättsaltade) nachos eller tortilla chips till. Brukar få i mig 3 wraps, men är mer lagom mätt på två, proppar de rätt så fulla. :d

Har oftast
köttfärs med tacokryddmix
kidneybönor (eller bönmix utan kikärtor)
majs
tomater
sallad
lök, gul eller röd
riven ost (gärna Västerbotten)
tacosås medium (går åt mycket)
(gurka)

Jag har en grund bestående av:
- Mjuka wraps
- Tacokryddad köttfärs/bönröra
- Guacamole (kryddmix, mosad avokado, ev. gräddfil)
- Salsa
- Majs
- Riven ost
Därefter slänger jag i grönsaker och annat beroende på sug och vad jag har hemma. Kan vara tomat, gurka, paprika, purjo, bönor, creme fraiche etc.

Det måste vara Santa Marias tacokrydda.
I övrigt har vi köttfärs, riven ost, paprika, tomat, gurka, isbergssallad, lök, ananas, majs.
Nachochips - naturell och chili.
Sen hemgjord vitlöksgegga - turkisk yoghurt, svartpeppar, salt och färskpressad vitlök.
Och absolut mediumkryddad tacosås.

2-3 tubs eller wraps

Tacokryddad älgfärs
Gurka
Tomat
Rödlök
Majs
Riven ost
Stark taco sås
Creme fraiche

Ev vitlökssås och om jag hade idats göra egen guacamole hade jag haft det också.

Nät jag var vegetarian hade jag alltid couscous istället för köttfärs, det var gott! Händer då och då fortfarande. Salladslök gillar jag, salladen hoppar vi över och satsar på mer god, stark ost istället.
Bön- och potatisröra med chili i tortillas som steks är suveränt gott! Hoppar över färska tomater pga allergi, gör alltid egen guacamole.

Knäppast är de vi känner som har kokt ägg istället för avokado.

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 158
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 928
Senast: Zaria
·
M
Hästmänniskan Beslutsångest :cry: Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: ppauline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama