Vad har du i din tacos?

Nät jag var vegetarian hade jag alltid couscous istället för köttfärs, det var gott! Händer då och då fortfarande. Salladslök gillar jag, salladen hoppar vi över och satsar på mer god, stark ost istället.
Bön- och potatisröra med chili i tortillas som steks är suveränt gott! Hoppar över färska tomater pga allergi, gör alltid egen guacamole.

Knäppast är de vi känner som har kokt ägg istället för avokado.

Här är min lokala taco-favorit:

http://laneta.se/sv/ata-dricka

Menyn kan ge inspiration, enkelt och gott!

Jag avviker från taco-normen ser jag. Mina tacomiddag är gjord på färs av högrev, serverad med riven sallad, majs, tomat(biff), lök, vitlök, färsk koriander, riven smakrik cheddar, gurka, jalapenos, rödlöksringar, hemgjord guacamole med koriander och massa vitlök, och bönröra, salsa, gräddfil och ris och allt guckas ihop i en röra, och skedas in i mun med chilistarka tortillachips men det finns alltid vitt färskt bröd till. Tacos ÄR koriandermat, jag gillar inte santa maria eller old el paso-taco-normen.

Ingen tomat och gurka här, tycker bara det blir kallt och blött...kör sallad, majs, lök, paprika, tacokryddad färs, riven ost och stark tacosås Äter två-tre, spelar ingen roll om det är mjuka eller hårda bröd.

Sonen önskade att bjuda på tacos på sitt kalas så så får det bli!
Nu ska jag bara räkna ut hur mycket 30 pers äter :p
O.s.a har inte varit än men det är ungefär så många som är bjudna och dom flesta kommer att komma.

Så jag tänkte fråga bukeoraklet eftersom ni alla är olika med olika smakpaletter i hopp om lite nya idéer - vad har ni i eran tacos?
Och hur många brukar ni kunna klämma i er? I form av hårda skal? Wraps? Dom där båtarna?

Tar gärna lite tips och råd hur man beräknar inköpet för det här per person, vad är rimligt liksom :)

nötfärs med santa maria kryddblandning
gurka
tomat
gul paprika
majs
ost
tacosås eller salsasås
Har börjat ha nacho chips (chili smak) men blandar med mjuka "skal" eller hårda platta (båtar?) skal.

När jag äter mjuka så tror jag att det brukar bli 2½ ungefär och den halva för att det är gott men det tar stopp halvvägs :P
brukar nog bli 3 platta/båtar.
Nacho chips kan jag äta hur mycket som helst för det är så gott

Det lät väldigt gott ända till den meningen. Hellre glutamat än tvål i maten.

Resten av konceptet måste provas. :d
Ack, taco ääääär ju ett koncept byggt på just koriander (men också lime & chili), har man en gång lärt sig uppskatta kryddan som ju är ganska tongivande även i santa mariapåsarna så öppnas en ny kulinarisk väg och resa! :)
Men ja, ris-konceptet är värt att provas - det blir mer en riktig middag.

Fredagstacon i sverige är grymt försvenskad, numer är nog den svenska tacon lika etablerad som den svenska köttbullen - alla familjer har ett eget recept och rätten är en variabel nationalprincip.

"Mitt" tacobord

tacokryddad köttfärs alt. strimlad kyckling/fahjitas
Guaccamole (gör själv med guaccamolemix, creme fraiche och avocado)
Creme fraiche
Tacosås mild/het
ananas
majs
gurka
tomat
fetaost
lök
isbergssallad
Riven ost
paprika
jalapeños
Mjuka bröd
Nachips

Personligen brukar jag kunna klara av äta 1 stor med mjukt bröd alt. 2 mindre resterande familjen äter 2 var och de brukar även lägga till

jordnötter
smältost som typ cheddar

Vad lite ni äter! Jag brukar äta 5-6 hårda skal eller 3-4 mjuka innan jag är lagom mätt. Maken äter ungefär lika mycket.

Här i Norge brukar man använda gräddfil i stället för creme fraiche i tacon, annars låter det ganska lika vad man stoppar i.

Vi har
Majs, gurka, tomat, rödlök, salsa, gräddfil, ost och sambal oelek.
Äter mjuka mediumbröd 2-3 st. 500 g färs räcker till hela familjen.

Sonen önskade att bjuda på tacos på sitt kalas så så får det bli!
Nu ska jag bara räkna ut hur mycket 30 pers äter :p
O.s.a har inte varit än men det är ungefär så många som är bjudna och dom flesta kommer att komma.

Så jag tänkte fråga bukeoraklet eftersom ni alla är olika med olika smakpaletter i hopp om lite nya idéer - vad har ni i eran tacos?
Och hur många brukar ni kunna klämma i er? I form av hårda skal? Wraps? Dom där båtarna?

Tar gärna lite tips och råd hur man beräknar inköpet för det här per person, vad är rimligt liksom :)

Är det ett barnkalas eller blandade åldrar? Det gör ju mkt för åtgången om det mest är barn (eftersom du skrev kalas) eller vuxna, storätande karlar eller kvinnor som äter mkt lite.
När vi äter tacos hemma har vi bara nachos /chips, alltså inga skal eller wraps, äter med chipset och gaffel.
Gurka
Majs
Paprika
Tomat
Satsa
Creme fraiche med pressad vitlök
Riven ost
Tärnat äpple
Köttfärs med tacokrydda eller fajitaskrydda

Sambon måste dessutom ha räksallad (alltså majonnäsröran) till.

Äter oftast tortillas eller sånadär "båtar"

Köttfärs
Riven Ost
Gurka
Sallad
Ev tomat
Krossad ananas
Medium salsa
Några droppar av santa marias hot pepper sauce
ibland krossar jag nachos på eller tar och avslutar med nachos när jag är för mätt för en till tortilla ;)

Här hemma brukar vi ha massor av grönsaker i (gurka, tomat, paprika, lök (gul-, röd-, purjolök), majs, sallad (sådan där färdigtvättad i påse), lätt creme fraiche med vitlök i som fått stå 15 minuter i kyl innan vi äter, tacosås, riven ost samt då köttfärs kryddad med fajita eller tacokrydda. Som bröd vill sambon ha mjuka och han äter 2-3 medium. Jag vill ha de där v-formade som jag delar på mitten och sedan äter som en smörgås med allt på. Jag äter max 2 sådana. Vi gör av med ca 500 gram nötfärs plus allt det andra. :)

Jag gör alltid köttfärsen som gratäng=
Stek färsen som vanligt. Blanda 1 pkt philadehiaost och 1 pkt creme fraiche i botten på ugnsform. Strö över köttfärsen och toppa med ost. In i ugnen p 175 grader tills osten fått fin färg.
Om jag inte gör så vill jag ha gräddfil till, men gör man så behövs inte det.

Annars: tomat, gurka, sallad, majs.

Mina vänner lägger till: lök, banan, salsa, jalapenos

Jag äter 1, max 2, bröd.

har man en gång lärt sig uppskatta kryddan som ju är ganska tongivande även i santa mariapåsarna så öppnas en ny kulinarisk väg och resa! :)

Jag försökte i runt 20 år att prova, prova och prova för att förstå tjusningen. Tvålsmak varje gång, många förstörda middagar (för mig och äldste sonen som delar problemet). Nu har jag lagt av med att lägga tvål i maten som något slags försök att rätta mig efter vad människor berättar om det fantastiska med koriander (läs tvål) i maten. Jag har avbrutit den kulinariska resan för gott....

Kött eller kyckling, helst egenmarinerad i öl, lime, vitlök och spiskummin mm men vid tidsbrist färs med "ren" tacokryddblandning
Guacamole (avokado, urkärnad tomat, vitlök, lime)
Pico de Gallo (silverlök, urkärnad tomat, koriander, röd chili, lime)
Riven ost, gärna starkare variant
Små tortillabröd (enda santa maria-inslaget)

Kan inte äta vanlig tacos längre pga så tråkigt.
Har även en variant med pankopanerad torskfilé och byter då ut tomaten i picon till mango, mycket gott!

Jag försökte i runt 20 år att prova, prova och prova för att förstå tjusningen. Tvålsmak varje gång, många förstörda middagar (för mig och äldste sonen som delar problemet). Nu har jag lagt av med att lägga tvål i maten som något slags försök att rätta mig efter vad människor berättar om det fantastiska med koriander (läs tvål) i maten. Jag har avbrutit den kulinariska resan för gott....
Det är dock skillnad på att använda färsk eller torkad koriander. Den torkade finns ju representerad i färdiga torrkryddor som santa marias eller old el paso - och koriandersmaken är framträdande och den som ger säregen "tacosmak". Sen är den färska klart en intensivare smak.
Men, jag vet att det är starka reaktioner på den färska hos vissa.

I min

Isbergsallad
Gurka
Tomat
Nötfärs (med mkt egengjord krydda)
Ost (gärna smakrik)
Fetaost
Chilisas (san där söt-sur-stark)
Gräddfil
Tabasco

Äter 2 sma bröd eller ett stort, ev lite extra sen med chips. Det är mkt fyllning i mina totillabröd, gar knappt att stänga.

Barnen har majs i ocksa
Mannen lök och gucamole (hemmagjord)

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 158
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 928
Senast: Zaria
·
M
Hästmänniskan Beslutsångest :cry: Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: ppauline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama