Vad har du för sadel?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad har du för sadel?

jag har en stübben parzival! superskön! tycker att hästen går bättre när jag rider i den så min sits har förbättrats iallafall :D

Pfiff Amaretto, köptes för ett par dgr sedan ! Supermjuk och jätte skön att rida i och dessutom snygg. Kanon sadel till kanon pris,. Ngra fler här som har erfarenhet av detta märke!?

Jag har precis köpt en Prestige Rembrandt och den känns väldigt bra. :D Har letat i flera månader o provat olika men äntligen så klickade det. Yesssss. Glad Påsk

jessicacrown.jpg

Min Crown Jessica.

Måste bara fråga: Är det den bruna hästen du har i albumet på buke? Den är ju lite svängd i ryggen som det ser ut? Är inte crown väldigt raka? Ingen aning om det stämmer, men jag har pga det sorterat bort dem för häst med liknande rygg.:confused:

Är det inte dem man kan få med luft? Jag ville därför gärna kolla dem, men blev avrådd, därför jag undrar (pratar i o f s om hoppsadel nu, men de bör väl ha samma bom)

Jo, de finns med luft men är ovanliga. I england är de lättare att få tag i beg. men det är väl enklare om man kan köpa helt nytt.

Han ser ut att ha lite sväng på ryggen men själva anläggningsytan på "fileerna" är rak. Lägger jag på en sadel med mer eller mindre svängd bom o lagom i bomvidd blir det en gungbrädeeffekt, vissa stübbensadlar har legat bra men jag trivs inte...
Jessican är rak, men tom den lättade en aning i bak o nu är den såld för den har blivit för smal. (När jag köpte den var den precis lagom 95 grader).
Skolboksexemplet med svängd rygg + rak sadel är ju bryggning och tryck fram o bak, men den har snarare lättat ytterst lite i bak samtidigt som vidden varit precis lagom o senare åt det lite för smala hållet....
*make no sense - I know* Han trivdes dock jättebra med sadeln innan den började bli för trång.

Har provat Globus Loke på honom o den låg hur bra som helst, o den sadeln ska ju vara rak.

Jag rider i en edinburgh dressyr med FLAIR instoppat. När den ligger rätt trivs jag i den :). Nu är det dock något vajsing med den, för den ligger i bakvikt så jag får padda upp. Om två dagar ska den kollas, så den blir nog bra igen.

Jag har också en hubertus hopp som är helt okej. 16½ i sitsen och proportionerliga kåpor till den dock. En framskuren skulle vara på sin plats till mina relativt långa ben.

P1014653.jpg

Vi har en Bates Caprilli, superskön :love: ! Passar mig bra med.

Innan den hade vi en Sabre, helt underbar, jag satt som handen i handsken, men tyvärr växte hästen ur den :(

Bates caprilli till ponnyn, den passar mig och hästen bra. Det är en bra första dressyr sadel så man får inte en "fusksitts" i den, man måste utvekla sin grundsitts själv utan genvägar.

Bates Isabell, här får man där emot lite gratis, men hästen är inte riktigt gjord för att ha sadel så den vill gärna åka fram (svanskappa borde godkännas för hästar:mad:) men sadeln är helt underbar. midjan är bred jämfört med caprillin

Kan du inte visa en bild på den????
googlat och rembrandt verkar vara ett märke som russdog har och INTE en prestige?

Jag har 3 dressyrsadlar;

Stubben Tristan - små knästöd
Wintec Isabell Werth - stora knästöd
Röösli pilatus - stora knästöd

Stubben är nog sadeln som verkar passa varje häst man provar den på. Är nog därför jag valt att behålla den också. Typ som extra sadel. Den är dock i väldigt bra skick. Isabellen är underbar att rida i om den ligger bra på hästen. Rööslin tyckte jag man fick vänja sig med och sen älskar man den.

Har oxå en Pfiff Amaretto. Blev rekomenderad den av Sadelmagasinet och det har jag aldrig ångrat. Sitter otroligt bra i den och den var inte dyr men ändå en bra sadel...

Rekomenderas !!!!!!!

KL

Nu har jag denna sadel:

P04-09-07_13.jpg

Jag funderade faktiskt allvarligt på att leta reda på tråden om dressyrsadelns betydelse, eller vad den hette, för visst gör det en väldigt skillnad vad man sitter i för sadel.

Visserligen har jag nog inga problem med att hitta på konstigheter ens i denna sadel, förstås,:o men det är ändå en hjälp om sadeln sätter ryttaren mer i rätt balans och dessutom när det är kortare vulster så att bogarna får bättre plats märks det också tydligt att hästen trivs bra(blir i o f s svårare att sitta:o ).

Det är en Jaguar XKC close contact (man sitter inte fast men får bra stöd ändå)
Jättenöjd än så länge i alla fall. (VAD ska jag skylla på nu då:angel: )

men nu vet ju jag vem du är :eek: vad konstigt det blev. Jag trodde du var 15 år och det är du ju inte!! Vad roligt :D
Men visst är det inte din egna häst?

men nu vet ju jag vem du är :eek: vad konstigt det blev. Jag trodde du var 15 år och det är du ju inte!! Vad roligt :D
Men visst är det inte din egna häst?

Jaså verkar jag som 15:eek: Vem är du då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
640
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka