Vad har du för modell på förbygeln?

alice

Trådstartare
Jag är inte nöjd med min förbygel jag har och ska byta ut den. Jag har en "vanlig" v-formad med bred resår, men klurar lite på om jag ska byta modell till en i helt läder alt kort smal resår och med liten rem över halsen.

Vad har du för modell på din förbygel? Varför valde du just den? Har du märkt någon skillnad i funktion mellan olika modell på förbygel du haft?

//Alice

Senast ändrad:
Sv: Vad har du för modell på förbygeln?

Jag kör med en gammal hederlig förbygel i läder, den är säkert 10 år gammal. Har bytt ut martingalen, som gått av. Har även en förbygel i resår men i ärlighetens namn gillar jag den inte, så den ligger oanvänd i ett hörn.

Jag hade en Jacson-förbygel med bred resår till sadeln. Den använde jag till alla mina hästar och den var min "favorit". Mest av praktiska skäl tror jag eftersom det gick snabbt att ta av/på. Tyvärr tyckte tydligen någon annan att den var lika bra för det är någon som har tagit den:(
Bra pris var det också. Runt 400:- Hade den i typ 6 år och den såg knappt använd ut.
Nu har jag istället börja använda en Glengordon helt i läder och jag är mycket nöjd med den också. Köpte den för att jag skulle ha något snyggare att tävla i. Den var väl aningens stor kanske kan jag tycka. Den fungerar bättre till hästen som sadeln verkligen åker bak på än den som var i resår. Var inte heller så farligt dyr ca 550:-.
Skulle vilja ha en sån där Jacson igen, men det har inte blivit att jag köpt det än.

Jag har en martingal.

Jag hade en förbygel (V-formad) från EQL men, den glappade så mycket på min ponny:crazy:
Trots att jag tillomed gjort extrahål på den"/

Tack för era svar! :bow:

Men det är märkligt....bara tre personer på hela forumet som använder förbygel! :angel: ;)

Det med att den glappar känner jag igen. Det känns inte som den v-formade "gör sitt jobb". Spänner jag in den drar den ju fram sadeln istället! :crazy:

//Alice

Jag har en sån här från Tolga:
http://www.topequestrianwear.com/bildtest.php?bild=produktbilder/35.jpg
och en sån här vanlig från Prestige:
http://www.prestigeitaly.com/download/d41-2.jpg
Jag har dem bara för martingalen, men om du ska ha en för att sadeln inte ska åka tillbaka hade jag absolut tagit en som är som den första modellen.

oh har du den från prestige??:)har funderat på att köpa en sån ganska länge, tycker att den är jättesnygg....är du nöjd med den?

Har en v-formad med kort smal reår den köpte jag bara för att ha på tävling.

Här även en som är helt i läder och har en rem över manken den är mycket bättre tycker jag. Den sitter bättre.

Till 8 åringen har jag även en fälttävlans brösta som hon har när vi hoppar över en vanlig martingal

Jo jag är väl nöjd, har den inte för att inte sadeln ska åka tillbaka utan bara för martingalen... Det är ju enklare att göra rent en som är helt i läder o jag tycker att de i läder är snyggare också men det är absolut en superbra förbygel! :)

Jag har en sadel som ligger så tokbra att jag inte behöver förbygel :D

Har den ibland flör att jag tycker att det är snyggt. En Chetak i V-modell med bred resår, men utan mankrem. Tycker bäst om den modellen, enkel, snabb och snygg. Har tidigare haft fler aolika, de flesta med smalare resår och mankrem, men utan mankrem är smidigare och bred resår känns bättre. Har även haft helt i läder, men den var jag inte nöjd med. Har haft bred resårrem, så kallad hoppbrösta, skitpass passform och såg aldrig bekväm ut, den åkte ut fortare än den kom in.

Fast det är mest snygghet och OM sadelgjorden skulle gå av så inbillar jag mig att man har någon extra sekund att bromsa och ta sig av istället för att åka rakt bak direkt. För om sadeln passar bra behövs den ju inte...

Vad har du för modell på din förbygel? Varför valde du just den? Har du märkt någon skillnad i funktion mellan olika modell på förbygel du haft?

//Alice

Jag har en kombinerad förbygel & martingal helt i läder. Den är en sådan v-ringad och ja, martingalen fäster framtill på bringan. En rem är framför sadeln och så går det remmar till sadelns ringar. Ja, ni vet, alltså en helt klassisk modell. Tycker det är den bästa sorten. Jag var på jakt efter en helt i läder och hittade denna i ett tält på Strömsholm förra året. Lädret kändes bra och alla beslag var i silver, precis som jag ville. Jag anser att är förbygeln (+ martingalen i detta fallet) rätt tillpassad så ska det inte behövas en massa resår.

Har även använt en sådan förbygel med resår, men har inte märkt någon som helst skillnad.

*väcker tråden* :D

Jag har en sadel som ligger så tokbra att jag inte behöver förbygel :D

Nej, handen på hjärtat så "behöver" jag den inte heller då jag också har en sadel som ligger tokbra! :) Men jag vill ha den dels av "estetiska skäl" och "just in case" OM sadeln skulle få för sig att glida i ett stort språng.

Har bestämt mig för att köpa en "klassisk" modell i läder, alt med kort smal resår. Helst vill jag ha den nya varianten med fästen i sadelgjorden, men de är ju så groteskt dyra. Smärtgränsen ligger runt tusenlappen. Finns det någon som har något tips på snygg, bra och kvalitativ förbygel i mer klassisk modell för runt tusenlappen? ;)

//Alice - hoppas på fler svar denna gång

jag har en sån här Dy'on förbygel till båda mina.. tycker de e jättebra men har den mest för martingalen, sadlarna ligger rätt bra utan.
05100401_1.jpg

men har du problemet att sadeln glider bakåt kanske man ska ha en med rem över manken, de känns lite mer "stabila" eller va man ska säga :p

Jag köpte denna Dyon-förbygel/bricole tidigare i våras. Har dock inte hunnit använda den då hästen har varit skadad. Men den är riktigt snygg :love:

DSC00083.jpg

Ja har också en sådan "vanlig" v-formad med bred resår, kan väl inte säga så mkt om funktion osv då jag bara har den på grund av martingalen då jag tycker det är snyggare med förbygel än en vanlig martingal.

jag har en kanonfin svart med vitt foder. Helt i läder då och rem över nacken.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
IT & mobiler Har en pocketbook touch HD 3 och ska byta läsplatta då den börjar bli svår att ladda och knappen som man sätter på den med behöver...
Svar
0
· Visningar
343
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025