Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler stallar in och klippmaskinerna har börjat användas igen.

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)

27-årigt halvblodssto, oklippt, promenadhäst till 2009 sen dess väldigt sporadiskt riden och i övrigt arbetad vid hand, pga mina höftledsoperationer och rehabiliering, samt sen i våras hästens egen rehabilitering.

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)

Lösdrift

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)

Promeneras vid hand 2-5 km, 4-5 dgr/veckan och longering/tömkörning/arbete vid hand 5-10 minuter, 2-3 dgr/veckan

Vad har den/de för täcke?

Ett Sveatäcke 100-200 g´s (är urkass på det där och tror inte det står nånstans) köpt på T*****a eller B*****t för en herrans massa år sen. Jag försökte länge impregnera om det, då det inte höll för regn. Men jag lyckades aldrig... trodde jag. Det verkar funka hur bra som helst. http://www.youtube.com/watch?v=hdVFf4MFJd0&feature=autoshare

*KL*

Vad har du för hästar?
Norsk vbl fd travare, 11 år

Hur har du den/de?
stall om natten, paddock fra 9-21 ca

Vad gör den/de just nu?
Akkurat nu, ute i paddock. Ellers rides på tur/ridbane 4-5 dg

Vad har den/de för tacke ?
HW Amigo 1200d medium Turnout

KL

Vi har plockat fram regntäckena för säsongen, men inte använt dem ännu... :D

SWB 7 år och XX 21 år, båda oklippta.
Vädret är varierande höstväder (nu ikväll 6 grader och hagelskurar, t.ex.) och de har börjat gå in till kvällen nu.

Här är det soligt och lite blåst var frost imorse men skulle bli upp mot 10+ på dagen. Just nu alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator medium 150g + Rambo California 100g.
17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo 1200D medium 200g.
5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g.
3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.
8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

Fråga: Varför klippa en shettis som går som sällskap? Nyfiken..

Min går idag helt naken i solskenet!! Han är 5årig P.R.E valack, som rids och tränas förfullt! Dock vaccinerad igår så han vilar ett par dagar! Börjar få monsterpäls, så klippmaskin tas nog fram inom kort!:idea:

Kl

Fint väder, soligt! ca 8 grader men blåsigt.

Fbl-sto, 10 år, tränar och tävlar, helklippt. Går med fleecefodrat regntäcke.
Fbl-sto, 7 år, promenadrids för ögonblicket, oklippt. Är naken.
Arb-sto 17 år, promenadrids och är oklippt. Är även hon naken.

Filtklippt bruksnordsvensk, går fortfarande naken till vardags. Pälsen växer så mycket att jag snart måste klippa igen! Klippte första för 2-3 veckor sedan.

Får gå utan så länge det är fint väder. Ska ju vara soligt och fint fram till nästa vecka åtminstoen! Sen får det bli fleecefodrat regntäcke (Event) eller 100 g (ThreeCrown) vid nederbörd. :)

Hej!

Mitt arabsto är fn otäckad och kommer vara så i minst 3 veckor till. Hon bor i vanliga fall på lösdrift, men har boxvila/sjukhage minst 3 veckor till (idag) pga hovproblem.

Hon kommer gissningsvis klippas när jag vet om vi kan sätta igång henne, men ska bara klippas så hon inte blir svettig och hon kommer gå naken så länge det inte regnar oavbrutet. Dom kommer stå på fri tillgång på grovfoder och då behöver hon verkligen inte täcke- det misstaget har jag redan gjort förra vintern och då fick jag en liten fettboll.

/Lavinia

Vad har du för häst/hästar?
18:årig travare, oklippt, frusen och med ryggproblem

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)

Fortfarande ute dygnet runt, men kommer att stallas in vid månadsskiftet. Har precis bytt hage så de har fått lite nytt gräs att tugga på.

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)
Motioneras 3-5 dagar i veckan, ca 45 minuter körning, mest trav (dock inte "travträning").

100 g Shires regntäcke

Temperaturen går ner mot nollan på nätterna, upp mot 10 grader på dagen. De senaste dagarna har varit soliga med ordentligt blåsiga.

KL

Kallt! ca -3, men åtminstone vindstilla.

Fbl-sto, 10 år, tränar och tävlar, helklippt. Går med ett ganska tunt ulltäcke + ofodrat regntäcke idag. Kan hända att det blir lite varmt, men det är det bästa jag kan åstadkomma innan nya täcket kommer.
Fbl-sto, 7 år, promenadrids för ögonblicket, oklippt. Är naken.
Arab-sto 17 år, promenadrids och är oklippt. Är även hon naken.

Här är det svin kallt -5 i morse. Som tur är blåser det inte och det ska vara sol hela dagen. Skulle bli upp mot 7+ på eftermiddagen. Just nu alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator heavy 300g + Rambo Supreme ligth 0g.
5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g.
3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.

Själv hade jag både jacka och termokjol för att inte frysa när jag mockade:crazy: Fryser fortfarande så ska byta till underställ och fodrade ridbyxor...

*kl*

Gårdens hästar har just nu fleecefodraderegntäcken på sig och går på lösdrift. Tempen visade på -4 i morse, gissar att den legat där i natt, nu 0 gradigt och vindstilla.

Ett halvklippt KBL sto och helklippt shettis, båda under igångsättning efter vila. Kommer nog ha samma täcken ner till -10 grader, ev ett fleecetäcke på shettisen.

Vad har du för hästar?
Spinkig tysk import av fullblodsmodell (9 år) och ett halvblod (4 år).

Hur har du den/de?
Ute i hagen ca 06.30-19.00 och inne i stall på natten där alla dörrar står öppna än så länge.

Vad gör den/de just nu?
Är ute i hagen, klart och kallt väder. Temperaturer mellan ca -5 på natten och morgonen när de går ut i hagen (runt nollan i stallet) och upp till ca +7 på dagarna.

Fullblodet har ett 100 g täcke. Unghästen har ett regntäcke. De har samma täcke ute och inne.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator heavy 300g + Rambo Supreme ligth 0g.

Förlåt att jag frågar dig så mycket, men vad tar du på dessa vid -25 och snöoväder? eller går de inte ut alls då?

Förlåt att jag frågar dig så mycket, men vad tar du på dessa vid -25 och snöoväder? eller går de inte ut alls då?

Ylletäcke + 150g Insulator + 300g Insulator + 400g Shires utetäcke med hals är nog vad jag som mest skulle ha på.

De kanske inte är ute så länge om det är storm men ute är de såklart varje dag!

Absolut ingen fara. Väljer man att skriva får man räkna med att någon kan undra eller ha synpunkter.:idea:

Själv hade jag både jacka och termokjol för att inte frysa när jag mockade:crazy: Fryser fortfarande så ska byta till underställ och fodrade ridbyxor...

Och vad har DU på dig när det blir -25 grader o snöstorm? :D

kl
Här är det några minusgrader nattetid och ca +7 grader dagtid, har varit soligt idag. Har ett fullblod och ett halvblod, båda oklippta. Båda har 100 gr utetäcken på sig, även nattetid, kallstall.

Och vad har DU på dig när det blir -25 grader o snöstorm? :D

Ylleunderställ, funktionströja, pike t-shirt, fleecetröja, vanlig sweatshirt, dunväst, dunjacka, fodrade ridbyxor, termobyxor, halsduk, mössa, dubbla yllestrumpor, tjocka vantar, vinterfodrade ridstövlar.:idea:

Samt att jag försöker undvika utomhus utom när jag måste gå mellan stallet och huset och när hästarna leds till/från hage. Brukar inte rida vid -25.

kl

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)

Halvblod 21år valack, går in på nätterna, oklippt, naken, promenad ridning.
Travare 26år sto, lösdrift, oklippt naken, promenad.
PRE (korsning) 3år sto, lösdrift, oklippt, naken, lättare träning.
Welsh 20år valack, lösdrift, oklippt, naken, promenad ridning
Welsh mountain 9år valack, går in på nätterna, naken, oklippt, körning, tömkörning
Welsh/shettis 5år valack, lösdrift, oklippt, naken, körning
Shettis 3år valack, lösdrift, oklippt, körning.

Än så länge ligger täckena på hyllan, har haft rätt bra torrt väder ändå än så länge, alltså inget ihållande regn. De två som är lite känsligare går in på nätterna för det är rätt kallt då. Alla hästar har tillgång till box om/när det behövs.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 515
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 287
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama