Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Här är det grått, regn, blåst och allmänt trist, ca 7-10+. Alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt med viss utväxt, Amigo Insulator heavy 150g + Rambo California 100g med Charlies hals 100g.
17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo 1200D medium 200g, hade jag när den släpptes ut vetat att det skulle regna hade han också fått hals.
5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g, även hon hade fått hals.
3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.
8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

9årig arabvalack i god kondition, täckas främst för att han inte ska falla ur och hoppas på att den fria tillgången på mat när kylan är här kan avgöra om jag behöver tjockare täcke eller inte. Oklippt med viss vinterpäls. Han äter inte för att hålla värmen som normala hästar. Just nu har han ett ofodrat täcke på sig mot regnrusket.

3årig paintvalack även han i god kondition. Har lagt en massa päls men behöver regnruskskydd, så ofodrat på honom med. Denna äter för att hålla värmen och jag gissar på att han kommer klara sig hela vintern med ofodrat.

Båda två är numera installade om nätterna där de sover nakna om de inte gått ett svettigt pass innan. Arabvalacken är i reiningträning och paintvalacken är i utbildning/konditionsträning.

Här är det regn, blåst, grått och allmänt trist, ca 6+ ute. Isolerat kallstall ca 7+.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt med viss utväxt, Amigo Insulator heavy 300g + Rambo Supreme 0g med Charlies hals 100g. Inne.

17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo Insulator medium 150g + Rambo Supreme 0g, inne.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Shires fleece + Amigo 1200D 0g med Amigo 1200D hals 0g, ute.

3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken, ute.

8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken, ute.

Regn, blåst men runt kanske 10 grader varmt.

Quartervalack, konvalescent, oklippt. Mycket muskler och blir lätt stel av kyla.
Fleecefodrat regntäcke dygnet runt (byte ingår ej).

Ska skrittas igång nu och kommer klippas så fort som han rids så att han svettas.

KL

SWB 7 år + XX 21 år, båda oklippta, går i gräshage:

Täckespremiär idag! :D

Igår var det ca 7 plusgrader och regnade en hel del, och de var nog lite urriga, så när jag såg att det skulle komma regnskurar idag så klädde jag på dem i morse. Har det regnat ännu? Nix pix! :cool:

SWB har ett ofodrat regntäcke och XX ett fleecefodrat. (Det enda som hängde framme åt honom.)

*kl*

Våra två hade premiär för 100 gs täckena här om dagen. Regn och rusk som f*n.

Bor på öppna fält vid kusten, minst sagt b l å s i g t...Det regnar spik från sidan och är allmänt busväder trots att termometern står på 10+. Hästarna är ute 06-20, (minus träningstimmar de dagar de svettas) och sover i kallstall.

300 g regntäta vintertäcken, travhästar i full träning. Inte satt så mkt päls så än så länge oklippta.

Är inte så nojjig över låga temperaturer, men snålblåsten tränger sig in överallt.

*knapp*

H1: SWB 4 år, normalträning, halvklippt. Fleecefodrat regntäcke.
H2: D-ponny 20 år, promenadrids, oklippt. Även denna tanten har nu fått på sig ett fleecefodrat regntäcke.

Här har det varit halv storm i några dagar och regnat en hel del. Skulle tippa på att tempen ligger runt 5-10 grader.

Idag fick min 5-åring ett fleecefodrat regntäcke på sig, det ofodrade släppte genom lite regn igår och idag var det halv storm hemma! Men nu börjar det klarna upp igen! Hoppas på fint väder igen!

*kl*
Natten till idag hade mina;

Shettis 1: regntäcke + fleecetäcke
Shettis 2: regntäcke + bomullstäcke
Mini: teddyfodrat ländtäcke :p

Ska väl berätta lite om våra hästar då ;)

Min heppa, 13 år finnhäst, sto Motionrids mest, men fröken e under utbildning, så vi gör allt möjligt. Men för tillfället är hon i vila p.g.a skada.

Bor i stall om nätterna men går ute hela dagarna.

Just nu har hon regntäcke med fleece vid ryggen, endast för att hon inte ska få så tjock päls. Hon klipps inte, men funderat på det i år :) När det blir kallare får hon på sig ett fodrat utetäcke

Vår andra häst. Finnhäststo, 11 år

Rids inte, longeras bara lätt som motion då hon har kvickdrag :/ tål inte mycket ansträngning.

Samma som min.

Om det regnar eller blåser kallt så regntäcke, annars utan, får megatjock päls ;)

de var våra hästar de :D

*kl*

4 år, connemara helklippt. Här har varit et par minus om morgnarna men 8-10 plus om dagarna.

Inne har hon Amigo Insulator 150gr, ute läggs ett fleecefodrat regntäcke över.

Här är det helt annat idag. Hög kall luft, sol, inga moln, lite blåst 2+ nu, kunde gå upp till 7+ under dagen. Alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt med viss utväxt, Amigo Insulator heavy 300g + Rambo Supreme 0g med Charlies hals 100g.

17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo 1200D medium 200g med Amigo 1200D hals 150g.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g med hals 100g.

Connemara val 18år - 200g halvhalstäcke.

Pre/fullblod val 2år - Fleecefodrat regntäcke.

Uppdaterar

Vi har strålande sol och +9 grader. Minus på nätterna.

Sto - 05 oklippt, ute mellan 07-17, tränas normalt LA-Msv dressyr men har vilat i 2 veckor nu. Kallstall på natten. HW Rambo Duo 100g

Val - 04 helklippt, rids ca 5-6 dagar i veckan, LB-LA dressyr som igångsättning efter skada. Ute mellan 07-17, kallstall på natten. Hansbo 200 g

Sto -00, oklippt, avelssto, ute mellan 07-17, kallstall på natten. Otäckad. Ofodrat regntäcke vid nederbörd.

Sto - 11, ute mellan 07-17, kallstall på natten. Otäckad.

Sto - 94, oklippt avelssto, går på lösdrift. Regntäcke.

Sto - 10, oklippt, körs varannan dag. Ute mellan 08-16. Otäckad.

Sto - 00, oklippt avelssto, lösdrift. Otäckad.

Här är det kallt, blåsigt. Temp på väg ner mot och under nollan. Alla inne i isolerat kallstall, håller mellan 5-10+ på nätterna.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt med viss utväxt, Amigo Insulator heavy 300g

17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo Insulator medium 150g.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Shires stalltäcke100-200g

ACK quigley , quigley, vart blev det av dig ? ;)

KL
+ 8 grader dagtid, kan vara ner mot nollan vid utsläpp på morgonen. ca 12 plus i stallet.
Inte ännu klippt fullblod i full kondition. naken inne och HW amigo lite - ofodrat ute i hagen.

ACK quigley , quigley, vart blev det av dig ? ;)

Ja a du, bra fråga;) Inget bra svar...

Kl
Här är det hemskt, molnigt och grått med typ 110% luftfuktighet, det regnar inte (inte just nu iaf) men går man ute blir man blöt i ansiktet :crazy: 8+ Alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt igår, Amigo Insulator heavy 300g + Rambo Supreme 0g med Charlies hals 100g.

17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo 1200D medium 200g med Amigo 1200D hals150g.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g med hals 100g.

KL

3-årigt SWB med päls som en shetlandsponny :D har ofodrat (HW Amigo) regntäcke om det vräker ner. I övrigt naken.

Vädret är växlande, ca 8 plusgrader - har regnat en del de senaste dagarna.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama