Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sto, 15 år, liten häst. Hoppas och rids western på lätt nivå. Tas fr.o.m idag in på nätterna. Har tidigare stått ute dygnet runt, men blir samma täcke ute.

Mark Todd ca 150-200 gr.

Har samma oavsett väder just nu men ligger runt enstaka plus på nätterna och upp till 10 gr dagtid. Känns dock kallare.

Ylleunderställ, funktionströja, pike t-shirt, fleecetröja, vanlig sweatshirt, dunväst, dunjacka, fodrade ridbyxor, termobyxor, halsduk, mössa, dubbla yllestrumpor, tjocka vantar, vinterfodrade ridstövlar.:idea:

:eek: Du är ju värre än mig! :D

*knapp*

H1: SWB 4 år, normalträning, halvklippt. Har nu fått på sig ett fleecefodrat regntäcke.
H2: D-ponny 20 år, promenadrids, oklippt. Naken.

Här har vi just nu strax under 0:an på natten och upp till 11+ på dagen. Sol och lite blåsigt.

KL

Kallblodstravare, 14 år. Helklippt för en och en halv månad sedan, så det är ganska mycket päls som vuxit ut igen.

Här har det idag varit mellan 4 och 7 grader och växlande molnighet.
Han har fleecefodrat regntäcke på sig dygnet runt. Är det bra väder dagtid, som idag, skulle han gärna kunna gå naken egentligen, men det blir knepigt med täckesbyten inför natten (då det ofta sjunker under nollan numera:() och sådär, så då får det bli såhär.

kl

bytte stalltäcke igår, blev ett termotäcke på kanske 150 g.
temperaturen hos oss har inte gått över 10+ på hela vecka. regnar det eller risk för regn/skitväder (blåst o.s.v.) har han ett amigo-skal över termotäcket ute.
fortfarande inte klippt, men det är verkligen anmärkningsvärt mycket kallare nu!

däremot hade vi en häst igår som faktiskt hade 2 stycken termotäcken á 300 reps 400 g med hals i hagen i strålande sol... :p jomenvisstserru... jag tycker jag kan vara överdriven men igår på e.m. hade vi verkligen FINT väder...

*kl*

min oklippta 16-åriga valack har senaste dagarna fortsatt ha sitt ofodrade shires regntäcke på sig.
vädret har i ett par dagar varit KALLT (frost/runt nollan på morgonen) men väldigt soligt. pålle visar att han är tydligt nöjd och glad med täcket, inte en tendens till att vara sur eller öm.

när det blåser och regnar åker dock 100gramshalsen på, har han den räcker det ofodrade till resten av kroppen.

när det kryper ner mot nollan mer permanent eller blir ruggigare kommer jag byta till 100grams shires med halvhals, alt. ett 100grams stalltäcke plus ofodrat+hals.

Inomhus är han naken om han inte är svettig efter ridturen eller verkar frusen vid insläpp.

kl
ofodrat regntäcke ute. Bucas sharmrock inne (kallstall/uteboxar) Två oklippta vbl som hobbyrids .Har haft som mest minus 6-7 på nätterna .De har fri tillgång både ute och inne och står sig bra.

Kommer börja täcka med 100g fodrade regntäcken framöver när det regnar/snöar. Vid fint väder får de gå med ofodrat ett tag till.

knapplån.

Hästar:
19-årig KWPN-valack
5-årigt SWB-sto

Vad gör de:
KWPN: tränas/tävlas LA/MSV.
SWB: lättare motion, utbildning

Hur de lever:
Ute ca 7-19. Kallstall nattetid

Kläder:
KWPN: oklippt och naken. ska halvklippas idag och får då fleecefodrat regntäcke.
SWB: oklippt och naken lurvhäst!

Väder:
någon minusgrad nattetid, upp till 9-10 på dagen i solen.

Här är det strålande sol och klarblå himmel, varmt i solen men kallt för övrigt. Har i några dagar varit upp mot 10+ på dagen (varmare i solen, kallare i skugga) och runt nollan/någon minus på nätterna. Hästarna står i isolerat kallstall som håller mellan 6-10+.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt med viss utväxt, Amigo Insulator heavy 300g, inne.
17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo 1200D medium 200g, inne.
5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g, ute.
3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken, ute.
8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken, ute.

#kl#

Nyklippt hbl val 14år, tävlas tom msvb. Står i kallstall (öppna dörrar och fönster) och ute i hage hela dagen. Han fick igår på sig Amigo heavy (tror jag att det heter) inne + rhino 0g med hals över innetäcket ute. Har haft tjockare fleesetäcke (dubbelsytt) inne och rhino 0g, utan hals,ute innan han blev klippt.

Svårt att veta vad man ska ta på när det är -5 på natten och morgonen när han går ut och blir runt 5-8 plus grader på dagen:crazy:

*kl

Helklippt nordis/fjord, 100g med halvhals inne och ute. Står med öppet fönster.

Holländs ridponny, lite känslig, oklippt, 100 g inne och ute.

Kallblodstravare, än så länge oklippt och otäckad. :laugh:

Kallblodstravare, åring, oklippt och otäckad!

Shettis, halvklippt, har tunnt fodrad regntäcke.

Svårt att veta vad man ska ta på när det är -5 på natten och morgonen när han går ut och blir runt 5-8 plus grader på dagen:crazy:

Ja visst är det svårt. På morgonen hade man lätt kunnat ha ännu mer och mitt på dagen om det är vindstilla hade de nästan kunnat vara nakna:crazy:

Jag har dock märkt på min som har mest (Amigo 300g + skaltäcke, klippt) att hon är inte så farligt varm under mitt på dagen iaf.

Min donna (Mecklenburgersto f 2007) som just nu vilar (pga min flytt till Luleå) går oklippt på lösdrift, mestadels otäckad och har börjat sätta luddpäls! :crazy:;)
Vid regn har hon ett Bucas Smartex Rain, håller henne varm till minst - 10.

Efter - 10 brukar jag ha på henne ett Bucas Smartex Medium, det har hon varit varm i ner till - 30 som vi hade som kallast förra året! BURR!

Men nu när vi kommer upp till L så ska hon klippas och med tanke på att det gärna vill smyga sig ner till - 40 :eek::eek: så lär jag införskaffa mig ett Bucas Smartex Heavy också som hon får på sig efter - 20!

Letar fortfarande efter ett bra stalltäcke, visst kan hon sova i dessa utetäcken, men efter en dag med mycket snö och regn så vill man ju gärna byta till en pyamas istället!

Men nu när vi kommer upp till L så ska hon klippas och med tanke på att det gärna vill smyga sig ner till - 40 :eek::eek: så lär jag införskaffa mig ett Bucas Smartex Heavy också som hon får på sig efter - 20!

Letar fortfarande efter ett bra stalltäcke, visst kan hon sova i dessa utetäcken, men efter en dag med mycket snö och regn så vill man ju gärna byta till en pyamas istället!

Tänkte bara tipsa om att det är mycket bättre luft för kallt klimat i Luleå än i södra Sverige. Vet inte exakt var du bor men SMHI brukar jämföra att -10 i Norrland är lika kallt som 5+ och blåst i Skåne. Dels beror det på luftfuktigheten men även blåsten. Så det är inte säkert att din donna skulle frysa i -20 i Luleå bara för att hon gjorde det på västkusten(?). Dock vet jag inte om det är skillnad i just Luleå eftersom det ligger vid kusten.

Sen kan du självklart köpa ett Bucas Heavy också;) Men det är inte säkert att varken du eller hon tycker -10 är lika kallt där uppe som det har varit i södra Sverige:p

Det har jag också tänkt på, men nu kommer vi att få en hel del andra förutsättningar om man ser på miljön! :)

Innan har hon inte tränats så mycket på vintern pga dåliga möjligheter och hon har heller ej klippts. (vi har fått åka till ridhus och allt sånt) och haft helt fri tillgång till grovfoder.

Nu kommer vi att stå på en träningsanläggning där det är 4 fodringar varje dag, hästarna går en och en + att vi kommer att träna och hålla igång ordentligt hela tiden + att hon kommer att klippas.

Så visst får jag känna av lite, men jag har varit där uppe nu ett par gånger och jisses vad kallt det är redan nu, och i vintras var det verkligen galet kallt när det blåste på!
Och jag kanske borde lagt till att hon är ganska känslig för kyla, blir lätt kall över ryggen om hon är ute i regn otäckad och man får verkligen kämpa för att få ut henne när det duggar! ;)

*kl*
I natt har ena shettisen fleecetäcke + regntäcke på sig, han frös imorse när jag fodrade.
Bäbis har ett omsytt ländtäcke på sig (teddyfodrat)
Shettis nr 2 går naken tills på tisdag då jag inte hunnit sy om hans täcke men han har ännu inte börjat frysa.
Alla 3 är helrakade och går på lösdrift. Täckerna åker på när de får kvällsmaten och plockas av när de får frukosten.

*kl*

Hästen: Liten häst, korsning, 9 år. Tränas normalt. Känslig över korset. Är helklippt men det var ett tag sen. Fortfarande rätt kort päls men har tjock päls, tjockare en fjordingen jag hade tidigare så ska klippas igen nu.

Väder: Runt nollan vid utsläpp (lite varmare just nu dock) & mellan 5 & 10 grader på dagen. Ute från cirka 8.30 till mellan 16.00 & 18.00.

Täcke: 100g Weatherbeeta. Har känt under täcket och tycker inte hon är för varm. :)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama