Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

*kl*

Nu är hästen (fjordvalack, 13år, rids aktivt ca 6 dagar/veckan, klippt) täckad ute. 50g Bucas Irish turnout. Naken inne.

Här var det nere på frostgrader inatt...

Har så för att det inte ingår täckesbyten och jag har inget annat som är tunnare än 370 g med hals

B-ponny helklippt för en vecka sedan, tränas och tävlas mycket har just ikväll på sig våfflat bomullstäcke med ett ofodrat Amigo regntäcke över...hade inget lagom bra i stallet. Ingår ej täckesbyte på morgonen, enbart lägga på ett.
Står i kallstall, ute dagtid.

Shettis, oklippt, utan täcke. Ev regntäcke vid pissväder, men har inget för tillfället för det har kompisarna dragit sönder...nu är han dessutom halt så blöta och lera gör inte lika mkt då han inte rids.

Just nu på väg hem genom Halland efter att ha tränat, med på resan är:
14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+ nivå, helklippt, fleecetäcke 12+ hos hästen.

Hemma har jag inget aning om vädret men antar uppehåll och mellan 5-10+ alla ute.
17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo 1200D medium 200g.
5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g.
3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.
8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

Ylletäcke vid +17 och fleecetäcke vid +12? Varför?

Min går just nu halvt svettig i hagen efter ett ridpass, naken. 9+.

Kommer inte klippas iår eftersom jag är hemma någon gång i månaden och rider bara, annars promenadrids han av sina medryttare i skogen. Hade han gillat att bli klippt och man hade kunnat klippa allt i ett svep utan knussel hade han blivit spårklippt men han behöver fortfarande rätt mycket tid vid klippning och gillar det inte alls så han kan slippa iår :)

Vi hade oxå frost i natt och i början på ridturen :D

Ylletäcke vid +17 och fleecetäcke vid +12? Varför?
Learning by doing....
För att hon åker lastbil och när vi åkte hemifrån igår var det 7+ ute men eftersom det blev så varmt vill jag inte att hon skulle vara för varm idag också och bytte då till ett tunnare:idea: Nu är det 13+. Trodde vi hade öppnat så mycket igår att det inte skulle bli varmare än runt 12+ men det var ju bevisligen fel.

Sitter fram i lastbilen och har så man ser hur varmt det är hos hästarna under resan och dator med mobilt bredband i knät:p

*kl*

Frost i natt för första gången och som varmast 7 +grader idag under dagen.
Min häst som står i ute box när hon inte är i hagen har på sig sitt 200 gr HW Amigo 1200D dygnet runt.

kl

Vad har du för häst/hästar?
9-årigt varmblodstravarsto, rids ca 5 dagar i veckan varav 3-4 gånger är träning.

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)
Står uppstallad, går ute ca 8-19.

Vad har den/de för täcke?
Går i dagsläget med 180-200gr vintertäcke om beräknas bli kallare än 5+ om dagarna. Övriga dagar fleecefodrat regntäcke, dock kan jag pjoska till det lite och slänga på vintertäcket om hon går ut i hagen igen efter att jag ridit.
Halstäcke 100gr vid regn.

Än så länge inget täcke i stallet (kallstall) då det är förhållandevis litet och de fyra hästarna värmer upp det ganska bra själva. Det är första vintern i det här stallet, så vi får se hur det blir när det börjar gå mot minusgrader.

Senast ändrad:

*Uppdaterar lite*

Nu har det blivit rätt svalt här i norr. Undantagsfall att värmen stiger över +10. Båda oklippta hästarna har ofodrade regntäcken. Så fort tjälen satt sig åker dessa av helt och dom får gå nakna.

Inatt har det varit hällregn och stormvindar så regntäckena har verkligen varit till nytta;)

kl
8 grader, regn och ganska blåsigt(blåshåla så blåser gör det alltid...)
Frost på nätterna.

Häst 1
Arabvalack 19 år och halvklippt. Inte så frusen men nyklippt. Hobbyrids.
Ute har han på sig ett 100 g täcke från Hööks.
Inne har han ett Back on track fleecetäcke.

Häst 2
Varmblodstravare valack 7 år. Tunnare modell med mkt tunn päls och ganska frussen av sig. Tränas och tävlas i distans.
Ute har han på sig ett 200 g Rambo orginal.
Inne har han på sig ett Bucas schamrock.

Här är det molnigt mellan 5-10+, var 10+ i stallet både igår kväll och i morse så nu har det blivit höst på riktigt här. Just nu alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator heavy 300g + Rambo Supreme Ligth 0g regntäcke över.

Har inte hals inne i år för att spara manen och bara vid blåst och/eller regn ute.

Fullblod som har Rhino, 200gram. Samma inne och ute.
Ofodrad halsdel på vid regn.

stockholm, 8-10grader under dagen och under nollan nattetid.
Stallet är inte uppvärmt och håller ca 2 grader högre än ute.

Vad har du för hästar?
Spinkig tysk import av fullblodsmodell (9 år) och ett halvblod (4 år).

Hur har du den/de?
Ute i hagen ca 06.30-19.00 och inne i stall på natten där alla dörrar står öppna än så länge.

Vad gör den/de just nu?
Är ute i hagen, uppehåll med tillfälliga regnskurar. Temperaturer mellan ca -5 på natten och morgonen när de går ut i hagen (runt nollan i stallet) och upp till ca +10 på dagarna.

Vad har den/de för täcke?
Fullblodet har ett fleecetäcke med ett regntäcke över. Även en ofodrad halsdel (men den fungerar mest som skydd mot hagsällskapets vassa tänder). Unghästen har ett regntäcke.

Halvblod, uppstallad i icke-uppvärmd (såklart) utebox.

Helklippt. Ofodrat regntäcke med hals.

Hage mellan ca 8-16.30.

Göteborg, regnrusk och ca 10 grader dagtid, strax över nollan nattetid. '

Är i valet och kvalet mellan detta och ett hundragrams, men har än så länge känt att fodrat blir för varmt, han är lagom varm under täcket än så länge (avskyr när det känns varmt under, så blir det ju tyvärr ofta på vintern ändå så håller honom så sval jag kan så här års).

*kl*

5-10 + regn för det mesta.

12årigt halvblod. Tävlas i hoppning. Rids 6-7 dgr i veckan och går i skrittmaskin dagligen.

Helklippt. Amigo 150g (?) inne. Ofodrat Amigo regntäcke över i hagen. Jag har full täckes service och ska i morgon investera i ett "mellan" ute täcke så hon slipper ha dubbla.

Häst nr 1 - val -04, helklippt, tränas - ofodrat regntäcke.
Häst nr 2 - sto - 05, oklippt, rids lätt - 50 g utetäcke.
Häst nr 3 - sto - 10, körs varannan dag i lugnt travtempo - otäckad.
Häst nr 4 - sto - 00, digivande, oklippt - otäckad.
Häst nr 5 - sto - 11, gör ingenting - otäckad
Häst nr 6 - sto - 94, dräkig, bete dygnet runt, otäckad.
Osv

Tillägger att utevistelsen just nu är ca 7.30-18.30 för de som inte går på bete fortfarande. Installningen för beteshästarna sker i mitten på månaden ifall det inte blir oväder. Här är ca 10 grader generellt. 12 på dagen och 8 på natten.

Senast ändrad:

Jättefrusen filtklippt halvblod.

Går ute 7-17 och vi har -1 till +4 grader ute dagtid nu. 300g vintertäcke på sig ute. Inne är det ca +8 grader och har 220g innetäcke på sig.

Här är det soligt och lite blåst 6+, kunde komma någon skur i eftermiddag och bli 9+. Just nu alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator medium 150g + Rambo California 100g.

*KL*

Helklippt PRE/fullblod, har stalltäcke 150/200g inne, sedan slängs ett fleecefodrat regntäcke på när han ska ut. 8-13+ grader, regn/blåst/sol blandat

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 515
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 287
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama