Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Min donna har regntäcke idag (Bucas Smartex Rain :love:) då det är blandade skurar hela tiden! Ena sekunden öser det ner, sen är det SOL, sen är det ösregn, sen är det lite regn och sen öser det igen.... :crazy::mad:

Eventuellt lite för varmt ute egentligen men jag vill inte ha henne kall om ryggen med tanke på att hon går ute på bete fortfarande, nätterna blir så kalla som 8 grader och det är för lite med ösregn!
(Igår kväll och hela natten igenom var det stormvarning hos oss!)

SUCK!

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)En engelskt fullblod/Holsteiner, tävlingshäst i hoppning. för tillfället håller vi på att få han i hull & ridas igång efter en hälta där hela hästen gick ner sig & såg ut som ett skelett.

En korsnings ponny under inridning/utbildning. med svagt imunförsvar.

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)
Dem går kvar i betes hagarna på dagen & står i ett litet stall på natten.

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)
Just nu är dem ute i beteshagarna.

Vad har den/de för täcke?

Båda går nakna idag då det är varmt & sol. 17grader.
Dem dagarna det är regn så har den stora ett horsewear amigo regntäcke. & den lilla har ngt billigt regntäcke.

Var ute o kände på min häst för en stund sedan och hon var inte alls för varm, tvärt om väldigt lagom! :laugh:

Så halsen fick sitta kvar, hon var så nöjd så! :love:

Ösregn och ca 8 plus

Idag hade min fullblodsherre på sig ett fleecefodrat regntäcke.

Inatt ska han ha ylletäcke.

Oj då, jag är också nollåtta, men vi har haft 14-15 grader hela dan :), och ösregn. Vissa nätter har det dock krupit ned mot 5-6 grader.

I hagen går 2 fullblodsston, 1 fjording och 1 varmblodstravare. Ute dygnet runt fortfarande, men med möjlighet att gå in i hall eller skog. Alla var ute i spöregnet hela dagen såg jag.

Inget täcke alls, fullbloden börjar se ut som plyschbjörnar :)

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)
Ett 13 årigt halvblod, inte klippt ännu. Äter ca 20 kr hö per dag och är inte frusen av sig förutom om han blir blöt.

Han går fortfarande ute dygnet runt men är flyttad från betet till vinterhagen.

Vi tävlar just nu för fullt. Hade två meeting i augusti och tre i september. Tränar en dag i veckan för instruktör. Han står endast inne på nätterna på tävlingsplatsen.

Han har ett tunt fodrat regntäcke med helhals om det regnar. Annars går han naken. :)

Vad konsigt att det kan vara sån skillnad? Så långt ifrån varandra bor vi ju inte. :confused:

Men jag har täcke på min för att han ska använda energin till att lägga på sig. :)

Vad konsigt att det kan vara sån skillnad? Så långt ifrån varandra bor vi ju inte. :confused:

Men jag har täcke på min för att han ska använda energin till att lägga på sig. :)

Visst är det märkligt?

Så länge flickorna är runda, goa och glada får de vara utan täcke. Märta brukar tala om när hon tycker det är dags, hon är supertydlig med det ;)

Fast nu när hon är inne i sin dräktighetsbubbla vet jag ju inte om hon kommer att säga till :D Jag får helt enkelt hålla koll :)

Tjocka ponnyn kan säkert hålla värmen och förhoppningsvis tappa ett antal kilo till :devil:

KL
Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)
Två dressyrhästar, en 5-åring och två ponnyer

Stora + en ponny ute ca 6 h/dag inne resten. En ponny på bete. Blir nog installad nästa vecka beroende på väder m.m

Fyra inne och äter hö, en ute och äter gräs.

Dressyrhästarna varsitt Rambo California. Testar inatt för att se om de är lagom imorgon bitti då får de fortsätta ha dem både inne och ute. Annars Rambo Supreme regntäcken.
5-åringen Hansbo ofodrat regntäcke.
Ponnyerna nakna.

Här är det regn och blåst och 10 +

En finnhäst, 15 år. Hobbyhäst som rids 5-6 dagar i veckan, mestadels uteritter och några dressyrpass. Oklippt tillsvidare.

Går i stor beteshage 12-14h/dag, inne på nätterna.

Ute.

Går naken. Regntäcke på om det är ordentligt spöregn och blåsigt.

Idag har vi ca 17°c och halvmulet.

Dottern har en c-ponny sen i våras. Tränas i stort sett varje dag och tanken är att han ska gå på vår lösdrift hela vintern tillsammans med min islänning. Islänningen behöver inte täckas om jag inte kliopper honom och ponnyn är inte klippt än. Lägger på ofodrat regntäcke när det regnar för jäkligt annars inget. Verkar inte frysa men hur vet man det? Äter ordentligt och är lagom i hull. Nån som har tips på när man ska börja täcka och med vad? Har bara haft islänningar innan så lite ovan :-)

Nu har min fleecefodrat regntäcke dygnet runt (bete) oavsett väder då det är så opålitligt. Regnar minst en skvätt varje dag i princip (undantagsvis för igår)

Just nu 14 + och mulet/risk för regn men ska regna ikväll, imorgon förmiddag samt tisdag natt.

Vet jag med säkerhet att det ska vara soligt och varmt några dagar i sträck kan hon få ha på sig ett bomullstäcke.

*KL*

ca 15 grader, rejält blåsigt och tidvis regnskurar.
Min helrakade tjej går med ofodrat HW Amigo Plus och verkade alldeles lagom varm under det.
Går ute mellan 06:30-19:00 ungefär och står sedan i utebox.

*kl*

Halvblod 9 år, oklippt än så länge, rids 6-7 dagar/v. Just nu mitt uppe i tävlingssäsongen (lätt dressyr).

Stor beteshage på dagarna ca 12h och inne på nätterna.

Just nu är han ute i hagen.

Eftersom det är storm, regn och väldigt osäkert väder här just nu (08) plus att min häst älskar att rulla sig i värsta lerpölarna så får han ha ett ofodrat regntäcke ute. Naken inne.

Ca 12-15 grader ute och, som sagt, blåsigt som sjutton med regnskurar.

Dressyrhäst DV, fullträning, oklippt, 14 år. Dressyrhäst SWB, normalträning, oklippt 17 år. Unghäst KWPN, normal träning, oklippt, 5 år. Shettis, helklippt, sällskap, 8 år. Korsningsponny, inridning, oklippt 3 år.

Ute på dagarna ca 5-8 h, inne resten.

Alla ute. Väder: 10+ regn och blåst.

H1 Rambo California 100g
H2 Rambo Supreme 0g
H3 Hansbo regntäcke 0g
H4 Naken
H5 Naken

*KL*
Min treåriga nordsvensk bruks har ofodrat regntäcke på sig nu, mest mot leran :p

Han är ute i hage med kompisar, klockan ca 7-20 (går in kl 17 om det hällregnat hela dagen eller liknande).

KL

Sticker mycket fräckt in med en fråga; hur skulle ni i tråden värdera/rangordna följande täcken, från det tunnaste (svalaste) till det tjockaste?

Ullergårds "medium-fodrat" täcke
Ullergårds tjockaste variant
Bucas Irish Turnout 300g (med ofodrad hals)
Bucas Smartex
Bucas Smartex Medium
Bucas Smartex Heavy (eller vad nu den supertjocka varianten heter)

Igår tog jag av min lilla prinsessas regntäcke eftersom det var riktigt fint väder och enligt yr.no 0% regnrisk, lika fint väder idag och de väntas vara lika fint även imorn. Så inget täcke för att lufta pälsen!:) Får se om någon har rullat sig..

Normalt arbete 5 dagar i veckan f n (bete fortfarande och ska vara ute till mitten av oktober förhoppningsvis)

Dressyrhäst DV, fullträning, oklippt, 14 år. Unghäst KWPN, normal träning, oklippt, 5 år. Shettis, helklippt, sällskap, 8 år. Korsningsponny, inridning, oklippt 3 år.

Ute på dagarna ca 5-8 h, inne resten.

Inne i stallet 15+

H1 Rambo Supreme 0g
H2 Hansbo regntäcke 0g
H3 Naken
H4 Naken

Vad har du för häst/hästar? Korsning eng.fbl/new forest, extremt frusen.. Inte klippt ännu.

Hur har du den/de? Stall, ute ca 8-17.

Vad gör den/de just nu? Rids/rör på sig nästan dagligen.

Fleecetäcke dygnet runt, regntäcke över när han är ute.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 515
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 287
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 888
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama