Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Har 2 äldre travar ston, 19 och 20.
Regnar det på kvällen får de komma in i stallet. Men stallet är lika kallt som ute.
Honey 19, har fleece täcke på kvällen inne, riktikgt kallt inne och hon har sitt thermotäcke. Fodrat regntäcke om det regnar. När snön kommer har hon thermotäcke under ett fodrat regntäcke.
Är det kallt men klart på kvällarna/nätterna har hon fodrat regntäcke.

Lillis 20, har flecce täcke på kvällen inne, är det riktigt kallt inne får hon ha sitt tjocka thermotäckr och flecce och ofodrat regntäcke om det regnar. När snön kommer har hon ett tjockt vintertäcke. Kallt, men klart på kvällarna/nätterna har hon flecce täcke och sitt ofodrade regntäcke lr sitt tunnare thermotäcke.

Lite snurrigt, men försöker hålla de varma om ryggen.

Har en tvååring, welsh pb. Vilar i vinter och oklippt. Sedan ett par veckor tillbaka ( då det kröp mot 0 morgon och kväll ) har jag täcke ute. De kommer in vid 8-10 på kvällen och ut vid 7-8 på morgonen.
Har ett ofodrat regntäcke ( wheaterbeeta landa ) ute oavsett väder. Stalltäcke kommer åka på när det är minus dygnet runt (kallstall) sedan ett fodrat täcke på det. Sammanlagt 300-350 g kommer hon ha i år. Även vid -35.

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)
Ponny: valack 24år, skrittas och travas liiite på töm, oklippt. Skadade sig i början av sommaren, får inte ridas i gång. Föll ur under sommaren av olika anledningar. Täckas mycket och fodras upp för fullt, men fortfarande alldeles för tunn.
Häst: sto 13år. rids för fullt 6dagar i veckan. Oklippt än så länge,

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)
Båda går ute i hage från ca7-ca19. Kallstall på natten

Vad har den/de för täcke?
Ponnyn: ulltäcke + 300g utetäcke
Hästen: 200-250g, utetäcke

Sol och ett par plussgrader: Naken! Får passa på innan det riktiga höstrusket och klippmaskinen åker fram! (om den gör det)

Min sköthäst är en korsning tror jag och är inte klippt, hon rids inte mycket för är för stor och tung drf ska jag köra in henne om de går så just nu är hon typ promenad häst.. Hon har inte täcke, hon får så mycket vinterpäls men nått litet täcke kanske hon får på sig om de blir riktigt kallt. Hon står inne på nätterna.. Hon står i en liten hage i hörnet av en stor.. För hon har varit halt och hon springer så mycket om hon går med storgrabbarna.. Sist så sträckte hon sig.. :rofl:

Har du så tjockt täcke på ponnyn för att den måste lägga på sig? Ett tips är att de sparar mest energi, dvs förbrukar minst, när de är lagom varma, alltså varken varma eller kalla. Att ha ulltäcke plus 300g när det är runt 10 plus på dan gör ingen nytta. En för varm kropp kan istället öka förbränningen och hästen kan inte hålla normal kroppstemp om inte fukten kan dunsta genom skikten när den är för påklädd.

+12 och Sol
Ute: Fleecefodrat regntäcke
Inne: naken än så länge tills det blir minusgrader ute. Går in vid 18-18.30
Kblstravare, 30 år, pensionär som promeneras/tömkörs ca 1-3 gg veckan, svårfödd. Klippt idag, täckesklippning pga PPID:(

Ute: regntäcke med 100gr eller 200gr liner fyllningstäcke under.
Inne: fleecetäcke (tunt) eller stalltäcke

*kl*

Strax över nollan ute, båda hästarna inne i stallet med öppna fönster.

Helklippt tävlingshäst: 300gr amigo insulator
Oklippt pensionär: fleecetäcke

*KL*

Här har vi rejält med frost, ca -3 grader. Idag har paintkorsningen inget täcke alls, är oklippt. Welsh Coben har sitt tunna ofodrade regntäcke på sig, hon är också oklippt. Får se hur dagen ter sig, blir nog väldigt fint idag med sol och då åker täcket av henne också.

kl

Runt 4 plus ute och hästen är helklippt. Han får gå med fleecefodrat regntäcke och har ett ulltäcke på sig inomhus.

*KL*

Här har vi rejält med frost, ca -3 grader. Idag har paintkorsningen inget täcke alls, är oklippt. Welsh Coben har sitt tunna ofodrade regntäcke på sig, hon är också oklippt. Får se hur dagen ter sig, blir nog väldigt fint idag med sol och då åker täcket av henne också.

Efter dagens skogspromenad fick Welsh Coben gå ut utan täcke. Det var kallt som attan under ridturen men solen värmer fint nu. Blir nog en riktigt skön eftermiddag :)

kl.

Har en c-ponny av kallblodstyp. Korsning. Ska börja träna och tävla honom nu så skulle behöva klippa honom. Tänkte klippa mage, bog och hals. Tror ni att ett täcke med 300g räcker när de blir som kallast? Han går ute dygnet runt. Tycker ni att han ska ha ett tjockare eller ett tunnare täcke?

+5, mulet och ruggigt
Ute i hagen, går in runt 18.30tiden
Fleecefodrat regntäcke ute, naken inne sedan i boxen om plusgrader ute.

Här är det några plusgrader molnigt och lite blåsigt. Alla inne i kallstall ca 6-7+

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator heavy 300g med tillhörande hals 150g.

17år SWB Val, dressyrhäst MsvC-B nivå, oklippt, Amigo Insulator medium 150g.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Shires stalltäcke 100-200g.

3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.

8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

kl.

Har en c-ponny av kallblodstyp. Korsning. Ska börja träna och tävla honom nu så skulle behöva klippa honom. Tänkte klippa mage, bog och hals. Tror ni att ett täcke med 300g räcker när de blir som kallast? Han går ute dygnet runt. Tycker ni att han ska ha ett tjockare eller ett tunnare täcke?

Beror ju lite på hur mycket päls den har, vilken kondition den är i och hur mycket mat den får samt vad du menar med som kallast. Men har den normalhull, får normalt med mat (1,2-1,5kg ts/100kg häst) och du har -15 så ja då borde 300g räcka väldigt långt. :)

Tänkte du täcka nu hade jag haft ofodrat regntäcke eller som max haft 100g med en ponny som din just nu.

*kl*
Mina får i natt på sig:

Shettis 1 (helklippt): fleecetäcke + regntäcke
Shettis 2 (helklippt): bommulstäcke + regntäcke
Miniatyr (helklippt): Teddyfodrat ländtäcke.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama