Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

*kl*

Nyklippt helklippt häst som om nätterna står i utebox och dagtid (06:30-18:00) går i hage går just nu med HW Amigo 1200D 200 gr med ofodrad hals.

Ca 7-10 grader, mulet med risk för regnskurar.

*kl*
Helklippta shettisar (snart 1 månad sedan dom klipptes) går nakna inatt
Bäbis (helklippt) står med tebbyfodrat täcke då han är lite hängig.

just nu när det är uppehåll och knappt 10 grader så har min fleecefodrat regntäcke. vid regn åker 200 g på!

+11, mulet
Ute i hagen till 18tiden ca
Fleecefodrat regntäcke ute. Naken inne sedan.

Här är det molnigt och ganska varmt, 10+. Alla inne i kallstall med öppna fönster ca 12+

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator medium 150g med tillhörande hals 150g.

17år SWB Val, dressyr MsvB+, helklippt, Amigo Insulator medium 150g med tillhörande hals 150g.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Shires termo 100g.

7år SWB Val, dressyr MsvC, helklippt, Amigo Insulator medium 150g.

3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.

8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

Här var det lite höstigt kallt idag 7+, lite mysko dock för de sa på vädret imorse att det kunde bli 12+ runt lunch:confused: Så det blev inga halsar ute men men....

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Charlies utetäcke 200g

17år SWB Val, dressyr MsvB+, helklippt, Amigo 1200D medium 200g

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g

7år SWB Val, dressyr MsvC, helklippt, Amigo 1200D 300g

+8, mulet och dimmigt
Inne sedan 18tiden. Inga fönster öppna (tror jag:confused:)
Naken inne. I morgon bitti får han på sig sitt fleecefodrade regntäcke ute.

*kl*

Min häst är installad nattetid sedan en vecka tillbaka. Står i kallstall med öppna fönster. Här har varit runt 7-11 grader i flera dagar nu och min 18-åriga travare med ryggproblem och spårklippt är utan täcke inomhus och har ofodrat regntäcke när han är ute.

*knapplån*
min häst har ofodrat regntäcke med halvhals vid pulsgrader och 100 grams regntäcke vid minusgrader. Enkelt o bra :P

hästen är en varmblodig travare på 19 år och som är täckesklippt fast det syns knappt längre och vilar för tillfället

*KL*

1/11 blev äntligen stallet så pass klart att det går att ha hästarna där så från samma dag är dom således installade. Dom är nu ute mellan 12-16 timmar per dag beroende på väder, vind och mina arbetstider. Inga täcken dagtid såvida det inte hällregnar och är kallt men av någon mysko anledning har höstvärmen återvänt och temperaturen ligger kring/strax under +10...som kuriosa kan vi ju jämföra det med förra året samma tid då vi hade -25 och hur mycket snö som helst:crazy:...då hade jag hästarna på lösdrift men den byggnaden ska rivas och ersättas så småningom.

...och tillägger att jag inte trott att jag saknat det där dagliga stallpysslet så mycket men jisses vad jag njuter av att få dona på där nu:o

Samma väder idag, +8, mulet och dimmigt
Ute i hagen.
Fleecefodrat regntäcke ute. Naken sedan inne när de går in vid 18tiden.

Maxtemp dagtid ca 10 plusgrader, nattemp ca 6 plusgrader enligt väderprognosen. Mycket disigt och fuktig luft.

6 år, halvblodssto, oklippt, rids lätt då hon varit skadad - HW Rambo Duo 100 g.

7 år, halvblodsvalack, helklippt, rids 5 dagar/vecka - Hansbo vinter, ca 300 g men känns tunnare än andra täcken i samma tjocklek.

11 år, varmblodssto,oklippt, avelssto som rids mkt lätt - Fleecefodrat regntäcke.

11 år, welshsto, oklippt, avelssto - Domani regntäcke, 0 g

17 år, halvblodssto, oklippt, avelssto på lösdrift - fleecefodrat regntäcke

1 år, varmblodssto, oklippt, körs varannan dag - fleecefodrat regntäcke

6 mån, welshsto - naken

6 mån, halvblodssto - naken

Alla hästarna går ute ca 7-17 och kallstall på natten utom det 17-åriga avelsstoet som går ute dygnet runt med ligghall. (Givetvis med andra hästar på lösdriften ;) )
Även årsfölen ska ut på lösdrift så snart ponnyfölet är helt avvand.

+8, mulet och disigt
Ute i hagen till 18tiden.
Fleecefodrat regntäcke ute. Naken inne sedan.

Samma väder idag med, +6 och mulet
Ute i hagen med fleecefodrade regntäcke. Går in vid 18tiden, då naken inne.

KL

dagtemp +9 ca och nattetid ca +4 sen veckor tillbaks enligt senaste rapporter jag gjort, det milda vädret fortsätter.

Fullblod i full kondition, nu filtklippt, har samma täcke som innan klippning, dvs ofodrat Amigo Lite.

+4 grader, dimmigt, fuktigt och jävligt :grin:

Araben som går själv, konvalescent, har ett Event med halvhals, 100gram. Min unghäst, Solid Paint, i träning har ett ofodrat Bucas Freedom. Nordsvensk bruksvalack går otäckad med massvis med päls.

*KL*

1/11 blev äntligen stallet så pass klart att det går att ha hästarna där så från samma dag är dom således installade. Dom är nu ute mellan 12-16 timmar per dag beroende på väder, vind och mina arbetstider. Inga täcken dagtid såvida det inte hällregnar och är kallt men av någon mysko anledning har höstvärmen återvänt och temperaturen ligger kring/strax under +10...som kuriosa kan vi ju jämföra det med förra året samma tid då vi hade -25 och hur mycket snö som helst:crazy:...då hade jag hästarna på lösdrift men den byggnaden ska rivas och ersättas så småningom.

...och tillägger att jag inte trott att jag saknat det där dagliga stallpysslet så mycket men jisses vad jag njuter av att få dona på där nu:o

:eek: Jag trodde du var en sådan extremlösdriftsmänniska som hellre dog än stallade in hästarna :D

KL

+5 grader, mulet. Båda hästarna oklippta och går ute med fleecefodrade regntäcken.

Klart väder med lite blåst, 2+ ute, 7+ inne i kallstall. Alla givetvis inne.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator heavy 300g med tillhörande hals 150g.

17år SWB Val, dressyr MsvB+, helklippt, Amigo Insulator heavy 300g med tillhörande hals 150g.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Shires termo 100g.

7år SWB Val, dressyr MsvC, helklippt, Shires delux stalltäcke 400g.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama