Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

+7, lite halvdant väder, sol just nu
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 18tiden, naken sedan inne i boxen.

*Uppdaterar*

Temperatur kring 0 - +5, frostig morgon. Hästarna ut vid halv åtta idag utan täcken. Kommer in kring åtta/nio på kvällen i kallstall och står nakna inne med vidöppna dörrar/fönster.

Några plusgrader, ingen nederbörd. Häxan går utan täcke, hennes klippta hagkumpaner har fodrade regntäcken. Vintertäcket har kommit ner från vinden men verkar inte behövas än på ett tag.

*kl*

Någon grad kallare här nu, 3-5 plus på nätterna och 7-8 på dagarna. Frusen, spårklippt travare har ofodrat regntäcke ute och är utan täcke inne. Står i kallstall med öppna fönster.

+4, mulet och blåsigt
Ute i hagen tills 17.30tiden ca. Inne i box sedan, stängda dörrar och fönster
Har fleecefodrat regntäcke ute. Ev. får han sova med det på i natt, beror på natttemperaturen ute.

-4 vid utsläpp och -2 mitt på dagen och ska inte bli varmare. Mulet. Går ute 6-17.
Filtklippt frusen herre. 300g utetäcke på ute och 200g innetäcke på under natten. Stallet håller ca +5 grader.

+2, Disigt och mulet
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 18tiden, då naken inne i boxen.
Täckesklippt svårfödd gamling, 30 år.

Väldigt fuktigt i luften ca 2-3+
Helklippta fullblodet går med 200gr täcke + hals, frussen kuse man har :grin:

+2, lite mulet och ruggigt,fuktigt väder
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke tills 18tiden. Sen troligen samma täcke på i natt i boxen, beroende på utetemperaturen i natt

I morse var det -8 grader, kristallklart, gnistrande tjusigt och hästarna gick ut nakna och såg ut att tacka vädergudarna :)

*kl*

har varit minus två nätter i rad, vet inte hur mycket. klart och kallt med en del sol under dagen.
Min oklippta valack med känslig rygg fick på sig 100-gramstäcke med halvhals istället för det ofodrade täcket, eftersom han börjat visa lite tendenser till att tycka det är för kallt med bara det.

(Snälla stallvänner har lagt på det ofodrade med 100gramshals de kalla morgnarna, men då har jag hellre det tjockare med halvhals, halsen är till för skitvädersdagar :))

Naken inne på natten.

kl

Ca + 4 grader, blåser kallt, moln+dimma på morgonen men sol på em.

Häst 1: 19 årig arabvalack.
Helklippt med viss utväxt, inte specellt frusen och lite tjock.
Inne: Fodrat travtäcke, vet inte exakt tjocklek men ca 50-100 gr.
Ute: 100 g övergångstäcke med hals.

Häst 2: 7 årig varmblodstravare.
Oklippt men tunnpälsad, ganska frusen och den tunnare modellen.
inne: Bucas Schamrock
ute: 200 g Rambo med ofodrad hals.

Nu har det varit kallt på natten med 3- och frost, nu soligt och nästan vindstilla. Kunde bli upp mot 4+ mitt på dagen. Alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Rambo Supreme Heavy 420g med Charlies hals 100g.

17år SWB Val, dressyr MsvB+, helklippt, Amigo Insulator medium 150g + Amigo 1200D medium 200g med hals ovanpå, tot 350g.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g med hals 100g.

7år SWB Val, dressyr MsvC, helklippt, Amigo 1200D 350g med Amigo ofodrad hals.

3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.

8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

Sto, 150 cm i mankhöjd med vinterpäls som dock inte verkar värma då hon aldrig blir svettig trots 2 hs pass med mkt galopp. Känslig rygg.

200 g täcke utan hals både inne och ute. Ute är det mellan någon minus till max 5 plus på dagen. Inne är det 5-7 grader.

med vinterpäls som dock inte verkar värma då hon aldrig blir svettig trots 2 hs pass med mkt galopp.

Tror dock inte det hänger ihop då mina helklippta svettas redan efter 10 min trav/galopp.

Om pälsen gör det den ska ser du mer på om hon håller hull bra, är varm om öronen och ser frisk ut.

Ang svettning vid ridning har det mer med hur hårt de jobbar än sträckan de springer.

*kl*

Filtklippt, tränas ca 1 h/ dag. Går ute dygnet runt.

Just nu fleecefodrat regntäcke, 3,5+ och sol.
Ska snart ut och rida sen får han stå naken till 16:30.

Än så länge bara fleecefodrat, men när det närmar sig 5- om nätterna så blir det iaf 200 grams om nätterna. (va -2 i morse)

+4, sol
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17.30tiden. Då ev får han behålla regntäcket på inne, beroende på utetemperaturen i natt.
Kallstall

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)

Häst 1 ''Valack'' 6år La tränas inför Mvsb till nästa år, helklippt
Häst 2 Sto 9år under igångsättning , halvklippt
Häst 3 Sto åring , lever livet.

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)

Står inne i stall Mellan 17-18 till 06

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)
Står i hagen och äter lunch hö

Vad har den/de för täcke?
Häst 1: Stod tills idag med 200g fodrat täcke med hel hals men satte tog ej av stalltäcket imorse så han har tot 400g täcke på sig ( extremt frusen)

Häst 2: 200g fodrat täcke

Häst 3: fodrat regn täcke:)

Edit: Senast jag kollade så va det -1 och väldigt mulet med dimma

KL

Här är det 6-7 grader varmt, strålande sol men blåsigt. Stalldörren står öppen för de stackars islänningarna som svettas ihjäl annars.

XX 21 år: Naken ute.
SWB 7 år: Naken inne (boxvila)
Travis (VBL) 26 år: Naken inne (boxvila med promenad)
Islänningar i blandade åldrar, mer eller mindre krya: Nakna, boxvilande som utegående. :D

*kl*

+2, vindstilla och sol. Alla hästar har fleecefodrade regntäcken. Går på lösdrift.

Oklippt (men tunnhårigt) varmblod
Halvklippt (dock dax för klippning igen) kallblod
Helklippt (samma här, dax för klippning igen) shettis

Men dom får nog bli nakenfisar nu vid lunchfodringen :p !

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama