Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Dimmigt och mulet, runt nollan på morgonen, upp mot 6 plusgrader på dagen, min klippta med utväxt.., går med 100g regntäcke just nu!

Mulet och tråkigt runt 5-6 grader och jag gissar att min häst går utan täcke. Filtklippt nordsvensk.
Lite kallare/blötare får det bli innan täcket åker på, annars plockar han av det! Han är nyklippt och hade fleecefodrat regntäcke dagen efter, då låg det runt nollan.

Jobbas 5 - 6 dagar i veckan, svensk halvblod, 5 år och oklippt. Täckade honom tidigt så han har väldigt fin och kort päls, hoppas på att slippa klippa honom.

Stall, ute mellan 9 - 14. Beroende när jag kan ta in honom men senast 16!

Just nu står han inne.

Ute: HW Amigo Turnout 300g
Inne: Domino Ylletäcke + yllefilt under upp på halsen

+9, mulet och blåsigt
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke.Går in vid 19tiden idag, naken inne sedan i boxen.

Här är det som det varit under hösten, blåsigt och grått 7+ ute, gissar på 9+ inne. Alla inne.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Amigo Insulator 300g med hals.

17år SWB Val, dressyr MsvB+, helklippt, Amigo Insulator 300g med hals.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Shires stalltäcke 100-200g.

7år SWB Val, dressyr MsvC, helklippt, Shires delux stalltäcke 400g.

3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.

8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

kl

Här har det varit grått och väldigt blåsigt. ca +7 grader ute och ungefär samma inne. Går ute ca 10 timmar.

Häst 1, arabvalack 19 år helklippt med viss utväxt. Hobbyrids.
Inne: 200 g Horsesaver stalltäcke.
Ute: Innetäcket+Amigo lite 0 g.

Häst 2, tunnare modellen av varmblodstravare.7 år. Oklippt men mycket tunnpälsad. Tränas och tävlas i distansritt.
Inne: Bucas Schamrock
Ute: 200 g Rambo med ofodrad hals.

Senast ändrad:

Häst 1: Helklippt fullblod, i stallet: äldre Horseware stalltäcke tror 300gram men känns lite tjockare. I hagen: Horseware Amigo Heavy 300gram. Hals vi regn/blåst

Häst 2: Helklippt Holsteiner, i stallet: Horseware Rambo stalltäcke 400gram. I hagen Rambo The Original 300 gram (?) eller stalltäcket + ofodrat regntäcke med hals vid dåligt väder.

Häst 3: Halvklippt fullblod/SWB, i stallet + hagen 200gram sverigetäcket

Häst 4: Halvklippt connemara i stallet + hagen 200gram Shires med halvhals

De första två tränas och tävlas, de andra är unghästar och rids lätt. Är typiskt höstväder här, några plusgrader och rätt fuktigt och kyligt ute :)

+3, sol och lite blåst
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17.30tiden, då naken inne i boxen
Halvklippt gamling (30 år). Hagpensionär, svårfödd.

kl

Fortfarande väldigt milt väder här. + 8 grader mulet.

H1: 4 år SWB, rids normalt, halvklippt. Fleecefodrat regntäcke.
H2: 20 år ridponny, promenadrids, klippt lite på halsen. Fleecefodrat regntäcke.

Har en tinker, ej klippt, håller på att sättas igång efter vila, ofodrat regntäcke (då han har lagom med päls och ett bra lager fett)
Plus en shettis, ej klippt (men ska klippa snart), håller också på att sättas igång, vintettäcke fast han inte behöver det då hans regntäcke är sönder (letar efter ett nytt)

*Uppdaterar*

Lilly, Welsh Cob, har fleecefodrat regntäcke i hagen, inget på natten.

Rocket, paintkorsning, har fleecefodrat regntäcke i hagen och fleecetäcke på natten. Han är uppenbart en frösskruka och huttrar så fort vädret varit lite tjurigt.

Båda står inne på natten, ute ca 12-16 timmar i övrigt. Vilar för tillfället...

...och idag har vi haft stormvindar med gassande sol. Stormen Berit valde att snudda vid vårt län :cool:

Nu har stormen närmat sig och det märks. Här är det blåsigt och regnigt men varmt. Dock inte storm än. Alla ute.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g.

17år SWB Val, dressyr MsvB+, helklippt, Amigo 1200d 200g med tillhörande hals + Amigo Insulator 150g under.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g med hals.

7år SWB Val, dressyr MsvC, helklippt, Dommani ylletäcke + Amigo 1200d 350g med ofodrad hals över. Står i utebox utan skydd så direkt i blåsten.

3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.

8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

Ingen vind...temperatur kring nollan...OCH DET SNÖAR äntligen:banana:...Skönt att ha fleecefodrade regntäcken på hästarna såna här dagar :)

+10, regn och blåst :(
Ute i hagen sedan 9, med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17-17-30tiden, då med utetäcket på inne i boxen.

knapp

Storm här men ganska varmt.

H1: 4 år SWB. Halvklippt med viss utväxt. Ofodrat regntäcke idag pga att dom inte får gå ute så länge idag.
H2:20 år ridponny. Fleecefodrat regntäcke.

KL

Här finns inget att rapportera i fråga om förändringar, hehe.

+12 grader och vindstilla, den 29 november. Hästarna går i hagen från tidig morgon till sen eftermiddag och betar gräs :D

filtklippta fullblodet i full kondition har samma status som tidigare inlägg
HW amigo 1200D regntäcke med 50 grams foder, både inne och ute.

*kl*

här i skåne har det blivit lite mer höst sen stormen. halvkyligt men soligt väder idag, runt 5+, aningens blåsigt.

min oklippta, lite känsliga valack har haft ofodrat regntäcke med 100grams halstäcke till idag.
hade jag fått välja (och utsläppare inte missat det) skulle det varit 100gramstäcke med halsen till, men han hade överlevt dagen :p även om han kom in med spänningar i rygg och kors/länd..

finare dagar är det 100gramstäcke med halvhals som gäller. men så fort det är skitvädersrisk blir det helhals.
kan tyckas onödigt på en oklippt häst men jag märker en avsevärd skillnad i muskler och på humöret de dagar han haft sitt halstäcke, jämfört med dagar utan (när det är ruggigt väder alltså), så jag drar slutsatsen att den gör någon nytta iallafall, om så bara att han inte känner av vind och regn lika mycket och därför slappnar av bättre.

Nu går min "halvklippta" (ganska mycket utväxt..) med ett 110g(?) shires med helhals, men ändå lyckas han se ut som lerpölen själv varje dag..

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama