Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12
Jag instämmer, jag storknar lite när jag läser här vad folk har på för täcken på sina hästar faktiskt...
Som sagts innan så beror det på individerna hur man täckar.
Att någon i Göteborgsområdet (tror det är samma i typ Skåne, Halland och Bohuslän) nu skulle behöva mer än 100 g på en normalfrisk häst är ren dynga faktiskt. Det är visserligen ruskväder i form av blåst och regn, men Varmt i luften för att vara november och jag undrar lite om folk täckar efter årstid snarare än väder?
Nu har jag inte exakt samma väderförhållanden som du men. Om det blåser kan man inte enbart titta på termometern för att avgöra hur kallt det är. Det är konstaterat att 5+ blåst och regn kan och ofta är mycket kallare i verklig kyla än -5, vindstilla och torr luft. Det måste man ta hänsyn till när man täckar. Sen vet jag inte vad andra går på men jag känner på mina hästar. Och jag vet när de frös och inte frös förra året. Det gör inte du.
Som någon ovan täcka med nästan 400 g så här års - hur gör de när det är Kallt då? Min ändå av veterinär konstaterat känsliga rygghäst har nog aldrig haft mer än max 400 g täcke och då varit mycket varm trots runt -25 grader och blåst. 400g täcke när det är 5-10 grader varmt ute är ju som att bada bastu i fleecetröja typ? Jag blir uppriktigt ledsen över vart kunskapen tagit vägen avseende häst.
Känner mig lustigt nog utpekad
Som jag svarat tidigare. Jag har hellre ett tjockt än två eller fler tunna. Förra året hade min ena vid samma temperaturer 2 150g och ett 100g vid samma väder. I år har den ett 420g Rambo. Visst är det lite tjockt men hittills har den inte varit för varm under en enda gång. Och här lyssnar jag på bland annat macken som envist hävdar att gram hit eller dit spelar inte så stor roll. Alltså kan denna häst lika gärna ha sitt 420g som att jag ska köpa ett nytt 300-350g täcke. Eller gäller det bara när man vill ha mindre täcke?
Jag har också en "rygghäst", vid 8+ och blåst var den kall under både 350g och 350g + fleecetäcke så då fick den 350g + ylletäcke. Eller ska jag strunta i dennes rygg bara för att du anser täckningen för varm?
Sen tror jag det är lite skillnad beroende på vilka hästar man har. Mina har jag inte haft sen de var unghästar så jag har aldrig vant in dem på täcken, jag har frågat föregående ägare vad hästen är van vid och sen täckat efter det + omdömet.
Vet även hästar som inte kan ha tjocka täcken för de svettas då. Då får de givetvis ha den täckesmängd de är lagom i. Ex helklippt häst med 100g täcke både inne och ute jämfört med min ena som har 300g inne och 350g ute.
Sen tror jag ibland folk allvarligt vill att man ska vara dum i huvudet bara för att hästen har mycket täcken. Hade mina inte varit kalla under tunnare täcken hade jag aldrig bytt till tjockare. Hur svårt är det att förstå?
Angående 500gramstäcke som har 550g foder. Jag har mycket hellre ETT täcke som är tillräckligt tjockt än flera tunna. Jag kan välja på 200g + 300g eller 550g, ja då tar jag 550g. Återigen för att det ska bli komfortablare för hästen.
Täcken isolerar den värme hästen släpper ut. Har du ett täcke som isolerar 100% av värmen behöver du aldrig tjockare. Men jag har inte stött på det täcket ännu. Därav olika tjocklekar. Luftlagret mellan huden och täcket påverkar javisst ingen tvekan. Men om den luften kyls ner eller försvinner blir det inte varmt för hästen. Päls och täcken är inte direkt jämförbara. Hade en ponny som svettades i sin vinterpäls vid 10+, för den effekten med täcken hade vi behövt 400g vid 10+ och det dubbla vid 0gradigt eftersom den behövde ylle+300g+100g för att vara sval under vid -2 när det blåste. Klarade sig dock bra med 100g vid 5- när det var vindstilla.
Sen måste jag avsluta med att fråga er som är emot täckning efter individen om individen behöver mycket täcke; Vad hade ni gjort om eran fullt friska häst satt nödpäls tre år i rad? Minskat täckes mängden? Sagt åt hästen att det är ditt, inte mitt problem om du inte gillar hur jag täckar?
Sen täcken på föl är bara dumt om fölet inte är sjukt eftersom det med största sannolikhet leder till en sjuk häst. Likaså unghästar, varför täcka om man inte måste?