Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

KL

Plusgrader, varierande blåst och "något i luften" stundvis.

SWB 7 år, boxvila: Naken. (Men hon drabbas ju såklart inte av vädret... ;))
XX 21 år: Fleecefodrat regntäcke.
Islänning 14 år: Naken.
Isläning 12 år: Naken.
Islänning 9 år: Naken.

Alla oklippta.

jo jag förstår att det är det som är tanken, men som jag redan skrev så är det ju tekniskt och IRL sett, helt bullshit, för nivån på hästen illustrerar fortfarande inte det, i sig självt. För mig ser det bara ut som att man vill flagga för att det är en tävlingshäst och därmed ska folk fatta att den behöver massor med täcken per automatik typ : )

quigley:
Jag klankar inte på din kunskap, isåfall ber jag om ursäkt om du tror det ;) jag har påpekat att man gör som man vill.
Men...hästar är olika individer men grundtanken ska vara densamma i deras behov. Det är vi som ändrar deras behov många gånger.

Vad menas med anpassad storlek på hage? Den ska väl vara tillräckligt stor så alla tre gångarter kan tillgodoses. Det är nog mer underlaget anser jag. Självklart ökar ju risken till skador på en häst som kommer ut och kanske brallar på ex.morgonen. En anledning kan ju vara att den stått inne 70% av dygnets timmar, det kan ju hända att den faktiskt tycker det är roligt att komma ut.. Fålla kallar jag en hage som inte är mycket större än en box och hästen kan knappt trava i den...

*kl*

Här är helt hopplöst väder just nu:/. Byter täcken från dag till dag. Är det plusgrader har hon ett Amigo Insulator 150gr inne plus ett fleecefodrat regntäcke ute. När det är minusgrader har hon ett 300gr Shires plus ett regntäcke ute.

Hästen är en helklippt connemara f-07.

Jag har ett eng fullblod, fyra år :love:
Han rids 5 ggr i veckan, han är inte klipt. Han går i stor hage mellan 8-18
Jag har på olika undertecken beroende på vilket väder det ska bli, sedan har han stort varmt 300 grams vintertecken på med hals :)
köpt på Buke*****

SAM_3248.JPG

http://jessica-hast.blogspot.com/

quigley:
Vad menas med anpassad storlek på hage? Den ska väl vara tillräckligt stor så alla tre gångarter kan tillgodoses. Det är nog mer underlaget anser jag. Självklart ökar ju risken till skador på en häst som kommer ut och kanske brallar på ex.morgonen. En anledning kan ju vara att den stått inne 70% av dygnets timmar, det kan ju hända att den faktiskt tycker det är roligt att komma ut.. Fålla kallar jag en hage som inte är mycket större än en box och hästen kan knappt trava i den...

Anpassad storlek menas att är det troligt att hästen kommer skada sig i hagen på grund av storleken ska hagen minskas. Vissa hästar kan galoppera och bralla i en hagen som är 10*10 m medan andra kan hantera större hagar. Köper du en häst som inte varit i hage på ex 5 år (från utlandet oftast) är det inte snällt mot hästen att direkt släppa ut den i en stor hage med andra hästar efter som den individen inte vet vad det är. Då får man vänja in dem vid våra svenska rutiner efterhand. Så att det sker på ett för hästen så bra sätt som möjligt.

jo jag förstår att det är det som är tanken, men som jag redan skrev så är det ju tekniskt och IRL sett, helt bullshit, för nivån på hästen illustrerar fortfarande inte det, i sig självt. För mig ser det bara ut som att man vill flagga för att det är en tävlingshäst och därmed ska folk fatta att den behöver massor med täcken per automatik typ : )

Fast jag tänker inte ta ansvar för vad majoriteten av "tävlingsryttarna" gör ;)

Anpassad storlek menas att är det troligt att hästen kommer skada sig i hagen på grund av storleken ska hagen minskas. Vissa hästar kan galoppera och bralla i en hagen som är 10*10 m medan andra kan hantera större hagar. Köper du en häst som inte varit i hage på ex 5 år (från utlandet oftast) är det inte snällt mot hästen att direkt släppa ut den i en stor hage med andra hästar efter som den individen inte vet vad det är. Då får man vänja in dem vid våra svenska rutiner efterhand. Så att det sker på ett för hästen så bra sätt som möjligt.

Självklart, det håller jag med om, man måste ju anpassa den nya miljön succesivt, tror dock att en del får leva resten av sitt liv så, pga vad den har gjort innan. ( nu säger jag inte att du gör så :)
En häst är ett flockdjur och kommer alltid att vara.

din sista rad tror jag ingen säger emot.

Att man använder täcken behöver inte betyda att man inte vill ha hästen ute.
Min får gärna vara ute, på sommaren är hon ute dygnet runt. På vintern är hon
ute mindre pga vi inte har möjlighet att hålla vatten frostfritt ute och att vi inte
vill ta in hästar i mörkret eftersom vi på vägen in korsar en väg och har en 70väg precis intill.

Men täckar gör jag för hennes skull. Hon fryser väldigt lätt och även om jag gav henne
fri tillgång på foder skulle det inte räcka. Hon äter som en häst (hihi) även med täcke
och skulle hon behöva äta för att hålla värmen skulle hon stå och äta konstant hela
dygnet och det skulle nog inte heller räcka.

Sen övertäckar många, no doubt about i. Att ett fullblod i skåne behöver över 300gram
nu låter bara tokigt.

Blir det 10-15 minus är det bara att slänga på 3 st till :rofl:

Jag instämmer, jag storknar lite när jag läser här vad folk har på för täcken på sina hästar faktiskt...

Att någon i Göteborgsområdet (tror det är samma i typ Skåne, Halland och Bohuslän) nu skulle behöva mer än 100 g på en normalfrisk häst är ren dynga faktiskt. Det är visserligen ruskväder i form av blåst och regn, men Varmt i luften för att vara november och jag undrar lite om folk täckar efter årstid snarare än väder?

Förra året var det svinkallt och snö vid den här tiden, men i år är det ju ungefär lika varmt nu som det var i början av april... :crazy:

Som någon ovan täcka med nästan 400 g så här års - hur gör de när det är Kallt då? Min ändå av veterinär konstaterat känsliga rygghäst har nog aldrig haft mer än max 400 g täcke och då varit mycket varm trots runt -25 grader och blåst. 400g täcke när det är 5-10 grader varmt ute är ju som att bada bastu i fleecetröja typ? Jag blir uppriktigt ledsen över vart kunskapen tagit vägen avseende häst. :(

KL
+6 och mulet
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17.30tiden, då naken inne i boxen.

blåsigt, regnigt, ca 5-6 grader
Halvblod, 17 år. Oklippt
Ute: regntäcke med halvhals med 200 gr liner under
Inne: fleecetäcke

Jag har täcken som är mellan 350 och 400 gram på mina hästar nu. De är dock helklippta.
Är lite trött på när folk jämför oklippta och klippta hästar alltid när det blir diskussioner om täcken. Menar du på allvar att du tycker att en helklippt häst ska gå 100gram täcke på sig nu?

Blir också trött på att höra att jag inte skulle ha någon kunskap... Jag har läst många forskningsrapporter om hur man bör täcka och har rätt mycket egen erfarenhet med. Men det funkar inte alltid som forskningen säger i praktiken, inte bara med täcken. Det många också glömmer är att man inte alltid kan jämföra rakt av. "Min häst kan bara ha 200 gram utan att svettas, stackars alla andra hästar som har mer..." Men det beror ju på flera olika saker hur lätt de fryser eller står och spänner sig.
Mina hästar är som sagt helklippta och jag klipper ofta så de har kort päls alltid då de svettas så himla mycket annars. De bor på skånska slätten där det just nu blåser rejält och småregnar från sidan, det är rätt kallt trots plusgrader. Förra vintern när de var nästan -20 var det mycket mer stilla och torr luft, då hade de hade ungefär samma täcken med bara en hals också.
Kan hålla med om att 400 gram är lite väl mycket men jag har heller inte råd att köpa täcken i alla tjocklekar. Har ofodrade, 100, 200 och tjocka vintertäcken 350-400 gram. De andra är för kalla eftersom hästarna kommer in med spända ryggar när de har de på. De går dessutom i hagar utan skydd för vind och regn och har inte fri tillgång på hö.
Däremot har jag också två hästar som jobbar lite mindre och därför har päls kvar på ryggen (filtklippta). De har ca 150 gram nu, klarar sig hur bra som helst med det och behöver inte alls mer.

Jag har dessutom unghäst på lösdrift som går utan täcke, hela vintern oavsett väder. De har tillgång till stora kuperade hagar, bra ligghall och i princip fri tillgång på hö.
Det gäller att se till individen och de förutsättningar som finns :grin:

Mode tyvärr.

HW's nyhet för året är ett innetäcke med 500grams fyllning och ett föltäcke.
Kanske meningen att användas med bara ett skal men så kommer
det inte användas ute i landet.

Många känner på täckena, känns de tunna är det många som anser
att de inte värmer. Grejen är ju bara den att forskningen går framåt
vilket gör täckena varmare men tunnare.

Mitt Rhino på 200gr känns inte allt tjockt men hästen är klart
varm i det.

Hur många gram tror du att du klippte bort?

min häst har nada päls och dessutom betydligt mindre underhudsfett än ett normalt halvblod, hon klarar sig fint med 200gram. Har samma hagförhållanden som du.

Saras häst är helklippt och tränas för fullt.

Klart det finns massor av undantag men ett halvblod i normalt hull som dessutom är vältränad
fryser faktiskt inte alls särskilt lätt. När det gäller att hålla ryggen i skick räcker 100-200gr mer än nog i plusgrader. Ingen vind eller regn går igenom det.

Om du byter mot ett 200gr lovar jag att du inte kommer märka skillnad.

Jag har två hästar:

Häst 1 - Liten häst, 13 år, helklippt, ofrusen av sig, svensk ridponny, klippt för några veckor sedan. Står inne i kallstall på natten, samma täcke dag & natt, hobbyrids och blir slö om han inte är klippt. Han går med 250g Amigo Bravo, utan hals. Känns precis lagom varm. Kommer en 200g liner under det extremkalla dagar i vinter, annars tror jag han klarar sig på detta hela vintern då han kommer sätta lite ny päls såklart.

Häst 2 - Ganska stor halvblodsvalack, 19 år, frusen vid blåst & regn, oklippt men har inte mycket päls, står inne i kallstall på natten, samma täcke dag & natt, rids obetydligt. Går med 200g Amigo Hero och har hals blåsiga & regniga dagar och klarar sig utmärkt på det än sålänge. Blir det kallare så har han ett 350g slitstarkt vintertäcke från Hööks.

Är lite trött på när folk jämför oklippta och klippta hästar alltid när det blir diskussioner om täcken. Menar du på allvar att du tycker att en helklippt häst ska gå 100gram täcke på sig nu?

Det gäller att se till individen och de förutsättningar som finns :grin:

du ser möjligen inte en viss diskrepans i dina påståenden per ovan?
vaddå - så en helklippt häst ska inte gå i hundra gram just nu för att den är helklippt? : ) Hästen ska väl gå i ett täcke där den är lagom varm, varken för kall eller för varm? Det är rekord värme i hela sveriges län denna tidiga vinter och nederbörden har varit minimal, och som påpekats i tråden så just att hästar har en individuell aspekt av sitt värme reglage som även är kopplat till en rad yttre faktorer, samt en komfortzon på ca 20 grader, vilket innebär mycket kortfattat att i köldgrader så håller en häst individ som är varm i 100 grams foder vid x antal grader, värmen lika bra i samma täckning även om temperaturen ändras nedåt med massor med grader.
din uppfattning om att en helklippt häst minsann inte ska gå i 100 gram den här tiden på året är ju bara återigen, som alla dessa diskussioner, en reflektion i hur människan projicerar sina egna uppfattningar om väder och kyla, på hästarna, som om de fungerade likadant som vi.

skillnaden på en oklippt och en klippt häst:
en oklippt har päls som fungerar som så att pälsen skapar ett isolerande luftlager mellan den yttre luften och hästens kropp. detta isolerande luftlager skapar en luftspalt där varm luft finns, som håller hästen varm.

en klippt häst, har ett täcke som ersätte pälsen, dvs täcket är det som skapar det isolerande luftlagret, som i detta fallet kompenserar för den bortklippta pälsen. naken häst dvs häst utan päls - samt täcke över = samma luftspalt där varm luft tillåts isolera, är det som krävs. Tjockleken på täcket hundra gram hit eller dit är inte det som avgör utan det är just att det FINNS en isolerande faktor där just luftspalten som gör att värmen stannar kvar, finns.

KL

Jag håller med Ponte och Saramara.
Om HW lanserar 500 grams täcke samt föltäcke som årets nyhet är det rent ut sagt tragiskt. Det verkar som de försöker vända den positiva trenden jag tycker mig sett senaste åren, att folk faktiskt blivit lite mera pålästa över hur hästen fungerar i olika temperaturer och vilka förhållanden som påverkar dess värmehållning. Det är sen måååånga låååånga år konstaterat av veterinärer att det är otroligt riskfyllt att låta friska normala föl gå omkring med täcke, då det slår ut hela dess naturliga förmåga att hushålla med värme på egen hand, vilket leder till en otroligt känslig häst med utslaget eget immun system.

Senast ändrad:

din uppfattning om att en helklippt häst minsann inte ska gå i 100 gram den här tiden på året är ju bara återigen, som alla dessa diskussioner, en reflektion i hur människan projicerar sina egna uppfattningar om väder och kyla, på hästarna, som om de fungerade likadant som vi.

Missade att skriva "alla helklippta hästar" där och var lite sur på tonen i den kommentaren. Tar faktiskt illa vid mig när man får höra att man inte har kunskap om hästar för att man har vintertäcke på dem.

Men kommer hästarna in i stallet spända i ryggen och med rumpan indragen när de har 200 gram täcken på sig sätter jag på mer, oavsett vad olika tester och forskningsresultat visar, för ja, jag har testat med mindre täcken eftersom det är varmare än normalt. Är de för varma under täckena tar jag av dem.
400 gram är väl som sagt lite för varmt nu tycker jag också, men hellre ett täcke som sitter riktigt bra men är lite varmt än ett som är svalare men inte passar och skaver. Jag har som sagt inte ekonomi för att köpa hur många täcken som helst.

Jag håller bara med om att ett täcke med 550 gram känns det inte som man behöver använda särskilt ofta och jag kommer aldrig förstå varför man ska sätta täcken på friska föl och unghästar

Jag instämmer, jag storknar lite när jag läser här vad folk har på för täcken på sina hästar faktiskt...
Som sagts innan så beror det på individerna hur man täckar.

Att någon i Göteborgsområdet (tror det är samma i typ Skåne, Halland och Bohuslän) nu skulle behöva mer än 100 g på en normalfrisk häst är ren dynga faktiskt. Det är visserligen ruskväder i form av blåst och regn, men Varmt i luften för att vara november och jag undrar lite om folk täckar efter årstid snarare än väder?
Nu har jag inte exakt samma väderförhållanden som du men. Om det blåser kan man inte enbart titta på termometern för att avgöra hur kallt det är. Det är konstaterat att 5+ blåst och regn kan och ofta är mycket kallare i verklig kyla än -5, vindstilla och torr luft. Det måste man ta hänsyn till när man täckar. Sen vet jag inte vad andra går på men jag känner på mina hästar. Och jag vet när de frös och inte frös förra året. Det gör inte du.

Som någon ovan täcka med nästan 400 g så här års - hur gör de när det är Kallt då? Min ändå av veterinär konstaterat känsliga rygghäst har nog aldrig haft mer än max 400 g täcke och då varit mycket varm trots runt -25 grader och blåst. 400g täcke när det är 5-10 grader varmt ute är ju som att bada bastu i fleecetröja typ? Jag blir uppriktigt ledsen över vart kunskapen tagit vägen avseende häst. :(
Känner mig lustigt nog utpekad:p

Som jag svarat tidigare. Jag har hellre ett tjockt än två eller fler tunna. Förra året hade min ena vid samma temperaturer 2 150g och ett 100g vid samma väder. I år har den ett 420g Rambo. Visst är det lite tjockt men hittills har den inte varit för varm under en enda gång. Och här lyssnar jag på bland annat macken som envist hävdar att gram hit eller dit spelar inte så stor roll. Alltså kan denna häst lika gärna ha sitt 420g som att jag ska köpa ett nytt 300-350g täcke. Eller gäller det bara när man vill ha mindre täcke?

Jag har också en "rygghäst", vid 8+ och blåst var den kall under både 350g och 350g + fleecetäcke så då fick den 350g + ylletäcke. Eller ska jag strunta i dennes rygg bara för att du anser täckningen för varm?

Sen tror jag det är lite skillnad beroende på vilka hästar man har. Mina har jag inte haft sen de var unghästar så jag har aldrig vant in dem på täcken, jag har frågat föregående ägare vad hästen är van vid och sen täckat efter det + omdömet.

Vet även hästar som inte kan ha tjocka täcken för de svettas då. Då får de givetvis ha den täckesmängd de är lagom i. Ex helklippt häst med 100g täcke både inne och ute jämfört med min ena som har 300g inne och 350g ute.

Sen tror jag ibland folk allvarligt vill att man ska vara dum i huvudet bara för att hästen har mycket täcken. Hade mina inte varit kalla under tunnare täcken hade jag aldrig bytt till tjockare. Hur svårt är det att förstå?

Angående 500gramstäcke som har 550g foder. Jag har mycket hellre ETT täcke som är tillräckligt tjockt än flera tunna. Jag kan välja på 200g + 300g eller 550g, ja då tar jag 550g. Återigen för att det ska bli komfortablare för hästen.

Täcken isolerar den värme hästen släpper ut. Har du ett täcke som isolerar 100% av värmen behöver du aldrig tjockare. Men jag har inte stött på det täcket ännu. Därav olika tjocklekar. Luftlagret mellan huden och täcket påverkar javisst ingen tvekan. Men om den luften kyls ner eller försvinner blir det inte varmt för hästen. Päls och täcken är inte direkt jämförbara. Hade en ponny som svettades i sin vinterpäls vid 10+, för den effekten med täcken hade vi behövt 400g vid 10+ och det dubbla vid 0gradigt eftersom den behövde ylle+300g+100g för att vara sval under vid -2 när det blåste. Klarade sig dock bra med 100g vid 5- när det var vindstilla.

Sen måste jag avsluta med att fråga er som är emot täckning efter individen om individen behöver mycket täcke; Vad hade ni gjort om eran fullt friska häst satt nödpäls tre år i rad? Minskat täckes mängden? Sagt åt hästen att det är ditt, inte mitt problem om du inte gillar hur jag täckar?

Sen täcken på föl är bara dumt om fölet inte är sjukt eftersom det med största sannolikhet leder till en sjuk häst. Likaså unghästar, varför täcka om man inte måste?

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama