Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Med risk att få påhopp så reagerar jag på ett par saker.
Många går i hage endast 1/3 del av dygnets timmar.. ridning/pyssel ett par timmar, resten av dygnet? Dom är ju gjorda för att röra sig och inte att stå still 14-16 timmar :eek:
Täcke inne..även ute för den delen "mulet,grått 10gr" fleecefodrat täcke ute..
Bli inte arga nu (ni som inte helklippt) men har ni dunjacka på er på sommaren? :)
Åkt förbi hästar som hade täcke på sensommaren i 18-20gr för det regnade, håll med om att det är lite överdrivet ibland..?

KL.

Min unghäst har fått ha täcke 24/7 nu. Han visar lite förkylningsymptom. Målet är som förra året att hitta ett sätt att ge dem fri tillgång på mat så han håller värme och hull på det viset. Han har fått ha ull under det ofodrade, jag har tyckte det varit lite för mycket men han känns lagom (sval) under flera gånger om dagen. Han ska få testa fleecetäcket idag då det ligger bättre. Min arab har sitt 100g-fodrade fortfarande.

Det är fuktigt, rått väder, mellan 4-8 grader och blåst.

Är det förresten någon som vet var man får tag på ett Bucas Freedom 200g?

Min häst är ute 8 timmar, pysslas och rids av mig 2 timmar.
Sen äter hon säkert i 5 timmar, sover i 3. Så det är ungefär 6 timmar när
hon bara står. Visst är det inte optimalt men vintertid är det för många
svårt att få en bra lösning på det. Hästen måste ha mat, vatten samtidigt
som det är mörkt och kallt. Inte helt lätt för alla som inte har hagen precis
utanför stalldörren.

Vår/höst är hon dock ute längre och sommartid går hon på helbete.

Att man har täcke inne är väl inte så konstigt? Vi har kallstall och det är bara några grader varmare än ute men å andra sidan står hästen stilla i stallet.

Alla hästr får heller inte fluffig, varm vinterpäls.
Mitt fullblod kan knappt stava till päls. Att inte täcke henne vid
+10 och grått väder vore bara elakt.

knapp

Rejält blåsigt idag, ca 7 grader varmt och sol. Filtklippt nordsvensk som går med fleecefodrat regntäcke från Event. Stallet ligger vid en sjö med mycket åkrar omkring så det blir riktigt blåsigt där!

Prognosen talar äntligen om lite mer normala temperaturer för årstiden, inom en vecka borde det börja kyla ner... hoppas jag!

Med risk att få påhopp så reagerar jag på ett par saker.
Många går i hage endast 1/3 del av dygnets timmar.. ridning/pyssel ett par timmar, resten av dygnet? Dom är ju gjorda för att röra sig och inte att stå still 14-16 timmar :eek:
Täcke inne..även ute för den delen "mulet,grått 10gr" fleecefodrat täcke ute..
Bli inte arga nu (ni som inte helklippt) men har ni dunjacka på er på sommaren? :)
Åkt förbi hästar som hade täcke på sensommaren i 18-20gr för det regnade, håll med om att det är lite överdrivet ibland..?

Eftersom mina hästar inte vill vara ute mer än 2h/dag tycker jag det är mer än tillräckligt att de är ute 4-9 h/dag.

Mina har mat alla timmar de är inne så när de vill äter de och annars vilar de sig.

Hästar är gjorda för att röra sig ja. Men det är en viss skillnad på att ströva totalt 2-3 mil/dag i skritt jämfört med att tränas. Visst hade en skrittmaskin inte suttit fel men rör på sig gör de tillräckligt varje dag.

Angående täcken har mina hästar de täcken jag anser lämpliga efter individen.

Jag har även på mig själv vad jag behöver.

Mina hästar har alltid täcke vid regn om det inte blir ett väldigt hastigt väderomslag från sol till regn eller det är 25+.

Något annat du undrar?:idea:

Senast ändrad:

Här är det blåsigt, molnigt och 5+. Alla ute, gick ut 06.30 och in mellan 13.00 och 15.30 beroende på väder och andra tider....

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g.

17år SWB Val, dressyr MsvB+, helklippt, Amigo 1200d 200g med tillhörande hals + Amigo Insulator 150g under.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Rambo California 100g med hals.

7år SWB Val, dressyr MsvC, helklippt, Dommani ylletäcke + Amigo 1200d 350g med ofodrad hals över. Står i utebox utan skydd så direkt i blåsten.

3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.

8 år shettis Val, sällskap, helklippt, naken.

*kl*

Uppehåll, just nu växlande molnigt/sol, ca 5-10 grader, blåst, ute mellan 8-16, står i kallstall (utebox)

13 år, SWB, Val, dressyr MsvC/B, helklippt, Catago 100 g med helhals som känns lite i varmaste laget ibland faktiskt när han stojar i hagen.

kl.

Brunstigt sto, 10 år, 140-hoppning, precis nyklippt, ute 8-12.

Har på sig Trust 400g + Rambo Supreme 0g.

Diana

Tänkte på att enligt lag får hästar inte stå i spilta mer än 16tim/dag, gäller ju inte box men kanske kommer :rofl:
Många verkar ha problem med ex. gallor, kolik och det är allra vanligast på hösten när hästarna ska stå i stall igen efter bete.
Förstår att alla inte har lätt att få till det med tider och så, men att det är mörkt..
Jag är nog inte helt ute och cyklar när jag tror att täcken (oklippta) i vår/sensommarvärme är nog mest för sin egen bekvämlighet..
Självklart gör ju alla som dom vill, men när min kompis jobbade extra för ett antal år sedan med hästar på lösdrift när det inte var så "vanligt"(vilket självklart inte betyder att alla har möjlighet till detta) så var det en hel del som tyckte synd om hästarna, speciellt på vintern :confused: mer välmående och skadefria hästar fick man leta efter, sällan dom valde att gå in och vila vilket dom kunde göra precis när dom ville även vid -15 och blåst. Inte heller hängde dom vid en grind ett visst klockslag som annars är vanligt. Det är väl kanske hungern som styr och inte viljan.

KL

Fullblodsvalack, filtklippt, Amigo 150g stalltäcke + Equiline Maine 100g

Många verkar ha problem med ex. gallor, kolik och det är allra vanligast på hösten när hästarna ska stå i stall igen efter bete.

Kolik till följd av mögel och jordbakterier som bildas i fodret ute är mycket vanligare orsak till kolik än stall. Vi tex har inte haft en enda häst med kolik på flera år.

Även att hästarna pillar i sig rötter och gammalt gräs är en stor orsak till kolik, inte direkt förhållandena för stall direkt.

Kanske skulle folk se till att hålla sina hästar på liknande sätt hela året istället för att ändra för hästarna bara för de tror att hästarna har roligt ute.

Tså var det en hel del som tyckte synd om hästarna, speciellt på vintern :confused: mer välmående och skadefria hästar fick man leta efter, sällan dom valde att gå in och vila vilket dom kunde göra precis när dom ville även vid -15 och blåst. Inte heller hängde dom vid en grind ett visst klockslag som annars är vanligt. Det är väl kanske hungern som styr och inte viljan.

Källa på att dessa hästar var friska och i toppkondition? Källa på att de var friskare och i bättre kondition än andra hästar?

Läs på nätet..finns massa intressanta studier. Flesta koliker sker i samband med installning, beror även på dålig tillvänjning av hö från gräs.
Skulle hästar inte tycka det är skönt eller "roligt" att vara ute??
Iofs de hästar som tvingas stå i fålla som borde förbjudas även om dom inte är sjuka! så vette katten, frisk luft får den ju som tur är.
Är det kallt ute såklart täcke, finns ju fållor där hästen inte mer än kan gå runt runt, super för benen och fryser hästen så äter den om den får mat, rör sig eller så ställer den upp pälsen för att INTE frysa, tjockt täcke och helst två förenklar ju verkligen detta.
Du är säkert trött på folk som tycker som jag eftersom dina hästar egentligen inte vill vara ute mer än två timmar :eek: men det är faktiskt lika jobbigt med dom som kritiserar folk som vill hästen ska leva så naturligt som möjligt..

Nu va ju faktiskt tråden "vad har din häst för täcke på sig just nu" jag låter nu den förbli så, reagerade bara lite och blev förvånad och förhoppningsvis är jag inte ensam. ;)

kl

fattar inte hur ni andra gör för att kunna täcka hästarna så mycket? :p Släppte ut min ena halvklippta med ett 100grams amigo och han kom in minst sagt svettig, då var det storm och spöregn och minst sagt kallt i vinden.
Fleecefodrat regntäcke (inte såå stor skillnad ändå alltså) är vad han går med och det verkar lagom.

Min andra var det samma sak med, när det var -30 och full snöstorm gick hon fortfarande med sitt 100grammare, testade med mera då jag trodde det kunde behövas men hon kom också in svett.
Ingen av hästarna hade brallat runt något direkt.

Kan det bero på att de nästan alltid har fri tillgång på bra grovfoder? Annars råkar jag väl bara få tag på varmblodiga hästar, alla mina har nämligen vart likadana utom en som självklart då blev täckad mer (300 g som mest, enstaka dagar 400).

Läs på nätet..finns massa intressanta studier. Flesta koliker sker i samband med installning, beror även på dålig tillvänjning av hö från gräs.
Skulle hästar inte tycka det är skönt eller "roligt" att vara ute??
Iofs de hästar som tvingas stå i fålla som borde förbjudas även om dom inte är sjuka! så vette katten, frisk luft får den ju som tur är.
Är det kallt ute såklart täcke, finns ju fållor där hästen inte mer än kan gå runt runt, super för benen och fryser hästen så äter den om den får mat, rör sig eller så ställer den upp pälsen för att INTE frysa, tjockt täcke och helst två förenklar ju verkligen detta.
Du är säkert trött på folk som tycker som jag eftersom dina hästar egentligen inte vill vara ute mer än två timmar :eek: men det är faktiskt lika jobbigt med dom som kritiserar folk som vill hästen ska leva så naturligt som möjligt..
Du får gärna bevisa att det är just stallet och inte ändringen av foder och rutiner som leder till kolik.

Jag har för din information läst både det ena och det andra på nätet. Dock ganska underhållande att du utgår ifrån att min hästhantering grundar sig på okunskap eftersom du inte håller med mig.:rofl::rofl:

Med tanke på hur hästars beteende fungerar och deras storlek på hjärna finns det ingen vetenskap som stödjer att hästar skulle ha roligt bara för att de är i en hage med andra hästar. Hästar har en mängd stimulansbehov och fysiska behov för att må bra. Tillgodoser man dessa har hästen fått vad den behöver. I det kan hagvistelse ligga men att det skulle vara den ultimata lösningen på allt tror jag inte på för ens jag fått det vetenskapligt bevisat.

Om du kallar mindre hagar för fållor får du gärna precisera dig lite mer. Du vet att hagstorleken ska anpassas efter individen? Det är människors ansvar att hästen inte skadar sig i hagen om det går att undvika.

Du vet att bättre kondition leder till mindre päls. Det innebär att hästen kan ha behov av täcke även om den inte är klippt. Även musklerna kan ha behov av täcke även fast hästen inte fryser utan. Bara för att en häst inte fryser utan täcke betyder inte det att den är för varm med täcke.

Jag är INTE trött på människor med en ödmjuk inställning som vet att det finns fler än ett rätt sätt att ha sin häst på. Jag är inte trött på människor som diskuterar sakligt, baserat på kunskap, ta Piraja här på Buke som exempel. H*n har dock aldrig sagt att allt jag gör är fel och dåligt eller att jag inte har någon kunskap om hästar och hästhantering.

Det gör du, och då svarar jag helt enkelt på det du skriver. Detta är ett diskussionsforum (!), det innebär att alla har rätt att yttra sin åsikt. Yttrar du din och jag inte håller med yttrar jag min. Sen om du är trött på dem som inte håller med dig i allt eller ser allt på precis samma sätt som du i svart och vitt det får stå för dig.

Om du har en häst som står vid grinden flera timmar varje dag under sommarbetet där det är obegränsat med gräs och vatten. Det finns skog. Den har flera kompisar. Ingens släpper in den bara för att den står vid grinden. Tror du då själv att den "vill" vara kvar i hagen? Eller att den har "roligt"?

Många hästar har sin TRYGGHET i stallet och i sin box. För ett flyktdjur är det viktigt eftersom det är en ÖVERLEVNADSSTRATEGI att spara energi. Sen att vi människor måste använda hjärnan eftersom vi kan sätta saker i relation till varandra och i sammanhang gör bara vårt ansvar större. Men att sätta åsikter och viljor hos hästarna är inte rättvist mot dem.

kl

fattar inte hur ni andra gör för att kunna täcka hästarna så mycket? :p Släppte ut min ena halvklippta med ett 100grams amigo och han kom in minst sagt svettig, då var det storm och spöregn och minst sagt kallt i vinden.
Fleecefodrat regntäcke (inte såå stor skillnad ändå alltså) är vad han går med och det verkar lagom.

Min andra var det samma sak med, när det var -30 och full snöstorm gick hon fortfarande med sitt 100grammare, testade med mera då jag trodde det kunde behövas men hon kom också in svett.
Ingen av hästarna hade brallat runt något direkt.

Kan det bero på att de nästan alltid har fri tillgång på bra grovfoder? Annars råkar jag väl bara få tag på varmblodiga hästar, alla mina har nämligen vart likadana utom en som självklart då blev täckad mer (300 g som mest, enstaka dagar 400).
Hästar är olika.

Samt av jag förstått så går det att "vänja" dem vid mycket täcken. Om de är konstant övertäckade "stänger de av" värmen. Jag vet inte hur det går till men i en täckestråd för några år sedan var det någon som förklarade det. Dock ska "normal" värmefunktion återfås om du vänjer av dem vid täcke och låter dem sätta fritt med päls. Även detta enligt samma användare. :idea:

Personligen känner jag på mina hästar. Är de lagom får de ha det de har, är de kalla får de mer och är de för varma får de mindre. Efter ett tag lär man sig vad ens hästar kan/behöver ha och då får de ha det. :)

Kl
oj vilken debatt ;)

Jag är mest intresserad av vad hästarnas utbildnings nivå har att göra med deras täckning? ska en häst som går MSV vara mer täckad än en LA häst?

skämt åsido så är det ju hästens kondition och muskel status som har en faktor i täckes vals ekvationen. Med andra ord så kan Skogspelle-i Skogen som drar timmer och hobbyrids långa långrundor i skogen av Lisa i alla gångarter som kombination, vara i bättre kondition och muskel status än Sofia-på-anläggningens hobby LA häst. osv osv.

Kl
oj vilken debatt ;)

Jag är mest intresserad av vad hästarnas utbildnings nivå har att göra med deras täckning? ska en häst som går MSV vara mer täckad än en LA häst?

skämt åsido så är det ju hästens kondition och muskel status som har en faktor i täckes vals ekvationen. Med andra ord så kan Skogspelle-i Skogen som drar timmer och hobbyrids långa långrundor i skogen av Lisa i alla gångarter som kombination, vara i bättre kondition och muskel status än Sofia-på-anläggningens hobby LA häst. osv osv.

Hehe debatt är underhållande;)

Utbildningsnivån har egentligen ingenting med det att göra, men högutbildade hästar på ridsidan har en tendens att arbetas mer. Hästar som arbetas mer brukar få mer energi och proteinrikt foder. Hästar som får mer energi och proteinrikt foder producerar mer värme genom matsmältningen och sätter därför mindre päls en vad samma individ hade gjort utan den mängden mat. Då behöver de mer skydd mot väder och vind.....:)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama