Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Alla inne i kallstall ca 7+.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvA, helklippt, Amigo Insulator 300g med hals.

17år SWB Val, dressyr MsvA, helklippt, Amigo Insulator 300g med hals.

5år KWPN Sto, rids normalt, oklippt, Shires termotäcke 100-200g.

7år SWB Val, dressyr MsvC, helklippt, Shires delux stalltäcke 400g.

3år Ponny sto, inridning, oklippt, naken.

8 år shettis Val, sällskap, helklippt med utväxt, naken.

jag är fortfarande förvånad Quigley, ledsen att säga det, vad nivån på vilket program hästen springer, har att göra med täckningen. Det är nytt för mig att den kategoriseringen har att göra med täckning. samma sak med hästens ålder, det visste jag inte heller, vilket har börjat förekomma i tråden som status för täckningen.

i övrigt så som jag sagt tidigare, så vet jag inte riktigt vad som hände med dig? du brukade täcka dina hästar modest och väldigt sunt, och dessutom gärna påtala för andra vikten av därav, eftersom du besitter en del kunskap om hur hästen reglerar sin värme. sista åren har jag förvånats över nivån på täcken på dina hästar. du bor ju dessutom i samma län som jag, så det skiljer inget i klimat eller väder. :confused: Nu är det mera som du förkunnar allt du vet i teorin, men utan att applicera det på dig själv och dina hästar ö.h.t?

Kl,

12år DV sto, allroundhäst LC, helklippt 100gr Shires regntäcke dygnet runt. Nästa år ska vi starta en LB så då får hon på sig ett 200g..

jag är fortfarande förvånad Quigley, ledsen att säga det, vad nivån på vilket program hästen springer, har att göra med täckningen. Det är nytt för mig att den kategoriseringen har att göra med täckning. samma sak med hästens ålder, det visste jag inte heller, vilket har börjat förekomma i tråden som status för täckningen.

i övrigt så som jag sagt tidigare, så vet jag inte riktigt vad som hände med dig? du brukade täcka dina hästar modest och väldigt sunt, och dessutom gärna påtala för andra vikten av därav, eftersom du besitter en del kunskap om hur hästen reglerar sin värme. sista åren har jag förvånats över nivån på täcken på dina hästar. du bor ju dessutom i samma län som jag, så det skiljer inget i klimat eller väder. :confused: Nu är det mera som du förkunnar allt du vet i teorin, men utan att applicera det på dig själv och dina hästar ö.h.t?

Fick hästar som inte lydde forskningen. Anpassade mig efter det.

Senast ändrad:

Mina båda går på lösdrift.
Blåsigt ute, lite halv regnigt emellanåt runt 5-8 grader varmt.

Nordsvensken 5 år går naken inte klippt än men tänkt göra någon lättare klippning på honom.
Varmblodet 17 år har täcke när det håller på och är såhär ostadigt väder! Han klarar inte vinden och regnet utan får ont i sina leder.

Fick hästar som inte lydde forskningen. Anpassade mig efter det.
Märkligt att alla hästarna skiljer sig från forskningen..
Är det så att dom står kvar inne i boxen också om du lämnar dörrarna öppna den tiden de står inne? eftersom hästar är trygga i sin box..
Debatt är debatt ;)

kl

Här går min häst (vbl travare) fortfarande med ett fleecefodrat regntäcke när det är dåligt väder och går naken när det är fint väder. Han har satt världens björnpäls som nästan är i klass med nordsvenskens, så de tjockare täckena får vänta ännu ett tag, om de kommer användas ö.h.t.

-Låter hästen sätta sin päls i enighet med rådande årstid. Hästen tempererar sig sedan med hjälp av sina hårstrån med tillhörande muskler kring dess hårsäckar (så att den kan styra pälsen ut från resp. in mot kroppen) samt de ytligt liggande blodkärlen för att skydda kroppen mot kyla resp. låta väme stiga ur kroppen när hästen blivit varm. Samt så skall det finnas rikligt/fritt med stråfoder. Men för att skydda hästen mot eventuell nederbörd, finns vinskydd och ligghall att tillgå. Och det fungerar bra, för en häst som används flitigt, då den är frisk som en nötkärna och i fin harmoni.

-Låter hästen sätta sin päls i enighet med rådande årstid. Hästen tempererar sig sedan med hjälp av sina hårstrån med tillhörande muskler kring dess hårsäckar (så att den kan styra pälsen ut från resp. in mot kroppen) samt de ytligt liggande blodkärlen för att skydda kroppen mot kyla resp. låta väme stiga ur kroppen när hästen blivit varm. Samt så skall det finnas rikligt/fritt med stråfoder. Men för att skydda hästen mot eventuell nederbörd, finns vinskydd och ligghall att tillgå. Och det fungerar bra, för en häst som används flitigt, då den är frisk som en nötkärna och i fin harmoni.

:bow:
Äntligen..Naturlig hästhållning kallas det för va?.. :bow:

:bow:
Äntligen..Naturlig hästhållning kallas det för va?.. :bow:

Naturlig hästhållning, ja. Genomsyrar hela min syn på detta liv med hästar. Får en känsla av att många "i branschen" ser på detta förhållningssätt med tveksamhet? Men dessa ser tyvärr inte skogen för alla träden.

Föl/unghästar ska inte ha täcken säger de som gillar att bombadera sin tränade häst, men vad är det för skillnad på dessa hästar, förutom att den tränade hästen håller värmen bättre. Hur resonerar ni då? "min häst är helklippt" kanske svaret blir och det är klart dom då behöver täcke eftersom normala täcket är bortklippt för att undvika svettig häst, köper det!
Men om man inte helklipper hästen utan ex jakt/täckesklipper så hade täckestillverkare kunnat lägga ner tillverkning av för tjocka täcken som är gjorda för Antarktis klimat.. De som tillverkar 550gr, man borde fråga dom vilka hästar som ska ha dom? Låter knappast som det är hästmänniskor som kommer med ide'n utan det handlar enbart om kommersiellt syfte. (lika illa med 1x200 1x300)
Man måste ha tjockare täcke för det blåser,täckena håller väl för vind?..
En dag det ösregnar och hästen har täcke, vad händer om det inte håller tätt? Är det därför man har lager på lager? Nä, tänk om alla hagar hade vind och regnskydd vad härligt. Men det är väl en utopi att hästarna skulle få ha det så..
Men nu ett sidospår.. helklipper man för sin egen bekvämlighet eller för att hästen trivs med det? Har du aldrig sett en ridhäst svettas på korset, uppe på rumpan och inte för att tala om i huvudet och i öronen..:confused:

Häst som används flitigt, antar att den då blir svettig, funkar det att släppa ut den då eller får den torka innan?

Ja, hästen blir ibland varm och även lite svettig. Kan då få en lätt yllefilt alt. fleece en stund. Sen ventilerar hästen pälsen för egen maskin utan täcke, kanske rullar sig till och med. Det brukar vara uppskattat tror jag. Och effekten av rullningen blir inte den samma om det skulle vara ett täcke i vägen. Men det är ju som sagt viktigt med skydd för väder ochvind samt tillgång till hö. Så tycker jag det verkar fungera bra.

SWB 1½ åring, otäckad på lösdrift. Har ett ofodrat regntäcke vid kris alt torka upp på box vid behov. Dräller runt & blir borstad när han är mer lerbrun än fux.
Medelpäls.

SWB 19 årigt avelsto, motionsrids 3 dagar i veckan, oklippt & ofodrat regntäcke på lösdrift. Hon blir stel i hela kroppen om hon blir blöt & kall. Får medelpäls.

KWPN 13 årigt avelsto, motionsrids 2 dagar i veckan, oklippt & ofodrat regntäcke på lösdrift. Fd tävlingshäst med tjocka vintertäcken med helhals, sätter inte mycket päls, trots jag täckar ned henne varje år.

Kallblodstravare 23 år norrlandsfödd & uppvuxen (skåning sen 5 år tillbaka), för tillfället oklippt med ofodrat regntäcke, på lösdrift.
Rids 4 dagar i veckan ca LB-La nivå. Behövs klippas, ska bara bestämma hur mycket jag måste klippa på honom.
Just nu får han fleece & stå på box någon timme innan utsläpp efter ridning. Men han är ändå inte torr nästa gång jag rider. Utan konstant blöt. :(
När han är klippt har han ett 200g shires, vid riktigt busväder sätts halsen på.

Jag försöker ha så tunna täcken som möjligt, hoppas stona klarar sig med sina ofodrade regntäcken iår.

KL

Tydligen kan inte helklippta hästar gå med "endast" 100gr täcke just nu, så då får jag väl inte vara med här:cool:

Min är helklippt, 50% fullblod, får ändå påstå att han är något av en fryslort.
Han går nu med 100gr täcke, är ute 06.30-21.30.

Med tanke på att vädret är som i slutet på september- början på oktober så tycker jag inte att det finns någon anledning att täcka mer. Åtminstone här har vi 5-10 plusgrader.

Modigt av dig att ta upp diskussionen ang täckning. Ser det också som ytterst intressant när folk anser att deras topptrimmade tävlingshästar som garanterat har ett högre energiintag än den där gamla ponnyn som går och skrotar i hagen har ett större behov av massor med täcken än den gamla ponnyn, eller varför inte unghästen (så länge den inte går på fri tillgång på grovfoder).

Okej, många tävlingshästar är klippta och då finns det ett behov av täcke för att, som flera redan skrivit, ersätta den bortklippta pälsen.

Ju högre kondition och energiintag desto mindre behov av täcke (om det inte är klippt och så länge det inte blåser eller regnar)

Det är faktiskt den gamla ponnyn som bara skrotar i hagen och får hö några gånger per dag som har det största behovet av ett täcke.

All forskning som finns just i detta ämne visar ju på samma sak. Många kan det i teorin men omsätter det sällan i praktiken.
(http://www.motgift.com/pm.pdf)

Har själv en rätt stor täckesgarderob med allt från fleecetäcken till 300g vintertäcken, men det täcke som är mest gångbart och som räcker länge är det fleecefodrade regntäcket, och mat!

Sen att hästen VILL in, ja visst, får man mat inomhus är det väl klart man vill dit?!

Har nyligen tagit över en häst som stått på stall om natten och numera går på lösdrift. Man kunde ju tänka sig att han gärna ville gå in på kvällen vid fodringen. Jo då, han stod troget vi grindöppningen och väntade, ända tills jag lade ut kvällmaten i hagen, då traskade han dit och började äta.

Men, man gör ju som man vill med sina hästar. Men det är svårt att inte tycka synd om hästarna på anläggningen i närheten (nästan +15 grader inomhus :eek:) som står med tjocka termotäcken i sina boxar..."Varför har min häst fått svamp?!"

*kl*
Åter till ämnet

Blåser som f*n och +2 grader.

Alla 3 (shettis, kallblodstravare och varmblodstravare) har fleecefodrade regntäcken.

2 under igångsättning och 1 under nedtaggning :D

Senast ändrad:

+5 och lite sol
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17.30tiden, då naken inne i boxen.
30 år, kblstravare, svårfödd pensionär. Halvklippt

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama