Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

absolut!

jag hänvisar ö.h.t inte till ngn studie för den delen : ) det finns otroligt mycket läsning och fakta runt hästens temperatur reglage som inte är grundat på den strömsholms studie du hänvisar till som alla använde som bibeln för några år sen. Bland annat en tillkommen studie som hävdar att slutsatsen i den första studien, dvs att välmusklade topphästar skulle kräva minst täcken, inte stämmer fullt ut, då muskulatur faktiskt kan motivera en skälig grad av täckning mer än man trodde och hävdade från början.

jag undrar dock lite fortfarande att det är i stort sett 90 procent av dina hästar som helt plötsligt har så oerhört mycket täckning. det är ju inte EN häst vi pratar om eller hur. Och i min erfarenhet är det väldigt mänskligt och vanligt att ens "normal nivå" förskjuts så att säga, inte minst ang. täckning. Det förefaller osannorlikt att det krävs 300 gram på så många hästar, i det väder vi haft i vårt län där vi bägge bor, denna milda höst, helt fri från nederbörd och med undantag för ett fåtal blåst perioder och storm vindar. 300 gram i 5-10 plus är absurt - helklippt häst i god kondition och frisk - för att passa på flertalet hästar, det är helt enkelt inte standard ö.h.t, och har du lyckats få tag i flertalet såna individer som inte funkar utan att frysa i ett mindre fodrat täcke (läs - fortfarande fodrat) så får du ursäkta, men då anser jag att du nästintill kan kvalificera dig till Guinnes rekord bok. Den enda logiska slutsatsen jag kan leta efter är att du isåfall fått tag i hästar som övertäckats sen många år tillbaks och därmed förlorat sin naturliga förmåga att själva reglera värme uppåt så att säga.

Senast ändrad:

med andra ord typ 3 inlägg i hela tråden av användare?
Bättre då att tilltala dessa än att vända dig till mig i ditt argument?

ang. din fråga om pest v/s kolera:

jag måste nog säga att i ekvationen dåligt extremt dåligt passande täcke, och varmare övertäckad, så är jag benägen att säga att även den mest oinsatta okunniga person fortare och lättare lär koppla ang. ett illasittande täcke och åtgärda detta. det själv sanerar sig oftast i fråga om skav, rörelse problem osv. Överhettning är däremot ett problem som är svårare att se om man inte ens vet att man ska vara insatt i möjligheten och förstår att hästen faktiskt mår lika dåligt och sämre, av att vara regelbundetöverhettad jmf med att frysa en kortare stund. Hästar är snälla djur, de reagerar sällan väldigt tydligt och våldsamt oavsett vad det är, såvida det inte handlar om grav regelrätt smärta. Att vara inpackad i en täckjacka i en bil med värmen på och inte kunna ta sig ur täckjackan, vet de flesta människor hur de mår. Men det leder inte till några våldsamma utbrott hos hästarna, de blir bara slöa, går in i sig själva, och lider i tysthet.

Senast ändrad:

Ang.kyla/blåst.
Klart som korvspad att vind gör det kallare, inte påstått något annat, trodde tråden handlade om " just nu" inte -5-10minus Och 15 m/s. "Åh.. 5-7 grader ute men idag blåser det lite, bäst att ta 300gr, skärpning..! Samma sak en vårdag, hästarna ut på morgonen i sol täckade, SMHI eller nån annan har sagt det ska bli regn kl.14 så täcke åker på, det ska ju regna, vise versa om regn vid utsläpp men senare varmt. Tror mååånga känner igen sig.
Det finns en sida där man kan knappa in temp o vind och se vilken temp det är.MEN inbilla mig att detta påpaltande behövs i plusgraders för lite blåst!!

Hela hästen svettas egentligen, uttrycket aldrig sett häst svettas på korset etc uttrycktes fel, ibland blir man upprörd och formuleringen blir "fel"
Hur OFTA ser man detta, blir dom så jädra svettiga på kors, rumpa och huvud ofta? Hur ofta blir dom det egentligen?? Skulle vara kul att veta hur många gånger per veckan.

Slöa, går in i sig själva och lider i tystnad? Menar du mina hästar nu? Har du sett dem??

Men jag ser heller ingen mening med att ha mindre täcken på mina än vad de kan ha bara för att de ska sätta en väldans massa päls och bli tjocka. Då har jag hellre täcken än onödigt mycket foder eller onödigt lång päls.

Läser diskussionen med intresse, och trots att jag inte har lika mycket erfarenhet som ni (har i princip bara 1 häst att referera till) så måste jag bara kommentera detta.

Om jag har ett fodrat täcke som hästen kan ha utan att bli för varm, och ett tunnare som hästen kan ha utan att bli för kall, så väljer jag (i min värld och till min häst) det tunnare. Jag tror att en eventuell överhettning är betydligt obekvämare för hästen än om den skulle bli för kall innan man hinner byta täcke.

-1, sol och frost
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17-18tiden, då naken i boxen. Ev om minusgrader ute - utetäcket på inne.

Hur i hela friden skulle det handla om dina hästar anser du? Jag har som sagt inte sett dem, eller har jag det lär jag inte veta att de är dina åtminstånde.

jag undrar dock lite fortfarande att det är i stort sett 90 procent av dina hästar som helt plötsligt har så oerhört mycket täckning. det är ju inte EN häst vi pratar om eller hur. Och i min erfarenhet är det väldigt mänskligt och vanligt att ens "normal nivå" förskjuts så att säga, inte minst ang. täckning. Det förefaller osannorlikt att det krävs 300 gram på så många hästar, i det väder vi haft i vårt län där vi bägge bor, denna milda höst, helt fri från nederbörd och med undantag för ett fåtal blåst perioder och storm vindar. 300 gram i 5-10 plus är absurt - helklippt häst i god kondition och frisk - för att passa på flertalet hästar, det är helt enkelt inte standard ö.h.t, och har du lyckats få tag i flertalet såna individer som inte funkar utan att frysa i ett mindre fodrat täcke (läs - fortfarande fodrat) så får du ursäkta, men då anser jag att du nästintill kan kvalificera dig till Guinnes rekord bok. Den enda logiska slutsatsen jag kan leta efter är att du isåfall fått tag i hästar som övertäckats sen många år tillbaks och därmed förlorat sin naturliga förmåga att själva reglera värme uppåt så att säga.

Dressyrhästar har en tendens att vara rätt bra(=mycket) täckade när man köper dem.

Om jag har ett fodrat täcke som hästen kan ha utan att bli för varm, och ett tunnare som hästen kan ha utan att bli för kall, så väljer jag (i min värld och till min häst) det tunnare. Jag tror att en eventuell överhettning är betydligt obekvämare för hästen än om den skulle bli för kall innan man hinner byta täcke.

Och om den inte blir för varm i det tjockare ser jag fortfarande inget problem med det tjocka.

Slöa, går in i sig själva och lider i tystnad? Menar du mina hästar nu? Har du sett dem??

Tror inte det var dina hästar någon syftade på men det är väldigt vanligt i Skåne, på slätterna och i sthlm att man ser mängder med hästar i små hagar på stora anläggningar som är slöa och går in i sig själva för de är överhettade. Anledningen till att det är vanligast på nämnda ställen är att det finns flest hästar där.

Idag är det 3+, blåsigt ibland, regn ibland, alla ute nu.

14år DV Sto, dressyrhäst MsvB+, helklippt, Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g.

H1, helklippt, Amigo 1200d 200g med tillhörande hals + Amigo Insulator 150g under.

H2, oklippt, Rambo California 100g med hals.

H3, helklippt, Dommani ylletäcke + Amigo 1200d 350g med ofodrad hals över. Står i utebox utan skydd så direkt i blåsten.

H4, oklippt, naken.

H5, naken.

Nu är det 5+, mulet med svag vind. Kan eventuellt bli regn.

18 år, dressyrponny, valack på LA nivå, 400 g Weatherbeeta stalltäcke inne och ett ofodrat Amigo 600D utetäcke över ute. Går ute mellan 8 - 15.

Kl,

12år DV sto, allroundhäst LC, helklippt 100gr Shires regntäcke dygnet runt. Nästa år ska vi starta en LB så då får hon på sig ett 200g..

Hur kan utbildningsnivån påverka täckets tjocklek? Det dummaste jag hört!:mad:

Helt klart ironiskt (och jätteroligt) och en pik till alla som nämner sin hästs utbildningsnivå som nåt intressant i täckesdiskussionen.

Haha, okej. Misstänkte väl det :) Har dock inte läst inläggen, utan bara skumläst några sidor :)

Känner mig väl lite träffad, då jag nämnt att min ponny är på LA nivå, men gjorde det helt omedvetet eftersom att personen innan gjorde det. Självklart skulle han ha samma mängd täcken även om han gick LC :rofl: Skämt åsido ;)

*kl*

-3 grader och helt vindstilla. Alla 3 hästarna går otäckade. Fleecefodrade täcken åker på vid kvällsfodringen. Går på lösdrift.

Hästarna:

VBL i så gott som full tävlingskondis, under nedtrappning. Oklippt
KBL under igångsättning efter vila. Klippt men med väldigt mkt utväxt
Shettis under igångsättning efter vila. Klippt men med väldigt mkt utväxt

Här läser man vad det är för häst man har, hur gammal den är och tex vad man har den till, samt vilket/vilka typer av täcken man har på den beroende på väderlek mm. Många funderingar uppstår kring vilka val de olika ägarna gör åt sina hästar. Detta kan ju diskuteras. Men det jag ser, och dessvärre oroas av, är de tider man anger att hästarna är inne resp. ute. Om en häst kommer ut från stallet ca kl 08.00 för att sedan återvända till sin box vid ca kl 15.00 så har den ju 17 timmar kvar av dygnet tex. Man kanske rider eller ägnar sig åt någon annan aktivitet med den, men det kvarstår fortfarande ett antal timmar på dygnet för hästen. Tycker ni då att det känns ok att hästar står på en yta, sin box, (ca 10-15 Kvm beroende på storlek av hästen) i ca 10-15 timmar i sträck? Hästar är ju djur som fördelar sin sömn samt födo-och vätskeintag jämnt över dygnets timmar. Att rubba det kan ju inte ha många fördelar, mer att än att vi människor TROR att det vi gör är för sin hästs bästa?

*Uppdaterar*

Minusgrader...ett par st ungefär...frost och lite vind (storm bakom bergen men här är det mer lä ;) ) Luften är torr och det kommer lite lagom med snö.

Båda mina oklippta hästar som hittills haft fleecefodrade täcken är nu nakna i hagen och går ute mellan 7.30 - 20.00 ca. Så fort luften blir torr och kall åker täckena av här såvida det inte blir stormvindar då.

Från i morgon är nog vinterhagen klar där dom har ett vindskydd och därefter ska det mycket till om jag ska lägga täcken på dom igen...

Helt klart ironiskt (och jätteroligt) och en pik till alla som nämner sin hästs utbildningsnivå som nåt intressant i täckesdiskussionen.

:rofl: :rofl:

Asså nu är det ju ändå så att TS (mig) frågar efter utb för att jag tycker det är intressant att veta vad folk har för hästar och vad de gör med dem. Inte bara vilka täcken de använder. Då hade det ju lika gärna kunnat stå just nu används dessa täcken bla bla bla. Men JAG vill ju veta vad andra har för hästar, vad de gör med dem och vilka täcken de har. Anledningen till att jag skriver ut det är av samma, frågar jag efter det av andra kan jag ju svara på samma sätt själv:idea:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna