Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Dagens:

Väder: +5 grader, hård vind och rikligt med regn.
Täcke: Fleecefodrat regntäcke.
Häst: 9 årig ridtravare, ej klippt ö.h.t, hobby/promenadrids.
Tider: Ut kl 08.00 och in kl 20.00

Angående att hästar inte svettas på korset och i öronen och var det nu ka vara... Induvidualistisk pälssättning, någon?
Efter konditionspass i skogen med mycket galopp, ca 12 minusgrader och spårklippt häst. Har hunnit skritta av lite så han har börjat torka här;
cimg4373_129774918.jpg

cimg4379_129775325.jpg

Han brukar svettas på hela kroppen inklusive korset, fast där blir han ju snarare fuktig och de kroppsdelar som svettas mest blir alldeles blöta.
Har också haft ett fullblod som bara visade fruset beteende om han blivit blöt. Fick lång, tät vinterpäls som gav rejält med luftspalt om han burrade upp den i kylan. Pälsen på halsen och den tillplattade pälsen under täcket såg ut att tillhöra två olika hästar! Han brukade gå med fleecefodrat eller 220 g täcke.
I nuvarande stallet fanns det tidigare ett fullblod, som inte hade mer vinterpäls än sommarpäls i princip. Dock inte så frusen trots detta, hölls torr men inga tjockt fodrade täcken behövdes. Den fick dock så gott som fri tillgång till hösilage också.

Det känns lite knepigt att alla hästars kroppar ska vara på ett visst sätt för att de tillhör en viss ras... Det kan knappast vara så svart eller vitt när saker som muskling, foderstat, väder på den specifika platsen, stress m.m. spelar in.

*kl*

Varmblodstravare, spårklippt, frusen och ryggproblem. Körs motionsjobb 3-4 dagar i veckan. Ute i hagen 7-19 ungefär och har då 100 g regntäcke på sig. Naken inne i kallstall på nätterna. Fri tillgång till halm både ute och inne.

*kl*
Här har vi blåsigt och ca 4-5 +.
H1: SWB 4 år halvklippt, normalträning. 200g innetäcke med ofodrat regntäcke över.
H2: Sv.Ridponny. 20 år spårklippt, promenadridning. Fleecefodrat regntäcke.

Just nu inne i kallstall (5+) med stalltäcke 200 gram. Ute dagtid 7 till 15 med stalltäcket + fleecefodrat regntäcke över. Ute har det idag varit enstaka plusgrader.

Oklippt häst.

*knapp*
13-årig valack i full tävlingskondis, klippt, 100 grams innetäcke inne och fleecefodrat regntäcke över det ute.
3 årig valack oklippt, tunnt fleecefodrat regntäcke. Han har dock väldigt tunn päls, fortfarande fin sommarpäls! Jättekonstigt men jag tänker ändå inte täcka i onödan. Vi har ca 4-7 plusgrader.

Fullblod, oklippt dock ingen björnpäls. 4 plus och står i utebox

150grams stalltäcke

Och om den inte blir för varm i det tjockare ser jag fortfarande inget problem med det tjocka.

Nu vet jag inte hur ni andra har det, så jag kan bara prata för mig själv, men jag har ingen möjlighet att åka till stallet mitt på dagen och byta täcke ifall det skulle råka bli varmare eller kallare väder än vad som förutspåddes vid frukost. Så för mig så ligger "problemet" i att OM det skulle bli annorlunda väder än prognosen säger, så tycker jag fortfarande att det är värre om hästen står och är för varm i ett tjockare täcke än för kall i ett tunnare. Jag vill alltid ha så lite som möjligt på min häst, istället för så mycket som möjligt.

-1, sol och frost
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17.30tiden, då med utetäcket på inne i boxen om minusgrader ute. Annars naken.
Kblstravare, 30 år, svårfödd pensionär, halvklippt. Kallstall med 4 hästar, runt +5 inne

Men det jag ser, och dessvärre oroas av, är de tider man anger att hästarna är inne resp. ute. Om en häst kommer ut från stallet ca kl 08.00 för att sedan återvända till sin box vid ca kl 15.00 så har den ju 17 timmar kvar av dygnet tex. Man kanske rider eller ägnar sig åt någon annan aktivitet med den, men det kvarstår fortfarande ett antal timmar på dygnet för hästen. Tycker ni då att det känns ok att hästar står på en yta, sin box, (ca 10-15 Kvm beroende på storlek av hästen) i ca 10-15 timmar i sträck? Hästar är ju djur som fördelar sin sömn samt födo-och vätskeintag jämnt över dygnets timmar. Att rubba det kan ju inte ha många fördelar, mer att än att vi människor TROR att det vi gör är för sin hästs bästa?

Vet inte hur andra gör men mina får ju både mat och vatten inne.

Väldigt många som har sina hästar ute hela dagen verkar tro att hästarna skulle motioneras av detta? De får mat ute för de är ute för många timmar för att inte få mat ute, vad gör hästarna då? Står still och äter, vad blir skillnaden mot inne? Jo de behöver inte slåss om maten, vilken nackdel!

Vad gör hästen ute om den är ute mycket? Sover i hagen, vad gör den då? Står stil. Stor skillnad mot att stå inne och sova.

Hästar är vanedjur och har ett visst behöv av rörelse varje dag. Om detta tillgodoses genom hage och motion behöver hästen inte röra sig mer den dagen. Så enkelt är det. Hade mina hästar inte varit friska hade jag givetvis ändrat deras rutiner. Men så länge de mår bra, ser fina ut och trivs kommer jag anta att de kan fortsätta ha det på samma sätt. Det tror jag alla andra som anser att deras rutiner funkar för deras hästar också kommer göra! Dessutom tror jag hästarna mår bra. Vanedjur med vissa behov. Är det uppfyllt så lycklig häst.

-Hästen är ett strövande, betande flockdjur. Trots att det är ett domesticerat husdjur numera, finns dessa instinkter djupt rotade hos hästen. I en flock organiserar de en rangordning. När man fodrar en flock, ser man till att fördela fodret på en stor yta i flera högar. På så vis kan alla individer ta för sig. Att de flyttar på varandra i hagen, har att göra med att de upprätthåller ordningen av rangen. Det är inga hästar som "bråkar med varandra" så att säga. Och en ordnad rang innebär trygghet för hela flocken. Det är därför den finns till, för deras överlevnad (instinktivt). Alla hästar har i flocken olika roller samt uppgifter, men det kan med tiden variera. Men skillnaden att stå still istängd i en box tex, mot att vara ute i flocken, är väl tidsaspekten bland annat. Så stilla, så länge som den är i boxen, är den inte i flocken. Samt att den känner flockens trygghet, där hästarna verkligen slappnar av i sina gemensamma vilostunder. Inte mycket slår det lugn man känner när man rör sig i kring hästarna, när de vilar ute tillsammans. Riktigt avkopplande.

Kan hålla med om att hästen är ett djur av vana. De vänjer sig vid det mesta, och vi kan göra mycket med dem. Många hästar som är installade, tas om hand på bästa tänkbara sätt av sin människa. Man gör så gott man kan, och som känns rätt. Och dom vänjer sig. Men jag känner att jag har hästen, använder den och har roligt med den. Och det minsta jag kan göra i utbyte mot detta, utöver att känna tacksamhet, är att låta den leva så naturligt som möjligt, i en flock som känns tryggt för den. Sen kommer ju som många andra fördelar ur detta också. Fysiskt och mentalt välbefinnande för hästen, främjas på alla tänkbara sätt. Och att låta hästarna leva det liv de är skapade för, betyder inte att de blir på något vis annorlunda åt det negativa hållet i vårt användande utav dem. De blir starkare, friskare och tryggare hästar. :)

Senast ändrad:

KL

två halvblod ingen är klippt båda har rejält med päls ingen har täcke ännu. De jobbas dagligen, 1-2 timmars pass för den äldre den unga 30 minuters pass. de blir svettiga men inte så att det behöver åtgärdas med klippning eller täcke. Tyvärr är deras hage liten och de är ute för kort tid för min smak, men det är det enda minuset med stallet de bor i. Skulle gärna ha dem ute på lösdrift om det alternativet fanns där de bor nu.

Väldigt många som har sina hästar ute hela dagen verkar tro att hästarna skulle motioneras av detta? De får mat ute för de är ute för många timmar för att inte få mat ute, vad gör hästarna då? Står still och äter, vad blir skillnaden mot inne? Jo de behöver inte slåss om maten, vilken nackdel!

Vad gör hästen ute om den är ute mycket? Sover i hagen, vad gör den då? Står stil. Stor skillnad mot att stå inne och sova.

Fast det är väl ändå en himla skillnad på att stå still i box och att stå still i hage. I boxen står hästen still för att den inte har något annat val. I hagen har den möjlighet att röra sig om den vill. Våra hästar äter större delen av dagen, plockar i gräset och rör sig samtidigt. När de får hö så står de still och äter en stund, sen går de iväg och dricker och går tillbaka till höet, byter sida på höhäcken osv.

Jag håller med om att hästar är vanedjur och det går att vänja dem vid det mesta, även stå still. däremot tror jag de mår bättre av att kunna röra på sig och personligen tycker jag det känns bäst att åtminstone ge dem möjligheten att välja själva. De står inte still för att jag bestämt så, utan för att de vill.

*kl*

Hästarna inne med öppna fönster, ca -4 ute.

Halvklippt pensionär med lite utväxt: 150gr amigo insulator
Helklippt tävlingshäst: 350gr amigo turnout

-3
Inne med fleecetäcke i boxen. Går ut i morgon bitti vid 9, då med fleecefodrat regntäcke över innetäcket.

-3 i natt och det ska bli 2 grader som varmast idag med eventuella inslag av snö.

Min häst står som vanligt i utebox om nätterna och kommer ut vid ca 6 och går in vid ca 19 om kvällarna och har nu sitt HW Amigo Bravo Medium (250 gr) med ofodrad hals på sig.
Har varit helklippt men har nu utväxt och ska klippas igen på tisdag.

Vet inte hur andra gör men mina får ju både mat och vatten inne.

Hästar är vanedjur och har ett visst behöv av rörelse varje dag. Om detta tillgodoses genom hage och motion behöver hästen inte röra sig mer den dagen. Så enkelt är det. Hade mina hästar inte varit friska hade jag givetvis ändrat deras rutiner. Men så länge de mår bra, ser fina ut och trivs kommer jag anta att de kan fortsätta ha det på samma sätt. Det tror jag alla andra som anser att deras rutiner funkar för deras hästar också kommer göra! Dessutom tror jag hästarna mår bra. Vanedjur med vissa behov. Är det uppfyllt så lycklig häst.

Konstiga hästar du har då, jag har aldrig stött på hästar som bara står stilla i hagen..
Våra hästar rör sig mkt i hagen i alla gångarter, även alla grannarnas hästar rör sig i hagarna.

+1, mulet
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke + fleecetäcke under.

*kl*
Mina hadde natten tills idag, de går på lösdrift.

Shettis 1 (helklippt för 2½ månad sedan, nu tjock päls): ofodrat regntäcke
Shettis 2 (samma som ovan): ofodrat regntäcke
Mini åring (helklippt för 2 månader sedan, är nu en dunboll): Amigo föltäcke 200 g.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur