Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och om den inte blir för varm i det tjockare ser jag fortfarande inget problem med det tjocka.
Men det jag ser, och dessvärre oroas av, är de tider man anger att hästarna är inne resp. ute. Om en häst kommer ut från stallet ca kl 08.00 för att sedan återvända till sin box vid ca kl 15.00 så har den ju 17 timmar kvar av dygnet tex. Man kanske rider eller ägnar sig åt någon annan aktivitet med den, men det kvarstår fortfarande ett antal timmar på dygnet för hästen. Tycker ni då att det känns ok att hästar står på en yta, sin box, (ca 10-15 Kvm beroende på storlek av hästen) i ca 10-15 timmar i sträck? Hästar är ju djur som fördelar sin sömn samt födo-och vätskeintag jämnt över dygnets timmar. Att rubba det kan ju inte ha många fördelar, mer att än att vi människor TROR att det vi gör är för sin hästs bästa?
Väldigt många som har sina hästar ute hela dagen verkar tro att hästarna skulle motioneras av detta? De får mat ute för de är ute för många timmar för att inte få mat ute, vad gör hästarna då? Står still och äter, vad blir skillnaden mot inne? Jo de behöver inte slåss om maten, vilken nackdel!
Vad gör hästen ute om den är ute mycket? Sover i hagen, vad gör den då? Står stil. Stor skillnad mot att stå inne och sova.
Vet inte hur andra gör men mina får ju både mat och vatten inne.
Väldigt många som har sina hästar ute hela dagen verkar tro att hästarna skulle motioneras av detta? De får mat ute för de är ute för många timmar för att inte få mat ute, vad gör hästarna då? Står still och äter, vad blir skillnaden mot inne? Jo de behöver inte slåss om maten, vilken nackdel!
Vad gör hästen ute om den är ute mycket? Sover i hagen, vad gör den då? Står stil. Stor skillnad mot att stå inne och sova.
Hästar är vanedjur och har ett visst behöv av rörelse varje dag. Om detta tillgodoses genom hage och motion behöver hästen inte röra sig mer den dagen. Så enkelt är det. Hade mina hästar inte varit friska hade jag givetvis ändrat deras rutiner. Men så länge de mår bra, ser fina ut och trivs kommer jag anta att de kan fortsätta ha det på samma sätt. Det tror jag alla andra som anser att deras rutiner funkar för deras hästar också kommer göra! Dessutom tror jag hästarna mår bra. Vanedjur med vissa behov. Är det uppfyllt så lycklig häst.