Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Fast varför ska det vara åt det extrema hållet av bägge?

hästar ute står inte stilla särskilt mycket, såvida de inte står i en lerig hage utan någon sysselsättning. Har de stora hagar med endera lite kuperat eller mycket ängsmark/vall som inte blir lerigt pga att hagen är tillräckligt stor för antalet hästar, så rör de sig faktiskt ganska konstant. de är flyktdjur som spar på resurserna genom att STRÖVA. Inte genom att stå blickstilla.

så lika onormalt som det är att hästar röjer omkring frekvent i hagen, lika onaturligt är det om de står och hänger 90% av tiden.
hästar som går i såna hagar där ströv och sysselsättnings behovet (leta efter mat) tillgodoses, strövar större delen av tiden, och står helt stilla/sover kanske 1/4 av den tiden.

Vilket bra inlägg! Beskriver våra hästar perfekt. De går och pillar i marken större delen av tiden, vandrar mellan olika områden, ibland springer de en vända (oftast till ett annat område) eller så står de och sover i vindskyddet eller i solen om det är soligt ute (då ökar stillaståendet drastiskt :D).

Här kring ser man tyvärr ofta större delen av hästarna stå och vila i sina hagar. Men så inbjuder de ju inte direkt till rörelse/pill i marken heller. Cyklar man förbi 50-100 hästar så känns det lite otroligt att allihopa just då skulle ha sin lilla vilostund sas...

Fullblod oklippt, utebox. -1 grad och sol
Amigo 150grams stalltäcke

Fullblod, oklippta -3 grader och sol - inget täcke alls :)

Då har vi nog ganska olika uppfattning helt enkelt. Sen hävdar jag inte att de ENBART står still. Men en häst står still mycket i hagen om de går ute dygnet runt. Att de förflyttar sig ett steg, betar just där, flyttar till nästa grästuva ser inte jag som att ge går även om de inte står blixtstilla.
...

Märkligt... enligt ditt resonemang så borde det alltså inte vara möjligt för en tjock, otränad fjording som släpps med 2st trygga, ostressade och icke-nervösa fullblod att både tappa x antal kilon och få bättre kondis, utan att göra någonting annat än att bara vara häst i hage... :angel:

psst du har fel :devil:

Med risk att få påhopp så reagerar jag på ett par saker.
Många går i hage endast 1/3 del av dygnets timmar.. ridning/pyssel ett par timmar, resten av dygnet? Dom är ju gjorda för att röra sig och inte att stå still 14-16 timmar :eek:
Täcke inne..även ute för den delen "mulet,grått 10gr" fleecefodrat täcke ute..
Bli inte arga nu (ni som inte helklippt) men har ni dunjacka på er på sommaren? :)
Åkt förbi hästar som hade täcke på sensommaren i 18-20gr för det regnade, håll med om att det är lite överdrivet ibland..?

Vill inte "hoppa tillbaka" men om man som jag då (kan bara prata för mig själv) har en häst som i somras, ca 20gr ute tror jag, stog utan täcke i regn som jag kom och hittade skakandes i hagen, jag fick gå med honom lääänge för att han skulle blir varm igen, sen fick han stå inne med massa mat den natten, och får därefter stå med täcke, om ens ofodrat, vid risk för regn. Oavsett (nästan) temperatur.

Men jag kan hålla med dig att det täckas mycket och ofta, jag försöker ha så lite täcka som möjligt på min, men fryser han så får han ha täcke!

Märkligt... enligt ditt resonemang så borde det alltså inte vara möjligt för en tjock, otränad fjording som släpps med 2st trygga, ostressade och icke-nervösa fullblod att både tappa x antal kilon och få bättre kondis, utan att göra någonting annat än att bara vara häst i hage... :angel:

psst du har fel :devil:

Nu tror jag inte riktigt att du läst. Varför skulle den inte kunna det? Tror du hakat upp dig på något jag inte alls hävdar.:cool:

Måste bara få kommentera det här med hur hästarna rör sig i hagen... Det hänger faktiskt mycket ihop med årstiden... Mina hästar går i "grönbeteshagen" både sommar och vinter (drygt 2 hektar har de att röra sig på). På sommaren rör de sig över hela ytan och precis som du beskriver, äter lite här, flyttar på sig, äter lite där osv... Men vintertid, så rör de sig inte alls särskilt mycket. Det är upptrampat precis vid grindhålet, in och ut ur vindskyddet, samt några stigar här och var (stigarna leder till ett hörn dit de går för att bajsa och ett annat hörn dit de går för att kissa)... I resten av hagen är det mellan 0,5m till 1,5m djup snö och jag LOVAR - det finns inte ett hovavtryck utanför de upptrampade områdena!!! (Det blåser och drevar mycket, varför snön lägger sig i "vågor" över ängen)
Så ja, visst rör sig hästarna, men det är stor skillnad på hur de rör sig på sommaren och på vintern...
Angående tråden, vad mina hästar har för täcken... Vårt dräktiga sto är oklippt och behöver ett vintertäcke (skulle tippa att det är mellan 300-400gr fyllning i det). Hästen som rids 5-6 dagar i veckan är helklippt och har samma tjocklek på täcket... Dock har hon också en hals på, för att skydda hennes hals mot vinden (det blåser mycket där vi bor...)
Temperaturen hos oss då... Igår kväll hade vi ca 12-15 minus grader... Idag vände vädret och nu är det några minus, men istället har det snöat en del...
Hästarna är för övrigt ute dygnet runt...

delvis kl

Håller med om att det beror helt på årstiden. För tillfället rör sig ingen av hästarna särskilt mycket i hagarna, underlaget är skittråkigt, och min vägrade faktiskt gå in i hagen igår, o fick stanna inne. Hon var rätt nöjd med det. Idag fick hon dock gå ut, med ett HW 300g täcke. Har ett bucas ylletäcke på sig inne, det är rätt välisolerat.

absolut! Så är det helt klart, jag har samma erfarenhet av dig ang. vintertid, särskilt om det är massor med snö som det varit sista 2 vintrarna. Våra hästar har väldigt stora hagar, men när det blir så mycket snö, är hagarna för stora för att hästarna ska trampa upp dem, med resultat att de "snöar in sig" på den främre delen av hagen, och mest håller sig där. Dock är de ganska aktiva ändå, särskilt valackerna leker mycket, samt har en del "grävprojekt" de brukar pyssla med, som de kan hålla på med i timmar dvs de gräver en gemensam grop ned till gräset :D

det jag vände mig emot var det generella påståendet att hästarna mest står stilla och hänger i hagen oavsett, så de kan lika gärna vara inne typ. det stämmer som sagt inte om man inte har lera upp till knäna och för små hagar, om vi pratar generellt och inte en viss specifik kortare tid på året pga väderförhållanden.
över huvud taget så är kvaliteten på hagar i många stall helt under all kritik. Hästar ska inte stå i knäna, eller ens till kotorna i lera. Det står tillochmed inskrivet i djurskydds paragraferna.

*kl*

2-3 minusgrader ute, vindstilla med lätt snöfall.

Shettisen och kallblodet, båda klippta för lääänge sedan så har mkt utväxt, har fleecefodrade regntäcken.

Varmblodet, oklippt, fick bävernylontäcke med tjockare bomullsfoder från Finntack och utanpå det ofodrat regntäcke. Detta pga att hans fleecefodrade regntäcke blivit blött av nattens snöfall.

Alla går tillsammans på lösdrift.

Då har vi nog ganska olika uppfattning helt enkelt. Sen hävdar jag inte att de ENBART står still. Men en häst står still mycket i hagen om de går ute dygnet runt. Att de förflyttar sig ett steg, betar just där, flyttar till nästa grästuva ser inte jag som att ge går även om de inte står blixtstilla.

Fast det är ändå en rörelse som inte är möjlig för hästen att utföra i en box. ;)

*kl*

+3 grader, blåst och regn. Min häst står inne i kallstall och är utan täcke.

Idag ca 0-gradigt och fint väder, hästen utan täcke. Imorn ska det bli "dretväder" som det heter här uppe ;) Så då åker täcket (100 g) på antar jag! Personen som släpper ut på vardagarna är fantastiskt duktig på att lägga på täcke på rätt dagar. Är hon osäker så smsar/ringer hon och frågar hur man vill ha det. :) Sjukt bra, då min häst lätt blir för varm och plockar av sig täcket på mer eller mindre säkra sätt.
Han är filtklippt, för övrigt, och nordsvensk.

KL
+3 och regn:(
Ute i hagen fleecefodrat regntäcke + fleecetäcke under. Går in vid 17tiden, då med bara fleecetäcket i boxen

kl

Några få plusgrader, ösregn till och från samt blåst. Oklippt men har dåligt med päls, står i sjukhage.

Fick på sig ett tunt stalltäcke (ca 50g?) under sitt utetäcke på ca 100g.

Snöstorm, klass 2, temperaturen ligger kring 0-1 plusgrad. Snön som faller är blöt...båda hästarna startade dagen utan täcken men efter 12, när hovis varit här, fick dom fleecefodrade regntäcken på...det blåser rejält och vi väntas få ca 30 cm snö:crazy:

Idag har min, PRE valack 5år, just nu på vila, sitt shires med hals, tror att det är runt 100g i det! Här är det också snålblåst, regn/snö och nån plusgrad..

KL
+ 1 idag, isvindar och full storm.
senaste dagarna fram tills i dag, ca -3 dagtid och kallare nattetid.

Häst 11 årigt fullblod, filtklippt i full kondition: HW Rambo Original 100 gram, inne och ute.

*kl*

Runt +1 grad dagtid idag. Blåsigt av och till, regn/snöblandat regn.
Nattetid hattar tempen mellan ett par (som kallast vad jag sett på temp. -5) minusgrader och en halv plusgrad, denna vecka.

Fjordhäst, 13år. Stall på kväll/natt, ute i hage med tre andra hästar dagtid. Rids 4-6 dagar/veckan. Allroundträning (dressyr, ute, lite bommar ibland). Rids för tränare 2ggr/veckan. Klippt (utom ben, huvud, samt en bit över rygg och kors).

Pålle har känts lite kall under täcket vid intag denna vecka. Fick ikväll på sig sitt fleecetäcke inne. Så från nu blir det:
Ute: fleece + Bucas Irish turnout 50g.
Inne: fleece.
Fleecetäcket är inte tjockt, uppskattar att det motsvarar ca 50g.

Oklippt häst i hagen, 200 g stalltäcke termo + fleecefodrat regtäcke över. +/- 0 grader. Samma vid den här tempraturen oavsett regn/snö el uppehåll. Inne = endast stalltäcket

- 0,4 och sol
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17tiden, då med fleecetäcke på inne i boxen. I morgon bitti går han ut med fleecefodrat regntäcke över innetäcket

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar