Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Här är det regn ibland, blåst ibland, några plusgrader. Typ som det varit ett bra tag nu. Just nu är alla ute. Ska ta in dem så fort jag skrivit klart :P

Ute har de:
14årigt danskt sto helklippt Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g
17årig SWB valack helklippt Shires utetäcke med helhals 400g
7årig SWB valack helklippt Amigo 1200d 350g med Amigo hals ofodrad
5årigt KWPN sto oklippt Rambo California med hals 100g
8årig shettis valack lång utväxt naken
3årigt korsnings sto oklippt naken

Inne i kallstall några plus kommer de ha:
H1 Rambo Stable 400g
H2 Event plus stable 400g
H3 Shires delux stalltäcke 400g
H4 Shires stalltäcke 100-200g
H5 Naken
H6 Naken

Och jag är väldigt glad att mina helklippta har så pass mycket täcken. Hade verkligen inte velat ha mindre på dem nu. Känns väldigt bra att de inte behöver ta av överskottsenergin till att hålla värmen. Att de dessutom får tid inne till att vila så musklerna mår bra känns också väldigt bra.

KL

-5, lite blåst ute til kl 20-21
HW Rhino wug som jeg har trodd er heavy men som muligens bare er medium...

kl

Här är ungefär samma väder som det har varit länge nu, några plusgrader en del vind och regn.
häst 1 (helklippt) har Rhino Plus med 200g liner och ofodrad hals ute (sammanlagt 400g), inne äldre Horseware stalltäcke ca 300g
häst 2 (helklippt) har äldre Horseware stalltäcke ca 300g + 100g Mark Todd med hals, inne bara stalltäcket
häst 3 (halvklippt) Amigo 150g (tror jag) inne och ute

Hade lite mindre täcken på första hästen innan och ingen hals på någon av dem. Men de fryser faktiskt med mindre täcken på. Tog flera dagar in dem från hagen när de stod och skakade, drog in rumpan och var jättespända. Den första till och med en dag när det varken regnade eller blåste.
De har nu ungefär samma täcken som de hade förra vintern när det var massa minus och då frös de inte alls lika lätt.
Är nu ute från ca halv åtta till 17, ibland lite längre. Kortare tid om det regnar och blåser mycket.

KL

-5, lite blåst ute til kl 20-21
HW Rhino wug som jeg har trodd er heavy men som muligens bare er medium...

Jaja, da e det bekreftet at mitt Rhinotacke er medium :( dvs at vi ikke har noe ekstra varmt vintertacke.

Rhino Wug är 200 gram. Det är med andra ord rejält fodrat och definitivt skäligt varmt fodrat för plusgradigt väder.

Rhino Wug är 200 gram. Det är med andra ord rejält fodrat och definitivt skäligt varmt fodrat för plusgradigt väder.

Rhino wug finnes i lite (0 gr), medium (200 gr) og heavy (370 gr). Jeg kjøpte mitt av en kompis og trodde det var heavy, men det er det inte :(
Det passer bra nu i 5 minus men her kan det bli 25-30 minus i lengre tid.
(skal sies at min kopis er oskyldig, hun trodde også det var heavy, hon kjøpte det beg. men brukte det aldri da det var for litet til hennes hest)

Min hest er en fryslort, oklippt med med tunn tunn pels.

Ursäkta, jag är väl medveten om de olika kategorierna, men jag uttryckte mig klantigt, det jag avsåg att skriva var att just Rhino Wug medium är 200 gram, det är som sagt rätt mycket i plusgrader, därav min kommentar då du beskrev graderna just nu och ändå verkade ledsen över att täcket var ett medium.

Ursäkta, jag är väl medveten om de olika kategorierna, men jag uttryckte mig klantigt, det jag avsåg att skriva var att just Rhino Wug medium är 200 gram, det är som sagt rätt mycket i plusgrader, därav min kommentar då du beskrev graderna just nu och ändå verkade ledsen över att täcket var ett medium.

Ok. Men det er ikke plussgrader her nå, 5 minus og blåst. Men det er supert nå altså, men det holder ikke veldig mkt lenger til fryslorten min uten noe under.
:)

Jag läser uppenbarligen som en klant när det gäller dina inlägg, andra gången gillt. Jag läste att du hade fem plusgrader. Förlåt och ursäkta :crazy:

*knapplån*

Helklippt häst 19 år
inne: ulltäcke (horsecomfort tror jag det är)
ute: fleccefodrat täcke (hööks) eller 100grams fodrat täcke (hansbo) vid plusgrader och fleccefodrat med hals (haglunds) vid minusgrader

Vädret här ligger på plus med lite blåst och regn.

*KL*

Helklippt (för ca en månad sen) quarter. Har varit någon eller några plusgrader med blåst och regn de senaste dagarna. Han går ute med ett Shires stalltäcke (ca 50-100 gram) och ett Rambo Amigo ofodrat regntäcke. Kändes något varm ikväll men då det ska vara skitväder imorn fick han ha samma kläder imorn.

kl

Här har temperaturen ute legat runt nollan på dagarna sista veckan, vissa dagar lite regn/snö samt blåst.

4-årig hingst , oklippt men med tunn päls har ute ett Hansbo vintertäcke med hals, 400g fyllning tror jag.
Inomhus ett stalltäcke ca 300g.

3-årigt sto oklippt, har ett 200g stalltäcke inomhus och ute samma men med fleecefodrat regntäcke över.

1,5-årig hingst, har massor med päls och är naken oavsett väder :laugh:

Min häst har som innetäcke och har haft de i 1 månad

RHINO PONNY STABLE PLUS - Heavy 370g

AMIGO HERO 6 PLUS - 600D

Utangå på dagarna (ofodrat regntäcke)

i sep och oktober hade hon ett innertäcke med glansigt yttertyg och fleecefoder på insidan och ett ofodrat regntäcke över utan hals!

I vinter när det är kallt -15 grader och kallare har hon

RHINO PONNY STABLE PLUS - Heavy 370g som innertäcke
Och modern horse vintertäcke med 300g foder totalt 670g då.

Hon är helrakad och känslig för kyla framförallt över rygg och kors

+2, ösregn:(
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke över fleecetäcke (förhoppningsvis:mad:). Går in vid 16.30-17tiden, tar in dem tidigare idag pga ruskvädret. Då bara fleecetäcket inne i boxen

*kl*
Blåst och blandat mellan reg och slask >___<

Shettisarna har ofodrade regntäcken med varsit fleecetäcke under.
Mini har ett Amigo 200g

*kl*

+2
blåst, regnskurar då och då

17 årig halvblodsvalack, halsklippt. Rids 5 dagar i veckan, medelhård träning
ute: regntäcke med halvhals + 200 gr liner under
Inne: fleecetäcke

+1, lite snöslask och regn
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke över fleecetäcke. Går in vid 17-18tiden, då bara fleecetäcke inne i boxen.

KL
Minus 10.
Rambo Insulator + Rhino wug medium over.
(i går hadde han bare Rhinot, var kald og ryggøm i minus 8)

Temperatur kring nollan, blåst och snöar som attan...

Rocket (oklippt paintkorsning) utan täcke inne och ute. Ska longeras senare och får då ha ett fleecetäcke inne sen.

Lilly (oklippt Welsh Cob) var utan täcke inne och ute tills jag ridit ut i skogen och jobbat henne. Nu har hon ett fleecefodrat regntäcke.

Dom har tillgång till vindskydd och där står dom och häckar som regel när vädret är tjurigt.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama