Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

-15 grader i morse. Båda utan täcke inne (kallstall) och utan täcke ute. Friskt och torrt i luften. Riktigt skönt!!!

KL

-6-7 grader, vindstilla och uppehåll.

XX går ute utan täcke, SWB står inne utan täcke. Båda oklippta.

Uppdatering:

Det började snöa lätt vid lunchtid, så när jag släppte ut fullblodet eftar att hovis varit här så fick han sitt fleecefodrade regntäcke på, för säkerhets skull. Fortfarande 3-4 minus.

0grader, lite snöfall
Inne med fleecetäcke. Kallstall med 3 hästar.
Går ut vid 9 i morgon bitti. Då med fleecefodrat regntäcke över "pyjamasen".:)

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant) Tinker vallack, 3,5 år ej klippt (än)

Hur har du den/de? Uppstallad, utevistelse ca 7-17

Vad gör den/de just nu? Under igångsättning, varit på lösdrift fram till för två veckor sen och fått slappa nån vecka. Lätt skogsridning ca 2-3ggr i veckan ca 30 minuter (längre om dottern sitter på då hon inte väger nåt), ska börja gå som handhäst och få upp kondis och tömkörs (också i skogen) ett par ggr i veckan.

Vad har den/de för täcke? Inget, om det regnar eller snöar tunt regntäcke med flecefoder.

Idag någon plusgrad och duggregn nästen hela dagen. Min, 5årig p.r.e valack, just nu vila, har på sig ett 100-150g shirestäcke med hals!

Sto 16 år oklippt.
Runt 0°, ingen snö.
Ute: Sharpmans regntäcke 100gr
Inne: Naken

*kl*

+5 grader och regn här. Ser ut att vara hyfsat svaga vindar. Min spårklippta 18-åring har 100 g regntäcke på sig ute i hagen. Det var 3-4 plusgrader inne i stallet inatt och då stod han utan täcke.

+2, lite sol
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17tiden, då naken inne i boxen.

KL

Dere som har tackesbyte på eras stall, koster det ekstra ?
Min stalleier byter inte, hon kan om hasten står med innetacke ta et tacke over men kan inte lova at det kommer av når hasten kommer inn på kvelden...
:(
Jag kan inte vara der varje kveld og tenker om jeg skal betale honom mere for at byta tacken...

Molnigt, lite vind ibland, ca 2+. Alla ute.

14årigt danskt sto helklippt Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g
17årig SWB valack helklippt Shires utetäcke med helhals 400g
7årig SWB valack helklippt Shires utetäcke med helhals 400g
5årigt KWPN sto oklippt Rambo California med hals 100g
8årig shettis valack lång utväxt naken
3årigt korsnings sto oklippt naken

+4, lite halvmulet
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke över fleecetäcket. Går in vid 17tiden, då bara fleecetäcket inne i boxen.

+ 5 grader, halvmulet. Oklippt fullblod

Fleecefodrat regntäcke

Termometern håller sig på ett par plus eller ett par minus och har så gjort ett tag.
Inne: Bucas ylletäcke (hon står välisolerat)
Ute: HW Rambo 200g vid plus, HW Amigo 400g vid ett par minusgrader.

*Uppdatering*

I natt har det varit -15, bägge oklippta hästarna har stått utan täcke i kallstall. Började dagen utan täcken (-8) och sen fick dom sina fleecefodrade täcken på efter ca 1 timmes klättring i skogen (hade ena på släp och red den andra). Strålande juldag, gnistrande kall, mycket snö och SOL...så god fortsättning på er:D

...glömde nämna att dom är ute i hagen. Brukar vara det mellan 6:00/8:00 - 20:00/21:00

Bor i närheten av Piraja och mina 3 halvblod går på lösdrift med fri tillgång på ensilage och är filtklippta.
Rids ute och hopptränar i ridhus. Ner till cirka -15 har de 200-250 gr på sig.

Full storm och +5 grader...inne var hästarna nakna. Släppte ut dom vid 8.30 med ofodrade regntäcken på som extra vindskydd. Blåser som f*n ...även om det lugnat sig från inatt en del...:cool:

+7, sol och lite blåst
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Går in vid 17tiden,då naken inne.
Ute från ca 9 till 17-18tiden. Kallstall med 3 hästar.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama