Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Idag är det ca -2, hyffsat klart, han har på sig ett fleecefodrat täcke och kändes lagom varm under!

kl

Det var en kall polle jag tog in igår. Idag fick han ha fleedefodrat regntäcke i +1grad.

Snöfall och nollgradigt, alla ute.

14årigt danskt sto helklippt Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g
17årig SWB valack helklippt Shires utetäcke med helhals 400g
7årig SWB valack helklippt Amigo 1200d 350g med Amigo hals ofodrad
5årigt KWPN sto oklippt Rambo California med hals 100g
8årig shettis valack lång utväxt naken
3årigt korsnings sto oklippt naken

O grader och lite sol
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke över fleecetäcket. Går in vid 17tiden, då bara fleecetäcket inne i boxen.

KL

-0,5 grader och vindstilla med lite snöfall av och till, varit så senaste dagarna. Nätterna -3 grader ca, kallstall som i dessa temperaturer håller sig på några plus.

Fullblod 11 år i full kondition, filtklippt, uppstallad nattetid: Rambo Original 100 gram, inne och ute.

KL

Idag har det varit någon minusgrad och fint väder, så fullblodet fick vara naket ute.
I helgen har det snöat och varit runt nollan, så då har han haft sitt fleecefodrade regntäcke.

Mitt SWB står fortfarande på boxvila, naken.

Inga islänningar längre.

Senast ändrad:

*kl*

Ca - 2 ute och uppehåll. Knappa plusgrader inne i stallet och hästarna har samma täcken inne och ute.

Halvblod, 4 år i full kondition, nyss helklippt -200 g stalltäcke och regntäcke över.
Fullblodskorning, 9 år och i miserabelt skick pga sjukdom, halvklippt - 200 g stalltäcke och regntäcke över (gick innan med enbart fleece och regntäcke men på grund av sjukdomen så har jag täckat upp honom lite eftersom han absolut inte får bli minsta kall över ryggen).

KL

3-4 minus, ingen vind.
Showmaster 3 i 1 tacke uten hals.

*kl*

Strax under noll ute, runt +2 grader inne. Hästen är en spårklippt frusen sak med ryggproblem. Han har 100 g regntäcke både ute och inne. Om det blåser och/eller regnar så har han 200 g ute.

Amigo 150grams stalltäcke med Rhino 200gr över.
Tant tyckte det var kallt i blasket så då åkte stalltäcket på under.
Jag tycker det är i varmaste laget så det åker av när vädret stabiliserar sig...

*kl*

idag hade vi någon ynka minusgrad när jag gick upp imorse för att släppa ut hästarna. luften kändes (för att vara skåne åtminstone :p ) torr och kall och det ska inte blåsa idag. lätta snöflingor singlade ner imorse men har nog slutat nu.

kontentan: oklippta frusna pållen som hatar regn och vind fick slippa halstäcke och istället för stalltäcke med ofodrat regntäcke över blev det 100-gramstäcket med halvhals från shires.

att jag lägger stalltäcke med ofodrat täcke över känns inte alls optimalt (om någon undrar), men det är det enda jag har med lagom foder, om jag samtidigt vill kunna fästa ett halstäcke. enbart ofodrat blir alldeles för kallt och i övrigt har jag bara fleecefodrade täcken (= skav) eller 2-300-gramstäcken (alldeles för varmt). halsen åker på de blåsiga/regniga dagarna, inte för att han fryser speciellt mycket om halsen, utan för att han spänner sig så fort det kommer minsta regn och vind på honom (och det blåser rejält vid kusten, de flesta dagarna..)
men med hals är han avslappnad och glad när han får komma in om kvällarna. :)

hade gärna haft ett 100- eller 50-gramstäcke utan halvhals att använda till halsen när inte det ofodrade räcker till, men ekonomin är lite skral...

0 grader, lite sol
Samma täcken som igår;), fleecefodrat regntäcke med fleecetäcke under. Inne bara fleecetäcke
Kblstravare, 30 år:love:, hagpensionär som är svårfödd. Halvklipp i okt, hälften utväxt redan:grin: Dax att klippa igen snart...

*uppdaterar för dagen*

Vi har ett par minusgrader och det har snöat ymnigt på förmiddan. Båda hästarna (fortfarande oklippta) stod nakna inne i natt och fick gå nakna ut i hagen i morse. På eftermiddan longerade jag den ena, sen red jag den andra och hade den första på släp. Jobbigt i djupsnön och kuperad terräng så när vi kom hem fick dom båda ha fleecefodrade regntäcken på sig. Är ju ett par timmar kvar av "dagen" även om det redan är bäckmörkt:cool:

Här är det under nollan, lite svag blåst ibland. Alla inne i kallstall några plus:
14årigt sto DV, helklippt har Rambo Stable 400g
17årig valack SVB, helklippt har Event plus stable 400g
7årig valack SVB, helklippt har Shires delux stalltäcke 400g
5årigt sto KWPN, oklippt har Shires stalltäcke 100-200g
8årig shettis valack är Naken
4årigt b-ponny sto är Naken

kl

Dagens:
+2 grader, måttlig vind, ingen nederbörd, fuktig luft.
9 årig varmblodsvalack, ej klippt, lång päls men inte så jättetjock.
Fleecefodrat regntäcke ute, naken i stallet.

*KL* Min har ca 250 g täcke på sig, hon står i utebox om nätterna och vistas i hage dagtid. Hon har på sig samma täcke dygnet runt. På nätterna har hon ett halstäcke på sig som sedan tas av på morgonen. Har haft funderingar på ett bra halvhalstäcke i stället men hade så många andra täcken så jag har inga större planer på att köpa något nytt nu den här säsongen.

Har i oförsig ett shires med halvhals men det är nog 370 g tjockt så det känns lite väl tjockt nu! Plus att det har blivit lite litet med åren så hon skulle behöva en storlek större.

- 2 grader. Oklippt fullblod.

Pålle verkar tycka det är kallt. Så idag fick han Amigo 150grams täcke med Bucas 50gram över. Lite i varmast lagret tycket jag men tyvärr är det ofodrade regntäcket för litet för att ha ovanpå. Ska se om jag kan få tag på ett 150grams utetäcke.

KL

-6-7 grader, vindstilla och uppehåll.

XX går ute utan täcke, SWB står inne utan täcke. Båda oklippta.

KL,

+2 och uppehåll. Helklippt halvblod Amigo 200g. Jag tycker nästan det är på gränsen till för varmt men det är ju så svårt att avgöra..

*kl*

Knappt en minusgrad, så gott som vindstilla. Häst ute i hagen.
Fjordvalack, klippt. Blev för varm med fleecetäcket när jag provade för nån/ett par veckor sen. Bucas irish turnout, 50g.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama