Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Lätt blåst och +5 ungefär, mina som är helklippta har 200 g Horseware Amigo med hals ute och 150 g Amigo insulator inne och de som är oklippta har fleecefodrade regntäcken på sig ute och är nakna inne.

+8, sol
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke över fleecetäcket. Går in vid 17tiden, då bara fleecetäcket inne
Kblstravare, 30 år. Nyklippt igår, halvklippning

KL, +8 grader, rätt blåsigt och lätt regn. helklippt pålle har 100g regntäcke på sig..

KL

Här är det soligt, blåsigt +9, alla ute.

H1 sto 14 år helklippt, Charlies ute täcke 200g med Charlies hals 150g
H2 valack 17 år helklippt, Amigo 1200d 200g + tillhörande hals 150g
H3 valack 7 år helklippt, Rambo original 200g + Amigo ofodrad hals
H4 sto 5 år oklippt, Rambo California 100g med tillhörande hals 100g
H5 sto 4 år oklippt, naken
H6 valack 8 år lång utväxt, naken

Idag var det mycket kallar ca 10 grader så det var -2 när vi släppte ut, men det var hög och klar luft så det kändes inte kallt alls plus att det var helt vindstilla. Därför fick de ha samma tunnare täcken idag. Imorgon skulle det bli både kallare och blåst (jag hatar blåst) så då får de nog på sig de tjockare igen...men det får vi se imorgon, idag har de ute:

H1 sto 14 år helklippt, Charlies ute täcke 200g med Charlies hals 150g

H2 valack 17 år helklippt, Amigo 1200d 200g + tillhörande hals 150g

H3 valack 7 år helklippt, Rambo original 200g + Amigo ofodrad hals

H4 sto 5 år oklippt, Rambo California 100g med tillhörande hals 100g

Även här har vinden avtagit. Ca -5 grader i morse, klart och kallt. Båda fick gå ut utan täcken vilket gillades. Nu verkar det inte bättre än att det kommer mer vindar framöver samt mycket snö så jag håller täckena beredda ;)

+2, lite mulet och blåst
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke över fleecetäcket. Inne vid 17tiden, då bara fleecetäcke

Även här har vinden avtagit. Ca -5 grader i morse, klart och kallt. Båda fick gå ut utan täcken vilket gillades. Nu verkar det inte bättre än att det kommer mer vindar framöver samt mycket snö så jag håller täckena beredda ;)

...och som vanligt då, efter arbete, så har ena hästen nu ett fleecefodrat regntäcke på sig ;)

Inne i natt i kallstall 7+

H1 sto 14 år utväxt, Charlies ute täcke 200g

H2 valack 17 år utväxt, Amigo 1200d 200g

H3 valack 7 år utväxt, Shires delux stalltäcke 200g

H4 sto 5 år oklippt, Shires stalltäcke 100-200g

KL

vi har extrema plusgrader här sen dan innan jul. plus 7-10 grader och plus 4-6 grader nattetid.

samtliga hästar i stallet, helklippta som halvklippta, har tillbakabytt till sin regntäcken 50 gram, eller som max 100 grams foder. Inne och ute.

kl

Oklippt fullblod. +7 grader och blåsigt.
Fleecefodrat regntäcke.

kl

Här blåser det och regnar som bara den eller det är nog snöblandat tom. + 5 grader.

Båda hästarna har på sig varsitt fleecefodrat regntäcke. Står i kallstall så det har samma ute som inne. Men i eftermiddag blir det till att byta täckena om det ska fortsätta såhär!

+3.5, ösregn till och från:(
Inne i boxen nu, med fleecefodrat regntäcke över fleecetäcket. Pga att utetäcket torkar inte annars...:mad:

Här bytte det väder idag till precis över nollan och mycket vind med kraftiga vindbyar. Nu är de inne i stallet 4+ och har:

H1 sto 14 år utväxt, Rambo stable 400g

H2 valack 17 år utväxt, Event plus 400g

H3 valack 7 år utväxt, Shires delux stalltäcke 400g

H4 sto 5 år oklippt, Shires stalltäcke 100-200g

...och som vanligt då, efter arbete, så har ena hästen nu ett fleecefodrat regntäcke på sig ;)

Inatt har snön fallit, temperatur strax under nollan. Snön är tung, ca 3 dm djup totalt. Går upp till knäna på hästarna.

Båda oklippta startade dagen utan täcke inne, utan täcke ute. Efter ett tufft pass där jag red den ena och hade den andra på släp i terrängen = djup tung snö och mycket backar, fick båda fleecefodrade täcken på sig och är tillbaka i hagen.

SÅ härligt att det äntligen föll lite mera snö :love:

*kl*
Legat runt 0 grader hela dagen i dag och vindstilla, börjar krypa neråt -4 grader nu, fortfarande vindstilla

Oklippta varmblodet är nog fortfarande täckeslös, varit det hela dagen. Men får ett fleecefodrattäcke för natten, mest bara som skydd om det kommer snö (lösdrift)

Precis helklippt shettis har varit täckeslös hela dagen men får väl antingen termo+regntäcke eller fleecefodratregntäcke (lösdrift)

Nyligen halvklippt kallblod, konvalecent , även h*n täckeslös hela dagen men får nog ha vintertäcke inatt. ("boxhage/boxvila" i lösdrift)

Jag vill bo hos er! Här är det +7 grader och mestadels regn...:cool: Idag har det faktiskt varit uppehåll men istället blåst ordentligt. Spårklippt (med utväxt), frusen 18-åring har varit ute med 100 g regntäcke och står nu utan täcke inne i kallstall (+4 grader).

KL, +3 grader och storm ute. Men inne i stallet står min helklippta tant naken och myser..

Igår stormigt och regn större delen av dagen = 100 g regntäcke.
Idag någon minusgrad, vindstilla och solsken. Hoppas han blir utsläppt utan täcke, men jag ska dit tidigt och kan plocka av ifall de tänkt fel!
Täckesklipp nordsvensk med utväxt.

KL

200 gr liner og 100 gr yttertacke + 100 gr hals.
0 grader, har snødd og regnet. Ingen vind men kaldt i luften. Er ute til sent.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama