Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Konstiga hästar du har då, jag har aldrig stött på hästar som bara står stilla i hagen..
Våra hästar rör sig mkt i hagen i alla gångarter, även alla grannarnas hästar rör sig i hagarna.

Inte särskilt, dem gör som de flesta hästar. Men om alla andra bukehästar rör sig konstant de timmar de är ute skulle jag bli ganska orolig och undra varför de inte kunde få ro eller kände sig trygga nog att ta det lugnt.

-Hästen är ett strövande, betande flockdjur. Trots att det är ett domesticerat husdjur numera, finns dessa instinkter djupt rotade hos hästen. I en flock organiserar de en rangordning. När man fodrar en flock, ser man till att fördela fodret på en stor yta i flera högar. På så vis kan alla individer ta för sig. Att de flyttar på varandra i hagen, har att göra med att de upprätthåller ordningen av rangen. Det är inga hästar som "bråkar med varandra" så att säga. Och en ordnad rang innebär trygghet för hela flocken. Det är därför den finns till, för deras överlevnad (instinktivt). Alla hästar har i flocken olika roller samt uppgifter, men det kan med tiden variera. Men skillnaden att stå still istängd i en box tex, mot att vara ute i flocken, är väl tidsaspekten bland annat. Så stilla, så länge som den är i boxen, är den inte i flocken. Samt att den känner flockens trygghet, där hästarna verkligen slappnar av i sina gemensamma vilostunder. Inte mycket slår det lugn man känner när man rör sig i kring hästarna, när de vilar ute tillsammans. Riktigt avkopplande.

Kan hålla med om att hästen är ett djur av vana. De vänjer sig vid det mesta, och vi kan göra mycket med dem. Många hästar som är installade, tas om hand på bästa tänkbara sätt av sin människa. Man gör så gott man kan, och som känns rätt. Och dom vänjer sig. Men jag känner att jag har hästen, använder den och har roligt med den. Och det minsta jag kan göra i utbyte mot detta, utöver att känna tacksamhet, är att låta den leva så naturligt som möjligt, i en flock som känns tryggt för den. Sen kommer ju som många andra fördelar ur detta också. Fysiskt och mentalt välbefinnande för hästen, främjas på alla tänkbara sätt. Och att låta hästarna leva det liv de är skapade för, betyder inte att de blir på något vis annorlunda åt det negativa hållet i vårt användande utav dem. De blir starkare, friskare och tryggare hästar. :)
Om du tror att hästar vill bli ridna och att de sköter den motionen i vilt tillstånd är det upp till dig. Men faktum kvarstår, det är skillnad på att leva naturligt och att få sina naturliga behov tillgodosedda. Att du sen hittat din religiösa övertygelse och lever efter den, bra för dig, underhållande för mig.

Här är det nollgradigt, snöar och blåser ibland. Alla Inne 3+ i stallet.

H1&2 Amigo Insulator 300g med hals

H3 Shires stalltäcke 100-200g

H4 Shires delux stalltäcke 400g

H5&6 Nakna

Fast det är väl ändå en himla skillnad på att stå still i box och att stå still i hage. I boxen står hästen still för att den inte har något annat val. I hagen har den möjlighet att röra sig om den vill. Våra hästar äter större delen av dagen, plockar i gräset och rör sig samtidigt. När de får hö så står de still och äter en stund, sen går de iväg och dricker och går tillbaka till höet, byter sida på höhäcken osv.

Jag håller med om att hästar är vanedjur och det går att vänja dem vid det mesta, även stå still. däremot tror jag de mår bättre av att kunna röra på sig och personligen tycker jag det känns bäst att åtminstone ge dem möjligheten att välja själva. De står inte still för att jag bestämt så, utan för att de vill.

Fast nu överdriver du väl lite. Hade de stått still hela tiden de är ute hade det inte funnits någon anledning till att ha dem ute ö.h.t. Men de står still väldigt mycket ute. Och vad jag vet så står de still ute mer ju mer de är ute. Spara energi är ändå en viktig del för flyktdjur i vilttillstånd.

KL

Lätt snöfall i stort sett hela dagen, runt nollan och stundtals lätt vind.

XX: Fleecefodrat regntäcke.
Islänningarna: Nakna.

Alla oklippta.

Inte särskilt, dem gör som de flesta hästar. Men om alla andra bukehästar rör sig konstant de timmar de är ute skulle jag bli ganska orolig och undra varför de inte kunde få ro eller kände sig trygga nog att ta det lugnt.

Jag håller nog med här. Nog för att mina rör sig i hagen men så mycket stoj blir det inte såvida det inte är nåt speciellt på gång. Mina är 4 och 7 år gamla. Dom har dryga 2 ha att ströva på och visst är dom ofta längst bort men riktig fart i hagen blir det sällan.

I morse hade vi för övrigt -12 grader. Båda oklippta hade sina fleecefodrade regntäcken på. Nu har dom också vindskyddet tillgängligt...= 4-åringens favoritplats.

Håller med :p Mina går på lösdrift och rör sig i princip bara mellan hönäten och när dom är slut in i lösdriften. Enda gången de springer (om jag inte busar med dom) är för att komma först vid fodringen XD

Om du tror att hästar vill bli ridna och att de sköter den motionen i vilt tillstånd är det upp till dig. Men faktum kvarstår, det är skillnad på att leva naturligt och att få sina naturliga behov tillgodosedda. Att du sen hittat din religiösa övertygelse och lever efter den, bra för dig, underhållande för mig.

Vet inte riktigt vad kontentan i din text här är riktigt, men vill förtydliga för dig att hästen min motioneras. Den har en god kondition och kan användas till de flesta aktiviteter man kan tänkas ha en häst till. Det ena behöver inte utesluta det andra, och med det menar jag att oavsett vilken typ av häst man har och vilken typ av hästrelaterad aktivitet man ägnar sig åt, så utesluts inte den naturliga, sunda hästhållningen egentligen, så när som för männinskans eget tycke och smak.

Fast nu överdriver du väl lite. Hade de stått still hela tiden de är ute hade det inte funnits någon anledning till att ha dem ute ö.h.t. Men de står still väldigt mycket ute. Och vad jag vet så står de still ute mer ju mer de är ute. Spara energi är ändå en viktig del för flyktdjur i vilttillstånd.

Fast varför ska det vara åt det extrema hållet av bägge?

hästar ute står inte stilla särskilt mycket, såvida de inte står i en lerig hage utan någon sysselsättning. Har de stora hagar med endera lite kuperat eller mycket ängsmark/vall som inte blir lerigt pga att hagen är tillräckligt stor för antalet hästar, så rör de sig faktiskt ganska konstant. de är flyktdjur som spar på resurserna genom att STRÖVA. Inte genom att stå blickstilla.

så lika onormalt som det är att hästar röjer omkring frekvent i hagen, lika onaturligt är det om de står och hänger 90% av tiden.
hästar som går i såna hagar där ströv och sysselsättnings behovet (leta efter mat) tillgodoses, strövar större delen av tiden, och står helt stilla/sover kanske 1/4 av den tiden.

*kl*
Nu har vi runt +4 och regn regn regn.

Shettis 1: regntäcke + fleecetäcke under
shettis 2: regntäcke
Mini: 200g Amigo föltäcke

Väldigt många som har sina hästar ute hela dagen verkar tro att hästarna skulle motioneras av detta? De får mat ute för de är ute för många timmar för att inte få mat ute, vad gör hästarna då? Står still och äter, vad blir skillnaden mot inne? Jo de behöver inte slåss om maten, vilken nackdel!

Vad gör hästen ute om den är ute mycket? Sover i hagen, vad gör den då? Står stil. Stor skillnad mot att stå inne och sova.

Jag tolkade ditt inlägg som att eftersom hästarna ändå står stilla så mycket i hagen så kunde de lika gärna stå inne större delen av tiden och vara ute en kortare tid. Vilket jag inte håller med om. Däremot håller jag med dig om att hästarnas rörelse i hagen inte kan jämföras med motion.

För att fortsätta på det överdrivna spåret så tycker jag fortfarande att det är bättre att hästen står still ute och har möjlighet att röra på sig, än att den står still inne och inte kan röra på sig. Jag är dock helt övertygad om att våra hästar inte står still särskilt mycket - och då menar jag inte att de springer runt som galningar heller.

Fast varför ska det vara åt det extrema hållet av bägge?

hästar ute står inte stilla särskilt mycket, såvida de inte står i en lerig hage utan någon sysselsättning. Har de stora hagar med endera lite kuperat eller mycket ängsmark/vall som inte blir lerigt pga att hagen är tillräckligt stor för antalet hästar, så rör de sig faktiskt ganska konstant. de är flyktdjur som spar på resurserna genom att STRÖVA. Inte genom att stå blickstilla.

så lika onormalt som det är att hästar röjer omkring frekvent i hagen, lika onaturligt är det om de står och hänger 90% av tiden.
hästar som går i såna hagar där ströv och sysselsättnings behovet (leta efter mat) tillgodoses, strövar större delen av tiden, och står helt stilla/sover kanske 1/4 av den tiden.

Tack! Precis vad jag menade men inte lyckades få fram särskilt bra. :bow:

För att bidra till ursprungsfrågan:

Spårklippt, 18:årig travare med ryggproblem går ute i hage ca kl 7-20 och har då 100 g regntäcke på sig. Det har varit runt 2-5 plusgrader de senaste dagarna och lite regn blandat med blåst.

På nätterna är hästen inne i kallstall (var +3 grader igår när jag tog in hästarna) och står då utan täcke.

För när han kom var han full av mask så jag ville se hur han såg ut under all päls (som var raggig och dan). Nu har han nog 2-2½ cm tjock päls så han fryser inte utan täcke heller ^^

Jag tolkade ditt inlägg som att eftersom hästarna ändå står stilla så mycket i hagen så kunde de lika gärna stå inne större delen av tiden och vara ute en kortare tid. Vilket jag inte håller med om. Däremot håller jag med dig om att hästarnas rörelse i hagen inte kan jämföras med motion.

För att fortsätta på det överdrivna spåret så tycker jag fortfarande att det är bättre att hästen står still ute och har möjlighet att röra på sig, än att den står still inne och inte kan röra på sig. Jag är dock helt övertygad om att våra hästar inte står still särskilt mycket - och då menar jag inte att de springer runt som galningar heller.

Tack! Precis vad jag menade men inte lyckades få fram särskilt bra. :bow:

Svarar flera.

Självklart tycker jag hästarna ska var ute i hagar där de kan galoppera om de vill varje dag med sällskap om det fungerar. Vi tex har flera ponnyer just för att de ska ha sällskap. Vi har tagit av åkrar för att göra "säkra" hagar till de vi inte vill släppa bland stenrösen här. Men jag anser fortfarande att vi ska rida på överskottsenergin. Ska man kunna kräva en prestation av hästen måste man också ge hästen förutsättningarna som krävs för detta. Det är därför jag hänvisar till skillnaden mellan naturliga behov och att hålla hästen "naturligt". Rörelse, socialkontakt, stimulans, hunger, törst, ja det finns massor. Men jag hävdar att tillgodoser du dessa behov är det inte tiden i hagen som avgör hur bra hästen har det.

Sen går det lätt till extrema håll åt båda håll i en diskussion speciellt skriftliga på nätet. Men detta är min åsikt i frågan, utevistelse ja, hela dagen nej.

Idag har vi ca -4 och strålande sol!

XX och isisar ute är nakna, SWB på boxvila är också naken. Alla oklippta. :)

Min kommentar handlade inte om antalet timmar utevistelse, utan ditt påstående att hästarna mestadels står och hänger ute i hagen utan att röra sig, för att de skulle spara på sina resurser som flyktdjur. Det stämmer inte, utan har att göra med huruvida du placerat dem i hagar som inte främjar naturligt beteende, dvs ströva runt i sakta mak.

Då har vi nog ganska olika uppfattning helt enkelt. Sen hävdar jag inte att de ENBART står still. Men en häst står still mycket i hagen om de går ute dygnet runt. Att de förflyttar sig ett steg, betar just där, flyttar till nästa grästuva ser inte jag som att ge går även om de inte står blixtstilla.

KL
Här är det 2- och uppehåll. Skulle blåsa mer framåt dagen. Alla ute.
H1 Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g
H2 Shires någonting med hals 400g
H3 Rambo California med hals 100g
H4 Domani ylletäcke + Amigo 1200d 350g med ofodrad hals
H5&6 Nakna

Nä det var lite svårt att gissa sig till att du ansåg att rörelse var ekvivalent med stillaastående ;)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar