Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Kl

Ca +5-7 grader och mulet. Något blåsigt.
Kusen, som är helklippt för en månad sedan, kändes varm i sitt 200 gram täcke igår och fick kliva i sitt 100 grams.

Ja, det menar jag. Jag har själv en helklippt häst (och då menar jag verkligen helklippt, ben, öron, huvud, you name it) som går i en hage helt utan mat mer än det lilla gräs som finns kvar och helt utan vindskydd mitt på en öppen yta - dessutom en häst med konstaterade tidigare ryggproblem som måste hållas varm - men mer än 100 g i flera plusgrader är banne mig inte normalt om hästen inte är i underhull eller väldigt illa musklad.

Jag som alltid blivit ansedd som pjåskig med min och ifrågasatt under alla år (har haft samma häst i 10 år och han hade som mest problem som omusklad unghäst för 8-10 år sedan) är nu en av de i stallet som täckar minst - och det beror definitivt inte på att hästarna är känsligare. Bara på den historiskt sett väldigt korta tid som jag haft denna häst så har det hänt Massor med hur tjocka täcken som tillverkas, när han var som sämst hade jag svårt att ens hitta tjockare täcken än 200 g och helhals fanns inte att få tag på. Idag täckas gotlandsruss med ett par hundra g täcke och normalfeta halvblod med 400 g i plusgrader för att ägarna tror att det skall kännas "normalvarmt" under täcket istället för svalt.

Jag tycker det är synd, för alla parter utom täckestillverkarna. :(

men saken är den att både jag och Sara har känsliga hästar som måste täckas. Både jag och Sara får försvara vårt täckesanvände och är väldigt
försiktiga med att få en kall rygg då båda våra hästar är känsliga.

Men trots det så behöver inte våra hästar 420gr nu.
Klart som korvspad att 420 är varmare än 200!

Nä vi hade -25-30 härom året hade min häst 450gr, aldrig annars.

Och ja.. jag tycker att man får ta sig råd att köpa lämpliga täcken faktistk.
Finns kalasbra linerfunktioner idag.

Eller så köper man bättre intervall. Jag har ofodrat, 200gr och 350gr.
Och ett 150gr innetäcke att lägga på om blir riktigt kallt.
De funkar alla år i alla väder.

Anledningen till att inte täcka ett föl eller unghästar är skaderisken ffa.
Ett föl är inte starkt nog att riva sönder ett täcke den fastnat i.

Sen är det inte farligt att frysa under ett tag. Frysa konstant i månader eller
så att man avlider är en sak men det tror jag inte nån häst i sverige gör.

Att jag täckar min häst beror på att jag rider henne. Att låta henne frysa
och bli kall i muskler innan jag sätter mig på hennes rygg och kräver att
de kalla musklerna ska prestera är inte snällt.

Sommartid på bete när hon inte rids får hon faktiskt frysa lite. Jag åker inte
för att ta av/på ett regntäcke om det är en övergående ruskväder. Dock vet
jag att regn betyder att hon fryser men tja.. i sommarvärme värms hon snabbt upp igen.

Men nu ett sidospår.. helklipper man för sin egen bekvämlighet eller för att hästen trivs med det? Har du aldrig sett en ridhäst svettas på korset, uppe på rumpan och inte för att tala om i huvudet och i öronen..:confused:

bild1133_163563200.jpg

Svettig??

kl

överlag helklipps och täckas nog de flesta hästarna för att det är snyggt,
inte för att det absolut behövs.

Märkligt att alla hästarna skiljer sig från forskningen..
Är det så att dom står kvar inne i boxen också om du lämnar dörrarna öppna den tiden de står inne? eftersom hästar är trygga i sin box..
Debatt är debatt ;)

Ja visst är det. Kanske borde forskningen omfatta fler hästar och fler områden.

Du är välkommen att hälsa på min och bevisa för mig att den hade haft det bättre med dig.

:rofl::rofl::rofl: Tror du på det själv? Då hade givetvis den med högst rang jagat ut de andra om det fanns mat kvar.:rofl::rofl:

Jovisst är debatt debatt men jag kan debattera på den nivån du vill ha det. Lösdrift med vatten som gör hästarna sjuka är säkert mycket bättre än hos mig. Du kan om inte annat höra med veterinär.

Varmt och gott, ge dom lite svett under och svamp på köpet om man har otur.

Hahaha ja a du. Om du tror att mina hästar är svettiga under så fine, tro det. Tror du de har svamp och eksem, ja vad ska man säga, tro det då:rofl::rofl::rofl:

Hade de varit så varma under som du tycks tro hade de haft mindre täcken, så enkelt är det.

Föl/unghästar ska inte ha täcken säger de som gillar att bombadera sin tränade häst, men vad är det för skillnad på dessa hästar, förutom att den tränade hästen håller värmen bättre. Hur resonerar ni då? "min häst är helklippt" kanske svaret blir och det är klart dom då behöver täcke eftersom normala täcket är bortklippt för att undvika svettig häst, köper det!
Men om man inte helklipper hästen utan ex jakt/täckesklipper så hade täckestillverkare kunnat lägga ner tillverkning av för tjocka täcken som är gjorda för Antarktis klimat.. De som tillverkar 550gr, man borde fråga dom vilka hästar som ska ha dom? Låter knappast som det är hästmänniskor som kommer med ide'n utan det handlar enbart om kommersiellt syfte. (lika illa med 1x200 1x300)
Man måste ha tjockare täcke för det blåser,täckena håller väl för vind?..
En dag det ösregnar och hästen har täcke, vad händer om det inte håller tätt? Är det därför man har lager på lager? Nä, tänk om alla hagar hade vind och regnskydd vad härligt. Men det är väl en utopi att hästarna skulle få ha det så..
Men nu ett sidospår.. helklipper man för sin egen bekvämlighet eller för att hästen trivs med det? Har du aldrig sett en ridhäst svettas på korset, uppe på rumpan och inte för att tala om i huvudet och i öronen..:confused:

Det är jättebra att du argumenterar mot övertäckning och helklippning (som jagf fattat var din grundtanke?) men är du lite mer påläst så får du fler att lyssna på dig :)

Tog detta inlägget som ex.

Första fetmarkerade: Man kräver ett arbete av hästen. Som oftast innebär att man vill att hästen ska vara mjuk och smidig, kanske även vara torr att sadla (jag sadlar inte blöta hästar och sepc inte blöta, leriga hästar).

Andra: Vind är en avsevärt stor faktor för temperaturen. Läs tex här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning och här: http://energihandbok.se/x/a/i/10158/Allmant-om-konvektion.html. Kort sagt typ - värmeöverföringen ökar dramatiskt vid strömning (blåst i detta fallet, andra länken) samt att luften "är" mycket kallare (första länken) skillnaden i temp på utsida/insida av täcket blir därmed större - hästen kyls ned mer/snabbare pga dessa två faktorer - ja, mer täcke behövs vid blåst.

Har inget med vindtäthet att göra utan att temperaturen utanpå täcket blir mycket kallare. Eller ja, ett INTE vindtättäcke är såklart ännu kallare då det dessutom kommer in kall luft närmre hästen.

Tredje: Nej, man skaffar bättre täcke :cool: Ingen brukar förespråka lager på lager (inte här iaf?) men det förekommer ofta.

Fjärde: Ja, hästar kan svettas väldigt rikligt på hela huvudet.

I övrigt tycker jag faktiskt att det är skamlig att folk lägger tusentals kronor på täcken och annan lite överflödig/onödigt dyr utrustning istället för att skaffa hästen ett rejält vind och regnskydd i hagen! Så där tycker vi väl lika :)

Senast ändrad:

Fast det har jag /har haft flera hästar som gör. Inte efter en joggingtur kanske men efter ett ordentligt pass är hästen ofta svettig upp på korset.

Jag började året med att halvklippa min häst. Men när han fortfarande blev ordentligt svettig även efter ett lättare pass blev det helklippning. Fast i år är det ju även extremt varmt...

*kl*
Oklippt häst = funkar bra utan täcke fortfarande, även i regnrusk, blåst osv. Det fåtal dagar hittills som det varit ruggigt (nästan storm eller regnrusk) har det hållit sig på plusgrader. Håller tummarna för att täcket kan ligga på hyllan ett tag till! :)

Ja visst är det. Kanske borde forskningen omfatta fler hästar och fler områden.

Du är välkommen att hälsa på min och bevisa för mig att den hade haft det bättre med dig.

:rofl::rofl::rofl: Tror du på det själv? Då hade givetvis den med högst rang jagat ut de andra om det fanns mat kvar.:rofl::rofl:

Jovisst är debatt debatt men jag kan debattera på den nivån du vill ha det. Lösdrift med vatten som gör hästarna sjuka är säkert mycket bättre än hos mig. Du kan om inte annat höra med veterinär.

Jag har inte påstått att din hade haft det bättre med mig, du tar säkert hand om dina på ditt tänkbara bästa sätt ;)

Lösdrift eller stall med dåligt vatten spelar säkert ingen roll, där det hände är 65 mil från mig och det var min kompis som var på besök som skrev inlägget när jag hade registrerat mig här ang. kusinens häst, inte lätt och veta såklart!
Ponnyn som drabbades av det dåliga vattnet är nu 21 år, gått som ridskolehäst i några år men började få luftvägsproblem samt dåliga hovar och lite knackig titt som tätt. Gått på lösdrift hos personen som ville ge ponnyn en chans i 7 år nu och har mått prima, rids 4-5dgr i veckan utan vare sig hosta el hälta.
Den hade vandrat på de gröna om inte hon tagit hand om den. Nu blev det en story om detta, men ett bevis som funkar eller om det var en ren tillfällighet kanske...

KL
skaderisken på täcka föl är en stor aspekt, men den andra nästan lika stora aspekten är faktiskt det jag tidigare skrev, att du slår ut fölungens hela funktion att själv hålla sig varm, (dvs man tar bort kroppens eget naturliga behov att själv reglera sin temperatur) med stor infektions risk som följd. Detta är ingen liten småsak, utan en jättestor viktig faktor.

Ja, det menar jag. Jag har själv en helklippt häst (och då menar jag verkligen helklippt, ben, öron, huvud, you name it) som går i en hage helt utan mat mer än det lilla gräs som finns kvar och helt utan vindskydd mitt på en öppen yta - dessutom en häst med konstaterade tidigare ryggproblem som måste hållas varm - men mer än 100 g i flera plusgrader är banne mig inte normalt om hästen inte är i underhull eller väldigt illa musklad.

Jag som alltid blivit ansedd som pjåskig med min och ifrågasatt under alla år (har haft samma häst i 10 år och han hade som mest problem som omusklad unghäst för 8-10 år sedan) är nu en av de i stallet som täckar minst - och det beror definitivt inte på att hästarna är känsligare. Bara på den historiskt sett väldigt korta tid som jag haft denna häst så har det hänt Massor med hur tjocka täcken som tillverkas, när han var som sämst hade jag svårt att ens hitta tjockare täcken än 200 g och helhals fanns inte att få tag på. Idag täckas gotlandsruss med ett par hundra g täcke och normalfeta halvblod med 400 g i plusgrader för att ägarna tror att det skall kännas "normalvarmt" under täcket istället för svalt.

Jag tycker det är synd, för alla parter utom täckestillverkarna. :(

Jag håller med dig återigen. Jag blir beklämd om trenden på marknaden börjar höja sig åt det extrema igen i fråga om täcken, tyckte ett tag att det började bli lite bättre och att folk var mer pålästa osv senaste åren. runt början av 2000 talet var det ju tex. trend med tjocka isolerade magplattor på utetäcken, samt hals täcken i femtielva olika tjocklekar. detta har minskat, men om det nu tillverkas täcken med 550 grams foder så förefaller det ju dessvärre som trenden svänger igen, eller iallafall att täckesindustrin försöker. Täckesindustrin för övrigt, omsätter miljon tals kronor om året i sverige, det är rätt intressant att ta i beakning om man jämför hur täckes kulturen i sverige såg ut för knappt 20 år sen.

Jag har samma erfarenhet som dig, jag och även min bästa vän har bägge fullblod. vi har stått i flera olika stall med dessa hästar genom åren, och det är samma på alla ställen. Våra hästar är de som rids och tränas mest aktivt och de enda som är fullblod, ändå är de alltid de som är lättast täckade (de är halvklippta bägge två vintertid). Jag tycker att med kunskap i bagaget om hur hästens värme reglage fungerar samt de faktorer som bidrar till att påverka, kommer en trygghet som hästägare. Jag behöver inte vare sig oroa mig om det svänger fem grader nedåt i temperatur, eller spendera astronomiska summor på täcken för varje 5-intervall grad på termometern. Vi har helt oskyddade hagar och hästarna går ute ca 07-17 vintertid. Våra hästar har ALDRIG frusit eller varit kalla! Min egen är otroligt varm av sig naturligt, kompisens är mera känslig i ryggen, men som sagt - ingen av dem har någonsin frusit med vår ganska lätta täckning.

vi använder 50 grams regntäcke senhöst och vinter och vår så länge temperaturen ligger över nollan. När det blir minusgrader stadigt har de 100 -150 gram. Först när det blir ner mot -10 och kallare kan 200 gram möjligtvis åka på beroende på vindarna.
som max, någonsin, har hästarna haft 360 grams täcken på sig och då pratar vi temperaturer på mellan -20 och -30 grader, under stadiga perioder. Både med 200 grams täckena och de få gånger de haft 360 grammare, så blir de för varma i dessa inne i stallet, trots att vi har kallstall (vi kör värmefläkt när det är så kallt att vattnet riskerar frysa och då hålls temperaturen i stallet exakt över nollan) så då blir det täckesbyten den perioden de behöver så pass mycket på sig ute = extra meck. Vi har inte fri tillgång på mat i hagen, dock har de att äta en bit in på förmiddagen samt får ytterligare en giva seneftermiddag, innan de sen går in runt 17.

Senast ändrad:

Jag täckar min halvklippta fullblodskorsning nästan precis som du. Har kollat upp exakt foder på mina täcken som jag inte hade riktigt koll på innan. Har haft ett 50g Bucas täcke på henne tills för några veckor sen när det började blåsa mycket och kallt. Hon har nu 150/200 gram på sig som hon får fortsätta att ha tills det (förhoppningsvis aldrig) blir riktigt kallt och många minus.

Jag förstår inte hur det kan vara så hemskt att sätta på ett tjockare vintertäcke på en helklippt häst? De har mellan 350 och 370, är inte jättevarma under, svettas inte, ingen svamp etc och mår för övrigt bra. Är varma och mjuka i musklerna och fina och blanka i pälsen. Det blir en väldigt skillnad när man klipper av pälsen på rumpan (och ja mina svettas även där, mycket).
Men jag är också som sagt väl medveten om att nästan 400 är lite för varmt nu men det är det som fungerar bäst efter de förutsättningar som finns, jag har testat mina 200gram men det är för kallt. Hade jag ägt stallet hade jag gärna byggt ett vindskydd och då kunnat ha mindre täcke på för jag vet av erfarenhet att de inte står och spänner sig lika mycket då. Men nu gör jag tyvärr inte det.

Har aldrig varit med om att det har blivit en sån debatt om detta? Varför göra en så stor sak av det? Så länge hästen mår bra antar jag att (iaf. de flesta i min närhet) har koll på att det gör det som funkar bäst för hästen oavsett om det är naken eller har täcken på.

Senast ändrad:

Jag tror debatten är högst relevant och väldigt viktig faktiskt.

synen av hästar i varje gård som i april vädret med vårsolen gassande står och bakar i 300 grams thermotäcken, tror jag de flesta på hela forumet, inte bara de som förekommer i tråden, kan säga sig ha bevittnat, inte en eller fem gånger, utan snarare ganska standard på sina håll, senaste årtiondet. Det finns en extrem okunskap bland sveriges hästägare hur hästar fungerar rent fysiskt och hur de hushåller med sin värme och tempererar sig. Det är av denna anledning och denna problematik som täckes paragrafen tillkom i djurskydds lagen för några år sen. Därav finner jag inte alls debatten på något sett vare sig överhettad (ursäkta skämtet) eller orelevant på något som helst sätt. Snarare tror jag att den medverkar till ett större intresse (förhoppningsvis) att själv sätta sig in i, läsa på, och lära sig mer. Jag tror faktiskt att den här typen av debatt är av intresse och uppskattas av väldigt många.

Precis som Saramara varit inne på, så uppfattningen om när hästen är lagom varm, är hos alltför många, antaget att vara enligt mänskliga nivåer. hästen ska inte vara VARM under täcket, den skall vara tempererad, dvs fingersval!

tyvärr är det ju så att folks "skräck" för att hästen ska frysa, har nått såna proportioner att det är det enda folk tenderar att fokusera på. Det finns alltför lite rubriker om vad överhettning gör i fråga om hästens allmäntillstånd och ohälsa. Aspekten att hästen mår dåligt om den är för varm, har helt enkelt fallit bort helt, och därför är det i min värld, väldigt viktigt faktiskt, att det belyses det också, och kommer upp, för det finns inte ens, hos väldigt många, eller så klassas det som orelevant.

Senast ändrad:

Thermotäcken en varm aprildag kan jag inte säga är särskilt vanligt här faktiskt, här finns dessutom mycket tävlingshästar. Kanske folk där jag bor har större kunskap än resten av Sverige, vet inte...

Men visst behövs det information, det gör det inom allt som har med hästar att göra, inte riktigt så jag menade. Speciellt kanske när det gäller täcken på föl och unghästar som enligt mig framförallt är en stor skaderisk och inte nödvändigt då de ofta har en helt annan möjlighet till rörelse, skydd, kontakt med andra hästar samt tillgång till foder. Däremot har jag inget emot att HW gör föltäcken, det är ganska svårt att hitta de som passar bra om det finns behov av det.
Menar mer hur det kan bli att debatten hamnar på den nivån att man känner sig tvingad att komma med dumma kommentarer till alla som inte gör precis som man själv (dessutom kommentarer helt utan kunskap/erfarenhet bakom). Det finns så många faktorer som spelar in att det inte riktigt fungerar så... Blev först rätt sur och sen mest förundrad

du får gärna hänvisa till vilka oinsatta okunniga svar du anser florera i tråden. vad jag har sett är det tvärtemot väldigt insatta konkreta svar som ges. Om man inte vill se dem för detta ja då är ju problemet ett annat eller hur?

du måste vara lyckligt lottad om du inte ser hästar i thermotäcken gassande i vårsolen. Jag bor i östergötland, dvs de 3:e mest häst täta länet och här är det mycket vanligt och har varit senaste 10 åren. samma sak med stockholms området där jag är väldigt frekvent. samma sak om man råkar besöka ridskolan strömsholm. för att nämna exempel.

Jag tror debatten är högst relevant och väldigt viktig faktiskt.

synen av hästar i varje gård som i april vädret med vårsolen gassande står och bakar i 300 grams thermotäcken, tror jag de flesta på hela forumet, inte bara de som förekommer i tråden, kan säga sig ha bevittnat, inte en eller fem gånger, utan snarare ganska standard på sina håll, senaste årtiondet. Det finns en extrem okunskap bland sveriges hästägare hur hästar fungerar rent fysiskt och hur de hushåller med sin värme och tempererar sig. Det är av denna anledning och denna problematik som täckes paragrafen tillkom i djurskydds lagen för några år sen. Därav finner jag inte alls debatten på något sett vare sig överhettad (ursäkta skämtet) eller orelevant på något som helst sätt. Snarare tror jag att den medverkar till ett större intresse (förhoppningsvis) att själv sätta sig in i, läsa på, och lära sig mer. Jag tror faktiskt att den här typen av debatt är av intresse och uppskattas av väldigt många.

Precis som Saramara varit inne på, så uppfattningen om när hästen är lagom varm, är hos alltför många, antaget att vara enligt mänskliga nivåer. hästen ska inte vara VARM under täcket, den skall vara tempererad, dvs fingersval!

tyvärr är det ju så att folks "skräck" för att hästen ska frysa, har nått såna proportioner att det är det enda folk tenderar att fokusera på. Det finns alltför lite rubriker om vad överhettning gör i fråga om hästens allmäntillstånd och ohälsa. Aspekten att hästen mår dåligt om den är för varm, har helt enkelt fallit bort helt, och därför är det i min värld, väldigt viktigt faktiskt, att det belyses det också, och kommer upp, för det finns inte ens, hos väldigt många, eller så klassas det som orelevant.
Tänkte korta ner din text men hittade inget "bra" att ta bort.

En av de hästar jag har nu har jag tidigare haft betydligt mindre täcke på än nu. En del verkar helt förundrade över hur jag kan ha mer. Något jag kan tycka är ganska intressant eftersom det annars ska ändras efter hästen om den visar att det inte fungerar. Råkar det dock vara så att det var just täckningen som inte var bra och för lite täcken på ja då är det helt plötsligt inte bra att ändra till det som fungerar.

Om man då vet vad jag skrev för några år sen och dessutom att jag höll med i allt du skriver (nästan) kanske man kunde misstänka att det hänt något som fått mig att vidga mitt perspektiv och inse att allt inte alltid var precis som jag ansåg. Om den hästen varit lagom med den täckningen du anser högst lagom, den hade varit fin i hullet och pälsen, tror du då inte att jag fortsatt likadant? Är det omöjligt att förstå att en häst som då var oklippt och frös, nu kan vara lagom med 420g vid 4+ och snålblåst och helklippt?

Jag har en annan som är oklippt och har 100g är sval under men ljummen vid huden (under pälsen). Om den som har päls har 100g tror jag inte 350g på en helklippt häst är för varmt, och lyssnar man då på att 100g hit eller dit spelar ingen roll, 350g är 70g mindre än 420g. Men just då spelar 70g väldigt stor roll. Täcket i fråga är dessutom inte nytt, det är använt 3 vintrar och tvättat tre gånger vilket gör att det är inte lika fluffigt och tar inte lika mycket luft som när det var nytt. Om det gör någon skillnad i isolering vet jag inte eftersom jag inte kan mäta det.

Men att det behövs mer kunskap i hur hästen utvecklar sin värmereglering och hur värmeregleringen fungerar behövs det rent generellt men att helt kasta bort folks erfarenheter baserat på EN enda TEORETISK uppsats tycker jag är att ta i. Jag tycker även man ska ta hänsyn till de förhållandena hästen kommer ifrån. Men det är förstås bara min åsikt. Sen är det tyvärr så att så länge jag får beröm för min hästhållning från tränare och veterinär gör jag som jag anser vara bäst.

Sen vet du att jag uppmanar ingen att sätta mer täcken på sin ponny/häst än nödvändigt. Men jag ser heller ingen mening med att ha mindre täcken på mina än vad de kan ha bara för att de ska sätta en väldans massa päls och bli tjocka. Då har jag hellre täcken än onödigt mycket foder eller onödigt lång päls.

Tex. att hästar inte svettas på rumpan, inte fryser mer när det blåser, att de med täcken som mina har svamp/dålig päls, att de svettas under, alla helklippta hästar klarar sig med 100gram.

De som har mycket täcken på sina hästar häromkring när det är varmt är inte speciellt många faktiskt, förekommer det så är det ryttare som inte lär ändra på det i första taget hur mycket info de än får eller har. Betydligt envisare och säkrare på sin sak än vad jag är kan jag lova.

En annan tanke bara...
Vad är då värst/bäst om man har ett tunnare täcke med fel storlek/dålig passform och ett tjockare täcke med bra passform? Jag har som sagt varit tvungen att välja bland det till två av mina nu har har valt det tjockare. För är det något jag inte gillar så är det täcken som sitter och trycker eller skaver. Har ibland hästar som inte är mina och får med sig några täcken och de är inte alltid de bästa.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama