Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men nu ett sidospår.. helklipper man för sin egen bekvämlighet eller för att hästen trivs med det? Har du aldrig sett en ridhäst svettas på korset, uppe på rumpan och inte för att tala om i huvudet och i öronen..
Märkligt att alla hästarna skiljer sig från forskningen..
Är det så att dom står kvar inne i boxen också om du lämnar dörrarna öppna den tiden de står inne? eftersom hästar är trygga i sin box..
Debatt är debatt
Varmt och gott, ge dom lite svett under och svamp på köpet om man har otur.
Föl/unghästar ska inte ha täcken säger de som gillar att bombadera sin tränade häst, men vad är det för skillnad på dessa hästar, förutom att den tränade hästen håller värmen bättre. Hur resonerar ni då? "min häst är helklippt" kanske svaret blir och det är klart dom då behöver täcke eftersom normala täcket är bortklippt för att undvika svettig häst, köper det!
Men om man inte helklipper hästen utan ex jakt/täckesklipper så hade täckestillverkare kunnat lägga ner tillverkning av för tjocka täcken som är gjorda för Antarktis klimat.. De som tillverkar 550gr, man borde fråga dom vilka hästar som ska ha dom? Låter knappast som det är hästmänniskor som kommer med ide'n utan det handlar enbart om kommersiellt syfte. (lika illa med 1x200 1x300)
Man måste ha tjockare täcke för det blåser,täckena håller väl för vind?..
En dag det ösregnar och hästen har täcke, vad händer om det inte håller tätt? Är det därför man har lager på lager? Nä, tänk om alla hagar hade vind och regnskydd vad härligt. Men det är väl en utopi att hästarna skulle få ha det så..
Men nu ett sidospår.. helklipper man för sin egen bekvämlighet eller för att hästen trivs med det? Har du aldrig sett en ridhäst svettas på korset, uppe på rumpan och inte för att tala om i huvudet och i öronen..
Ja visst är det. Kanske borde forskningen omfatta fler hästar och fler områden.
Du är välkommen att hälsa på min och bevisa för mig att den hade haft det bättre med dig.
Tror du på det själv? Då hade givetvis den med högst rang jagat ut de andra om det fanns mat kvar.
Jovisst är debatt debatt men jag kan debattera på den nivån du vill ha det. Lösdrift med vatten som gör hästarna sjuka är säkert mycket bättre än hos mig. Du kan om inte annat höra med veterinär.
Ja, det menar jag. Jag har själv en helklippt häst (och då menar jag verkligen helklippt, ben, öron, huvud, you name it) som går i en hage helt utan mat mer än det lilla gräs som finns kvar och helt utan vindskydd mitt på en öppen yta - dessutom en häst med konstaterade tidigare ryggproblem som måste hållas varm - men mer än 100 g i flera plusgrader är banne mig inte normalt om hästen inte är i underhull eller väldigt illa musklad.
Jag som alltid blivit ansedd som pjåskig med min och ifrågasatt under alla år (har haft samma häst i 10 år och han hade som mest problem som omusklad unghäst för 8-10 år sedan) är nu en av de i stallet som täckar minst - och det beror definitivt inte på att hästarna är känsligare. Bara på den historiskt sett väldigt korta tid som jag haft denna häst så har det hänt Massor med hur tjocka täcken som tillverkas, när han var som sämst hade jag svårt att ens hitta tjockare täcken än 200 g och helhals fanns inte att få tag på. Idag täckas gotlandsruss med ett par hundra g täcke och normalfeta halvblod med 400 g i plusgrader för att ägarna tror att det skall kännas "normalvarmt" under täcket istället för svalt.
Jag tycker det är synd, för alla parter utom täckestillverkarna.
Tänkte korta ner din text men hittade inget "bra" att ta bort.Jag tror debatten är högst relevant och väldigt viktig faktiskt.
synen av hästar i varje gård som i april vädret med vårsolen gassande står och bakar i 300 grams thermotäcken, tror jag de flesta på hela forumet, inte bara de som förekommer i tråden, kan säga sig ha bevittnat, inte en eller fem gånger, utan snarare ganska standard på sina håll, senaste årtiondet. Det finns en extrem okunskap bland sveriges hästägare hur hästar fungerar rent fysiskt och hur de hushåller med sin värme och tempererar sig. Det är av denna anledning och denna problematik som täckes paragrafen tillkom i djurskydds lagen för några år sen. Därav finner jag inte alls debatten på något sett vare sig överhettad (ursäkta skämtet) eller orelevant på något som helst sätt. Snarare tror jag att den medverkar till ett större intresse (förhoppningsvis) att själv sätta sig in i, läsa på, och lära sig mer. Jag tror faktiskt att den här typen av debatt är av intresse och uppskattas av väldigt många.
Precis som Saramara varit inne på, så uppfattningen om när hästen är lagom varm, är hos alltför många, antaget att vara enligt mänskliga nivåer. hästen ska inte vara VARM under täcket, den skall vara tempererad, dvs fingersval!
tyvärr är det ju så att folks "skräck" för att hästen ska frysa, har nått såna proportioner att det är det enda folk tenderar att fokusera på. Det finns alltför lite rubriker om vad överhettning gör i fråga om hästens allmäntillstånd och ohälsa. Aspekten att hästen mår dåligt om den är för varm, har helt enkelt fallit bort helt, och därför är det i min värld, väldigt viktigt faktiskt, att det belyses det också, och kommer upp, för det finns inte ens, hos väldigt många, eller så klassas det som orelevant.