Vad händer vid olovlig körning?

Arwyn

Trådstartare
Om du framför ett ekipage på B-kort där släpet är typat högre än bilen får dra så det blir olovlig körning, vad händer då EXAKT? Man ska ju bli av med körkortet, men får man det indraget, hur länge då? Måste du ta om det? Får man ta om det direkt eller efter viss tid?

Jag frågar då jag råkat i diskussion med en kompis och är alltså INTE intresserad av att höra att man ska ta E kort eller att man är oansvarig, för jag frågar inte om jag "ska våga", det är bara dessa frågor jag är intresserad av. Ingen moral. :)

Sv: Vad händer vid olovlig körning?

Det går inte att säga exakt vad som händer. För det beror på en massa saker som hur mycket överlast, hur långt man har kört o s v.
Men man kan ta kortet direkt om det är ett svårare fall. Samma med hur länge man blir av det, olika saker spelar in, som om personen har andra trafikbrott tidigare m m. Om det blir indraget så är det längden på indragningen som av gör om man måste köra upp igen eller inte.

Ofta kan man förkorta tiden ett körkort dras in genom att 'snyfta' lite.

Jag har en bekant som slapp indragningen helt eftersom det inte fanns några passande bussförbindelser så att han kunde åka till jobbet. Att han brukade samåka med en jobbarkompis som bor några hundra meter längre bort hade ju myndigheterna ingen aning om.

Jag har blivit stoppad för "olovlig körning" en gång ("" därför att det inte var olovligt, men polisen hade fått för sig det), inget hände mer än att han sa åt mig att typa om mitt släp (jo, de glömde ge mig körkortet tillbaka men det var inte indraget, det var en miss o körkortet kom på posten sen...). Jag undrar fortfarande om det var så att polisen tyckte att han var snäll, eller om det var så att han kom på sitt misstag, men inte ville erkänna det..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 931
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 331
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv