Vad händer om man inte har pass till sin häst?

tessiem

Trådstartare
En bekant har en häst med diffusa symptom. Hästen skall till klinik ganska omgående. Kliniken frågade efter pass. Hon har inte pass till sin häst (på grund av ren lathet). Vad händer? Vad KAN hända? Om hästen behöver slaktas (skall INTE ätas på grund av livstids karens) blir det problem då?

Sv: Vad händer om man inte har pass till sin häst?

Det är inte många kliniker som frågar efter pass, men räcker det inte men andra id-uppgifter? Har svårt att tänka mig att en veterinär kan neka vård p.g.a. att man inte kan fastställa identiteten. Men det är inte omtyckt eftersom du själv säger att hästen har livstids karens, men vem kan bevisa det? Att det verkligen är din häst som har det osv.

Vad jag har hört är det värsta som kan hända när du blir påkommen att ha häst utan pass är att du beordras att skaffa det. Om du skiter i det kan du dömas till böter.

Om hästen ska slaktas måste den ha pass med..

Om kliniken frågar efter pass kan jag nog tänka mig att det blir trubbel om man INTE har med sig pass.

Ska hon ta bort hästen så behövs pass, även om det säkert finns de som är mindre nogräknade så länge hästen inte ska gå till livsmedelsproduktion.

Men om man tar ut nödslakt eller trotjänaravlivar så behövs inget pass? Åtminstone inte häromkring..

Jag har bara slaktat på slakteri de senaste åren, och då krävs pass så det kan jag inte svara säkert på.

Däremot kan jag föreställa mig att det egentligen ska krävas pass också för annan avlivning än slakt, eftersom pass är obligatoriskt för alla hästar.

Det är många som tror att hästen går till livsmedelsproduktion vid slakt men så är det inte. När man ringer nödslakt tex så går kroppen till destruktion. Jag har aldrig behövt visa pass varken vid avlivning eller behandling. Om du ska sälja hästen till slakt och få pengar därav då krävs det pass och veterinärinspektion.

Aboslut borde det vara så, men jag frågade specifikt om pass när vi tog bort vår gammelgubbe förra veckan. Och fick som svar att det inte behövdes.
Givetvis hade han pass och så, men det behövde inte visas upp eller så.. Skumt nog!

Jag har varit in på klinik ett par gånger men glömt passet hemma. De har frågat efter det men när jag sagt att det inte är med så har det gått bra ändå.

Jag kan ju tycka att det är dumt att inte behöva pass i en del situationer när det är obligatoriskt, så även om jag slarvat tycker jag att regler är till för att följas :)

Aldrig nånsin varit med om att en klinik eller djursjukhus ens velat se det där passet, inte ens om man har fått butta osv är det inskrivet. Fattar inte ens varför man skulle behöva göra sig så mkt besvär för att bara slänga pengarna i sjön. Känns lite halvlöjligt sådär

Jag har samma erfarenhet! Jag har ALDRIG behövt visa passet trots att båda mina hästar har pass. Sist distriktarn var här hittade jag inte gamlingens pass & hon sa inte ett ljud om att hon behövde stämpla i ett vanligt vaccinationsintyg.

Men nu sa de uttryckligen på Strömsholm: Kom ihåg att ta med dig passet till kompisen.

Presto: Jag antar att det kan bevsas som det gjorde förr i tiden, man har ett papper på att hästen har livstids karens (denna hästen fick det innan pass fanns & har ett sånt papper)

Aldrig nånsin varit med om att en klinik eller djursjukhus ens velat se det där passet, inte ens om man har fått butta osv är det inskrivet. Fattar inte ens varför man skulle behöva göra sig så mkt besvär för att bara slänga pengarna i sjön. Känns lite halvlöjligt sådär

Passet har ju en bra funktion, NÄR DET ANVÄNDS, kliniker som inte är noga med pass borde få böter så alla som skiter i att skaffa tvingas ordna det. Som det är nu har passet inte den funktion det är tänkt. ALLT om hästen ska ju finnas i passet, om inte kliniker och veterinärer kräver passet och skriver in blir det som sagt löjligt. Håller med om att det känns som att kasta pengar i sjön så dåligt som det fungerar just nu...tycker nog att det blir mer och mer noga med passen.

*kl*
Om du avlivar din häst med tex. lantbrukstjänst (sk trotjänaravlivning) så destrueras den och blir INTE till mat. Då behöver du inte visa pass. Det är bara när du slaktar hästen och den ska bli mat som du måste det.

Och om du har en häst som ska bli mat så är du dessutom "foderproducent" med allt vad det innebär! http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JS97.pdf
Saxat:
Hästar betraktas i normalfallet som livsmedelsproducerande djur, men om det i hästpasset står att djuret inte ska användas i livsmedelskedjan betraktas dessa djur som icke-livsmedelsproducerande djur.

Så det bästa - oavsett om din häst fått medicin med livstids karens eller ej - är att skriva in i passet att hästen inte ska gå till livsmedel, så slipper du fylla i en massa papper och anmäla dig som foderproducent.

Sen har jag aldrig varit med om att behöva visa passet för en veterinär heller, varken vid gårds eller klinik behandlingar.

Dock ska man alltid ha med sig pass när man tex. är ute och transporterar hästen - så om h*n ska åka till en klinik med hästen så ska passet finnas med! http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/hastpass.4.1cb85c4511eca55276c80001096.html
Saxat: Du måste kunna visa upp passet
När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar.

Vad som händer om man inte har det med har jag dock ingen aning om.

Senast ändrad:

Hittade om vad som händer om man inte har pass till sin häst:
Saxat: Vad händer om din häst inte har pass?
Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad.

Men nu sa de uttryckligen på Strömsholm: Kom ihåg att ta med dig passet till kompisen.

Det där låter bara som något de säger på rutin, så ifall du kommer dit och säger "Oj, jag glömde passet", så lär de inte vägra behandla hästen.

Som redan sagts så är passets ursprungliga syfte ett EU-påhitt för att hålla koll på slaktdjur. Så om man inte planerar att ens häst ska bli mat finns ingen vettig anledning att slösa pengar på ett pass. Att länsstyrelsen skulle dyka upp och kolla pass på hästar är nog inget man normalt behöver frukta. Skulle de ändå komma får man väl bita i det sura äpplet och skaffa ett pass, men risken lär vara minimal.

Och om du har en häst som ska bli mat så är du dessutom "foderproducent" med allt vad det innebär!

Är du verkligen helt säker på det?

Jag har hört/läst någonstans att en häst inte kommer upp i dom mängderna att det behövs, men har jag eget stall och fler egna hästar som jag sköter allt åt och vill att de ska gå till livsmedel måste jag registrera mig.

Lika viktigt som att ha ett eget ID/Körkort lika viktigt är det att du har pass på din häst..
Hästen kan ju vara stulen eller liknande, och då är det ju upp till vet el lik att kunna fastställa hästens identitiet likaså din..
När jag vet bes min pålle som skulle säljas för några årsedan så skulle jag ha med mig mitt ID (då var jag bara 17 och gjorde besiktningen själv), sen kollade hon så att hästen i passet var den hon skulle besiktiga honom..

Regler är till för att följas tycker jag..
Numer vet jag inte hur detta åtföljs men när det var nytt, så var det benhårt!

Är du verkligen helt säker på det?

Jag har hört/läst någonstans att en häst inte kommer upp i dom mängderna att det behövs, men har jag eget stall och fler egna hästar som jag sköter allt åt och vill att de ska gå till livsmedel måste jag registrera mig.

Läs i pdf-dokumentet som jag länkat till. Där står bla:

VILKA FODERANLÄGGNINGAR BEHÖVER INTE ANMÄLAS?
Du behöver inte anmäla:
• enskild produktion av foder…
… för livsmedelsproducerande djur som konsumeras eller vars produkter konsumeras inom det
egna privathushållet t.ex. hushållsgris, några höns eller bin för husbehov.
… för icke-livsmedelsproducerande djur, t.ex. sällskapsdjur som hund och katt. Hästar betraktas
i normalfallet som livsmedelsproducerande djur, men om det i hästpasset står att djuret inte
ska användas i livsmedelskedjan betraktas dessa djur som icke-livsmedelsproducerande djur.

• utfodring av…
… livsmedelsproducerande djur för konsumtion inom det egna privathushållet t.ex. hushållsgris,
höns eller bin för husbehov.
… livsmedelsproducerande djur om du som primärproducenten bara levererar små mängder
primärprodukter (livsmedel) direkt till konsumenter eller till lokala detaljhandelsföretag som
levererar direkt till konsumenter.
icke-livsmedelsproducerande djur, t.ex. om alla hästar i ditt stall har inskrivet i sina hästpass
att de inte får gå till livsmedelsproduktion.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 326
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 913
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 057
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka