Vad händer? Film

Sv: Vad händer? Film

Det ser ut som om hon sätter ned tån i backen først, hon hinner liksom inte att sträcka ut benet innan hon landar, om du fattar vad jag menar:p

Kan vara ett litet problem i bakknät, hasen eller att ho bara tappar konsentrationen i någon sekund..

Hmm.. nu när jag tänker efter har det nog inte hänt på ett tag. Senaste gången han skoddes så testade jag en ny hovslagare, och han tog av mycket mer på tån än vad föregående hovslagare gjorde..
Kan det bli så när dom är lite långtåade? Det är enbart bak som det blir så för min häst.

Känner igen det där...på min häst beror det på en skada i bakknäet.

Mitt idag 19 år gamla halvblodssto fick en spark i vänster bakknä när hon var 16 månader gammal.... Det resulterade i en spricka i knäleden samt permanent skadade ligament, hon blev aldrig bra, utan har gått som promenadhäst hela livet, bara skrittat i skogen och fått några fina föl :bow:

Men hennes problem med att tappa bakdelen under sig, (hon sätter inte ner hoven rätt utan sätter ner tån och ramlar ner med bakdelen) har bara ökat, först var det någon gång ibland, sedan blev det oftare och oftare, numera rids hon inte alls utan går bara i hage. Hon är väldigt väl utredd på klinik under hela sitt liv, och när jag beskrev för veterinären när hon var 9-10 år hur hon tappade bakbenet ibland sade han direkt att det berodde på en knäskada, vilket ju var rätt...

Men jag håller tummarna för att det går bättre med din häst och att det inte är så allvarligt. ;)

Det ser ut som om hon sätter ned tån i backen først, hon hinner liksom inte att sträcka ut benet innan hon landar, om du fattar vad jag menar:p

Kan vara ett litet problem i bakknät, hasen eller att ho bara tappar konsentrationen i någon sekund..

vi har en häst på ridskolan som gör så, han har en gammal skada i bakknäet och hans has är kroniskt förtjockad.

Efter att ha läst de andra i tråden så verkar det ju som att den röda tråden är just skada i bakknä.

Jag tycker bara det ser ut som att hästen snubblar till, inte lyfter sitt bakben tillräckligt.
Är hästen skodd nyligen? Så den inte är långtåad bak eller nåt sånt?

Jag är inne på din linje. Min häst snubblar så om han blir för lång i tårna nämligen.

Min häst gör så oxå emellanåt men både fram och bak. På honom har det blivit mkt bättre av att hålla tårna lite längre, så han inte har lika lätt att kota över.

Jag tycker bara det ser ut som att hästen snubblar till, inte lyfter sitt bakben tillräckligt.
Är hästen skodd nyligen? Så den inte är långtåad bak eller nåt sånt?

det är vad jag tycker att det ser ut som oxå.. "rullar" över på framsidan av tån kanske pga långa tår eller att hon helt enkelt slarvar med det bakbenet..

eller tå sträckarsenan som någon annan nämnde.. men är du orolig över det så kontakta vet.

Hon blir jättesnubblig i fram när tårna blir långa, märks direkt när det börjar närma sig ny skoning.

Hon skoddes för 1½ vecka sen. Men jag är som jag kanske skrev tidigare inte riktigt nöjd med min hovslagare. Han har börjat sko så annorlunda och ändrar lixom inte på hovarna, utan skor dem som hovarna vill växa eller hur man ska förklara och har gått upp i skostorlek. Även fast jag önskar kortare tår och högre trakter.

Tycker det ser ut som att hon fastnar med tån. om det beror på att den är lång eller om hon inte lyfter ordentligt är svårt att se.

På just den film du visar ser man inte mer än att hästen sätter i hoven på tån. På den andra filmen ser det tydligt ut som om just vänster bak tar kortare steg - det syns inte i vänster varv eftersom det då ligger i sakens natur att vänster går kort och höger lång. Så fort du byter varv tycker jag dock att det blir rätt markant skillnad, vänster är liksom senare och kommer inte hela vägen fram till det ställe där den borde landa. Vad det beror på kan man ju inte veta utan undersökning men jag skulle tro att du där har orsaken till att hästen fastnar på tån.

Eller så är det bara dåligt flyt på filmen.

Jag håller med mackan om att det är väldigt svårt att få nåt vettigt svar för just din häst eftersom det finns så många möjligheter.

Just ang det som syns med tån så hade jag för länge sen ett sto som kotade över lätt pga hon släpade det ena bakbenet lite mera och det berodde i sin tur på ryggen, efter 3 föl och ingen ridning hade hon sämre muskler och fick en sträckning dessutom. Fick inte fram vänster bak riktigt, ungefär som din ser ut.

Men ett ponnysto gjorde likadant efter en nervskada i bäckenet efter en förlossning. Sen har andra här teorier om knän. Så det kan vara mycket. Men pga era tidigare problem med SI-leden kanske ryggen kan vara ett alternativ? Det ger ofta släpande tår.

På den långa filmen är hon mestadels i för hög takt och lite obalanserad pga det, så det är svårt att se, överkotningen kan ju faktiskt också bero på det. Hon hinner liksom inte med själv i den högre takten. Du rider för mycket "framåt" utan att det är "framåt" om du förstår, bara högt tempo, inte balans.

Du skulle behöva dra ner takten nästan till slowmotiondelen av filmen om du förstår, inte riktigt men mera åt det hållet än du har nu. Hon måste bära mera på bakbenen och få en vila i steget, som gör att hon kommer i balans.
Om det är svårt, eller hon inte KAN helt enkelt, då är det ju något knasigt.

Om hon fortfarande snubblar till och kotar över då, ja då är det något som inte är som det ska.

Du har ju också det du skrev om på fullblodsforumet, som kan vara kopplat till det här. Eller så är allt kopplat till att hon behöver arbeta lite mer i balans och taktmässigt. Jag vet inte, men prata med ET:n, kanske?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 854
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka